Eigen dip maken.


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 12:48

Hallo karperfreaks !
sommige weten dit mischien nog niet,andere mischien wel geeft niet.
wil julie gene die dit niet weten leren hoe je je eigen dip kan maken,

dip maken:

pak een kookpannetje en vul deze met 400 /500ml water.breng het water op een laag pitje tot net onder het kookpunt,dit is het moment van het toevoegen van bak en braad olie uit de fles.doe er zo"n 200ml in en roer dit goed tot 1 geheel,dan beetje bij beetje doen we er 500 gram suiker bij,al roerende nu aan de kook brengen,dit stolt niet meteen tot een wat dikkere drap ! dit komt wanneer je het laat afkoelen,is je suiker erbij gemixt (500 gram) dan zetten we het vuur uit en gooien we er de flavour bij,je kan uiteraard zelf uitmaken met welke flavour je dit doet.gooi er een flinke hoeveelheid bij,pak hem beet 15-20 ml,laat dit afkoelen in de pan tot het laauw is,gooi het dan over in een potje,(zorg dat deze goed af sluit!!)
zet het daarna in de koeling voor 24 uur,

dit kan met alle flavours gemaakt worden,ook met vis.gebruik hiervoor geen suiker,ik gebruik meestal sardine olie uit blik,maar je kan hier natuurlijk zelf mee experimenteren.

je zal merken dat als je deze dip gebruikt er een echt oliespoor vrijkomt wat boven water te zien is.de wind krijgt er niet eens vat op,heeft bij mijn instans sessies vaak geleid tot resultaat,hoop julie weer wat wijzer gemaakt te hebben.

strakke lijnen voo 2010 toegewenst allemaal !!
Gebruikersavatar
Ramon van Zundert
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-07-2008 19:01
Locatie: Breda!!!
Contacteer:

12-01-2010 13:57

Hej bedankt !

zal het gauw eens proberen!

R.
Passion For Carps(l)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 13:59

geen dank,hoop hiermee een hoop mensen te helpen,ook scheelt dit uiteraard in de knip,als je kijkt wat een dip in de winkel kost.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

12-01-2010 15:57

Het is inderdaad een goeie tip. Vooral met aas is het in mijn geval de bedoeling dat ik zelf de touwtjes een beetje in handen kan houden. Dit omdat je dan geen dip hebt die iedereen gebruikt, en ook zeker om de kosten te drukken.

bedankt
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 16:34

dat heb je goed gezien james,je kunt dit zeer uniek maken,gewoon je hersens hun gang laten gaan,zodra je je aan deze basis houd heb je ten allen tijde een super atractieve dip,je maakt zo een liter dip zou je dit willen,moet je dat in de winkel kopen trek dan je knip maar open.

geen dank.
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

12-01-2010 16:45

egt een toppertje

dit maak je eigenlijk nog veel makelijker dan ik dacht
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 16:52

heb je het al gemaakt ?
en ja het is ook super makkelijk,en dan te bedenken dat er mensen zijn die dit in de winkel kopen,het is echt zonde van je geld.
mak je je eigen boilies kan je ook met exact dezelfde flavour je dip maken.
mooier kan het niet. bedankt voor de leuke reacties allemaal,
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

12-01-2010 17:21

zou ik in de dip ook een meel soort gooien of zou dit niet egt tot zijn recht kommen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 17:25

ik zeg probeer het uit,maar vloeibaar werkt het beste kan ik je vertellen.wil je vis ? kijk naar vis flavour, zoet ?kijk naar zoete flavour
kruiden kijk naar chili sauce ? ketjap ? legio mogelijkheden. maar zou het wel vloeibaar houden
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

12-01-2010 17:35

Het is een mooi recept Rik,


maar zouden aasfabrikanten niet nét iets meer toevoegen denk je?


Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 17:37

ger,dat zou inderdaad kunnen en beslist ook zo wezen,maar ik zie er geen of weinig verschil tussen,mijn dip werkt altijd net zo uitstekend als die dips van aasfabrikanten.het scheelt alleen een hoop in de knip,en het werkt precies hetzelfde,het is ook goed bedoeld hoor ger.het is niet om het 1 of ander
maar ik ben van mening dat je het begrijpt.ik denk zelf dat ik er een hoop karpervissers blij mee maak,en daar is me dit om te doen.

gegroet. Rik
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

12-01-2010 17:39

Dat zal best Ger,, en dat zullen wij vast nooit te weten komen :lol:

Maar als dit genoeg meerwaarde biedt kan je hier toch mee vooruit.

Bedankt Rik,,

Hier zullen vele wat aan hebben.

Gr Kevin.
Catch safetly
release the safest
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 17:43

dank U. Succes met het maken.let wel je hele huis stinkt als een bunzing !!
dus mischien nog een tip maak dit in de schuur of je tuin met je karpergaspitje ;)
niels vanbaelen
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2005 17:24
Locatie: hechtel

14-01-2010 11:24

Hoe zit het met de houdbaarheid van die dip? Paar maanden, een jaar, meerdere jaren?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-01-2010 11:33

Een goed initiatief Rik, zeker voor de beginnende vissers die niet een groot budget hebben.

Maar zoals Ger zegt, vraag ik me bij de samenstelling van jou af wat en welke attractieve waarde het heeft??

Het geeft een olievlek op het water. IS dat de attractie? Welke wateroplosbare vormen zitten erin die alle waterlagen bereiken? Vooral dit laatste is wat het belangrijkste is in een dip. En dat mis je nog.

Dip gaat niet alleen omhoog, maar komt overal terecht. Als je goede hebt tenminste.

Hetgeen hoe jij het nu maakt, komt er op neer dat zodra het te water komt, het gelijk vervliegt naar boven en dus geen meerwaarde heeft. De vlek is leuk en vergelijkbaar met pellets. Maar pellets blijven attracteren, dit helaas niet.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-01-2010 12:28

over de houdbaarheid,ik heb nu een dip staan die is 7 maaanden oud en is nog steeds goed,door de vele suiker blijft dit ook gewoon goed,suiker bied als een conservering hierbij.

de atractie van de dip die is zelf toe te voegen zoals ik al aangaf,
Voorbeeld de toevoegingen van aminol/diggest liver/corn steep liquor/nutramino/flavours/condensed milk.
en ga zo maar eindeloos door zijn super atractief en bereiken echt wel alle waterlagen.hoop op je vraag een duidelijk antwoord te hebben kunnen geven.
ten tweede zijn merendeel ook een bron om voedselneid op te wekken,dus atractief genoeg dan ?
en over dat het gelijk vervliegt kan ik je simpel bewijzen door als ik na 4 uur vissen mijn bol binnen haalt mijn hele bol naar mijn dip ruikt.is dit ook uit de wereld geholpen.dit ligt er gewoon aan hoe lang je dipt.maar het is een nogal kleverige dip en die blijft behoorlijk goed op je bol kleven.

voor de rest nog vragen ?
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

14-01-2010 13:48

Ben benieuwd wat de dip gaat kosten als je inderdaad gebruik maakt van aminol, lever,vloeibare betaïne?

denk toch dat een dip in een potje met sticker goedkoper wordt :-?
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

14-01-2010 14:06

Rik jij geeft aan een dip te maken op basis van olie en water, maar om deze 2 vloeistoffen te vermengen heb je toch een emulgator nodig?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-01-2010 15:12

dries wil dit dan zeggen dat de olie die naar boven komt geen geur meeneemt ?
lijkt me niet,lijkt mij dat de geur zeker wel mee genomen word naar boven.daarentegen het volgende,ik gebruik richworth flavours op oliebasis.
zou dit zich mengen met olie ? beantwoord zelf.suiker mengt zich ? nutramino mengt zich ? corn st. mengt zich ?

