Vervanger voor soja?


Plaats reactie
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

14-03-2010 23:14

Hoi,

Ik draai al een hele tijd mijn bollen op basis van het drieluik van Luc de Beats: Volvette soja bloem (getoast), tarwe gries en polenta. Vaak laat ik de polenta weg en vervang dit dan voor een vis/vlees meel in combinatie met vogelvoer e.d.
Nu vind ik dat de smaak van de soja bloem de boel aardig overheerst! Niet zozeer wanneer ik dierlijke melen toevoeg, maar wel als ik met wat neutralere melen werk. Ik zou het fantastisch vinden als ik een goed alternatief voor deze soja zou vinden. Deze zou dan qua eigenschappen nagenoeg gelijk aan die van de soja moeten liggen. Ik hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen , of misschien moet ik met een heel andere basis aan de slag!?

Alvast bedankt, Elmar
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-03-2010 00:22

Lupine meel is een zeer goede vervanger voor Soja of Polenta nagenoeg zelfde eigenschappen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-03-2010 00:52

Sojameel wordt waarschijnlijk gebruikt in alle (droge) diervoeders.

Waarvoor? Omdat het veel eiwit bevat en dan ook nog eens met een zeer goed aminozuurpatroon.
Daarnaast is het heel goedkoop. Hoe het geproduceerd wordt is natuurlijk een ander verhaal! Die arme Zuid-Amerikaanse boeren.

Vandaar dat fabrikanten van diervoeders het (naast de duurdere dierlijke melen, die vooral voor de smaak bedoeld zijn, in b.v. honden- en kattenvoer) allemaal gebruiken. Ze moeten zo goedkoop mogelijk produceren en om het eiwitpercentage op een acceptabel niveau te krijgen voegen ze een deel sojameel toe.

Terug naar karperaas.

Goede plantaardige eiwitrijke vervangers zijn er niet zoveel.

Inderdaad lupinemeel en wat eventueel ook nog zou kunnen is pindameel.

Het hangt er maar net vanaf wat voor bol je wilt maken. In een zoete "crapbol" zou je deze producten ook kunnen weglaten.

Hilco
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

15-03-2010 12:01

Hoi

Bedankt tot zover. Het gaat mij in dit geval meer om de praktische eigenschappen m.b.t. rollen en binden in combinatie met de griesmeel. Dus niet zozeer de voedingseigenschappen. De juiste voedingswaarde wil ik door middel van andere toevoegingen bereiken. Ik zal eens wat meer info opzoeken over lupinemeel. Als iemand nog andere ideeën heeft, hoor ik ze graag!

Greetz, Elmar
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

15-03-2010 19:24

Hoi,

Verder op het board las ik iets over bambix. Heeft iemand hier ervaring mee als vervanger van volvette sojabloem?

Greetz
Plaats reactie