Tarwe


Plaats reactie
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

07-06-2010 22:38

Wie vist er allemaal met tarwe of teminste wie voert er met tarwe?
Ik kan er weinig over vinden of het web en het forum

ben benieuwd
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-06-2010 01:37

Vissen met tarwe wordt een ingewikkelde zaak, maar voeren met tarwe kan natuurlijk wel.

Eigenlijk alleen geschikt voor de penvisserij, onder de eigen kant.

Waarschijnlijk het meest effectief voor de instantvisserij, b.v. voerplekjes aanleggen met tarwe (lokt veel vis) en als haakaas iets heel anders (b.v. een pop up) gebruiken.
Op prutbodems zeker het proberen waard, nadeel kan dan zijn dat de vissen alleen op de tarwe gaan azen en je haakaas links laten liggen.

Voorvoeren met miniaasjes, zoals tarwe (vooral bij de wat hogere watertemperaturen) zou ik zelf nooit doen, tenzij je graag brasems vangt.

Bij dalende watertemperaturen (in de herfst) misschien niet zo’n slecht idee, maar er zijn natuurlijk ook nog genoeg andere en misschien ook wel betere alternatieven!

Ik zou dan zelf eerder voor wat een grotere particle kiezen, zoals b.v. gewone kippenmais.
Is en blijft gewoon een heel goed aas!
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

08-06-2010 09:25

ik was van plan om een bulk tarwe te halen wn een bulk vogelzaad... en dan een plateau aanvoeren van 4 bij 4 en dan nog bijvoeren met boillies. zodat ik een aardige voerstek kan opbouwen en uiteraard gewoon vissen met boillies

mensen kom op met de suggesties
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-06-2010 10:26

davey,om een kort verhaal niet lang te maken.doen....

niemand weet van te voren of dit je vissen op gaat leveren.professors niet.ik niet,niemand niet.vissen blijft 1 grote gok,je heb richtlijnen en zelfs die zeggen soms niets.wees fanatiek,probeer wat uit,en zie wat er gebeurt.het word in ieder geval best gevreten door de karper.dit kan je met alle particles doen.maples,hennep,mais... wat te denken van forelpellets.ook een goedkoop alternatief.doe gewoon je ding.dat is het belangrijkste.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

08-06-2010 16:29

Helemaal met Rik eens.

Ik zie dat er hier in de regio toch vooral boilies worden gebruikt om te vissen. Ik betrap mezelf erop dat ik partikels ook weinig kans geef. En dat terwijl er echt wel vis op gevangen kan worden. Tuurlijk krijg je last van witvis, maar die heb ik ook op bollen. Wat lust een brasem nou niet????

Zelf denk ik dat zulke dingen als tarwe, haver etc goed kan werken. Als er partikels worden gebruikt zijn het toch vaak de standaart dingen zoals hennep, mais en tijgernoten. Durf eens iets anders te proberen, dat kan je zeker extra's opleveren.

Vaak valt het me ook op dat moeilijk vangbare vissen toch op een andere manier worden gevangen door alleen bollen op een klein oppervlakte te voeren.

Gewoon doen dus die partikels.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-06-2010 23:04

Uiteraard werkt tarwe, en misschien nog wel heel goed. Uiteraard onzin voor alleen de kantvisserij, moet je natuurlijk wel in bezit zijn van een boot of spodden. Niks voor niks wordt door velen ook hennep gebruikt. Waarom tarwe niet. Gewoon proberen en wie zaait zal oogsten. Uiteraard kun je er ook mee vissen, via een netkousje en je kan het zelfs op de hair krijgen na wat gepiel en uiteaard kun je er ook een boilie van maken met hele korels met wat kunst en vliegwerk.

Lekker laten weken, misschien een smaakje toevoegen of een lekkere scheut melasse toevoegen. Maak wel een afweging op watvoor soort water je het zal in zetten want ik heb geen idee hoe witvisgevoelig het is.
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

13-06-2010 22:08

Hallo Davey,

Als je de voerplek uiteindelijk gaat bevissen moet je er voor de gein twee hengels opleggen. Een beaast met de gevoerde boilie en de andere beaast met de gevoerde particle.
Op deze manier kan je zien waar je sneller aanbeten op krijgt (brasem niet meegeteld). Ik weet wel waar je meer aanbeten op gaat krijgen!
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

14-06-2010 20:18

zal wel de particel rig zijn ;)
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

17-06-2010 12:32

Davey,

de tarwe laten weken en een paardagen laten staan. Er gaat dan gistingsproces ontstaan. Komt een beetje alcohol lucht van af. Dan is t goed!!
Stefan Hermans
Berichten: 22
Lid geworden op: 11-04-2010 14:17

24-06-2010 17:40

Robert van Gangelen schreef:Hallo Davey,

Als je de voerplek uiteindelijk gaat bevissen moet je er voor de gein twee hengels opleggen. Een beaast met de gevoerde boilie en de andere beaast met de gevoerde particle.
Op deze manier kan je zien waar je sneller aanbeten op krijgt (brasem niet meegeteld). Ik weet wel waar je meer aanbeten op gaat krijgen!