duurder dan in de winkel? we gaan het berekenen beste Ger.
-suiker = 40 cent 500 gram
-nutramino 14 euro 250 ml, doen we 30ml erbij is 2 euro
-flavour 7 euro 50ml,5 ml is 70 cent
-corn steep liqour 13 euro 250ml, doen we er 30ml bij is dit ongeveer 1,50
-bak en braad even ruw geschat op 50 cent totaal in de mix ? is nog duurder dan wat je er daadwerkelijk in doet denk ik

totaalbedrag,-5,10 euro
en dan heb ik nu de duurste ingredienten gebruikt hiervoor ger.haal ik de nutramino weg en gebruik ik daar voor aminol word dit nog goedkoper.
15 euro de liter. doen we er 100ml door. is dit 1,50 wat dus dan uitkomt op
-4,60 euro en dan hebben we het over duurder ger ?
hoop de antwoorden op julie vragen te hebben beantwoord. vangse allemaal
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

14-01-2010 15:17

Ik snap wat je bedoeld rik maar waarom dat water dan? Totaal overbodig toch?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-01-2010 15:22

om de rest van de ingredienten van te voren te mengen en de suiker te laten smelten.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-01-2010 15:23

Water in water doet inderdaad niet veel..

Water mengen met ollie.. Zul je emulgatoren nodig hebben.

Olie verspreid de geur.. Geur doet een karper niets daar die niet ruikt.

Nogmaals, je insteek is erg leuk en ik vind het ook een heel goed initiatief van je om hiermee beginnende vissers te helpen. Maar je mist wel wat faciliteiten om een dip te maken.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

14-01-2010 15:32

@Jan Willem Hilverts: olie verspreidt niet de geur, maar de bestanddelen van de dip lijkt me zo.. :) en dat is toch wat ze hier proberen te bereiken?

@ Rik: Je vergeet voor het gemak even dat je niet moet rekenen wat je erin stopt, maar wat je werkelijk verbruikt. Als je aan het einde v/h jaar CSL of aminol overhoud moet je dat wel meenemen in je berekening :)

Als je 1 kilo van ingredient A koopt om te gebruiken voor je dip maar je hebt in een jaar maar 700gr nodig dan heb je nog steeds de hele kilo gekocht en betaald. De 300gr die je overhoudt en (waarschijnlijk) weggooid(volgend jaar weer lekker aan de gang met vers spul) heb je niet gratis gekregen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-01-2010 15:43

uiteindelijk zitten alle bestanddelen die invloed hebben op het azen door de olie heen,daar is inderdaad de water overbodig aangezien ik anders wel met water zou gaan voorvoeren.nogmaals dit water is dus wel ideaal om alle lokstoffen om het zo maar te noemen te mengen met elkaar,en te verdunnen onder warme temperaturen.en dat een karper niet ruikt basseer je op ?

@harold. als ik dat ga berekenen dat is nonsens,waarom zul je denken ?
dit is persoonsgebonden.
je kan je hele pot met dip in 1 keer door je grondvoer gooien bijvoorbeeld.
of je dipt alleen je bollen er in.
plus voor de zelfdraaiende mensen thuis.kan dit altijd verder in je boilie mix gebruikt worden. dus mischien is dan dit verhaal beter geformuleerd.

mensen die zelf hun boilies draaien,zullen goedkoper uit komen met de dip.omdat zij deze spullen ook in hun boilies kunnen gebruiken en dus niet alleen hoeven aan te kopen voor de dip.

mensen die dit alleen kopen om er een dip van te maken komt dit duurder uit ? omdat je de spullen moet aanschaffen en je er verder alleen dips van maakt waar je toch wel maanden mee doet en alles wat overblijft mischien weg gegooit gaat worden ?
Laatst gewijzigd door Rik koster op 14-01-2010 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

14-01-2010 15:48

@Dries: Ik lees trouwens net dat CSL een emulgator is... Dus CSL in je dip en dat probleem is opgelost.

Emulgatoren
Misschien vereist de term emulgator enige uitleg. Een emulgator is een stof die behulpzaam is bij het fijn verdelen (= emulgeren) van een vloeistof in een andere waarmee het niet mengbaar is. Het klassieke voorbeeld is de eidooier die men toevoegt aan olie en azijn om mayonaise te maken. De eidooier bevat lecithine en deze stof zorgt er voor dat de twee vloeistoffen zich vermengen. Naast lecithine zijn er nog een aantal andere emulgatoren. De meest gebruikte in de bakkerswereld zijn CSL en DAWE.

http://www.josschaeffer.nl/bakker/brood/andere%20grondstoffen/emulgatoren.html