24/48 uitdaging


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-02-2010 16:20

Ik denk dat ik hier toch een heel nuttig topic mee open waar iedereen iets aan kan hebben. Het voorjaar komt er straks aan en we gaan weer lekker dumpen. Henkie voert op stek A en Pietje komt 2 uur later ook nog eens voeren op stek A. Hoe vaak zie je het wel niet dat er dubbel op triple gevoerd worden op de zelfde stek en niet te zuinig ook. Als de vis daar niet komt zit je met een grote hoop schimmelbollen wat niet echt bevordelijk is voor het water.

We draaien er thuis lekker op los en de basismix gries, soya, mais kom je overal tegen. Maar wie denk er nu overna dat zn bol ook na 24/48 uur opgelost is oftewel pulp. Ik denk weinig. Aangezien we hier allemaal wat aan hebben en de natuur, laat jullie inbreng maar eens horen. En de profs mogen best een handje helpen omdat toch zeker in het belang van het water is waar men vist. We proberen allemaal zo veilig mogelijk te vissen maar hier wordt toch weinig bij stil gestaan door de thuisdraaiers (uitzonderingen daar gelaten).

Het lijkt mij aangezien er veel thuisdraaiers zijn dit een heel nuttig topic kan zijn, dus plaats hier je adviezen,recepten enz.... die ook echt meerwaarde hebben voor dit topic.

Wie maakt me los?
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

08-02-2010 17:31

En wat is het nut van een bol die binnen 24 tot 48 uur is opgelost???

Bij weeksessies komen de grotere vissen vaak op de kant bij op bollen die al langere tijd in het water liggen. Nu zullen sommigen zeggen dat ook met voorweken nagebootst kan worden, maar wij doen het vooral vanwege rust op de stek en denken dat de vissen daardoor voor gaas gaan. Een bol moet dus minstens 4/5 dagen goed blijven.

Overigens heb ik ze van sommige merken ook al na 2/3 dagen rottend zien boven komen...

Mvg,
John
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-02-2010 17:54

Ik neem aan dat ik je het nut ervan niet hoef uit te leggen toch? er zijn ook zat mensen die dumpen waar de vis niet is of komt en die bollen liggen er na 2 week nog te rotten. Ik vind het niet verkeerd dat een bol wat sneller afbreekt.

Iedereen zit te mekkeren onthaakmat dit en veilge montages maar rottende bollen op een stek hoor je niemand over. Beetje inzicht met voeren komt er wel bij kijken natuurlijk, maar een bol die na een paar dagen afbreekt is niet verkeerd natuurlijk.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

08-02-2010 20:08

En wat doet mais & hennep & aardappel & duivevoer & duivemest etc etc dan als 't niet gegeten word? Ik neem aan dat ALLES wat rot (in het water) de waterkwaliteit niet ten gunste komt (eikebladeren/beukebladeren etc etc). Dacht je dat witvissers geen dumpers waren? Die gooien "loszand"boilies in 't water..... (oftewel dezelfde zooi alleen NIET 90 seconden gekookt). :o
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-02-2010 23:18

Misschien is dit topic wat te hoog gegrepen :wink:
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

08-02-2010 23:47

Dries,

Een bol die oplost tot pulp lost het probleem van het rotten niet op,die pulp gaat ook gewoon rotten toch?

gr

viktor
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

09-02-2010 00:12

Ik denk wel dat het sneller verdwijnt doormiddel van witvis of stroming in het water. Nieuwe stekken aanvoeren met zo'n bol en kijken of de stek loopt en dan overgaan op je gewone bol als de stek loopt. Niks mis mee toch?
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

09-02-2010 08:34

Dries,

Heb je al wat testjes gedaan met dat soort bollen? als je een bol maakt met veel wateroplosbaar spul erin
kom je al een heel eind,minimaal eipoeder erin dan de bollen heel kortstondig stomen en of koken.
Hoelang zo'n bol het onderwater uithoud is een kwestie van testen.Je zou voor je haakaas een aparte bol kunnen maken die "identiek'' is aan je voerbol maar vele malen harder is zodat ie niet van de hair gaat.

Je zou ook gewoon bollen kunnen draaien en deze niet koken en of stomen,gewoon laten uitdrogen en voeren maar,deze vallen ook snel uitelkaar.

