nog steeds vochtigheid in bol na 23 uur drogen


Plaats reactie
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

01-02-2010 22:44

Beste bolldraaiers,

Heb een vraagje, momenteel ben ik aan het draaien,
Bij de 1e proef bleken de bollen te scheuren tijdens het drogen. Na op het board gelezen te hebben dat een reden hiervan zou kunnen zijn, dat de buitenkern sneller zou drogen dan de binnen kern en dat er een druk ontstaat doordat het vocht naar buiten wil en hierdoor een scheur zou kunnen ontstaan.
Ik heb vervolgens wat he het grove bestanddeel hennep 25gr uit de mix gehaald en wat minder eialbumine (eerst 5%) en nu naar 4% gegaan. en vervolgens 35 tarwemeel toegevoegd. op het board had ik namelijk meerdere malen gelezen dat hoe elastischer een bol zou zijn, je minder scheuren zou krijgen. Daarnaast dacht ik dat de eialbumine er misschien voor zou zorgen voor een te harde buitenmantel waardoor het vocht van binnen niet goed door de buitenkant van de boilie kan worden opgenomen.
Door bovenstaande verandering, zijn de bollen nu niet meer gaan scheuren.
Wel bemerk ik na 23 uur nu, dat de binnenkern van de bol nog steeds erg vochtig is, het voelt eigenlijk nog steeds aan als gewoon deeg, maar de buitenmantel is dus knoerd hard..

Mijn vraag aan jullie hoe het vocht er beter uit te krijgen? heb namelijk wat melkproducten toegevoegd en zou zonde zijn dat het na lange tijd zou gaan schimmelen van binnen.

Zelf ben ik van plan om de eialbumine verder te verlagen naar 3% en nog eens 10gr tarwebloem erbij te doen, want de bol is toch nog erg hard, echter ben ik bang dat de bol van binnen dan toch nog steeds vochtig blijft.

Daarnaast vraag ik me af of het vocht misschien ook olie zou kunnen zijn.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Alvast dank
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

01-02-2010 23:28

Denk gewoon wat langer drogen als je echt al het vocht kwijt wil.

Maar je vriest ze denk ik in als je ze hard genoeg vind dus waarom het probleem als de kern nog wat vocht bevat?

Enigste wat je kan doen is langer drogen maar dan worden ze zeker veel harder.

En als je ze minder hard wil hebben al na 24 uur dan gewoon minder of geen eialbumine.

GR Remko
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

02-02-2010 20:30

Eumir,
droog je je bollen op kamertemperatuur?
En hoe hoog zit je met je % clo?
Mvg. ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

03-02-2010 07:11

Clo 50 gr maar.
INmiddels scheuren ze niet meer, en ga ik de eialbumine nog wat verlagen.
Dan kijk ik weer even of er verbetering inzit.
Hoezo vraag je naar de CLO dan, kan me niet voorstellen dat het daaraan zou kunnen liggen.
HEt is gemalen en vrij luchtig van structuur.
Ik droog ze trouwens wel op kamer temperatuur..misschien dat ze daardoor snel droog worden, maargoed snachts heb ik de kachel bijna uit staan, dus koelt het wel weer af naar de 10 c

Groet EUmir
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

03-02-2010 19:20

Eumir,
Toch denk ik dat het dan aan je basis ligt.
Succes.
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
rob beniest
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-08-2007 20:55
Locatie: zuid holland

03-02-2010 21:26

je moet ze wat langer koken ongeveer 3tot 5min
af laten koelen 1open breken kijken of de binnenkant ook gaar is zo ja de rest koken :lol:
als ze me missen ben ik er niet
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-02-2010 10:35

En toch kan het geen kwaad met een zachtere binnenkant ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

04-02-2010 10:52

eumir teterissa schreef:Clo 50 gr maar.
INmiddels scheuren ze niet meer, en ga ik de eialbumine nog wat verlagen.
Dan kijk ik weer even of er verbetering inzit.
Hoezo vraag je naar de CLO dan, kan me niet voorstellen dat het daaraan zou kunnen liggen.
HEt is gemalen en vrij luchtig van structuur.
Ik droog ze trouwens wel op kamer temperatuur..misschien dat ze daardoor snel droog worden, maargoed snachts heb ik de kachel bijna uit staan, dus koelt het wel weer af naar de 10 c

Groet EUmir


Volgens mij zit er in verse clo toch redelijk wat vocht. Misschien vraagt ie het daarom. En het kan volgens mij ook redelijk vocht vasthouden door de luchtige structuur.
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 13:07

ja wat wilde je dan dat je bollen na 23 uur drogen al helemaal vochtloos zijn?
toen ik zelf me eigen bollen nog rolde na het koken op zolder in kraten volgende dag gewerkt thuis komen kijken eentje breken binnenkant nog zeiknat volgende dag weer werken thuis komen breken klein beetje vochtig nog de volgende dag invriezen dus 2 a 3dagen laten drogen perfect.
lig natuurlijk ook aan de mix en luchtvochtigheidsgraad
........de zoveelstebaits
Plaats reactie