Boilieboerenvoer??


Plaats reactie
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-01-2010 14:17

Nee, die zijn er niet neem ik aan? Als dat je erg aan het hart gaat dan kunnen we denk ik beter eerst een jaar proberen geen Franse knolletjes uit te zetten op onze wateren, om maar eens een oorzaak te noemen die voor mij een stuk logischer klinkt dan de conserveermiddel theorie…

(sub) topvissen (dus oude) die ineens sterk doorgroeien, vaak worden gevangen en dan dood gaan? Is dat heel erg anders dan vroeger dan? Of worden ze nu veel efficiënter bevist en zijn er dus zodoende ook veel meer gegevens over de laatste jaren van de beestjes?

Beetje dement, slecht ziend, daardoor wat minder vaardig geworden in het omzeilen van haakies. 20 jaar terug werd dat je dan fataal als die ene debiel weer eens kwam vissen, nu word dat je elke week fataal aangezien je als karper op drukbevist water tegenwoordig elke dag haakjes tussen je voer vindt?

Klinkt voor mij al logischer…




Dat er verschillen zijn tussen een carnivoor en een omnivoor dat snap zelfs ik wel maar dat vroeg ik niet. Welk verschil maakt het dan aannemelijk dat je nu al weet dat de uitkomst voor wat betreft de effecten van MPG in het voedsel bij een zalm enorm gaat verschillen van een karper?

Ik bedoel, die openings post gaat over koeien…dan zit een zalm er toch dichterbij of niet?

8)
8)
K. van den Herik

12-01-2010 14:24

Klopt van die ouwetjes Robert, in elk geval vreten ze in ene veel meer vissersvoer dan eerst.

Niet meer uitzetten, mee eens, echter in zeeland werd al niets uitgezet en reken maar dat er vissen stierven.

Ergens wordt bij de beestjes de weerstand afgebroken.

MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-01-2010 14:36

Ja maar hou oud zijn de dooie?

Zijn dat jonge vitale spat strakke 15 ponders of zijn dat grote oude vissen die een absoluut respectabele leeftijd hebben bereikt?

Zijn die sterfgevallen enkel op water waar flink gevist wordt of ook elders?

Zijn er wel eens vissen onderzocht na een ‘onverklaarbare’ sterfte, waarbij iets is gevonden wat aanleiding geeft te mogen veronderstellen dat dit iets te maken heeft met de voeding van de vissen?

Sterft in een dergelijk geval een compleet bestand? Zo nee waarom sterven die andere dan niet? Die eten geen bollen? Dus alleen alle bollen vissen gaan met zo’n sterfte dood, toevallig allemaal tegelijk ook. Allemaal op exact hetzelfde moment teveel MPG in hun lichaam? Extreem toeval dan wel he?

Extreem toeval is normaal gesproken buitengewoon zeldzaam 8)


Als een sterfte van een karperbestand door een te hoge waarde aan conserveermiddel in het gebruikte voer zou komen zou dat m.i. óf komen door een nieuwe voedselbron die in principe gewoon ‘giftig’ is voor de karpers, in dat geval zouden ze massaal boven kunnen komen poppen. Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat dit niet het geval is met de readymades die wij gebruiken.

Óf het zou komen door langdurig eten van teveel conserveringsmiddelbevattend voedsel, (wat dus in het geval van de MPG- theorie zou opgaan) waaraan op lange termijn dodelijke effecten aan verbonden zijn. In dat geval is het niet aannemelijk, dat dit zich bij een groot deel van het bestand gelijktijdig voordoet (ze eten niet allemaal precies hetzelfde op precies hetzelfde moment in precies dezelfde hoeveelheden), zoals bij die voorjaarssterftes duidelijk wel het geval is…

:)
8)
K. van den Herik

12-01-2010 15:09

Robert,

Mijn idee gebaseerd op het Lingebos.

Er viste een vast groepje van een man of 8. Wij voerden toen wel maar nooit echt veel.

In ene vingen wij vissen met overtrokken bekken.

Wij kwamen wat vreemde figuren aan het water tegen. Een man of 4, die echt regelmatig viste, wat er gevoerd werd is nooit duidelijk geworden. De winter trad in. Er is nog lang doorgevist. In januari wordt ik gebeld, er zwemmen een paar vissen in het riet met allemaal rare witte plekken. De plas vriest dicht. Voorjaar, water temp loopt op tot 8 of 10 graden: (bijna) alles komt dood boven drijven. Gekke is dat je nu vissen vangt die je vroeger nooit ving...

