Eigen dip maken.


henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

14-05-2010 08:28

Maar Mits als je het nu verse knoflook verwarmt in olie tot 80 c en dit een tijdje laat trekken en dan de knoflook er weer uit zeeft lijkt me dan dat je dit probleem niet krijgt .
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-05-2010 09:00

Het duurt ff maar dan heb je wel wat...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2010 09:02

henry hummmel schreef:Maar Mits als je het nu verse knoflook verwarmt in olie tot 80 c en dit een tijdje laat trekken en dan de knoflook er weer uit zeeft lijkt me dan dat je dit probleem niet krijgt .


Misschien?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-05-2010 11:44

mijn vraag is nog steeds niet beantwoord overigens...

het verschil met de boilies van rr/garlic/fish ?
de pop up single ?
de soak dip single ?

wie a zegt moet ook nus zeggen toch ? :lol:
Gebruikersavatar
martijn knop
Berichten: 61
Lid geworden op: 25-03-2008 12:07
Locatie: Heerenveen

14-05-2010 16:14

stefan laurijssens schreef:martijn knop

er is wel verschil tussen jou smaak, en de smaak van de karper toch, die ruiken/proeven 40x sterker
`

Ik heb dit ook niet zelf bedacht, ik kwam dit recept toevallig tegen in een boekje dus ik dacht ik deel het even.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-05-2010 00:55

Nog ff verder lullen en overigens niet uit de nek.

De kans om in Nederland (jaarlijks) zelf botulisme te krijgen is 1 op 16.590.000, heb je nog meer kans om de jackpot van de Staatsloterij te winnen, om maar iets te noemen.

Als je b.v. je knoflook in olie langer dan 5 minuten boven de 85 graden C verhit, is het gevaar 0,0.

Als je vist op besmet water, hoef je niet echt bang te zijn. Dit betreft bijna altijd type C en dat type is onschadelijk voor mensen.
Wat waarschijnlijk wel geldt is, dat als op een besmet water grote hoeveelheden voer op de bodem blijven liggen, dit een ideale voedingsbodem voor de bacterie vormt.

Moeten we maar niet aan de grote klok hangen, krijgen we straks ‘s zomers ook nog een voerverbod op alle Nederlandse wateren. Alhoewel…

Tot slot nog even een linkje voor onze twee grote vrienden.

http://www.orviax.com/multilang/dutch/index.html

Nog even een aanvulling voor Robert.

Ik heb een aantal van je artikelen gelezen en moet eerlijk bekennen: klasse!
Van alles wat ik gelezen heb de afgelopen zes maanden (sinds ik weer begonnen ben met karpervissen, na een jarenlange afwezigheid), heeft één van jouw artikelen mijn ogen echt geopend.

Wat ik me wel eens afvraag, heb je ook een huis, of leef je aan het water?

H.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-05-2010 09:59

Er gaan doden vallen als je zo door blijft gaan.

Hier:

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-05-2010 10:07

Hilco, je moet het niet vanuit het water bekijken, maar vanuit het voedingsmiddel.

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp64.htm

Lees dit en dan vraag ik je nog een keer of je knoflook in je dip wil.

ajuus. :D
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-05-2010 01:00

Mitz, natuurlijk snap ik jouw punt en er is niks mis mee om het onder de aandacht te brengen, maar we moeten geen paniekvoetbal creëren, dat kunnen we beter aan Oranje overlaten, volgende maand in Zuid-Afrika. Ik zie het nu al voor me, help het wordt weer niks! Gaan we weer allemaal domme dingen doen.

Waar het om gaat is, wat zijn de feiten en dat zijn in dit geval de statistieken.
Voedsel gerelateerd botulisme (tenminste ik neem aan dat je daar op doelt) is extreem zeldzaam, vandaar de door mij genoemde kansberekening.

Dus, ik denk dat er geen doden gaan vallen.

Wat betreft soaks, die gebruik ik nooit, zie daarvoor de argumenten van Klaas in dit topic.
Zo denk ik er zelf ook over.

Uitzondering: een single hookbait. Ga ik morgen mee vissen, omdat de visserij momenteel uitermate taai is en dit mogelijk toch nog een vis kan opleveren.
In mijn aas zit o.a. WPC80 instant en ik ga mijn haakaasjes daar maar eens lekker in laten soaken. Eigenlijk een soort alles of niets poging, een tactische aanpassing, of hoe je het ook maar wilt noemen.

De knoflook doe ik liever door de spaghettisaus.

Daardoor blijft het natuurlijk wel leuk, helemaal als het ook nog blijkt te werken.

Of dat dan de echte reden is dat we iets vangen, is punt twee, maar ja het geeft wel weer een stukje vertrouwen in deze barre tijden.

Bis morgen, oder übermorgen?
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

16-05-2010 20:31

stefan laurijssens schreef:martijn knop

er is wel verschil tussen jou smaak, en de smaak van de karper toch, die ruiken/proeven 40x sterker


Klopt dit eigenlijk wel?
Ik "dacht' altijd.
een karper ruikt 40 keer beter niet sterker.
Dus als je bijvoorbeeld 1 druppel flavopur in 1 liter water gooit ruikt hij dat dan als 40 druppels?
volgens mij niet
Ik denk dat hij het gewoon eerder detecteerd (ruikt)
Dus dat hij 1 druppel in het water 40 keer beter kan ruiken dan dat wij dat kunnen, wij ruiken dan waarschijnlijk niks hij wel maar niet veel.
Of zit ik er gigantisch naast?
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-05-2010 10:29

Hilco,

we lijken wat dichter bijeen te komen. Pria zo. Weiproteine, gecombineerd met soja-isolaat (sojamelk) heb ik prima ervaringen mee. Zoetje en een zuurtje erbij en hatseflats

groetjes.

