Boilieboerenvoer??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

18-01-2010 21:45

Maar er ligt toch al een miljoen jaar (al dan niet tijdelijk) ijs?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2010 06:09

Is Klaas al wakker?
K. van den Herik

19-01-2010 07:17

Denk dat we elkaar best wel scherp mogen houden.

Net zo min dat nu keihard te bewijzen is dat bepaalde producten geen kwaad kunnen, is het andersom te bewijzen. Van mij krijgt dan een karper de voordeel van de twijfel.

Hele simpele keuze is dan de aanschaf van een vrieskist en na een sessie van een week misschien een kilo of wat bollen in de klikko. Hoewel een suikerbad en zelfs een zoutbad ook helpt. Oftewel: alternatieven genoeg.

Doen veel meer vissers dat, scheelt dat een slok op een borrel, als dan bollen boeren ook zodanig gaan werken dat ze hun toevoegingen kunnen halveren, is dat pure winst, voor de karper dan...

Rob,

als je nog een keer leest kom je wat tegen over allerlei zouten. Hoe het er nu mee staat weet ik niet,maar een paar jaar geleden waren ook allerlei (anti) biotica populair. Kill the bugs so they can kill you later on...

allerlei zoetmakers zijn ook tijdelijke zoethouders totdat men is overleden aan kanker. Zal voor vissen wel geen moer uitmaken.

Henk,

Als je vraagt, vraag je dan ook eens of deze glycolen evenals alcoholen in de lever moeten worden afgebroken?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2010 07:41

Ja dat moeten ze Klaas. Bovendien zijn ze niet meer te traceren, want ze worden opgeslagen als vet. Gaat er nu een lampje branden heren?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-01-2010 09:42

Ja Mitsz het klokje is weer rond.

Peter
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-01-2010 10:50

Dus..ready made's...maar dat wisten we natuuurlijk allang!

Tsssssssssssssssss


gr H.K.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2010 22:43

K. van den Herik schreef:Henk,

Als je vraagt, vraag je dan ook eens of deze glycolen evenals alcoholen in de lever moeten worden afgebroken?

MVG

Klaas


Gedaan Klaas.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

22-01-2010 17:34

Henk,

Neem deze site eens even door en neem dat ook mee in je zoek tocht, verklaard een hoop.

http://www.vissenbescherming.nl/nw-1739 ... riode.html

Ook het volgende kan je meenemen in je onderzoek, voeren met alleen darmvullers, ook wel darm racers genoemd, is denk ik niet aan te bevelen voor de lange termijn. Ook kunnen vissen niet grote hoeveelheden voer verteren en het gebeurd ook dat sommige vissen te veel eten, dit is slecht voor de vis! Onderzoek dan ook naarhet effect van de vrije aminozuren die we graag gebruiken, ook wel snelle amino's genoemd. Wat kan een karper ermee een hoe schadelijk zijn deze in de koudere water temperaturen. Zo ook eiwitrijk aas, daar kunnen ze mankementen van krijgen en zeker als de watertemperaturen zakken. Vetten, ook een geval apart...wat doet te veel vet met de lever? En te veel zout, wat doet dat? En zo zijn er wel meer zaken die onderzocht kunnen worden. Ook is er meer planten groei op sommige wateren de laatste jaren, het effect staat in het artikel van vissenbescherming wat ik hierboven aanhaalde....neem alle factoren eens mee.

Kijk, dan ben je rieel bezig en volgensmij heb je de verkeerde hobby uit gekozen. Vissen is namelijk niet diervriendelijk.

Over MPG…..als karpervisser zeg ik liever geen klein percentage mpg omdat het ook herkenning kan zijn en kan inmiddels een signaal van gevaar zijn. Er zijn grote bedrijven die mpg toepassen en als dit met verstand gebeurd, wettelijke regels, is er niemand die dit verboden krijgt. De argumenten die jullie aandragen zijn niet echt rieel. De echte reden kan ik wel raden waarom dit op deze manier gaat.