Idee is opzich leuk maar volgens mij niet haalbaar,je kan nooit alle fabrikanten en thuisdraaiers de neus de zelfde kant op laten wijzen.

gr

viktor
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

09-02-2010 08:54

Nee nog niet getest Viktor, heb wel van die pellets gemaakt, die zijn na 4 uur verdwenen tot pulp (en dat wolkte erg erg goed). Het haakaas had ik ook zo in gedachten. Nog een voordeel is attractie, aangezien de bol sneller oplost zullen de stoffen in de bol ook veel sneller vrijkomen.

Had een beetje hulp verwacht van de gevorderen op aasgebied op het forum.

Victor ik ben geen wereldverbeteraar maar sta open voor alles en ben niet alleen maar negatief ingesteld ;)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-02-2010 10:07

Dries
Ik begrijp deze manier van denken van jou wel.
Zelf heb ik voor franse meren ook het liefst dat mijn aas binnen 24uur uiteenvalt of iig zo zacht is dat witvis er geen probleem meer mee heeft
Waarom?
Omdat IK dagelijks 2 keer voer als ik in frankrijk ben en liever niet heb dat ik na 3 dagen op een partij voer zit waar je U tegen zegt.
Voor een rivier gebruik ik liever iets harder/groter aas om het juist weer lastig te maken voor de witvis.
Voor nederlandse plassen weer iets wat hier tussenin zit.

Maar zo heb ik het het liefst,en als ik naar mijn klanten luister hoor ik vaak heel andere wensen.
Je hebt er ook die aas willen welk juist 48uur in takt blijft omdat zij van mening zijn dat de vis pas na 36/48 uur vrij gaat azen op uitgelekt/ volgezogen bollen.
En dan zit je ook nog met de verschillen in water temperatuur wat het er niet makkelijker op maakt om de juiste samenstelling te vinden..
Vandaar dat de meeste voor zekerheid kiezen en probeert hun aas langer dan 24uur intact te houden onder water.

We vissen nu eenmaal op verschillende manieren en alles levert vis op.

Er moet dus voor iedere manier van denken/vissen een geschikt aas zijn en daarom zijn er zoveel verschillende aanbieders.
ferry verhage
Berichten: 53
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00

09-02-2010 11:10

Ik denk dat dit een goed idee is van Dries! En hoop dat mensen bruikbare tips kunnen geven.

In sommige situaties en wateren kan dit zeker een groot voordeel hebben!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-02-2010 11:37

[quote=]
K. van den Herik schreef:Heb wel eens wat van die stuiters in de oeverzone gezien. Beetje haar erop en een cm of 5 in doorsnede.

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dat in theorie ook op de voerplaats kan gebeuren., met bollen die niet weggevreten worden.


Maar daar is wel wat aan te doen..

Zorgen dat je boilies daadwerkelijk oplossen na een x aantal dagen. Hierdoor houd je dus "lokvoer" over wat door elke vissoort weggevreten kan (en vaak zal) worden.

Maar om het voor elkaar te krijgen.. Zonder gebruik van veel wateroplosbare middelen.. Zijn er weinig die het is gelukt. Maar er zijn er nog minder die daar aan denken. En nog minder die denken aan het habitat van de karper en het water zelf.. Dusja.. Homemade bollen zullen dan verboden moeten worden. Er zal een concept moeten worden bedacht waarmee het mogelijk is, en ook betaalbaar (en is zeker haalbaar). Je gaat een monopoliecultuur krijgen enz enz enz..

@ Rene,

Conserveren is ook in divers mogelijkheden beschikbaar. Maar om dan meteen te gaan zeggen dat conserveren betekend "niet uit elkaar vallen" en dat het conserveermiddel ten alle tijden binding houd met het meel/bloem/voer waar het mee in aanraking is gekomen tijdens het "maak"proces. Is dat niet een beetje teveel "credit" voor die zooi?

Ook met conserveren is het mogelijk om het voor elkaar te krijgen dat je bol EN langer houdbaar is EN volledig oplost om zo het water niet aan te tasten[/quote]

Zo even een qoute uit het topic reclamepraat...

Door veel wateroplosbaarheid te gebruiken is het mogelijk. Echter... Wordt wel heeeeeeeeeel erg duur kan ik je zeggen. Er zijn andere mogelijkheden voor. Die benoem ik echter niet :lol: Wil je die weten, dan moet je eens zoeken naar een topic waarin het zorgvuldig naar boven is gekomen. Topic werd echter afgebrand omdat iets letterlijk vertaald werd waar men maar niet van wou geloven dat een snotjongetje van 22 zoiets kon zeggen ;)

En anders... Zoek eens rond in Engeland.. Daar doen de meeste firma's het toepassen..