Zonde? Zeker te weten hoeveel wateren kennen een bestand van 2 zeker 20 kilo en 2 hard op weg, zonder direct invloed van vissers aas? 1 Schub bleken trouwens 3 verschillende te zijn, hoewel het verschil bijna niet te zien was, dood naast elkaar wel.

Veel verder als dood door hartstilstand is men niet echt gekomen. Goed je net uitspoelen...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-01-2010 15:27

K. van den Herik schreef: Gekke is dat je nu vissen vangt die je vroeger nooit ving...



Dat lijkt mij dan een aannemlijke oorzaak in geval Lingebos, of zijn die ineens allemaal bollen gaan eten?

Behalve als ze versleept zijn in teilen met mpg om ze zoet te houden :lol: heeft dat dan weinig met het voer te maken toch? 8)
8)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-01-2010 16:55

Of is het omdat freezerbollen tegenwoordig minder beginnen te vangen dat het maar ff zo moet :lol:

Was MPG niet iets met Mono nog wat.. Iets wat flavours ook bevatten. Hoe goed zijn flavours dan voor onze beschubde vrienden?

De een heeft het over olie, die over slaolie, die weer over MPG, die weer over flavours dan weer dit..

Raar maar waar wordt bijna alles wat men in de boilie doet, gebruikt voor menselijke consumptie. Achteraf lopen zeiken dat dingen slecht zijn.

Is alles wat wij eten geschikt dan? Want iedereen vergel;ijkt mensen met karpers. Ook qua voeding lees je overal. Dan nog maar niet te spreken over conservering voor baby's, dat zou wel goed moeten zijn. Maargoed.. Is soja geschikt, is mais geschikt, is lupine geschikt, is visolie geschikt, is alcohol geschikt, is betaine geschikt en ga zo maar door. Hoe weet je dat dit geschikt is dan? mdat het je bol zo mooi rond maakt, of omdat het zo mooi uithardt of zo mooi uitlekt? Of omdat je vangt en je eigen ego gewoon wil strelen?

Weet je... Dan kennen we net zo goed stoppen met vissen daar er nooit een goed en duidelijk onderzoek is geweest.

Iemand nog een complete set kopen?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2010 21:35

We draven wat door,
het ging mij dan ook niet om de conserverende werking van het spul.

Maar..
Zou graag weten wat het effect is op de energiehuishouding van een karper als een productiekoe maar een beperkte dosis in een beperkte tijd kan hebben..

Dosering bij dagelijks gebruik:
Dagelijks 80 tot 160 ml. (= 100 tot 200 gr.)
100 gr = 80 ml (1 kg = 800 ml)

Dosering bij een constatering van een negatieve energie balans
(Bijvoorbeeld: Slepende Melkziekte):
2x daags 200 ml (250 gr) gedurende 3 tot 7 dagen.
Bij koeien is de slager het eindstation wanneer er na 7 dagen geen verbetering optreedt.

Bij karper?
Wanneer het metabolisme zich een seizoen lang instelt op een overdaad aan wel erg makkelijk verkrijgbare doch eenzijdige energie, wat gebeurd er dan wanneer aan het seizoeneinde alles wegvalt terwijl het metabolisme verstoord blijkt te zijn?

De conserverende werking zou dan maar een klein voordeel kunnen blijken in een verder nadelig product.

Enneuh Robert,
de openingspost ging dus niet over koeien, enkel over het spul wat de boer erin stopt om nog wat €rootjes aan 'het beest te kunnen verdienen'. Vergelijkingen met bla bla bla enz berusten op puur toeval..

==================
Martijn,
Monopropyleenglycol 5-ltr. ( ook voor Schaap en Geit ) € 19,90
Groet'n Henk..

still growing Old.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

12-01-2010 21:52

We hebben denk ik allemaal het beste voor met die argeloze karpers,maar is het niet beter om dit soort producten niet zomaar op een openbaar forum te zetten?Het is tegenstrijdig want we willen weten wat het doet met de vissen,maar volgens mij is er hier(bijna)niemand met voldoende kennis hieromtrent....
De kans dat een of ander het goedje gaat verwerken in mixen is denk ik groter dan dat er een antwoord komt op de vragen!
Mvg,een aas leek.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

12-01-2010 22:12

Frank,

ik begrijp dat je dit een gevaarlijk topic vind maar het product wat hier wordt besproken is een publiekelijk geheim en wordt door boilie producenten of boeren als je ze zo wilt noemen al lang gebruikt.

in de handen van een leek die zomaar eventjes wat ready of shelf lives wil gaan maken is het een kansloze missie, je zult terdege kennis van ingredienten en eigenschappen van je mix moeten hebben wil je dit tot een goed einde willen brengen.

vele factoren zijn afhankelijk van de te gebruiken dosering, vochtgehalte in je boilie en nog een paar andere.

