Varkensbloed, gevaarlijk?


Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-04-2010 21:49

Ha,


Ik heb een vraag, logisch, want ik open dit topic.


Vorig jaar kreeg ik het idee om echt bloed te gaan verwerken in deeg/boilies. Ik heb bij de slager 2 liter varkensbloed bestelt, dit is vers, en er zit een middel bij zodat het bloed niet meteen gaat stollen. Dit duurt een tijdje, zo heb je tijd het bloed te verwerken.

Voor mijn gevoel heb ik nu een fantastisch deeg gecomponeerd, mijn vriezer ligt er vol mee.


Nu ging ik vorige week met mijn hond nieuw voer halen. Ik ga BARF geven omdat ie zijn brokken helemaal beu is.

Kom ik bij de BARFboer, vraag wat info, bv wat zit er zoal in. De BARFboer vertelde dat er van alles in zit, rund, gevogelte, konijn noem maar op. Echter er zat GEEN VARKENSVLEES of varkensproducten in. Omdat dit gevaarlijk kan zijn voor je hond. Iets met een ziekte of een bacterie of iets dergelijks. (is me even ontschoten).

Nu komt bij mij natuurlijk de vraag op: als het gevaarlijk voor honden is, is het dan wel veilig voor karpers/vissen? Of moet ik hier ook runderbloed voor pakken?


Ik hoop dat iemand mij wat info kan geven.




Subvraagje: ik lees hier op het forum wel eens over bloedpoeder. Weet iemand welke ingredienten daar in zitten? Maw: van welk dier is het?


bvd.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 08-04-2010 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

08-04-2010 22:05

hmmmmmmmmmm hoe ga je ze noemen; "Dracula's ballen"??
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-04-2010 22:07

Ik zat te denken aan Stalscu's nuts.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

08-04-2010 23:25

Hallo Josef,

Waarom bloed of lever in je visvoer verwerken??

Ik ben er echt op tegen.
Ik ben keurmeester en heb met dierziektes te maken.
Bloed heeft een hoog kiemgetal aan bacterien.
Er kan teveel misgaan met het verwerken van bloed.
Ik begrijp het niet waarom karpervissers het risico lopen met het overbrengen van dierziektes. Ze roepen alles over te hebben voor de karpers tot het punt dat ze meer vangen (lees ook groter vangen) dan lijkt het wel dat alles mag.

Veel komt en gaat door de bloedbaan.


Gr JOHN
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-04-2010 07:12

Er bestaat ook steriel bloed. In poedervorm.
Derk Roelsen

09-04-2010 07:39

En nu het steriele bloed ook nog steriel verwerken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-04-2010 11:59

ikzelf ben slachter geweest,en ik kan je vertellen dat bloed die in het bloedbad zat zoals ze dat noemen.zat niet alleen vol met bloed,maar ook met pis schijt etcetra.ik weet niet hoe dit later verwerkt word natuurlijk maar dat lijkt me niet best voor onze vriendjes,ik slachte welliswaar geen varkens maar kalveren.maar mischien moet je het is aan een moslim vragen ? :o

afgekeurd shalam ik zweer ut !! :evil: :x
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

10-04-2010 21:34

Beste John Berg,

Waarom lever in je bollen verwerken? Hoeveel topfabrikanten doen wel niet lever in de bollen. Trigga Ice van Nutrabaits lijkt me op zich een goede en bewezen bol. Zit volgens mij genoeg lever in....
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-04-2010 23:32

Jeroen Visser schreef:Beste John Berg,

Waarom lever in je bollen verwerken? Hoeveel topfabrikanten doen wel niet lever in de bollen. Trigga Ice van Nutrabaits lijkt me op zich een goede en bewezen bol. Zit volgens mij genoeg lever in....


dus er is geen verschil met bloed en een lever ?
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

10-04-2010 23:46

Goedemorgen Rik,

Wat kunnen sommige mensen toch goed lezen. Had John het niet over bloed of lever?

Lees zijn bericht nou nog eens een keer....
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-04-2010 00:37

Josef Stalscu schreef:Ha,


Ik heb een vraag, logisch, want ik open dit topic.


Vorig jaar kreeg ik het idee om echt bloed te gaan verwerken in deeg/boilies. Ik heb bij de slager 2 liter varkensbloed bestelt, dit is vers, en er zit een middel bij zodat het bloed niet meteen gaat stollen. Dit duurt een tijdje, zo heb je tijd het bloed te verwerken.

Voor mijn gevoel heb ik nu een fantastisch deeg gecomponeerd, mijn vriezer ligt er vol mee.