Misschien als de mensen van deze site meelezen dat ze jullie argumenten wel eens mee nemen. http://www.vissenbescherming.nl
Misschien iets om lid van te worden? Wat namelijk slecht voor de vis is, is vissen in de winter, voor de paai, na de paai is het vangen ook een grote aanslag op het gestel van de karper.

Dus misschien krijg je het voor elkaar om de gesloten tijd op het karpervissen weer terug te krijgen. Een voer verbod is ook een idee, want elke thuis draaier kan niet volwaardig voer erin gooien. Pleit er dan ook voor dat elk bedrijf dat boilies maakt gecertificeerd wordt en alle vergunningen heeft, ook die freezer baits maken!

Voer de strijd liever achter de schermen zodat onze vrienden van de vissenbescherming deze kolder niet hoeven te lezen.


gr Chris.
Laatst gewijzigd door Chris Gabriele op 22-01-2010 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

22-01-2010 17:56

En hop!
Chris raakt de spijker op zun kop!
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2010 19:58

Een prof zal via e-mail ook wel een antwoord kunnen dichten. En anders zijn wetenschappelijke medewerker(s).

Overigens is de wens een eerlijke conservering:

Koel- en vriesapparaten staan op de tweede plek, in de rij van grootste elektriciteitsverbruikers in het huishouden.

Klimaat wenst ook wat.

En een ready-made, want boilies zelf draaien is zo jaren 90. :roll:

Snelle koolhydraten of suikers zijn nog te prefereren boven langzame koolhydraten heb ik me wel eens laten vertellen door een koivoermaker uit het karpervisser circuit.

Energie onbalans? Dat is een tekort of een overdaad aan energie. Nogmaals, een karper kan maanden zonder eten. Bovendien is een klein deel van de energie in een boilie dan afkomstig van suikers. Er zit wel meer in.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

23-01-2010 12:58

Gek, de 2 eerste grote vissterftes volgenden op een winter zonder noemenswaardige ijsvorming. Sterker: winters waar veel gevist kon worden en veel te vangen was. 1999 en 2000
K. van den Herik

23-01-2010 13:30

Kees Ouwehand schreef:...

Ik denk dat die google wijsheid meer verwarring schept dan dat het helder maakt. Weet je nog dat HPE de drug gamma-hydroxyboterzuur verwarde met gewoon boterzuur. Die onzin werd ook overgenomen.





Denk dat je iets extra vergeet te vermelden, zodat een opmerking van ooit in het juiste perspectief plaatst of je moet iemand weer toelaten, zodat hij zich zelf kan verdedigen of in elk geval uitleggen wat er wordt bedoelt...

Moest ik ernaast zitten hoor ik het wel, maar Gamma Hydroxy Boterzuur is niet de echte naam van het 'beestje', die luidt: 4-Hydroxy-Butaanzuur. Boterzuur wordt ook Butaanzuur genoemd. GHB is chemisch, en boterzuur is organisch met een chemische werking. Van beide substantie's bestaat het molecuul uit een keten van dezelfde koolstof-atomen (1=methaan 2=ethaan 3=propaan 4=butaan).

Maar kan er naast zitten hoor maar 2001 en nu is er iets meer bekend enzo.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-01-2010 14:00

Google wijsheid wederom? Stoffen zijn vaak onder meerdere namen bekend. GHB of gammahydroxyboterzuur is de gangbare naam waaronder 4-hydroxybutaanzuur bekend is. Boterzuur is butaanzuur zonder de 4-hydroxy toevoeging. Wat is nu echt, de gangbare naam of de scheikundig juiste naam? Het zijn 2 verbindingen en niet dezelfde.

Beide een organisch zuur gebaseerd op butaan (4 koolstofatomen). Maar verder verschillende stoffen met heel verschillende eigenschappen. Verschil is de extra hydroxygroep aan het 4e koolstofatoom bij GHB.