Je kunt er van uit gaan dat degene die in dit topic commentaar en voorbeelden aandragen tot de top van nederland behoren op aas en ingredienten gebied.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-01-2010 22:34

Henk volgens mij maak je nu in je laatste posting zelf min of meer een vergelijk tussen die koe en karpers, of in elk geval voer je de feiten rondom die koeien wel aan als grondslag van je verdenkingen tegen die MPG in karpervoer, toch?

Ik heb ook liever geen MPG in mijn boilies, of een ander conserveermiddel, maar dat iets slecht of zelfs dodelijk is voor een bepaald dier, hoeft helemaal niets te zeggen over het effect van hetzelfde product op een ander dier.

Honden gaan ook de pijp uit van chocola, de hoeveelheid zout in een paar kg boilies kan ook fataal zijn voor menig dier, en zo kun je eindeloos doorgaan.

En vooral, welke gebeurtenissen zijn er nou om het tenminste aannemelijk te maken dat wij onze karpers dmv conserveermiddel om zeep helpen? En op hoeveel water gaat het al 20 jaar goed? De praktijk geeft totaal geen aanleiding te denken dat er een probleem is met het conserveermiddel in boilies, toch?

Jij kent toch ook wateren waar veel wordt gevist, al heel lang, ook met readymades? Dat is toch precies de situatie die 1 op 1 overeenkomt met de situatie die voor ons van belang is? Hoe oud zijn de vissen daar inmiddels niet geworden ondanks die MPG?

De enige reden om aan te nemen dat het schadelijk is voor karpers kan toch niet zijn dat koeien niet meer dan een bepaalde dosis mogen hebben? Zeker niet als er geen prakrijk voorbeelden aan te halen zijn waarmee je verdenkingen richting MPG kunt onderbouwen, ondanks dat het al zolang wordt gebruikt. Tenminste dat lijkt mij toch...
8)
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

12-01-2010 22:47

Ger,daar was ik me terdege van bewust en twijfel daar ook niet aan,maar toch.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2010 22:48

Methylethyleenglycol wordt gebruikt in de voedingsindustrie omdat het als veilig voor gezondheid en milieu verondersteld wordt. Als je wil weten wat het effect op karper is, dan zou je dat moeten testen. Praat eens met Sportvisserij Nederland. Die onderzoeken dat soort zaken. Als het al bij zalm getest is, moet je bedenken dat zalm nog wat gevoeliger is dan karper. Is dus een goed vergelijk en maakt specifiek testen op karper waarschijnlijk overbodig.

Andere vraag is, vanwaar deze zorg? Er wordt zoveel gebruikt in boilies dat gerelateerd is aan diervoeders of menselijke consumptie, maar niet tot voeding van karper gerekend kan worden. Dat kun je dus veel breder trekken. Slechte voeding heeft sowieso effect op de weerstand van karper. Maar gevangen worden ook.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2010 22:51

Robert,
Je slaat toch weer iets over..

Bij karper?
Wanneer het metabolisme zich een seizoen lang instelt op een overdaad aan wel erg makkelijk verkrijgbare doch eenzijdige energie, wat gebeurd er dan wanneer aan het seizoeneinde alles wegvalt terwijl het metabolisme verstoord blijkt te zijn?

De conserverende werking zou dan maar een klein voordeel kunnen blijken in een verder nadelig product.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2010 22:52

Wat bedoel je met makkelijk verkrijgbare doch eenzijdige energie Henk?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2010 23:11

Kees,

Koeien (en/of vissen) die te kampen hebben met een negatieve energiebalans vereisen snel in het bloed opneembare glucose. Daarom is het verstrekken van monopropyleenglycol zo effectief.