Succes, ik bemoei me er verder niet meer mee..

Rene Schouten schreef:En wat doet mais & hennep & aardappel & duivevoer & duivemest etc etc dan als 't niet gegeten word? Ik neem aan dat ALLES wat rot (in het water) de waterkwaliteit niet ten gunste komt


Daarom is particles op sommige wateren ook verboden
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

09-02-2010 12:14

Jacco, JW mooie toevoeging :) nu komt het topic wat op gang. Maar wie gaat nu een klein voorzetje geven? Er hoeven geen complete recepten gegeven te worden maar we brouwen tegenwoordig thuis al bollen met wateroplosbare ingredienten. Toch behouden deze bollen hun vaste vorm. Er zal dus een middenweg gevonden moeten worden naar wateroplosbaarheid, binding, uitharding. nou ben ik wel een klein beetje op de hoogte wat een ingredient is en wat een ingredient doet maar heb hier toch een beetje veel moeite mee.

JW je hebt mij toch nieuwschierig gemaakt naar die uitspraak van die snotneus van 22 :D

Ik hoopte eigenlijks dat 1 persoon op het board een kleine duwtje in de juiste richting zou geven met een voorbeeld waardoor er verder gebouwd kan worden.
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

09-02-2010 13:23

Het trekt mij zeker wel, vooral het aspect van vergrootte mogelijkheden qua attractie trekt me enorm..

Tegen de tijd dat je testvissers nodig hebt, dan zeg je het maar Dries ! :lol:
(niet dat ik zo veel vang haha)
K. van den Herik

09-02-2010 13:55

pellets?

Beetje soaken in slaolie las ik ergens en je hebt 24 uur redelijk intact aas

Eigenlijk net als met reserve spoelen, zijn geen reservespoelen, maar extra spoelen om in bepaalde situatie in te spelen.

Ik wil graag een aas, waar binnen 2 uur alle werkzame delen zijn uitgelekt. De bol moet minimaal 24 uur redelijk witvis en kreeft bestendig zijn.

Ga ik ver weg voeren en kan ik hooguit om de paar dagen? Dan een aas waar zo min mogelijk, maar zo lang mogelijk uitlekt. Rivier, groot en steenhard enz. enz.

Dat is precies wat ik elders bedoel Jacco: nooit gerealiseerd dat houdbaar aas extra lang kan blijven liggen. Terwijl je met de vriezer variant van dezelfde firma ( mits ze zelf ook verschil maken) minder kans op.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-02-2010 14:23

(Als de vis daar niet komt zit je met een grote hoop schimmelbollen wat niet echt bevordelijk is voor het water.)

Dus heb ik het al die jaren verkeerd gedaan :oops: Wat erg ik liet mijn trouvit bollen helemaal wit uitslaan "de snowman" werd dit genoemd. Daar voerde ik en viste ik mee.

Bob
Pluk de dag want voor je het weet...............http://www.allesisanders.nu
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-02-2010 15:10

Dries,

Jaren geleden nog voor de lancering van waterlandbaits heb ik destijds Mitsz van de Kamp uitgebreid materiaal gegeven over wateroplosbare eiwitten en ingredienten.
Want wat jou probleem c.q challenge is. Speelde toen ook al.
Commercieel gezien bleek het ook interessant. Maar daar gaat het nu niet over. Als iets snel oplosbaar is is het dan beter voor de water kwaliteit ? Ik weet het niet.
Mijn inziens is het al dan niet schadelijk zijn van overdaad voer sterk afhankelijk van het watersysteem de grote ,diepte en samenstelling van de bodem en visstand.
En de samenstelling van de bodem is door menselijke invloeden mogelijk de komende jaren misschien wel een veel groter probleem aan het worden.
Dwaal van de topic af Maar grote wateren zandafgravingen rond amsterdam als voorbeeld nieuwe Meer. Het nieuwe Meer is onderwater een dumpplaats van koelkasten grof afval ontelbare lood accu's en dergelijke en ander niet nader te benoemen rottigheid.Erfenis van de 60/70 er jaren.

Terugkomend on topic.
Het is goed om stil te staan en jezelf te realiseren waar je mee bezig bent. Met je voercampagnes en die van anderen op een bepaald water. in hoeverre je een postitieve bijdrage levert in deze.
Maar het is slechts een puzzelstukje van een hele complexe puzzel.