GHB is de bekende partydrug en boterzuur heeft die werking niet. Simpel zat. Met boterzuur als trefwoord vind je echter beide stoffen. Zonder kennis van zaken haal je dan gemakkelijk 2 verschillende stoffen door elkaar. Dat gebeurde en niks extra's. Niets uit te leggen verder. Geen probleem ook, je kunt niet alles weten, maar als het hardnekkig gebruikt wordt om een punt te scoren omtrent de negatieve effecten van boterzuur moet het huiswerk uiteindelijk wel juist zijn. GHB verwerkt niemand in aas. Bewusteloze karpers is niet wat je wilt.

Geef iemand een PC en hij is doctor?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-01-2010 14:21

K. van den Herik schreef:Gek, de 2 eerste grote vissterftes volgenden op een winter zonder noemenswaardige ijsvorming. Sterker: winters waar veel gevist kon worden en veel te vangen was. 1999 en 2000


Dit was de bekende voorjaar sterfte. Het voorjaar is een kritische periode waarbinnen dat kan optreden. Was achteraf ook niks nieuws. Maar we werden weer even met de neus op de feiten gedrukt. Alle veronderstelde verbanden met bijvoorbeeld een nieuw virus waren uiterst speculatief. Gewoon SVC, zit in elk water en ziet zijn kans schoon in het voorjaar. Winter sterfte lijkt hetzelfde verhaal. Zoveel ijs hebben we tegenwoordig niet dat we nog weten wat dat geeft. De verwijzing van Chris is niet onterecht.

Maak mij ook sterk dat bij opensnijden van de dode karpers zuurstofgebrek aantoonbaar is en geen aanwijzing wordt gevonden van een extreem verhoogd suikergehalte. Maar ja, dan moet je wel eerst die karpers laten onderzoeken.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-01-2010 19:12

Beste Chris,
Ik ga er voorlopig niets bij meenemen voor dat onderzoek.

Het lijkt mij beter en verstandiger dat aan de verantwoordelijkheid van de gezamelijke boilieproducenten over te laten eerst eens na te denken eer er zo maar wat in te kieperen.

Waarom zou ik nu niet reëel bezig zijn dan?
Omdat jij dit kolder vindt en achter de schermen moet?


Nee Kees,
de doctor is een zij.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-01-2010 19:18

Als ze nog jodelt ook ben je op het juiste adres. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

25-01-2010 07:26

Kees,

Knap dat jij achter je pc iets kan ontdekken wat nog geen mens had ontdekt: de oorzaak van de karpersterftes

De autoriteiten op dat gebied, met name engeland, kwamen niet verder dan maar een nieuw naampie te verzinnen. applaus voor jou....

http://www.karperstudiegroep.nl/downloads/UK-VMC.pdf

Verder heb jij gelijk hoor Kees, lekker over de rug van iemand waarvan jij vind dat ie zich niet meer mag bemoeien hier.

Ging het hele topic er nu niet om, dat vissen verzwakt kunnen raken en dan extra gevoelig worden voor allerlei ziektes en dan sterven?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-01-2010 20:11

Ach Klaas, na zoveel jaar kan je wel eens iets relativeren.

Uit al de onderzoeken bleek dat hier meest karpers gestorven waren aan bekende ziektes die voorkomen als de weerstand verzwakt is. Als je dan een stap verder wilt maken naar het vinden van een generieke oorzaak daarvoor, dan kun je lang zoeken. Dat wordt een optelsom van lokale invloeden die heel divers zijn. De mate van bevissing speelt soms een rol, maar staat niet los van andere lokaal geldende omstandigheden. De parallel die je nu trekt met voorjaar sterfte in Engeland moet nog maar aangetoond worden. Zal in een aantal gevallen opgaan, maar in een heleboel andere gevallen niet. In de gevallen dat die vergelijking bij ons aantoonbaar is, generaliseer ik mogelijk teveel. Maar dat neem ik dan maar op de koop toe, zolang de Engelsen anno 2010 nog steeds zoekende zijn.

