cavia korrels


Roland de Lepper
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Balen

04-04-2010 12:57

Vndaag ben ik voor de kinderen 2 cavia's gaan halen. Daarbij kregen we ook een kilo zak voer bij. Dit voer bestaat uit veel vitamine-C en betsaat uit een soort korrel. Ik heb zo'n korrel eens in het water gelegd en gekeken wat het doet in het water.
Na een uur was zo'n korrel uiteen, opgelost in het water.

Ik zat te denken om dit voer, met mate, in een boilie-mix te gebruiken. Is het nu wel zo geschikt hiervoor omdat de korrels oplossen in het water?

De korrels zien er zo ongeveer uit: http://www.goedkoop-diervoer.nl/winkel/ ... korrel.png

Wellicht iemand ervaring hiermee?

mvg,

Roland
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2010 13:28

Waarom zou tot "strond" vermalen gras/groente in je boilies willen doen?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

04-04-2010 14:00

waarom niet?
vr gr peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-04-2010 14:21

schapenbix bestaat ook voor een groot deel uit gras en heb daar in het verleden ook zeer leuke resultaten mee behaald. En was het niet de beats die het had over tomatensoep als attractor? HEt hoeft niet altijd dierlijk te zijn wat de karper op zijn menu wil hebben
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2010 14:39

Martijn Nederpel schreef:Was het niet de beats die het had over tomatensoep als attractor?


Oh.... ja dan moet je het wel doen......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-04-2010 15:02

Nee hoor Rene, het belangrijkst is af te gaan op ervaring van jezelf en dat van anderen. In jou post roep je wel iets, maar je onderbouwd het met niks. Ik probeer mijn post tenminste te onderbouwen met mijn eigen ervaringen, en maak ook gebruik van de beschikbare literatuur (en dus ervaringen van anderen). Dat het jou niks lijkt wil nog niet zeggen dat het niks is. Weet je wat? Ik gooi er gewoon nog een voorbeeeldje tegenaan! Een van de hoofdbestandelen van robin red is paprika, ook een tot stront gemalen en gedroogde groente maar word door vriend karper wel op prijs gesteld.

mvg martijn
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-04-2010 15:19

Oke Martijn maar als het jou wat lijkt probeer het dan gewoon.

Stel het werkt als een tiet dan heb je je geheimpie al aan ons verklapt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-04-2010 15:31

Ron

Zoals ik geschreven had, heb ik al met schapenbic gevist, is ook gedroogd gras én goed gevangen, hierbij mijn geheimpje.... :wink:
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2010 15:42

Martijn Nederpel schreef:Ik gooi er gewoon nog een voorbeeeldje tegenaan! Een van de hoofdbestandelen van robin red is paprika, ook een tot stront gemalen en gedroogde groente maar word door vriend karper wel op prijs gesteld.


Ja en? En omdat RR (als paprika onder de groentes valt) is het zinvol met Cavia korrels aan de slag te gaan? Zijn je ideeen zo uitgeput? de Baets is niet voor niets gestopt......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Roland de Lepper
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Balen

04-04-2010 17:31

vriend karper 'vreet' zowat alles, dus ik dacht waarom die cavia korrels niet. Juist omdat deze vol zitten met vitaminen, leek het me een goede aanvulling. Maarja...ik ben nog maar een leek op boilie-recepten, maar probeer wat variatie aan te brengen.
Maar omdat de korrels na een uur opgelost zijn in het water, was mijn vraag ofdat het dan wel nut heeft om in een boilie te gooien als aanvulling op je mix. Ik heb geen zin om na 2 uur de henegels een binnen te halen en dan op te merken dat de boilie is opgelost; geen aas, geen karper.

