Mais flavouren met knoflook


Plaats reactie
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

28-07-2010 12:15

Ik heb een vraagje, ik zou graag (droge kippen) mais willen voorzien van een knoflook geur en smaak.
Het is voor stromend water, dus een beetje poeder erover strooien heeft niet teveel zin denk ik.

Kan ik de mais laten weten en koken met knoflookpoeder, of lost dat niet goed op in water? Dat is volgens mij wel de goedkoopste oplossing, en wat voor verhouding zou ik dan moeten proberen?

Of is toch een flavour beter? Ik ben bang dat flavours makkelijker vervliegen omdat je mais altijd ongeveer 20-30 minuten moet koken na het weken.

Ik weet precies hoe ik mais en andere particles moet klaarmaken maar heb nooit (op suiker na) geflavoured. En zijn naast knoflook nog meer toevoegingen aan te raden?
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

28-07-2010 12:34

Partikels waaronder maïs, neemt in warme toestand de meeste geur op, dus je zou na het weken van de maïs, als je het kookt gewoon een bolletje knoflook mee kunnen koken. Ik zou in jou geval ook suiker en een hoeveelheid Ve-Tsin toevoegen.

Lees hier meer over Ve-Tsin http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

28-07-2010 13:00

Jan Witter schreef:Partikels waaronder maïs, neemt in warme toestand de meeste geur op, dus je zou na het weken van de maïs, als je het kookt gewoon een bolletje knoflook mee kunnen koken. Ik zou in jou geval ook suiker en een hoeveelheid Ve-Tsin toevoegen.

Lees hier meer over Ve-Tsin http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat


Je bedoeld dus een verse knoflook in zijn geheel, of een gedroogde (teentjes)? Ik kan makkelijk aan beide komen namelijk.

Maar tijdens het weken neemt mais toch ook al water op, tijdens het koken ook natuurlijk. Alleen zal een blok knoflook in koud water natuurlijk nauwlijks geur loslaten. Ik ga gewoon experimenteren met knoflookpoeder, en later met een extra bol of tenen knoflook....

Dat wordt wel buiten koken waarschijnlijk, even kijken of ik ergens een gaskookstel kan regelen voor buiten. Of zou het ook willen in een frituurpan met water zoals bij boilies wordt gebruikt?
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

28-07-2010 13:11

Verse knoflook geurt beter als de poedervorm....

Maar als jij poeder wilt gebruiken, is dat jouw keuze.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

28-07-2010 13:28

ik spreek niets tegen maar geeft verse knoflook meer smaak af in water dan een poedervorm?
Lijkt mij dat poeder iets makkelijker oplost in het water, ik kan er naast zitten natuurlijk?
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

28-07-2010 14:30

Je zegt het goed lost op in het water terwijl het in je maïs moet trekken.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

28-07-2010 14:42

Jan Witter schreef:Je zegt het goed lost op in het water terwijl het in je maïs moet trekken.


Maar als je dat oplost in het water, de mais zuigt dat water weer op waar het in geweekt word?
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

28-07-2010 16:02

Misschien dat je in je vriendenkring iemand hebt die in een professionele keuken werkzaam is, vraag het hem/haar.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Barry Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-05-2007 23:20
Locatie: Someren

29-07-2010 19:28

He Lambert,

Het water wordt idd opgenomen door de mais. De vraag is echter of het opgeloste knoflookpoeder ook door de maisschil gaat. Ik heb op dit forum ook een aantal testjes geplaatst met tijgernoten en mais en het opnemen van additieven. Mijn ervaring is dat de meeste stoffen gewoon niet worden opgenomen omdat de wand niet poreus genoeg is voor andere stoffen dan water op te nemen.

Als ik zou moeten kiezen zou ik een paar teenjes knoflook tijdens het koken toevoegen en de mais doorna gewoon proeven.... Smaakt ie naar knoflook heb je je doel bereikt...

Wel een goed idee trouwens knoflook in combinatie met mais... Succes hiermee... Zou graag ook willen horen of je (betere) resultaten boekt met deze mais....
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

29-07-2010 19:35

Ik zal het binnenkort proberen, het is in de 1e instantie niet voor karpervissen maar ik zal het eens met penvissen proberen. ik ga meerdere manieren testen en zal het hier plaatsen
Plaats reactie