bolies maken van gemalen varkenskorrels


Plaats reactie
nick lep
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-03-2010 20:50

02-03-2010 21:09

beste medekarpervissers.

links en rechts heb ik veel goede nieuws gehoord voer gebruik van varkensmeel in bolies. nu wil ik echter bolies maken maar varkensmeel zelf vind ik praktisch niet. tenzij in silos voor industrie. dus ben ik naar de aveve geweest en me moeten tevreden stellen met varkenskorrels "welzijnkorrels voor minivarkens". ben dan thuisgekomen en enkele proefneming gedaan in glas water.

resultaten:

korrels in glas water: na 1-2 min al redelijk veel opgelost

gemalen en dan water bij tot deeg: deegbal die moeilijk te kneden is tot vast deeg, en lost zeer snel op in water, zo snel dat ik overtuigd ben als je zon bal in water gooit dat ie opgelost is voor dat het de boden raakt.

dusja, ik denk van me bollen dan te maken van die varkenskorrels,wat aldi catdinner (gemalen katbrokken,wat ook slecht bind) en vervolgens bloem bij doen (om meer te binden) en eieren.

wel denk ik mischien van gemalen rijst er nog bij te doen.

maar weet iemand hoeveel ik best van elk soort neem?
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

02-03-2010 21:25

In varkens korrels zit een hoop medicatie om die zwijnen van verschillende ziektes te beschermen, weet niet of karpers dat nodig hebben,bht,bha.die antioxendante,zink en veel meer die ze allemaal opslaan:lichaamsvet: en dan zeker niet van gaan knorren. :roll:
Maar ja als t maar goedkoop is,en dan maar zeuren dat vis sterft.
Laat die korrels voor de varkens,en denk na voor je begint.
De meeste bollenboeren,ik zeg niet allemaal hebben het in de bol somigge zoveel dat het door de zak heen meurt.
m.f.g ronnie.
breek me de slurf niet open
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

02-03-2010 21:54

ron ik ben het wel met je eens
maar niet dat je zegt de meeste bollen boeren gebruiken het
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

02-03-2010 22:06

Ja dennis maar praat merendeels uit ervaring en de meeste halen het ook niet zelf,heb jaren met boilie boeren in t zuiden aan boilie,s gewerkt,en enkele heb ik de rug gekeerdt hierdoor,omdat dit niet lekker voelde.
m.f.g. der ronnie.
breek me de slurf niet open
nick lep
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-03-2010 20:50

02-03-2010 22:33

maarja, ik wil nu niemand slecht spreken maar wat zit er dan in ready mades?

neem nu dat je ongeveer 6 eur de kg bolies betaald in eerder welke viswinkel.

doe daar wat btw en meerprijs winkel van af. dan is de fabrieksprijs schat ik 2.5 eur

wat zouden er dan in die bollen verwerkt zijn? alsinds geen kwaliteitsproducten denk ik.

er stond iets x aantal jaren geleden in tijdschrift "vislijn" (tijdschrift die je bij je vergunning krijgt als je ene gaat halen voor vlaams gewest in belgie) een artikel over bepaalde schadelijke stoffen afkomstig van gekleurde maden en lokvoer,die zich bevonden in de onderzochte vissoorten.
thijs keulemans
Berichten: 68
Lid geworden op: 30-09-2007 00:56
Locatie: oosterhout

03-03-2010 00:07

niet gebruiken! ik werk zelf in deze sector zitten echt wel stoffen in die niet voor onze vriend de karper geschikt zijn :wink: we hebben het hier dan ook over krachtvoer voor varkens. die zo snel mogelijk een bepaald gewicht moeten halen 90 dagen 90 kilo :wink:. dit kan geen goed spul zijn voor de karpers.

volgens mij is hier wel een eerder een topic over geweest :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-03-2010 02:11

Varkensvoer is natuurlijk de grootste rotzooi die er te krijgen is.

Wat zit er in, allerlei plantaardige bijproducten die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie, we moeten toch wat met die shit, dus maken we er maar varkensvoer van en wat blijkt, die beesten groeien er geweldig op!

Of het gezond is, boeit niet, vleesvarkens leven toch maar een paar maanden.
Vlees en spek is wat we willen, ze mogen niet ziek worden, dus we flikkeren er nog wat antibiotica doorheen en weet ik wat al wat niet meer voor troep.

Want, voor zover ik weet hoeven toevoegingen niet vermeld te worden in diervoeders.

Kostprijs voor de varkensboer, ik schat, iets van 25 € cent per kilo.

Eigenlijk te triest voor woorden, maar ja, die speklap mag niet te duur worden.

