particles voor, of na het koken bijvoegen van ingredienten ?


voor het koken of erna bijvoegen van ingredienten ?

voor het koken
18
78%
na het koken
5
22%
 
Totaal aantal stemmen: 23
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2010 13:50

duidelijk toch ? graag de pol,en je uitleg,ik zeg na het koken bijvoegen.om 2 redenen

- je kookt er niks meer uit,dus je ingredient blijft goed intact.
- alles wat warm word zet uit,dus na het koken.als het afkoelingsproces begint,zal het vocht naar binnen trekken,dus ook het toegevoegde ingredient.

ps: correct me if am wrong.ik ben geen beterweter.maar dit is mijn zicht hierop.wat is de jouwe ?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

09-07-2010 14:16

Dan heb je de reden voor het voorweken schijnbaar niet begrepen heer Koster.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-07-2010 14:51

ik zeg voor het koken.

omdat ik denk dat op het moment van koken het gaat uitzetten en dan dus de vloeistoffen kunnen intrekken
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2010 14:56

rene,verdere uitleg zou fijn zijn.
het is de vraag : het bijvoegen van ingredienten.en niet waarom je voor weken moet,dat hoef ik toch zeker niet uit te leggen ? ik ben benieuwd waarom erna of ervoor word gekokkerelt. ik leg uit waarom ik het erna doe.waarom je weken moet is niet relevant bij dit topic. dus graag waarop je stemt.en de uitleg erbij.

mvg ricardo
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2010 14:57

michel Tja schreef:ik zeg voor het koken.

omdat ik denk dat op het moment van koken het gaat uitzetten en dan dus de vloeistoffen kunnen intrekken


correct het gaat uitzetten tijdens het koken.en bij afkoeling gaat het krimpen,mijn waterpeil zakt na het afkoelen altijd.wat voor mij een reden is dat er vocht in gezogen word.(dus ook de atractors die ik toevoeg)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-07-2010 15:01

ik denk dat rene bedoelt over het voorweken.

dat de gedroogte particles gaan uitzetten dmv het water waar het inligt en dus ook de eventuele toevoegingen .

ook denk ik dat je waterpeil zakt omdat er meer vocht in de particles komen en ze dus meer massa krijgen.

al met al denk ik voor het koken, misschien zelf al bij het weken.

maar volgens jou worden je particles tijdens het koken groter en als het afkoelt weer kleiner?

als er vocht in gezogen wordt na het koken , dan worden ze toch enkel groter ?

iig als je spullen gaat gebruiken die hun "kracht" verliezen als je het zou koken dan zou ik het na het koken doen.

anders ervoor.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

09-07-2010 15:41

Vergelijk 't maar met marineren Rik. Erna ('t koken/grilllen/bakken/braden).....smeer je er slechts saus op....
Met voorweken zuigt de zooi zich vol met water en jouw toevoeging....erna marginaal.
(en btw ik vroeg dus NIET of je weet wat voorweken is)
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Tim van Wingerde
Berichten: 161
Lid geworden op: 10-12-2009 08:42

09-07-2010 15:55

heb voor het koken gestemd,

je marineerd je sate'tje ook niet nadat hij op de bbq heeft gelegen.

:)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2010 16:04

intressant topic,zijn er nog meer mensen die feiten kunnen bloot leggen op tafel ?
Gebruikersavatar
maurice van driel
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-03-2008 17:19

09-07-2010 16:27

ik doe de helft met voorweken , dan de andere helft na het koken tijdens het afkoelen met hetzelfde water ...
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

09-07-2010 16:31

voor het koken. zlefs tijdens het weken (ik voeg niets meer toe, maar gaat ff niet om)

op moment van weken zuigen de noten zich al vol, dat is gewoon duidelijk te zien aan afname van je water in je emmer en dat de nootje groter en minder rimpelig zijn.
dus op dat moment trekken je toegevoegde attractoren erin (lijkt mij)

tijdens het koken trekt er mss nog wel wat in, maar ik persoonlijk denk dat na 24-48 uur weken en max 1 uurtje koken die noten vol zitten, en dus na het koken niks/tot nauwelijks nog water opnemen. en dat als je dus na het koken je attractoren toevoegd het niet in je noten trekt en dus minder "nut" heeft
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2010 18:50

ja maar goed,als je dus 5 minuten of een uur kookt.wat hou je dan nog over van je toevoeging ? als ik direct na het koken suiker (vloeibare) toevoeg,en ik laat alles afkoelen.en de volgende dag droog ik een stukje mais af met een hand doek.en proef.is die echt goed zoet te noemen.dus wel degelijk dat het erin trekt,als je direct na het koken iets toevoegt.en met 100 procent dat je het er niet uit kookt.
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

09-07-2010 19:47

Ik geloof zelf niet zo in extra toevingen maar als, zou ik zeker tijdens het voorweken doen
zoals al vaker in dit topic is aangegeven.
De gedroogde particle neem het vocht op tijdens het weken dus ook je toevoeging, en dat gaat er niet uit met koken want de particle zwelt nog iets meer op en word zachter en neemt nog iets meer vocht op
Gebruikersavatar
johnny roet
Berichten: 2
Lid geworden op: 21-01-2010 18:56
Locatie: Bunschoten

09-07-2010 19:51

eey beste mede vissers 8)

Ik zeg tijdens het koken toevoegen..!!


gr johnny
A way of live
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 19:51

Van te voren heeft veel nut zeker?