Dat met die smaakpapillen weet ik niet. :roll: Ik weet wel dat veel karpers te sterk geflavoured aas uitspugen.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

17-05-2010 11:40

niet alles verklappen rik :wink:

:lol: Inderdaad RIK je hebt gelijk voor mij geen nieuw nieuws voor anderen misschien wel, idd iedereen succes in 2010. :lol:

mvg; jan 8)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-05-2010 11:44

wat bedoel je jan ? ik gelijk en niet alles verklappen ? pb mag ook moest het secret blijven ;)
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

17-05-2010 18:50

geheimen in het vissen, pfff komen ooit toch wel eens aan het licht, maar idd RIK gebruik deze optie al enige jaartjes met verschillende flavours etc, maar maakt niet uit zoals ik al aangaf misschien helpt dit anderen ook om zo meer vis op de kant te krijgen, gelukkig bestaan er tegenwoordig honderden soorten flavours en je kunt het zo gek maken als je zelf wil en van een uitdaging daar hou ik wel van, dus ben zoekend naar iets compleet nieuws wat goed opgenomen wordt door onze vriend karper.

mvg; jan

ps: verder geen bedoelingen rik, topic zegt het al is voldoende en accepteer ik ook.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-05-2010 17:47

sorry dat ik je geheim weg geef ;) maar de combinaties zijn eindeloos dus ja wie spant de kroon uiteindelijk ;)
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

18-05-2010 19:37

martijn knop

het ligt er aan hoe je het opvat, het was niet onaardig bedoeld, dat zeker

benjamin Mazereeuw

volgends mij zit er niet echt veel verschil in beter en sterker, denk ik. het heeft toch wel met elkaar te maken, het kan ook zijn dat ik het verkeerd heb, maar ik had het ook gelezen van iemand op dit board.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
martijn knop
Berichten: 61
Lid geworden op: 25-03-2008 12:07
Locatie: Heerenveen

18-05-2010 20:01

stefan laurijssens schreef:martijn knop

het ligt er aan hoe je het opvat, het was niet onaardig bedoeld, dat zeker


Nu ik het nalees heb ik wat kortaf gereageerd.
Ik zou het niet weten hoe het zit met het reukvermogen van de karper.

Met vriendelijke groet,

MK
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

19-05-2010 00:33

Reukvermogen 0%

smaak en waarnemingsvermogen 100%
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
K. van den Herik

19-05-2010 09:09

omdat ie stinkt kan een dove ook een scheet waarnemen en met geluk ook proeven
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

19-05-2010 16:22

kan dit aangezien ik ook wel eens met aardbei boilies vis gewoon met limonade? of kan ik dit beter laten want is het niet goed voor de karper? :oops:
MVG, Bart Bosch.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-05-2010 17:08

Maar een karper heeft wel neusgaten.

Of mag je dat niet zo noemen want hij heeft niet een neus zoals wij.

Kom op man ik noem dat gewoon ruiken hoor.

Ik kan ook niet ademen onder water.

Sinds dat iemand er over begonnen is praten we allemaal opeens over waarnemen proeven en weet ik het wat.

Nog wat... doe je hoofd onder water en stop wat in je mond wedden dat je niets proeft!!

Alles moet vergeleken worden met ons mensen terwijl dat allemaal niet van toepassing is.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-05-2010 22:04

Goeiemiddag,
ben een paar dagen wezen vissen..

Rik:
Knoflook in olie dat bewaard wordt bij kamertemperatuur vormt de ideale omstandigheden voor de productie van het botulisme toxine (licht zuur, geen zuurstof en hoge temperatuur). Hetzelfde gevaar geldt voor geroosterde knoflook in olie.

In het voorjaar van 2003, was er een geval van botulisme in Denemarken na de consumptie van ingeblikt knoflook in olie. Een 30 jaar oude man at 4 stukken van de knoflook en werd vervolgens ernstig ziek. Gelukkig overleefde hij het na 14 dagen in een kritieke toestand. Dit blikje was afkomstig uit een grote partij blikken die in Duitsland geproduceerd was. Het blikje was slechts tot 85 °C verhit, wat niet voldoende is om C. botulinum sporen te doden.

Clostridium botulinum is een anaërobe, Gram-positieve sporenvormende staaf, die een potentieel neurotoxine kan produceren. De sporen zijn hitteresistent en kunnen overleven in voedsel dat onjuist geconserveerd is, of bij producten die nauwelijks bewerkingen hebben ondergaan. Zeven typen (A, B, C, D, E, F and G) botulisme zijn bekend, gebaseerd op de antigene specificiteit van de verschillende toxines. Typen A, B, E en F veroorzaken menselijk botulisme. Typen C en D veroorzaken botulisme bij dieren. Dieren die het meest worden getroffen worden, zijn wilde vogels, gevogelte, rundvee, paarden en sommige soorten vis.

een zeer kleine hoeveelheid (slechts een paar nanogram, een nanogram is een miljoenste milligram) van het toxine is al voldoende om ziekte te veroorzaken. Dit toxine is één van de meest toxische stoffen die bekend zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-05-2010 00:00

en waarom kan het in boilies geen kwaad henk ? weet je dat ook toevallig ?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-05-2010 22:02

Zei ik dat dan Rik?
Groet'n Henk..

still growing Old.