Nee hoor, het topic ging over MPG als eenduidige oorzaak van de huidige sterfte in een winter met ijs. Deze wintersterfte, klaarblijkelijk door zuurstofgebrek, valt ook samen met tijden waarin het water steeds helderder worden. De plantengroei neemt toe en als gevolg de hoeveelheid dood organisch materiaal in het water. De afbraak daarvan laat het zuurstofgehalte verder dalen dan voorheen. Als dit rottingsproces samenvalt met ijsvorming, heb je een heel gewoon scenario dat iets zou kunnen verklaren.

Laten we het erop houden dat we in het algemeen alert moeten zijn op sterfte, maar niet vooruit moet lopen met conclusies op basis van gissen en met Google verzamelde info. Hebben de getroffen HSV's nu de alertheid gehad SN in te schakelen?

En als jij niet wilt dat ik uit mijn herinneringen een toepasselijk voorbeeld opvis, moet je dit zelf niet willen uitlokken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

26-01-2010 07:16

moet een karper bewijzen dat iets slecht is of mag ik eraan mee werken om bepaalde dingen voor te zijn door de producent op zijn verantwoordelijkheden te wijzen en hem te laten bewijzen dat iets wel ok is?

Probeer jij eens je koi's een maandje te voeren met voer plus 10% mpg en laat gerust de resultaten weten?
of

probeer eens de effecten van aas met boterzuur en redelijk wat spul op alcoholbasis?

Wat ik al gek vond, was dat ik het schrijven van SVN toen de tijd niet "naar buiten" mocht brengen.

Nee hoor, het topic ging over MPG als eenduidige oorzaak van de huidige sterfte in een winter met ijs.


Denk dat Henk dit nonsens vindt?

Net zomin a;ls jij kan bewijzen dat kaprers niet dood gaan door gevolgen van vreten van bepaalde producten kan ik het andersom bewijzen. Maar waarom mag een karper geen winnaar zijn?

Als er nu bedrijven zijn, die ook werkelijk doen wat ze zeggen, verdiend voor mij alleen maar lof. De helft minder mpg is toch al 50% winst. Rekening houden met de natuurlijke behoefte is prima en daar hoef je je niet af te zetten tegen andere bedrijven. Zijn we dus bij reclamepraet...?
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

26-01-2010 08:33

Henk,

Jij hebt het over boilie producenten, maar de thuisdraaiers zijn ook producenten. Ik ken er wel die aardig wat draaien en in de winter door voeren. Tegenwoordig hebben veel mensen een eigen boilie machine. Er is een Engels schrijven over karpervoer in de winter en de effecten op het gestel van de karper. Over het algemeen zijn de readymade boilies een stuk duurder in de winkel en wordt daar niet vaak een echte voer campagne mee gehouden, de thuis draaiers kunnen dat wel. Hoog eiwit, zout en noem maar op. En dan de vis nog vangen in de winter ook. Zoals Klaas al aangeeft, de eerste grote vissterftes volgenden op een winter zonder noemenswaardige ijsvorming. Sterker: winters waar veel gevist kon worden en veel te vangen was. 1999 en 2000.

Vissen in de winter levert stres op bij vissen, energie verspilling die ze lastig kunnen aanvullen.

Er zijn veel oorzaken die met sterftes mee kunnen spelen en helaas is vissen niet diervriendelijk.

De reden dat ik vind dat een onderzoek achter de schermen moet plaats vinden is omdat we nu een vereniging wat voer geven om tegen het vissen te zijn. Verder mag men onderzoeken wat men wilt.

