Authentieke boilies of Hightech boilies, maakt het iets uit?


Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

23-02-2010 17:00

Michiel Pilaar schreef:
Of zie ik dit verkeerd?



Hey Pilaar, in mijn ogen niet als je er van bewust bent dat het stukje high attractive aas of crap aas met weinig voedingswaarde slechts een schakel in 't geheel is.

Kunnen al die high attractive reclamepraetjes niet de prullenbak in als je ziet hoeveel vissen er op plastic fantastic imitatiezooi gevangen worden? Of verwerpt men dit dan met het argument dat het uit nieuwschierigheid opgenomen wordt ondanks dat het door de vis als oneetbaar bestempeld is?

Zowel positieve als negatieve conditionering is dan ook per water verschillend, zowel op aas als dressuur op het gebied van de laatste meter/lijnen. Kennis van het te bevissen water en haar vissers kan je een stap in de goede richting zetten. Vist iedereen met vismeel, gebruik eens zoet. Zijn boilliee's met hoge voedingswaarde de standaard, gebruik eens een crap bol.

Hoe vaak gebeurd het niet dat een nieuwkomer, of in de gedachtegang van de meeste vissers een "pep" de targetvis onder hun neus wegvangt? Is geen toeval als je ziet dat men klakkeloos kopieert van elkaar en de newbee zich niet houdt aan de ongeschreven wetten.

Zijn zo maar wat dingen in me opkomen.....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-02-2010 20:00

Die Pilaar wordt zeker ook al gesponsord... :P
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

24-02-2010 08:18

jeugddteam van Jansensport
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-02-2010 16:36

Het blijft een leuk onderwerp, aas en alles wat daarmee samenhangt.

Ik denk inderdaad dat theorieën bij veel vissers na de vangst worden verzonnen, maar volgens mij is het meestal een bevestiging van wat een ander ons vertelt en daar komt de psychologie van de karpervisser om de hoek kijken, of beter gezegd van Homo huppeldepup.

Wij geloven wat iemand (de expert, de aasfirma, de fabrikant) verkondigt, we vangen vis en dus is wat een ander zegt de waarheid! We kunnen niet anders, want zo zitten wij nou eenmaal in elkaar. De meeste van ons zijn er namelijk niet zo goed in, om zelf het wiel uit te moeten vinden.

Misschien maakt het aas, waarmee je vist inderdaad niet zoveel uit en vreet dat beest alles wat voor zijn bek komt. Feit is dat kweekkarper van oorsprong niet in onze wateren voorkomt en na uitzetting een eigen plekje (niche) heeft moeten zien te veroveren in de verschillende Nederlandse wateren en hoe goed was/is hij daarin?

Mogelijk moest hij eerst van de restjes leven en heeft hij pas sinds kort zijn ideale niche gevonden.
Hoe?
Door al het voer dat door ons karpervissers in het water wordt gegooid.
Dit zal niet voor alle wateren gelden, maar waarom worden er steeds meer zware vissen gevangen?

Toch zijn er duidelijke verschillen in de vangsten tussen de ene en de andere visser, misschien door de attractie van aas, het gebruikte systeem etc., maar dit komt volgens mij eerder door het talent van de visser en vooral hoeveel moeite hij er voor doet.

Sommige mensen kunnen nou eenmaal beter vissen dan de rest, waardoor?

Noem het voor mijn part intelligentie.

Hilco
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

24-02-2010 17:36

Een mooi voorbeeld hiervan is een zin die een bekende Belg uitsprak;

Ik kan niet goed vissen maar wel heel erg goed voeren :wink: :lol: .

Het grootste probleem van commercie is dat mensen zich gaan meten met de succes verhalen van anderen...
Tsja als je het zo bekijkt snap ik de topic starter beter :lol: .

@ Pilaar, de werking van je aas vooruit vaststellen kan alleen als je er voldoende ervaring mee hebt gehad en er conclusie's [achteraf] aan kan verbinden.

De meeste vissers geven een boilie geen kans om zich te bewijzen en kopen dan maar snel weer iets anders waar een succes story mee is geschreven.
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

24-02-2010 17:43

Hilco Meijer schreef:We kunnen niet anders, want zo zitten wij nou eenmaal in elkaar. .

Hilco


Sprak de koningin..... :D
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-02-2010 22:35

Dennis Mijnster schreef:
De meeste vissers geven een boilie geen kans om zich te bewijzen en kopen dan maar snel weer iets anders waar een succes story mee is geschreven.


Zult ook niet snel een commercieel verhaal lezen waarin aas aan bod komt dat geen vis opleverde. Daarentegen wel succes story's waarin een bepaald merk/aas gepromoot wordt, maar waar in werkelijkheid heel iets anders gebruikt is. Dikke vissen en successtory's verkopen nou eenmaal en de meute denkt dat het aas verantwoordelijk is voor de vangsten. Tijd, waterkennis en in sommige gevallen ook geluk (juiste tijd juiste plaats) worden maar even vergeten.
K. van den Herik

25-02-2010 14:21

Roelof S. zei:"
Ik kan niet goed vissen maar wel heel erg goed voeren."
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

25-02-2010 15:10

Inderdaad Arjan, dat zijn juist de 3 meest belangrijke factoren!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-02-2010 22:45

T
T
T


Tijd
Toeweiding
Toevoeging
staat of valt alles mee.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

25-02-2010 23:10

Roelof S. zei:"
Ik kan niet goed vissen maar wel heel erg goed voeren."


Belg of Grunninger zit weinig verschil in :lol:
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.