Tenslotte zijn het toch maar domme beesten, dus wat kan ons het schelen en als ze op gewicht zijn schoppen we ze in een veewagen, maken de stal schoon en kan de nieuwe lading maar komen!

En dan hebben we het tegenwoordig over dierenwelzijn.

Wie houdt wie nou voor de gek?

Kan je maar beter karper zijn!

Alhoewel, veel karpervissers interesseert het natuurlijk ook geen bol wat ze in het water gooien.

Ik moet, koste wat kost op de foto met een (grote) karper.

Misschien kunnen we het vissen maar beter verbieden, want eigenlijk zijn we niet zoveel beter dan de gemiddelde varkensboer!!!
Martijn C. de Groot
Berichten: 22
Lid geworden op: 12-02-2008 15:51

03-03-2010 12:48

Eindelijk :)
Altijd maar dat: ''veel voor weinig..... :evil: ''
Nadenken!
K. van den Herik

25-03-2010 07:15

Ken een kanaal met varkensvoeierlosplaats door schepen. Tering wat gaat daar veel voeier te water. Weinig dooie vis.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-03-2010 08:49

Klaas, de An­ti­mi­cro­biële groei­be­vor­de­raars worden dan ook nog nét niet per schip aangevoerd. Een caddy volstaat vooreerst nog. 8)

De Mi­nis­ter van Land­bouw, Na­tuur­be­heer en Vis­se­rij heeft, mede namens de Staats­se­cre­ta­ris voor Volks­ge­zond­heid, Welzijn en Sport, de Ge­zond­heids­raad in juli 1997 advies ge­vraagd over de ge­zond­heids­ri­si­co’s van het gebruik van an­ti­mi­cro­biële groei­be­vor­de­raars in de dier­hou­de­rij. In het voor­lig­gen­de advies geeft een ter be­ant­woor­ding van deze vraag in­ge­stel­de com­mis­sie van de Raad een beknopt over­zicht van hetgeen bekend is over re­sis­ten­tie-​ont­wik­ke­ling bij de mens, in het bij­zon­der tegen de an­ti­bi­o­ti­ca die, behalve als an­ti­mi­cro­biële groei­be­vor­de­raar, ook als ge­nees­mid­del worden ge­bruikt.

Bevindingen An­ti­mi­cro­biële groei­be­vor­de­raars worden in Ne­der­land in ruime mate in de dier­hou­de­rij­ge­bruikt. Het vóórkomen van re­sis­ten­tie tegen deze an­ti­bi­o­ti­ca in de darm­flo­ra van de be­han­del­de land­bouw­huis­die­ren staat met dit gebruik in verband. Deze bacteriële re­sis­ten­tieis niet alleen aan­ge­trof­fen bij mensen die met deze dieren in driect contact staan,maar ook bij gezonde ste­de­lin­gen.

De ont­wik­ke­ling van an­ti­bi­o­ti­cum­re­sis­ten­tie bij mensen heeft be­lang­rij­ke risico’s voor de volks­ge­zond­heid. Het re­sis­ten­tie­pro­bleem in zie­ken­hui­zen wordt voor­na­me­lijk ver­oor­zaakt door het the­ra­peu­tisch gebruik van an­ti­bi­o­ti­ca bij de be­han­de­ling van daar ver­blij­ven­de patiënten. De oorzaak van re­sis­ten­tie-​ont­wik­ke­ling in de al­ge­me­ne be­vol­king is echter minder dui­de­lijk. Wel is dui­de­lijk dat deze oorzaak niet alleen kan liggen in het the­ra­peu­tisch gebruik van an­ti­bi­o­ti­ca in de me­di­sche prak­tijk. Omdat over­dracht van re­sis­ten­te bacteriën van dier naar mens mo­ge­lijk is, draagt het gebruik van an­ti­mi­cro­biële mid­de­len in de dier­hou­de­rij, waar­on­der groei­be­vor­de­raars, bij aan het re­sis­ten­tie­pro­bleem bij de mens.