Maar wel leuk de reacties tot nu toe. Bovendien zijn de korrels heeel goedkoop (1 euro de kilo). Het gaat mij dan ook meer om de oplostbaarheid van de boilie wanneer deze korrels erin verwerkt zijn. Ik denk zo'n 10% van de totale mix als aanvulling voor de vitaminen.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2010 18:38

Je zou iig kunnen proberen ze als pellets in te zetten om te kijken of ze tot activiteit op je stek leiden. Logisch nadenken zegt mij dat er geen enkele impuls richting karper te
verwachten valt.
De cavia info vind je hier:
http://www.degrotecavia.nl/vitaminec.html#twaalf

En daarna kun je de conclusie wel trekken dat de "inbreng" van de "vitaminen" ook wel losloopt...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Roland de Lepper
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Balen

04-04-2010 18:50

Rene Schouten schreef:Je zou iig kunnen proberen ze als pellets in te zetten om te kijken of ze tot activiteit op je stek leiden. Logisch nadenken zegt mij dat er geen enkele impuls richting karper te
verwachten valt.
De cavia info vind je hier:
http://www.degrotecavia.nl/vitaminec.html#twaalf



Juist omdat ik het volgende artikel heb gelezen : viewtopic.php?f=35&t=47366, stukje van Mitszs, waarbij de schijf van 5 wordt vermeld en daar over vitaminen wordt gesproken. Vandaar het idee om deze korrels toe te voegen. Dat ze geen direct impuls, lees instant respons, opleveren ben ik me van bewust. Het gaat ook meer over de lange termijn (voercampagne) op een aantal plaatsen, waarbij het dan wel zijn nut blijkt te hebben is mijn idee.

Met een dosis vitaminen, zou een vis zich toch goed moeten voelen en het aas als prettig voer bestempeld??
Wellicht zit ik er helemaal naast en heb ik sommige artikelen verkeerd geintepreteerd.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2010 19:07

In het cavia geval word wel gesproken over vitamin(en) maar in de praktijk is het dus vitamien C. Meer niet.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

04-04-2010 19:22

ik denk dat het super goed is in de boilies, nu zou ik dan een boilie draaien waar veel van dit spul in zit om mee tevoeren en boilies waar je wat minder in doet om die aan de hair te doen. want karper eet altijd gras, en prei en paprika en alles kwa groenten eet de karper dus ik zou zeggen doen. en lui die roepen dat karper het niet eet moeten het maar eens uit proberen. spijt je gvt bak maar eens in een vijver moet jij eens kijken wat voor karper daar op af komt.

Gr KG,
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2010 21:06

Kelvin Groenendijk schreef:smijt je gvt bak maar eens in een vijver moet jij eens kijken wat voor karper daar op af komt.Gr KG,


Waarschijnlijk komt iedereen daar op af, inclusief (milieu)politie......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-04-2010 21:18

Cavia voer,
zou niet weten waarom het niet zou vangen.
Maar Rene, wat is jou geheimpie dat je geen info wil geven??

Gemiddelde analyse:
Ruw eiwit 14 %
Ruw vet 4 %
Ruwe as 4,5 %
Ruwe celstof 9 %
Vocht 11 %

Toevoegingen
Vitamine A 2.500 IE
Vitamine D3 250 IE
Vitamine C 2000 mg/kg
Groet'n Henk..

still growing Old.
Roland de Lepper
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Balen

04-04-2010 21:59

Weet je...ik denk ook wel dat het moet kunnen, maar met mate gezien de hoge concentratie vitamine C. Teveel is ook niet goed.
Ik zal eens een proefmixje maken wanneer de tijd daar is.

Discussier vooral verder...daar is een forum voor en ben erg benieuwd naar het antwoord van Rene ;-)

Gr,
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2010 12:21

Rene Schouten schreef:
Ja en? En omdat RR (als paprika onder de groentes valt) is het zinvol met Cavia korrels aan de slag te gaan? Zijn je ideeen zo uitgeput? de Baets is niet voor niets gestopt......