Glucose lijkt mij in ieder geval geen volwaardige voeding..of voer jij het aan je Koi's?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2010 23:23

Henk,

De test is het voorjaar. In de winter is het energie gebruik laag. In het voorjaar moeten de energie reserves aangesproken worden, omdat het natuurlijke voedsel nog niet ruimschoots voorradig is. Als die reserves er niet zijn, dan neemt de weerstand af en wordt de karper bevattelijk voor ziektes die in het water normaliter aanwezig zijn. Ongeveer het mechanisme waardoor SVC kan toeslaan. Dit is vrij normale voorjaarsterfte dat een percentage van de vissen treft. Bij vergiftiging treedt massale sterfte op. Je kunt dus niet van vergiftiging spreken, maar van een slechte conditie die een aantal slachtoffers oplevert. De oorzaak kan in velerlei zaken zitten. Slecht karperaas kan daar mijn inziens zeker aan bijdragen, als dit in hoeveelheden is gevoerd die de karper ervan afhankelijk maakt. Maar wat ik al zei, het vangen in de winter van een karper kan ook een bijdrage hebben. Ik ben het dus niet perse met je oneens, maar dit moet je niet alleen betrekken op alleen deze glycol. Feitelijk komt het erop neer dat een overbeviste karperput een hoger risico heeft op sterfte van karpers door diverse oorzaken die niet los staan van de intensieve bevissing.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

13-01-2010 13:12

Aub stoppen met vergelijken van karpers/koeien en mensen

MPG puur voor een koe geen probleem

MPG puur aan een kat (5 ML) = bye bye zwaai zwaai einde oefening voor de kat!

Ook de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor een mens is absoluud geen richtlijn!

een koe kan per kilo lichaamsgewicht ook veel meer mpg aan dan een mens.

Ik denk dat het heel verstandig is dit topic te sluiten tot er door een bioloog oid in een lab daar onderzoek naar gaat doen want al geven er hier nog 20 aasgoeroes antwoord de meeste weten de werking van MPG maar niemand weet wat het nou echt doet met een karper. IK OOK NIET


Wat ik wel weet dat het al zeker 10 jaar gebruikt word in boilies en ook op wateren waar bijna alleen met readys gevist word kan ik geen problemen zien met sterftes etc.

En ook moeten we geen appels met peren vergelijken. De "chemobollen" zoals die in veel winkels te vinden zijn verkoop rond de 3 euro per kilo (je kent ze wel de 25 kilo bulk zakken voor 80 euro oid) bevatten in 99% van de gevallen geen druppel MPG omdat dit een te dure vorm van conserveren is voor die boilies!


Gegroet!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

13-01-2010 13:29

Ach,

Anders kunnen we altijd nog naar Engelse firma's gaan vragen hoe zij het doen..

Die houden wel altijd rekening met hun portemonnee
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-01-2010 13:50

Er is net zo veel reden aan te nemen dat teveel eiwit of teveel vet of teveel weet ik veel wat wat wij in die bollen stoppen negatieve effecten met zich mee brengt als dat met MPG het geval is. We weten gewoon geen ruk van wat de effecten zijn van wat wij allemaal doen aan de waterkant. Waarom over die MPG dan van alles getest moet worden, zonder dat er een aanleiding is uit de praktijk om te veronderstellen dat het problemen met zich mee brengt, dat snap ik echt niet. Ik denk niet dat je heel veel hersens nodig hebt om te kunnen beredeneren dat niet op ze vissen gewoon het beste is voor die karpers. Maar we willen ze toch vangen en hebben daar op dat punt dus al collectief schijt aan wat het beste is voor die karpers. Dat je dan probeert dat zo te doen dat die beestjes daar niet te veel schade van ondervinden, daar kan ik inkomen. Maar om nu die MPG zo te verketteren, gebaseerd op voornamelijk helemaal niets, dat begrijp ik niet.


Als je anti sterfte pro karpertjes bent kun je nu beter gaten in het ijs gaan hakken en sneeuw schuiven, ageren tegen het uitzetten van vissen, zorgen dat jonge jongens aan de waterkant normale systemen gebruiken, met andere woorden, probleemveroorzakers waarvan je weet dat ze bestaan aanpakken, en niet met een wens is de vader van de gedachte theorie komen over een conserveermiddel.
8)
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

13-01-2010 14:08

Zullen we het nu dan over slingermeel en het effect op karpers gaan hebben??

of gaan we nog even door? :wink: :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-01-2010 14:14

Laten we het dan eerst hebben over de effecten van jouw bollen, mijn bollen en die van Henk op onze karpers, en dan geen theoretische aannames maar harde feiten, dan kunnen we daarna altijd nog kijken naar wat de rest allemaal voor verschrikkelijke dingen gebruikt…

Ik heb geen idee wat de effecten van mijn boilies zijn op de gezondheid van karpers.