Bob
Pluk de dag want voor je het weet...............http://www.allesisanders.nu
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

09-02-2010 15:56

Hoi Bob, bedankt voor je inbreng. Ik zeg altijd, overdaad schaad. Niet in alle opzichten natuurlijk. Zoals je aangeeft zijn er meer factoren die meespelen, zoals jij aanhaald het watersysteem. Maar ik vind dat dat geen rol hoeft te spelen in het fabriceren van zo'n bol. Het is maar net, hoe en wanneer je hem gaat gebruiken natuurlijk.

Zelf vis ik puur instant en voer eigenlijks nooit voor, in tegenstelling tot anderen die er vrolijk op los strooien en in de winter rustig verder gaan met vele kilo's te strooien. Dat zegt natuurlijk ook genoeg over de visser, zover je hem een visser kan noemen. Ik heb soms wel het idee dat mensen voeren omdat je dan vis vangt (je leest en hoort het overal), zit wel wat in natuurlijk maar instant pak ik mn vissen net zo goed.

Maar wat zal schadelijker zijn een voerbeurt op de oude manier of voeren met een bol die afbreekt na pak m beet 36 uur. Uiteraard komen de zelfde stoffen in het water maar een gedeelte daarvan zal toch sneller opgeruimd worden door witvis.

Ik draai nu een aantal jaren zelf en wil niet zeggen dat mn bollen Best of the Best zijn maar ze vangen! en daar gaat het om. Eigenlijks heb ik steeds meer interesse gekregen in het maken van aas en wordt het eigenlijks een hobby binnen een hobby waar ik veel plezier aan beleef en graag wat extra kennis wil vergaren. Dus als je open staat om mij een duwtje te geven, dan graag en mijn dank is groot, dit mag ook via PM maar dit topic heb ik geopend voor iedereen die daar ook weer van kan leren.

Ook heb ik het idee dat de oplossing er allang is maar dat veel mensen hun mondje goed op slot hebben gedaan en hier totaal niks over los willen laten. Nogmaals recepten hoeven niet geplaatst worden adviezen en kennis is natuurlijk wel welkom.
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-02-2010 16:46

Dries,
Mijn kennis is in deze ingrediënten materie is heden ten dage verre van aktueel. Op dit Board zij er vele aas goeroes, die je veel meer stof tot nadenken kunnen geven.
Benader b.v een Mitsz van de Kamp, Ruud visser http://www.visserandfriends.nl/ of de man achter Trigger baits. Zie mogelijke info over op triggerbaits http://www.rigsolutions.nl
Voor mezelf sprekend ik heb me tijden lang in die materie verdiept. Obsessief struinend door supermarkten, tokos voeder bedrijven op zoek naar het ultieme aas.Een schuur vol met tonnetjes zakken meel, isolaten, caseinaten, peptiden pheromonen duivel en z'n ouwe moer...... Maar het heeft volledig mijn interesse verloren. Ik behoor gewoon nu tot de categorie,die kant en klare bol gebruikt.

succes met je topic

Bob
Pluk de dag want voor je het weet...............http://www.allesisanders.nu
K. van den Herik

09-02-2010 17:14

pre digested Bob. Lachen hoor trappen ze de bollen eerst vol met pre digested en daarna moet er iets door zodat ze niet gaan schimmelen
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

15-02-2010 11:56

Bob Klumper schreef:(Als de vis daar niet komt zit je met een grote hoop schimmelbollen wat niet echt bevordelijk is voor het water.)

Dus heb ik het al die jaren verkeerd gedaan :oops: Wat erg ik liet mijn trouvit bollen helemaal wit uitslaan "de snowman" werd dit genoemd. Daar voerde ik en viste ik mee.

Bob


Je hebt schimmel en doorvetten...

@Dries,

Die uitspraken.. Ach... Er is niemand die zich bekommert om de vis en hun habitat.. Anders werd er wel naar gekeken... Al zijn er enkele bollenleveranciers die het toepassen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

15-02-2010 12:07

mijn bollen zijn naar ca 10 uur al weg:) zie er alleen maar voordelen in!
D&G-baits!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

15-02-2010 12:11

Hoe weet je dat zo zeker dan?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

15-02-2010 14:21

Testen misschien? Dat schijnt nogal een betrouwbare methode te zijn om ergens achter te komen 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

15-02-2010 14:27

Echt waar joh :lol:

Ik had dat ook elke keer. Als ik na 3 uurtjes me hengel binnen draaide zat er niks meer aan. Die boilie loste ook op dus. heel raar
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Plaats reactie