Nu ging ik vorige week met mijn hond nieuw voer halen. Ik ga BARF geven omdat ie zijn brokken helemaal beu is.


Kom ik bij de BARFboer, vraag wat info, bv wat zit er zoal in. De BARFboer vertelde dat er van alles in zit, rund, gevogelte, konijn noem maar op. Echter er zat GEEN VARKENSVLEES of varkensproducten in. Omdat dit gevaarlijk kan zijn voor je hond. Iets met een ziekte of een bacterie of iets dergelijks. (is me even ontschoten).

Nu komt bij mij natuurlijk de vraag op: als het gevaarlijk voor honden is, is het dan wel veilig voor karpers/vissen? Of moet ik hier ook runderbloed voor pakken?


Ik hoop dat iemand mij wat info kan geven.




Subvraagje: ik lees hier op het forum wel eens over bloedpoeder. Weet iemand welke ingredienten daar in zitten? Maw: van welk dier is het?


bvd.


:roll: zie niks staan hoor tot betrekking LEVER jij wel ?
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

11-04-2010 08:35

Zucht, nog maar eens een keertje.

Als je eerst mijn topic eens goed leest, zie je dat ik hem richt aan John Berg. :o Die had ook gereageerd in dit topic. Hij had het over het gebruik van lever.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

11-04-2010 09:55

Nu ging ik vorige week met mijn hond nieuw voer halen. Ik ga BARF geven omdat ie zijn brokken helemaal beu is.

Kom ik bij de BARFboer, vraag wat info, bv wat zit er zoal in. De BARFboer vertelde dat er van alles in zit, rund, gevogelte, konijn noem maar op. Echter er zat GEEN VARKENSVLEES of varkensproducten in. Omdat dit gevaarlijk kan zijn voor je hond. Iets met een ziekte of een bacterie of iets dergelijks. (is me even ontschoten).

Wat dacht je van Salmonella met Barfen?????
En die ziekte bij varkens heet Aujeszky en kan voor honden zelfs dodelijk zijn.

Geef liever gewoon een goede brok, bv Pro Plan etc

Sorry voor mij off-topic

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-04-2010 11:01

mijn excuses jeroen.je heb gelijk..
en inderdaad geef je hond gewoon goed voer..royal canin bijvoorbeeld.zit alles in wat een hond nodig heeft.en geef hem 2 keer per week pens.dit om de darmen leeg te spoelen.

toch ben ik het nog steeds niet eens over lever,dit is toch anders dan bloed..
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

11-04-2010 13:05

John Berg schreef:Hallo Josef,

Waarom bloed of lever in je visvoer verwerken??

Ik ben er echt op tegen.
Ik ben keurmeester en heb met dierziektes te maken.
Bloed heeft een hoog kiemgetal aan bacterien.
Er kan teveel misgaan met het verwerken van bloed.
Ik begrijp het niet waarom karpervissers het risico lopen met het overbrengen van dierziektes. Ze roepen alles over te hebben voor de karpers tot het punt dat ze meer vangen (lees ook groter vangen) dan lijkt het wel dat alles mag.

Veel komt en gaat door de bloedbaan.


Gr JOHN


Helemaal mee eens. Je wil niet weten wat voor bacterien er in varkensbloed zitten. Ga gewoon voor een gevriesdroogd product.
Carpe Diem...!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

12-04-2010 02:07

1. waarom bloed:

- hoef niet te koken, scheelt veel tijd maar voornamelijk mijn rug
- verlies geen aantrekkingskracht tijdens koken
- bloed is een retesterke flavour
- ik krijg een stevige goed uit lekkende bol


2. Val ik in de categorie ''doet maar en heeft schijt aan de gezondheid van de vis""?

Uhmmmm, nee, helemaal niet.

- ik heb een jager om info gevraagd info gevraagd mbt werken met bloed
- ik heb de slager om duidelijke info gevraagd mbt werken met bloed
- ik heb alle veiligheids adviezen in acht genomen

even ter info, werken met vers gekoeld bloed is niet gevaarlijk mits je weet waar je mee bezig bent. Dit heb ik dus gedaan.


- ik heb op de chat enkele keren er naar gevraagd
- ik open hier een topic om nog eens na te vragen hoe het zit mbt varkensbloed

Even ter info: inmiddels is mij duidelijk gemaakt dat je beter geen varkensbloed kan nemen ivm genoemde risico's voor honden. Je kan beter runderbloed of hertenbloed/reeenbloed, dit neoemn de jagers ''zweet'' nemen.