Ik neem aan dat jullie de eigen gebruikte bollen inmiddels aan een gedegen onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek hebben onderworpen en als volkomen veilig en verantwoord hebben vastgesteld?

8)
8)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

13-01-2010 14:22

Ger Milius schreef:Zullen we het nu dan over slingermeel en het effect op karpers gaan hebben??

of gaan we nog even door? :wink: :wink:


Of over Alchohol, of over vergif in sommige chemicalische conserveer methoden, of over flavours.

Ik sluit me aan bij Robert zijn post.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2010 22:07

Robert,
Jij snapt dus nog steeds niet dat niet een conserveermiddel mijn wens is van de vadergedachtentheorie, maar de energie-onballans die het spul wel eens zou kunnen veroorzaken..

Die onballans in het biotoop en karpermetabolisme zou wel eens de aanleiding kunnen zijn dat we tegenwoordig als een stelletje dollen aan het gaten hakken slaan bij een vorstperiode van een paar weken.

Een beetje bollenproducent zorgt al gauw voor een 10.000 kg bollen per week.
In 30 weken kom je dan aan 300.000 kg.
Er vanuit gaande dat er doseringen gebruikt worden die liggen tussen 8 en 18% kun jij vast wel berekenen hoeveel kilo die ene producent al op het water loost.

Ik verketter de MPG ook niet, wel het ondeskundig en onbenullig gebruik ervan.

Ik ga maar weer effe gaten hakken waar vroeger de karper gewoon tegen elkaar liggend op de bodem overwinterden.. :roll: :roll:
En doen voorkomen alsof die beestjes uit zuurstofgebrek naar de open plekken komen..goeiedag zeg.

Serieus Ger?
Wanneer je echt iets van slingermeel wil weten, dan kan dat wel hoor.
Info genoeg hierzo.
Groet'n Henk..

still growing Old.
K. van den Herik

16-01-2010 09:11

Weet je? De karperwereld wordt volwassen.

Het is al bijna net zo een eigen ego strelend zootje dan de echte wereld. Mastrubatie zeg maar.

k weet niet wat goed of slecht is, ik weet nu wel, dat (bijna) niemand het boeit. Als we het nu over een of karper hebben, dan alleen hoe snel ie op de mat moet zijn. Welzijn is ondergeschikt geworden. I.p.v. kijken of iets niet slecht is moet bewezen worden dat het wel slecht is voor een karper.

Ik zie nog 1 lichtpuntje: bollenbakkers weten niet hoe groot ze de letters moeten maken, die beschrijven hoe hun bollen (niet) chemisch geconserveerd zijn. Laat nu de meest erge giftige stoffen natuurproducten zijn...

Aan de andere kant: binnen 4 jaar heb je 40 ponders op gekweekt, waar lullen we nu over.

MVG

klaas

PS ik kan helaas niets meer vinden over die heisa met antivries in zeevis aas, iemand een idee?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-01-2010 11:24

Henk ter Maat schreef:Robert,
Jij snapt dus nog steeds niet dat niet een conserveermiddel mijn wens is van de vadergedachtentheorie, maar de energie-onballans die het spul wel eens zou kunnen veroorzaken..

Die onballans in het biotoop en karpermetabolisme zou wel eens de aanleiding kunnen zijn dat we tegenwoordig als een stelletje dollen aan het gaten hakken slaan bij een vorstperiode van een paar weken.

Een beetje bollenproducent zorgt al gauw voor een 10.000 kg bollen per week.
In 30 weken kom je dan aan 300.000 kg.
Er vanuit gaande dat er doseringen gebruikt worden die liggen tussen 8 en 18% kun jij vast wel berekenen hoeveel kilo die ene producent al op het water loost.

Ik verketter de MPG ook niet, wel het ondeskundig en onbenullig gebruik ervan.

Ik ga maar weer effe gaten hakken waar vroeger de karper gewoon tegen elkaar liggend op de bodem overwinterden.. :roll: :roll:
En doen voorkomen alsof die beestjes uit zuurstofgebrek naar de open plekken komen..goeiedag zeg.



Het zou weleens kunnen zijn dat...Dat kun je over zoveel dingen zeggen, toch?


Wat is dan ondeskundig gebruik, en wie doet dat dan?

Maar jouw bollen zijn safe Henk?
8)