Rene

Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Ik heb zelf niet de behoeft om met cavia korrels aan de gang te gaan, ik heb inspiratie genoeg. Ik reageer echter met argumenten waarom iemand die met dat idee loopt het wél zou kunnen proberen. In jou reactie geef je alleen aan dat je je twijfels hebt, maar onderbouwd het niet echt. Ik gaf al eerder aan dat ik met boilies op schapen bix (een van de good oldies uit groothuis tijd maar dan in deegvorm) prima gevangen heb. Met andere woorden blijkbaar vind vriend karper tot stront gemalen gras en groenten wél lekker. Ik ben benieuwd waarom het volgens jou niet zo is?
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

05-04-2010 18:12

Karper vreet best wel veel,gewoon niet moeilijk doen als ze kop omlaag staat dan zuigt die alles smaak of geen smaak,de rig maakt t verschil,smaakt t niet dan doet je rig t werk.\
De meeste vitamines beter sommige zelf slikken,of gewoon met kop achter die p.c uit,oei sit er nu ook even achter.
m.f.g. der ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

05-04-2010 20:10

en je hebt lui die alleen maar BLA bla BLA hebben en niks nuttigs kunnen vertellen!!! tsssS.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-04-2010 20:25

Zijn we nu op zoek naar "je ZOU er wel eens op kunnen vangen" of naar een aas dat je vangsten naar nieuwe (persoonlijke) "hoogten" stuwt. Als het nr. 1 is kan 't zo in de categorie lego, als 't 2 is bedenk dan dat 't alleen bedoelt is om de cavia z'n vitamine C op te laten nemen en verder zelfs in 't voedingspatroon van dat beestje verder geen nut heeft.
Dat een karper "alles vreet" kun je dan voor jezelf aanvullen met "maar hoevaak dan"....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Roland de Lepper
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Balen

05-04-2010 20:57

Rene Schouten schreef:Zijn we nu op zoek naar "je ZOU er wel eens op kunnen vangen" of naar een aas dat je vangsten naar nieuwe (persoonlijke) "hoogten" stuwt. Als het nr. 1 is kan 't zo in de categorie lego, als 't 2 is bedenk dan dat 't alleen bedoelt is om de cavia z'n vitamine C op te laten nemen en verder zelfs in 't voedingspatroon van dat beestje verder geen nut heeft.
Dat een karper "alles vreet" kun je dan voor jezelf aanvullen met "maar hoevaak dan"....


Hier ben ik het niet met je eens. om nu niet een onderwerp te maken over het voedingspatroon van een cavia, die vang je niet in het water als het goed is, wordt deze voeding als ENIGE voeding gebruikt voor zeker jonge, maar ook voor de oudere cavia's desalniettemin gemengd met optima+. Er zit dus wel degelijk meer in dan alleen vitamine-C. Zo'n cavia heeft meer nodig dan alleen dat.

Naar het schijnt, heeft niemand het dus nog geprobeerd. Maar waar het mij om gaat is om de schijf van 5 te behalen, waar dus ook vitaminen nodig zijn en dit voer als extra aanvulling te gebruiken om een wat hoger gehalten te krijgen.
Natuurlijk zijn er andere alternatieven, maar als ik kijk naar de prijs heb ik liever een goede goedkope bol dan een goede dure bol.
Daarnaast moet het ook nog goed te verwerken zijn en niet oplosbaar in het water, Dat is wel wat 1 zo'n korrel doet na een uur in het water te hebben gelegen. Is het dan wel verstandig om het te verwerken in een bol?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2010 21:01

Roland

Ik deed met schapenbix het volgende: Ik deed de eistruif in een emmer en gooide de van tevoren bepaalde hoeveelheid korrels erin. Leit dit een ancht weken en maakte met die bij mijn boiliemix aan. Je kan het ook malen en dan verwerken, je hoeft niet bang te zijn dat je boilie op gaat lossen als je het spul erin verwerkt. Trouvitkorrels lossen ook op in water maar is een prima boilie ingredient
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-04-2010 21:26

Waarom ga je er dan niet mee aan de slag en pen hier je bevindingen neer. De eerste die met tijgernoten aan de slag ging had vast niet op dag 1 verzonnen dat de beste bereiding 24 uur weken, 1 uur koken en met 't kookwater wegzetten tot de beste resultaten leid. Maar ik geef je op een briefje dat jouw boilie zonder en jouw boilie MET geen MEERwaarde opleverd. Mocht dat WEL zo zijn, credits to you SIR!!!
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Roland de Lepper
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Balen

07-04-2010 20:56

Net een kilootje gedraaid met 10% cavia korrels erin op basis van birdfoodmix. Van het weekend weten we of dat het wat opgeleverd heeft en dan volgende foto's automatisch ;-)