Ik probeer verantwoordelijk te vissen, maar ik ben door te vissen niet diervriendelijk bezig.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2010 09:00

Dat argument vind ik best hoor, Klaas.

Maar dan draaien we het helemaal om. Gaan we niet eenzijdig iets aanwijsen, maar is niks in orde totdat het bewezen geen invloed hebben op de termijn levensverwachting van een karper. Dat zetten we dan op een lijst van ingredienten die goedgekeurd zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

26-01-2010 09:18

iedreen zal het volgende stuk wel kennen?

maar zoals ik al eerder aangaf zullen veel andere zaken mede of juist de oorzaak zijn van de sterftes.

Het betreft vooral kleine(re) vaak afgesloten ondiepe wateren. De oorzaak van deze sterftes is een langdurige ijsbedekking. Deze wintersterftes treden vooral op wanneer er ook – zoals in deze winter – veel sneeuw op het ijs ligt. Door de sneeuwbedekking dringt er geen licht door in het water en wordt er geen zuurstof meer geproduceerd. Door afbraakprocessen verdwijnt de nog aanwezige hoeveelheid zuurstof en worden voor vis giftige stoffen gevormd.

Natuurlijik verschijnsel met risico's
Wintersterfte is in principe een natuurlijk verschijnsel, waarbij een deel van de visstand dood gaat. Ten gevolge van achterstallig baggeronderhoud kunnen zich echter zeer ernstige sterftes voordoen waarbij (nagenoeg) alle vissen doodgaan. Dergelijke vissterftes leiden afgezien van dierenleed tot overlast en ernstige schade aan de ecologische kwaliteit van het betreffende water.

Hoe te handelen
Vanuit haar betrokkenheid bij en verantwoordelijkheid voor een gezonde visstand heeft Sportvisserij Nederland de 900 aangesloten hengelsportverenigingen geadviseerd hoe te handelen bij wintersterfte. Daarnaast heeft Sportvisserij Nederland de waterschappen en gemeenten dringend verzocht deze vissterftes waar mogelijk te voorkomen en de gevolgen hiervan te beperken.

Voorkomen beter dan genezen
Voorkomen is echter beter dan genezen. Wintersterfte kan structureel worden tegengegaan door regelmatig te baggeren, diepere overwinteringsplekken aan te leggen en eventueel aanwezige lozingen en riooloverstorten te saneren.

Of Blijven we nu over conserveren hangen?
Mvg rene kerkdijk
K. van den Herik

26-01-2010 10:22

Eigenlijk gelul 2e klas.

We hebben het nu over producten waarvan je al een vermoeden hebt doordat andere dieren/mensen er niet tegen kunnen, moedwillig in aas/voer te stoppen. Is toch iets anders dacht ik.

Maar, je hebt helemaal gelijk hoor Kees.

Nemen we jij koivijver als proef 8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2010 11:11

Feitelijk gelul 1e klas want het product wordt toegepast in diervoeders en bij menselijke consumptie. Vraag is dus of er specifieke nadelige effecten bij bepaalde concentraties zijn voor wat betreft gebruik in karperaas. Als de onveiligheid hiervan een feit zou zijn is er helemaal geen reden voor discussie.

Als je op de persoon blijft spelen is deze discussie voor mij over.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

26-01-2010 11:30

Klaas

ik pleur het ook al jaren in men vijver.
Ik heb nooit problemen gehad maar goed dit ter zeide.
Want ik weet dat dit volgens jouw nu dan ook weer geen relevante test raporten leveren.

Heren succes in dit topic want het einde is nog lang niet in zicht.
Wel grappig dat dit steeds terugkomt zonder ook maar een enkel duidelijk feit.
Of een reden waarom want is het niet al zo klaas dat er nog niks aan feiten vast staat het hele vangen in het geheel dan he Zoals chris al aangaf vissen is niet vriendelijk.
Conserveren mits goed gedaan en zonder extremen wel.

Mvg rene kerkdijk