Kook je er grotendeels uit,zelfde verhaal met boilie's koken,kook je ook het grootste deel eruit.

Tijgers bijvoorbeeld: Ervoor of erna maakt echt weinig verschil alsof het er max intrekt? Kan je beter gepelde tijgers nemen,kans op slagen groter. Maar erna heeft ook amper zin,het uitzetten van de tijger (Wat overigens al kleine uitzetting is) is al met het weken gebeurd. Duzzzz gewoon vertrouwen op de vieze ouwe slijmlaag,tijgere zelf zijn al zoetig van hun eigen



Mais: Voor en tijdens het koken,zetten 3x meer hun massa en mais is net een spons,en zal er zeker grotendeels in blijven,vooral als je het met het kookvocht wegzet,en daar zijn nog tal van particels van.

Duivenvoer is zonde van je tijd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-07-2010 21:19

Ik mis ook de stelling: Tijdens of gewoon NIET
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

09-07-2010 22:19

leg eens uit waardoor je beter gepelde tijgers kunt nemen? hij zwelt toch met weken dus neemt hij vocht op gepelt of niet
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-07-2010 12:07

maar waar gaat het water naartoe dan tijdens het afkoelingsproces van tijgernoten/maples/mais etcetra ? dat lijkt me dan toch opgezogen worden ?

ps : het gaat er niet om of je toevoegingen gebruikt en of kan/wil/moet gebruiken,de bedoeling is meer : wat als je het gebruikt ?

doe je dit voor het kookproces,of er direct na ? zodat ik,en andere mensen weten wanneer je dit het beste toe kunt passen.alleen overtuigt ben ik nog niet wanneer het het beste is. :lol:
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

10-07-2010 12:26

duidelijk niet na het koken :P na het koken neemt het niks meer op
en zal je flavour er meteen afspoelen zodra je het in de sloot mikt

wil je toevoegingen in je aas hebben zal je het erbij moeten doen op het moment dat het zwelt en vocht absobeerd
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-07-2010 12:28

Rik koster schreef:maar waar gaat het water naartoe dan tijdens het afkoelingsproces van tijgernoten/maples/mais etcetra ? dat lijkt me dan toch opgezogen worden ?
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

10-07-2010 13:30

nergens denk ik, hij is toch al volgezogen dus meer zal hij niet opnemen
Jeroen Tuinder
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-07-2010 07:19

10-07-2010 13:34

Rik koster schreef:maar waar gaat het water naartoe dan tijdens het afkoelingsproces van tijgernoten/maples/mais etcetra ? dat lijkt me dan toch opgezogen worden ?


Verdampt er niet gewoon een deel tijdens afkoelen?

Ik zeg weken in de ingrediënten, particle zuigt zich vol.
koken in het weekwater,wellicht er nog wat smaakjes bijdoen, volume particle neemt verder toe en zal wellicht ook wat vocht eruit gooien.
Laten afkoelen in het kookwater, particle zal het beetje verloren vocht+ het bijgekomen volume weer volzuigen.
Daarna weer wat smaakmakers erbij dan bewaren in het vocht zolang het kan.

Dat is mijn theorie, dat het ene het ander niet hoeft uit te sluiten.Nu kook ik ook niet echt, maar verwarm het tot zeg 50graden om afbraak te voorkomen.

Al zal de celstructuur van de particle en de gedragingen daarvan bij verhitting bij mais dan wel weer anders zijn dan bij tijgers. Zoek dat uit dan weet je het precies.

Iets dat ook al een tijdje door mn hoofd speelt is je particle in wat vocht vacuüm trekken, zoals ze dat met gemarineerd vlees ook nog wel eens doen..is het ook direct houdbaar verpakt.. wat denken jullie.
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

11-07-2010 15:41

na het koken nemen de particles nog vocht op.
ik zette ook eerst juist genoeg water op mijn mais maar s'avonds stond er bijna geen water meer in. volgens mij zet mais nog uit na het koken, of alle zwerfkatten uit de wijk moeten er van komen drinken :)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-07-2010 18:30

Wat de heer Schouten al zegt.. Tijdens het weken. Die optie mis ik. Een particle is namelijk geen boilie die daar veel meer problemen mee heeft!

Waaromtijdens het weken.. Het sponseffect is dan op zijn grootst. Tijdens het koken zot die dan al volgegezogen, laat iets los, maar niet veel. Het is immers compacter dan een boilie. Koken in hetzelfde water als et weekwater en ook daarin weer bewaren. Dit zorgt voor het beste resultaat en de grootste opname.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-07-2010 23:40

jan willem,tijdens het weken is dus stemmen op voor het koken.simpel toch,je heb maar 2 opties of er voor,of er na.wat er vervolgens bij komt is je eigen mening.en je eigen uitleg.toch zie ik veel menings verschillen.en ik persoonlijk wil het beste eruit halen.gelijk hebben wil ik niet/of hoef ik niet,wel wil ik de beste manier weten.het gaat ook niet puur over tijgernoten mensen.maar over particles over het algemeen,mischien dat de ene particle beter voor,of beter na het koken bereid kan worden.waar zijn die aasgoeroe's als je ze nodig heb ;) waar zijn die mensen van de verkoop handel ? die mensen die kant en klare particles aan bieden voor de consument,of wachten deze mensen net zo lang tot er zoveel reacties op gekomen zijn,en daar het procent vanaf kijken kwa stemmen ? ;) partikelgigant, aasvoorkarpers, empire baits etcetra ! laat je horen 8)