Maar goed, ik check wel degelijk vele malen of iets kan, en ga zeker niet zomaar met bloed te keer in het wilde weg.

Ook weet ik trouwens dat snoekvissers die met een takel vissen ook bloed injecteren in het dode aasvisje. Op zee wordt bloed regelmatig gebruikt.


De gulden regel: zorg voor vers bloed via de slager, houdt je bloed gekoeld, verwerk het binnen 2 dagen, drogen in de koelkast en je vriezer in.

Kan er niks gebeuren. (denk aan je oma's bloedworst)


-----------


Nog ff het offtopic gepraat beantwoorden.


- ik gebruik al 3 jaar royal canin naar tevredenheid
- hij vreet het nu gewoon niet meer, is continu met eten bezig
- ik heb me zeer goed laten informeren door verkopers, ''deskundigen'', de fokker en enkele hondeneigenaren uit de buurt (ervaringsdeskungien), en ik hoor alleen positieve geluiden over BARF.
- mijn hond eet weer
- hij is weer een stuk vrolijker
- hij eet niet of amper meer van straat
- hij heeft ongeveer 95% minder ontlasting
- huid prima, tanden prima avcht prima gewicht prima (was bij royal canin ook, maar ja dat mot ie dus niet meer)
- ik kan weer genieten als ik zie hoe hij geniet van zijn eten.
- hij is niet meer continu met eten bezig
- het is ietsjes goedkoper, maar had dit niet verwacht eigenlijk.
- ik koop van een in heel Nederland erkende slager als het op BARF aan komt. Die is slager, deed dit voor zijn eigen honden maken, verkocht links en rechts wat en heeft nu een zaak erom heen gedraait. Vers voer (alsin geslacht, verwerkt en meteen ingevroren), alles zit erin, compleet.


- het is onhandig voor als je een dagje weg gaat of zo, maar heb nog een volle zak royal liggen, dat moet ie dan maar op maken.

----


Nou, hoop zo dat jullie nu snappen waarom hoe, waar, hoezo, waarmee en met wie het gaat zoals het gaat.


----

ps. de ''varkensboilies'' zijn vernietigd, runderbloedbolies is wat het wordt. En uiteraard een bloedworstje voor de baas uit eigen keuken, ;-).


ps 2. hier nog een receptje met vers varkensbloed, voor de geinteresseerden.

http://www.smulweb.nl/1136055/koken/rec ... bloedworst
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

12-04-2010 22:36

Hallo

Voor alles geld het is maar mijn mening.
Het zijn ingredienten die ik niet zou willen gebruiken.(kijk alleen maar de uitzending van zembla 11-04-2010 maar)
Even wat antwoorden en vragen.
Jeroen
Levers die voor humaan gebruik worden afgekeurd mogen voor petfood worden gebruikd.??!!

Josef wat bedoel jij met bloed hoef ik niet te koken??
Ik snap dat je een super bal krijg maar voor mij weegt dit niet op tegen de gevaren.
De oude bloedworst van oma is wel door en door gekookd en vaak werden de plakken nogmaals gebakken. Maar wie eet dit tegenwoordig nog.
Wil je het toch gebruiken gebruik dan alleen runderbloed en zorg voor een extra hoge verhitting na verwerking.

Gr JOHN
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

12-04-2010 23:11

Waarom kook jij je boilies John?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-04-2010 23:15

tegen salmonella ? :roll:
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

12-04-2010 23:44

Tegen salmonella?

Hilarisch. Je kookt omdat je wilt dat je bollen uitharden.

Dat is de enige reden om te koken.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-04-2010 23:48

beweer je van niet dan ?? vreet jij maar rauwe eieren op.en koken doe je niet alleen om je bol harder van te maken.want ben er wel eens 1 vergeten te koken,die ligt dan ergens op de grond.en die is kogelhard...ik kook mijn boilies om schadelijke stoffen te verwijderen.of jij wist niet dat een rauw ei salmonnela bevatten kan ?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-04-2010 15:54

Je zegt dat je bol al hard wordt zonder te koken. Ja dat is logisch, maar als je hem dan in het water pleurt valt ie zo uit elkaar.

Daarom kook je (je verhit). Hierdoor gaat het ei stollen, en dit zorgt dat je bol uithard, en ook onder water hard blijft.

Daar kook je voor. Als jij alleen kookt voor het killen van de schadelijke stoffen, dan is het misschien makkelijker er gewoon helemaal geen schadelijke stoffen erin te doen.

En nee, eieren zijn niet gevaarlijk, kan je zo rauw opeten, of eigenlijk leegslurpen. overigens mensen die met deeg vissen, gooien vaak zat een rauw eitje er door heen. Bv trouvit verpulveren en een eitje er door heen en gaan met de banaan.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-04-2010 16:12

uiteraard kook ik het ook omdat mijn boilie anders uit elkaar valt.maar je kan toch niet ontkennen dat een rauw ei geen salmonnela bevat als dat vervolgens een paar dagen in het meel verwerkt zit ?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-04-2010 19:58

Uhmmmm... een dubble ontkenning + geen, dat is ff lastig.

Maar waarom ben je zo bang voor salmonella?

Gewoon verse eieren kopen, is er niks aan de hand. Deeg maken, bollen van rollen en hup je vriezer in.

Een knappe salmonellabacterie die dat overleefd.


Denk je dat als je een ei weg legt er vanzelf salmonella op komt? Dan zal er toch eerst ergens een besmetting moeten zijn.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-04-2010 20:14

even wat van het net geplukt :
SALMONNELLA
Deze bacterie is genoemd naar D.E. Salmon, een Amerikaans bacterioloog die naar de veroorzaker van de varkenspest zocht en per ongeluk de salmonella bacterie ontdekte. Het eerste beschreven ziektegeval gaat over een man uit Duitsland (1888), die rauw vlees at en stierf. Inmiddels zijn er duizenden varianten van salmonella bekend, waarvan Salmonella enteritidis de grootste probleemveroorzaker is.

Salmonella enteritidis is een darmbacterie die via de uitwerpselen van mens en dier in het milieu, in het water en in levensmiddelen terechtkomt. Deze bacterie kan mensen vooral ziek maken via rauwe dierlijke levensmiddelen.

Wanneer mensen geïnfecteerd raken met Salmonella, kunnen zij maag- en darmklachten krijgen zoals diarree en buikkrampen. Deze klachten gaan na een paar dagen vanzelf over. Jonge kinderen, ouderen, zieken en zwangere vrouwen zijn kwetsbaar voor Salmonella. De besmetting kan leiden tot vochttekort, die zonder medische begeleiding levensbedreigend kan worden. Uit recentelijk rapport gepubliceerd door het RIVM (Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu) blijkt dat jaarlijks ongeveer 50.000 mensen ziek worden door salmonella.

Salmonella levert veel problemen op voor de pluimveehouderij. Een Salmonella infectie kan bij zeer jonge kuikens ernstige ziekteverschijnselen en zelfs sterfte veroorzaken. Oudere dieren blijven na besmetting vaak dragers, dat wil zeggen dat ze nog steeds besmet zijn maar geen ziekteverschijnselen meer vertonen. Daarnaast kunnen in sommige gevallen ook de eieren besmet raken met Salmonella.

Hoe raakt een ei besmet met Salmonella?
Eieren verlaten het lichaam van de hen (vrouwtjes kip) via dezelfde weg als de ontlasting. Hierdoor zijn allerlei bacteriën (waaronder mogelijk ook Salmonella enteritidis) aanwezig op de buitenzijde van de eierschaal. Deze worden (deels) verwijderd tijdens het schoonmaken van de eieren in de fabriek, maar desondanks kunnen er nog steeds bacteriën aanwezig zijn. Wees daarom voorzichtig met beschadigde eieren.

Salmonella enteritidis kan daarnaast ook aanwezig zijn in een onbeschadigd ei. De bacterie is dan in het ei gekomen in de ovaria (eierstokken) of oviduct (eileider) van de hen, nog voordat de schaal om het ei wordt gevormd. Op deze wijze kunnen eieren besmet zijn met Salmonella enteritidis, zelfs wanneer de bacterie geen ziekte bij de hen veroorzaakt.

In een onderzoek uitgevoerd door Wageningen Universiteit zijn eieren bemonsterd op de aanwezigheid van Salmonella. Hieruit bleek dat 1 op de 3 tot 5 duizend eieren besmet is. De kans dat je ziek wordt van Salmonella in eieren is dus vrij klein. Dit is anders wanneer het gaat om eimengsels. Hierbij kan slechts één enkel ei het gehele mengsel besmetten. Een voorbeeld hiervan is bavarois, hierbij wordt het eimengsel niet verhit en blijft het vaak nog enige tijd staan voor opdiening, waardoor Salmonella een groot risico is. Dit treedt ook op in de eipoederfabriek, daarom pasteuriseert men de poeder om eventueel aanwezige Salmonella te doden.