De toe­pas­sing van an­ti­mi­cro­biële groei­be­vor­de­raars in de dier­hou­de­rij levert een aan­zien­lij­ke­bij­dra­ge aan het totale gebruik van an­ti­bi­o­ti­ca in Ne­der­land. Het is dui­de­lijk dathet gebruik van ver­schei­de­ne an­ti­bi­o­ti­ca, zoals avopar­ci­ne, ba­ci­tra­ci­ne, ty­lo­si­ne, car­ba­doxen ola­quin­dox, als AMGB in de dier­hou­de­rij leidt tot re­sis­ten­tie tegen deze mid­de­len­bij dieren. Even­eens is dui­de­lijk dat zowel re­sis­ten­te voor de mens pa­tho­ge­ne bacteriën(Sal­mo­nel­la spp., Cam­py­lo­bac­ter spp.) als re­sis­ten­te com­men­sa­le bacteriën (E. colien en­te­ro­kok­ken) uit de darm­flo­ra van land­bouw­huis­die­ren de mens kunnen be­smet­ten. De mo­ge­lijk­heid van over­dracht van re­sis­ten­tie­ge­nen van bacteriën van land­bouw­huis­die­ren naar voor de mens pa­tho­ge­ne mi­cro-​or­ga­nis­men, waar­door re­sis­ten­te pa­tho­ge­nen ont­staan, is aan­ne­me­lijk gemaakt, zowel in la­bo­ra­to­ri­um-​ als in veld­on­der­zoek. De ge­ge­vens over de pre­va­len­tie van van­co­my­ci­ne­re­sis­ten­te En­ter­o­coc­cus spp. (VRE) geven sterke aan­wij­zin­gen dat de zo­ge­he­ten va­nA-​re­sis­ten­tie­ge­nen, die zijn aan­ge­toond in en­te­ro­kok­ken bij de mens in de al­ge­me­ne be­vol­king, af­kom­stig kunnen zijn uit de dier­po­pu­la­tie. De re­la­tie­ve bij­dra­ge van het re­ser­voir aan re­sis­ten­tie­ge­nen bij dieren aan de pre­va­len­tie van re­sis­ten­te mi­cro-​or­ga­nis­men bij de mens is echter nog niet bekend.

Bacteriële re­sis­ten­tie tegen an­ti­bi­o­ti­ca die als groei­be­vor­de­raar worden ge­bruikt én
als the­ra­peu­ti­cum (al dan niet in de vorm van een struc­tuur-​ana­loog) in de ge­nees­kun­de, zoals de gly­co­pep­ti­den en de MLS-​an­ti­bi­o­ti­ca, komt niet alleen voor in zie­ken­hui­zen maar ook in de al­ge­me­ne be­vol­king.

In­fec­ties van re­sis­ten­te bacteriën ver­oor­za­ken een sterke toename van het aantal com­pli­ca­ties, een langere ziek­te­duur, the­ra­pie­fa­len en een hoger sterf­te­ri­si­co tot gevolg. Dit gaat gepaard met een ver­ho­ging van de kosten voor me­di­sche zorg. In Ne­der­land is het re­sis­ten­tie­vraag­stuk op dit moment nog be­heers­baar, maar ont­wik­ke­lin­gen in andere delen van Europa en in de Ver­e­nig­de Staten zijn ver­ont­rus­tend. Zo heeft men in de Ver­e­nig­de Staten grote pro­ble­men met de be­strij­ding van zie­ken­huis­in­fec­ties van mul­ti­re­sis­ten­te, ook van­co­my­ci­ne­re­sis­ten­te, en­te­ro­kok­ken. Als de van­co­my­ci­ne­re­sis­ten­tie wordt over­ge­dra­gen op de MR­SA-​bac­te­rie, hetgeen de com­mis­sie zeker niet uit­ge­slo­ten acht, ont­staat een zeer ern­sti­ge si­tu­a­tie voor de volks­ge­zond­heid.

De com­mis­sie con­clu­deert dat het ver­schijn­sel van bacteriële re­sis­ten­tie tegen an­ti­bi­o­ti­ca een niet te ver­on­t­acht­za­men risico be­te­kent voor de volks­ge­zond­heid dat om spoedig te nemen maat­re­ge­len vraagt. Hoewel de kennis over de bij­dra­ge van het AM­GB-​ge­bruik aan de ernst van het pro­bleem nog niet vol­le­dig is, meent zij dat met be­trek­king tot dit gebruik con­cre­te maat­re­ge­len ge­recht­vaar­digd en nood­za­ke­lijk zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
K. van den Herik

25-03-2010 12:18

voor je het weet ben je net zo dood als een niet met name te noemen dierenarts, die zich als klokkenluider opwierp

http://www.devoedingswijzer.nl/veevoer.html

http://www.ergogenics.org/hormoonmaffia2.html
jan boekschoten
Berichten: 40
Lid geworden op: 20-09-2009 18:03

25-03-2010 14:12

Heb zelf wel eens ( als we het toch over dierenvoer hebben ) de brokken voor flappie ( Royal Canine Giant adult ) helemaal fijn geslagen, en als stickmix gebruikt. Werkelijk wonderspul! en qua ingredienten allemaal volwaardig dus lijkt me dat de karper er niets aan overhoud.
Plaats reactie