Ik voer nogal veel met dit soort 'brasem-aas' om een voerplek op te bouwen. Om de aandacht daar onder water op mijn stekje te richten. Want een school azende brasems zal zeker een voorbij zwemmende karper prikkelen om eens te komen kijken.

Na een week bouw ik stilaan de zachte particles af en verhoog ik meer witvis bestendige aasjes.

De eerste dagen vis ik bijna altijd met zacht aan op 1 hengel. Het doel is 2-ledig. 1) ik wil weten of er wel echt vis op mijn plak zit. Als het goed is moet ik verscheidene brasems per dag vangen. Zo weet ik dat wanneer ik boilies begin te voeren ik niet op een 'zure' plek zit te vissen. en ten tweede zo leer je ook de aastijden kennen. Het komt best voor dat je de hele dag geen tuut krijgt, maar dan op 2 uur tijd 6 of 7 brasems vangt. Moet je de tijden waarop je de brasems vangt een vergelijken met de tijden waarop je later je karpers vangt :wink:

Dus zachte particles --> JA, maar niet om karper te vangen, want die krijgt gewoon de tijd niet. (Bovendien verstoor je door het steeds ingooien na het vangen van een brasem, juist op die aastijden, je voerplek. ) Maar zeker wel om een voerplek op te bouwen en/of te onderhouden.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

27-06-2010 13:03

Even snel dan;

Ik viste het altijd 50/50 in combinatie met hennep, juist in de zomer een monstercombo. 3 dagen voorvoeren, klap de eerste dag maar eens een volle emmer (dus 1/3 vol met droge hennep/tarwe, dan dagje weken, koken, en dan paar dagen lekker laten stinken en als het kan zelfs kiemen) Kap je dit de eerste dag lekker wijd over je stek heen, kan ik je garanderen dat het de volgende dag allemaal weg is door de voorn/zeelt/brasem en ja ook karper. Klap er dan bijvoorbeeld nog eens 300gram tijgernoten door en voer de 2e en 3e dag alleen met deze tijgers (mogen ook bollen zijn, moet je zelf maar kijken, of je doet beide)

Vangstgarantie bestaat niet, maar toch, heb er altijd erg leuk op gevangen.

Moraal is de vis op de stek trekken met het kleine aas, en daarna het grotere grut er dus uit filteren met wat meer selectief aas.

Heb ook wel eens gewoon doorgevoerd met deze combo, en er dan op gevist met een korte combi rig met 10-15mm pop-up. Ving er tot mijn verrassing bijna alleen maar kerpers mee....

Succes!

Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-06-2010 13:23

De eerste dagen vis ik bijna altijd met zacht aan op 1 hengel. Het doel is 2-ledig. 1) ik wil weten of er wel echt vis op mijn plak zit. Als het goed is moet ik verscheidene brasems per dag vangen. Zo weet ik dat wanneer ik boilies begin te voeren ik niet op een 'zure' plek zit te vissen. en ten tweede zo leer je ook de aastijden kennen. Het komt best voor dat je de hele dag geen tuut krijgt, maar dan op 2 uur tijd 6 of 7 brasems vangt. Moet je de tijden waarop je de brasems vangt een vergelijken met de tijden waarop je later je karpers vangt :wink:

Dus zachte particles --> JA, maar niet om karper te vangen, want die krijgt gewoon de tijd niet. (Bovendien verstoor je door het steeds ingooien na het vangen van een brasem, juist op die aastijden, je voerplek. ) Maar zeker wel om een voerplek op te bouwen en/of te onderhouden.

das raar,ik heb juist 95 procent van mijn topvissen op particles,
Yuri Alexej Romer
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-05-2010 12:07

30-06-2010 12:14

Met betrekking tot het vissen met tarwe.

Gewoon weken 24-48 uur,

Eventueel met een naald op garen rijgen en die aan de haak bevestigen als hair.
Eventueel korrels op de haak prikken voor extra camouflage.

Je hebt ook stick it of bogy van Kryston, dat is een goedje een soort kneed klei waar je bolletjes van kunt kneden waar je droge tarwe korrels in kunt drukken.

Op deze manier heb je een boilie bestaande uit tarwe.

Succes
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-06-2010 19:28

YURI ALEXEJ ROMER schreef:
Op deze manier heb je een boilie bestaande uit tarwe.

Succes


Een haakaas bestaande uit Tarwe, maar geen boilie.. Eventjes een beetje mierenneuken. Garen rijgen kan ik nog wel inkomen, droge korrels met bogey aan kurkje heb ik nog nooit gedaan en zou ik geen vertrouwen in hebnne..

PErsoonlijk voer ik nog steeds het liefst met iets waar ik ook op zichzelf mee kan vissen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie