Boilies,boilieboeren,fluobodemaas,slecht voor de gezondheid?


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-04-2010 14:14

Rik,

Je kunt het ook omdraaien zonder dat ik zelf een waarde oordeel hier over uitspreek. Kun je aantonen dat de boilies die je draait geen enkele invloed hebben op de levenscyclus van karper?

Groet,
Peter
K. van den Herik

06-04-2010 14:20

Hij heeft vragen over een ingrediënt. Hij vermoed dat dit niet helemaal zonder gevaar is. Je moet dus ergens beginnen.

Je kan weer eens gaan cirkel redeneren als je er blij mee bent, maar daar is niemand mee geholpen.

De wijze waarop en hoe kunnen vraagtekens bij gesteld worden. De intentie echter never nooit niet...


Ad valvas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-04-2010 15:25

Dat kleuren begrijp ik deels, maar is sterk overgewaardeerd; heb ik de indruk. Als je wil dat je aas afsteekt tegen de bodem, kun je je beperken tot licht of donker, zonder er een kleurstof aan toe te voegen.

Alle fluo kleurstoffen zijn vet oplosbaar en alle giftige stoffen in het product zullen uiteindelijk opgeslagen worden in de levers van de vissen en dat lijkt me niet de bedoeling.

Afblijven dus.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-04-2010 15:47

mits,en wat voor kleuren allemaal zijn op natuurlijke wijze te maken volgens jouw ? volgens bart zijn alle kleuren op natuurlijke wijze in de boilie gebracht.is dit dus niet mogelijk volgens jouw ?
en wat je zegt afblijven ?

wil dit dus zeggen dat er dus gewoon ''troep'' verkocht word,en met aardige kilo"s op een week/maand/jaar bestek ?
en als hier grote voercampagnes mee gehouden worden ? de gevolgen ervan ?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-04-2010 15:52

Sorry, hier ontstaat een misverstand. Ik bedoel de echte fluo kleuren zijn erg giftig. dat zegt Bart zelf ook. Van de andere zijn er een aantal natuurlijke, maar ook synthetische. Dus dat weet ik niet, maar ik ga er van uit dat Proline zichzelf niet zo in de vingers zal snijden door het gebruik van giftige stoffen toch?

Dat er veel troep wordt verkocht is een feit. Hele ladingen chemicaliën belanden dagelijks in de plomp, verpakt in mooie kant en klare balletjes. Het wordt tijd voor een grondig onderzoek...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-04-2010 16:02

jup. maar hoe krijg je het voor elkaar zo"n grondig onderzoek ?
en wie betaald zo"n grondig onderzoek ?
ik weet nog de tijd met rode maden.die waren kankerverwekkend.vandaar dit topic.kan dit goed zijn voor de vissen is mijn grote vraag.
bart zegt inderdaad natuurlijke stoffen,maar kan dit niet beamen.hij noemt alleen rode paprika op als voorbeeld.sja zo krijg ik me bollen ook rood met robin red.maar bepaalde kleuren zoals blauw ? roze ? en ja groen mischien met spirulina ? maakt de bol wel duur dus dat zal ook niet zo snel.
Geart van der heide
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-09-2009 10:23

06-04-2010 17:42

Ik snap niet waarom er van de pro line kant zo aangevallen word gereageerd.
Rik is alleen maar nuchter en probeert het beste voor de karper aan te bieden,
En als hij zijn twijfels over jullie heeft en dat hier uit,zou ik zeggen laat hem
dan zien dat het niet schadelijk is.
HELP!,
Ik kan geen avater uploaden wie kan me helpen? pbtje graag!.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-04-2010 17:50

Het beste aan de karper aanbieden,mocht het slecht zijn....Red je dat niet met 1 man. Al is er aan heel die zooi niks slecht,of misschien is alles wel slecht,tja weet jij het.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-04-2010 18:41

Ik vertrouw het ook niet en bij dat verhaaltje van Bart over die kleurtjes zet ik ook m'n vraag tekens.

Kom daar even een presentatie over geven Bart in de Woelhoek. Was gezellig toch?

Dan drinken we niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

06-04-2010 18:41

ik vind de reactie van Bart/Proline ook een beetje vreemd. Iedereen mag hier toch plaatsen wat 'ie wil, mits het allemaal binnen fatsoensnormen blijft?
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

06-04-2010 18:51

Geart van der heide schreef:Ik snap niet waarom er van de pro line kant zo aangevallen word gereageerd.
Rik is alleen maar nuchter en probeert het beste voor de karper aan te bieden,
En als hij zijn twijfels over jullie heeft en dat hier uit,zou ik zeggen laat hem
dan zien dat het niet schadelijk is.


ik zie persoonlijk niet zo'n aanval van de kant van proline,
zoals bart al zei is rik niet echt een fan van proline en doet ie bewust of onbewust toch elke keer proline iets wat door het slijk halen
als je info wil ergens over kan je dat ook gewoon als een vent vragen.(en niet met een kutsmoes dat je 50 kilo wil bestellen)
ik weet 100% zeker dat je hetzelfde antwoord had gekregen namelijk.

geloof persoonlijk nooit dat proline rommel zou verkopen die schadelijk zijn voor de vissen.
zit net even te kijken en wat me opvalt is dat er geen echte fluor floater gifknikkers verkocht worden.....misschien omdat die wel schadelijk zijn????

zou de kleuren op je monitor even aanpassen rik....aangezien de kleuren van de ''flour'' boilies niet zo fluor zijn als de naam doet vermoeden.
misschien dat ook bart bewust zijn fluor tussen haakjes heeft gezet omdat ie zelf ook wel ziet dat ze geen echte fluor kleur hebben.

beestje moet een naampje hebben namelijk :wink:

kom afentoe ook bij de mcDonalds...en heb in al die jaren nog nooit een burger gehad die op het plaatje leek.
of dacht je dat er echt een neonkleur van die boilies afkwam :lol: :-?

die kleuren zijn gewoon te maken met E-nummers.
beetje zelfdraaiert zou dat moeten of kunnen weten.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

06-04-2010 18:56

Jeroen v Engelenburg schreef:
ik zie persoonlijk niet zo'n aanval van de kant van proline,
zoals bart al zei is rik niet echt een fan van proline en doet ie bewust of onbewust toch elke keer proline iets wat door het slijk halen
als je info wil ergens over kan je dat ook gewoon als een vent vragen.(en niet met een kutsmoes dat je 50 kilo wil bestellen)
ik weet 100% zeker dat je hetzelfde antwoord had gekregen namelijk.


En iedereen die het zich misschien ook afvroeg, of zich in de toekomst zal afvragen kan het antwoord hier vinden. Precies waar zo'n forum als dit voor dient. Mooi toch?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-04-2010 19:08

ron thijsen schreef:Rik ga gewoon lekker vissen,alles waar een e norm op zit en voor menselijke consumptie gemaakt wordt zal niet schaden<denk ik>
Denk aan ander ingredienten wat in de boilie,s zit omdat die bol niks mag kosten daar slippen zelfs onze darmen wel van dicht,teveel om hier op te noemen.
En kosten, mij jeukt t niet om die kosten uit te geven,ZEUR.
M.F.G DER RONNIE.


Hey du Ronnie,
en dan straks roepen: Wir haben 's nicht gewusst!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-04-2010 19:14

jeroen beestje moet een naampje hebben ? correct.
het naampje is fluor, correct ??
dit forum is bedoeld om vragen te stellen aan mede karpervissers hoe zij erover denken is het niet.
proline mag wel reclame op dit board zetten overal waar ik kijk,maar volgens jouw ben ik niet man genoeg als ik hier in jouw ogen blijkbaar negatieve reclame neerzet.ik snap niet waar je het punt vandaan haalt waar ik proline door het slijk haal.ik heb vaak zat gezegt dat vrienden van mij er goed hun visjes op vangen.en er zat zijn die dat doen.maar mijn boilie is het niet.dat kan toch ? overigens :
mijn maat was toevallig diegene die 50 kilo mischien bestellen wou,maar omdat wij twijfelden over deze zogenoemde fluor bol en de gezonheid van de vis,heb ik het op het forum heb geknald. en dan nota bene zonder een naam te noemen over proline.overigens heeft bart dit zelf openbaar gemaakt,en niet ik.ik vroeg alleen aan julie medevissers wat julie gedachten hierover is.er is helemaal niks om door het slijk te halen.dit is een discussie board.en sommige mensen vergeten het nogal eens blijkbaar,

NOGMAALS : dit is geen slechte reclame, negativiteit of zwart makerij.dit is iets waar mijn vraagtekens bij stonden en nog steeds bij staan.heb jij een ingredient gehoort dan ? heb alleen iets gehoord van paprika poeder.en natuurlijke stoffen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-04-2010 19:34

Beetje logies nadenken,en je weet zelf wel dat een beetje boilieboer er geen gif in stopt,wordt ten slotte al jaren mee gevist. En er zal al wat mee getest zijn door bepaalde mensen,want dan zal het denk wel gelijk uit de winkels verdwenen zijn als er iets aan mankeerde

Maarjah fluor.....vele denken gelijk,chemicalie en dat soort dingen ;) Dan hadden we nu al lichtgevende karpers rond zwemmen :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-04-2010 20:03

In robin red zat ook lang een stofje:carophil:genoemdt.
zeer zeker nooit gestest,darmuitgangen waren mooi rood,en sommige gingen geheel naar zalmkleurtje.
En weten julie welke stoffen in pepper,chillie zitten?,hier kan ik nog wel even doorgaan.
Maar ben weer oftopic.
m.f.g. der ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-04-2010 20:06

Carophyl of Beta-caroteen, of provitamine A is niet ongezond voor karpers.

Chilli's en paprika is ook geen probleem. En die zitten er ook in hoor. Hahaha
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2010 20:17

Heren,

De eerste misleiding ligt bij de gebruikte naamgeving. Fluo lijkt op fluorescerend te duiden. Er wordt echter geen gebruik gemaakt van fluorescerende kleurstoffen. De naam herleid naar opvallend gekleurd aas. Dit is een combinatie van de kleur van de mix en de gebruikt kleurstof uit de voedingsindustrie. Daar zijn vele felle kleuren beschikbaar. Denk maar aan zuurtjes en limonade.

De giftigheid van kleurstoffen is niet goed te bespreken zonder te weten om welke stof het gaat. Omdat dit volstrekt onduidelijk is, is dit de tweede misleiding. Maar ja, ons voedsel wordt doorgaans ook gekleurd. Staat op het label en niemand kijkt ernaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

06-04-2010 20:27

Mitsz waar word dat op gebaseerd? Wie zegt dat paprika geen kwaad kan wie of welke bron beweert dat daar ben ik wel eens benieuwd naar. Of zijn er geen bronnen? En nemen we aan dat wat ons lichaam verwerkt dat een karper dat ook kan? Ben gewoon nieuwsgierig.

@harald nee dat begreep ik ook wel. Alleen zacht roze is geen fluo uiteraard.
misleidende reclame dus.


Vr gr peter
vr gr peter
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-04-2010 20:48

Capsaïcine en piperine ;dat zit in peppers en de hoeveelheid hiervan hangt af van het soort peper.
Mitz wat in haitz zit weet niemand wel een gedeelte hiervan,blijft een goed bewaardt geheim.
lezen op de pot of zak kan elke leek.
die kleurstof is gewoon niet goed en is ook in mate verwijdert,kwam er weer een slimmerik op het gewoon los bij te voegen,potje X om vogels mooie kleur te geven,was heel het concept voor bedoeldt,en wat was het werkzame van robin red??????????? whahahahahah.
Dacht dat de gemidede bollen piet dit wel wist.
wilco heeft heel wat zakken uit de rekken moeten halen, moet een bollenpiet ook weten.
m.f.g der ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-04-2010 20:50

Dat is gebaseerd op het feit dat er in die groente niet veel schadelijks zit voor de vis. Paprika is gezond.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-04-2010 20:52

Voor sommige insuline ook.
m.f.g der ronnie
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-04-2010 20:54

ron thijsen schreef:Capsaïcine en piperine ;dat zit in peppers en de hoeveelheid hiervan hangt af van het soort peper.
Mitz wat in haitz zit weet niemand wel een gedeelte hiervan,blijft een goed bewaardt geheim.
lezen op de pot of zak kan elke leek.
die kleurstof is gewoon niet goed en is ook in mate verwijdert,kwam er weer een slimmerik op het gewoon los bij te voegen,potje X om vogels mooie kleur te geven,was heel het concept voor bedoeldt,en wat was het werkzame van robin red??????????? whahahahahah.
Dacht dat de gemidede bollen piet dit wel wist.
wilco heeft heel wat zakken uit de rekken moeten halen, moet een bollenpiet ook weten.
m.f.g der ronnie.


War er in Robin Red zit weet ik wel. :P Ik heb het spul laatst nog gemaakt en niemand kon de echte eruit halen. Hahaha. De werkzame stoffen in Robin Red? Ach...
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-04-2010 21:11

Wahahaha zelf gemaakt wilde die afrikaan ook met cola,kinderen,sinas drinkers merkte geen verschil.
HAITZ ZWEERT OP DE KERVEL,CHERVIL.
Nou veel succes verder hier kan ik niet tegen op. :lol:
m.f.g der ronnie
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-04-2010 21:25

Ik ben bang dat het een en ander verkeerd wordt geïnterpreteerd of begrepen. De misvatting zit hem idd al in de naamkeuze. Wij hebben gekozen om onze "hoge attractie" range de "Fluor F9 Range" te noemen. Mede door het succes en bekendheid van de "Fluor Pop Ups" in de volksmond. Hierover kan dus het misverstand ontstaan dat er wellicht ook Fluor kleurstoffen gebruikt worden. Dit is an sich een meer dan terechte vraag natuurlijk, want we hebben allemaal het beste met de karper voor. De echte Fluor Kleurstoffen zijn giftig en daardoor is het ten strengste af te raden om dit in welk voer dan ook te gebruiken. Zoals gezegd bereiken wij onze kleuren door een licht gekleurde basismix en goedgekeurde (E-nrs) kleurstoffen voor de (dier)voedingsindustrie (kleur en wit).

Maar zoals ook gezegd is de kleur maar een van de onderdelen die dit aas in ons pakket zijn attractie geeft Helaas bekt "Helder gekleurde hoge attractie boilie range" wat minder lekker. Dit dus terzijde of je zelf vertrouwen hebt in een dergelijk type aas. Inmiddels zie je dan ook steeds meer de gelijksoortige naam zoals Fluro of Fluoro (Dynamite). Dit om waarschijnlijk juist dit soort misverstanden te voorkomen.

Wat betreft Rik zijn vraag, die op zichzelf geheel terecht is, probeer ik hem dan ook zo goed mogelijk te beantwoorden. Niet te min krijg ik bij zijn reacties, die begonnen in de topic Pro Line goed of slecht, en vervolgens via een aantal andere topics nu deze steeds het gevoel dat hij m.b.v. losstaande opmerkingen het merk (waar ik momenteel verantwoordelijk voor ben, dus in zekere zin mij) in diskrediet probeert te brengen. Nu heb ik maat 46 en zou ik er misschien niet op moeten reageren. Maar ik hou er zelf niet van als er door dergelijke opmerkingen een verkeerd beeld zou ontstaan. 8) Niet te min hoop ik dat ik hiermee een afdoende antwoord heb gegeven op de vragen die er zijn m.b.t. het kleuren van karperaas.
mvg

Bart van den Hurk