Testen van boilies


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-01-2010 11:01

Lees hier regelmatig over testvissers voor boilie boeren die met nieuw ontwikkelde boilies aan de slag zijn gegaan. Mijn vraag is aan welke criteria zou een goede test moeten voldoen om er enige waarde aan te hechten als consument. Reacties die ik hier regelmatig lees stemt me meer tot het zetten van vraagtekens dan tot vertrouwen. O.a. een of twee keer er mee vissen lijkt me toch wel erg weinig om pientere jongens over de streep te trekken.

Peter
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

04-01-2010 11:22

dit is een lastigen ik ben benieuwt wat de reacties worden op dit toch zeer intresante onderwerp
Laatst gewijzigd door remon van dusschoten 2 op 18-03-2010 06:23, 1 keer totaal gewijzigd.
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

04-01-2010 11:56

een heel jaar op 1 put vissen met 1 soort boilie, daarbij heel het water aanvoeren, en op verschillende plekken vissen.
het jaar erna op hetzelfde water met een andere boilie. hierna de vangsten vergelijken.

makkelijkste is dan wel dat je een heel water voor jezelf alleen hebt, daar je geen anderen een hak zet door een heel water aan te voeren.

elk jaar dezelfde hoofdlijn, leader, lood en simpele rig gebruiken.
natuurlijk krijg je een bepaalde "dressuur" op je rig maar door goed te voeren moeten de vissen genoeg vertrouwen krijgen. doen ze dit niet heb je denk ik al geen goede boilie meer.

duurt wel ff voor je resultaat hebt maar dan kun je naar mijn idee pas echt zeggen welke boilie er beter is.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

04-01-2010 12:01

Neem aan dat de meeste bollen boeren een bol maken met een bepaalde intentie/ theorie erachter. Ze zullen toch een idee hebben wat ze van een mix verwachten, of een bepaalde situatie in gedachten hebben waarvoor de bol in principe bedoeld is.

Denk dat het fieldtesten van zo’n bol dan vooral erop neer komt of de theorie van de aasboer ook overeen komt met de praktijk van de gebruiker.

Op welke eigenschappen van het aas je dan moet letten zal liggen aan welke bol er getest wordt lijkt mij 8)
8)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-01-2010 12:24

Peter,

Hier is in het verleden wel is een keer een topic over geweest. Is toen helemaal verkracht door de afgunst van sommige "vissers".. Of was het omdat ze graag zelf in die schoenen bij dat bedrijf hadden gestaan? Ach.. who cares :)

bas van geffen schreef:een heel jaar op 1 put vissen met 1 soort boilie, daarbij heel het water aanvoeren, en op verschillende plekken vissen.
het jaar erna op hetzelfde water met een andere boilie. hierna de vangsten vergelijken.


Aasgewenning kan je in princiepe met (bijna) elke boilie creeeren. Daarnaast ga je nu twee boilies naast elkaar vissen in twee jaar tijd. Twee keer over doe je hetzelfde. Aasgewenning creeeren.

MAar hoe weet je ook zo zeker dat die boilie waar je het tweede jaar mee gaat vissen anders is. Verander je hem helemaal? Of vis je met een bijna identieke boilie en verander je alleen de vismeel in koekjesmeel? Zou het niet beter zijn om die eerste boilie verder te "ontwikkelen" om te kijken wat de resultaten dan zijn? Vissen op meerdere wateren? Kijken naar de instant response op meerdere wateren en verschillende dieptes en jaargetijden? De vismeel verhogen van 25% naar 30%. Een extract eruit halen en kijken wat het dan doet, kijken wat bepaalde olieen doen?

Doe je inderdaad niet in 1 of 2 keer vissen, maar ben je zeker een jaar mee kwijt. Met maar 1 boilie!! Dan heb je er pas 1....

Kan me nog herinneren dat er iemand hier zij... Wat moet je met 11 fieldtesters.. Sorry, wat meot je er met 3? Kan je daar een compleet assortiment mee testen in een jaar tijd? En dan het jaar erop verbeteren en zorgen dat je producten nog beter hun werk doen? Hoe wil je dan met 3 fieldtesters en popups en boilies en dips in een korte tijd testen.. Afgaan op verhalen, of popups produceren met een kurkenballetje en alleen een geurtje? Daarnaast kan je zo ook nog in weinig omstandigheden testen, want met 3 man doe je niet heel veel in korte tijd.. Voor de duidelijkheid!!!! Mijn mening, voor je weer afgezeken wordt.

Daarnaast... Leg de boilies van de grotere firma's en enkele kleinere eens naast elkaar.. Voor de gein 20... Denk dat er maar 5 werkelijk verschillend zullen zijn en de rest met hetzelfde vist in bijna gelijke verhoudingen..

Maargoed... Elke boilie vangt vis. Probeer maar eens een boilie te maken die geen vis vangt.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2010 13:07

In een experiment moet je één variabele veranderen en alle andere constant houden. In een real-live experiment waarbij het om de vangkracht van aas gaat is het mijn inziens zeer moeilijk zo niet onmogelijk alle variabelen constant te houden. Als je ze allemaal al kent. Bovendien ben ik het geheel eens met Jan Willem. Om een significante winst te zien moet je vergelijken met een referentie boilie die belangrijk minder of geen vangkracht heeft. Naar mijn idee zijn de verschillen kleiner dan de nauwkeurigheid waarmee je het kunt meten. Het aantal metingen (testvissers) kent trouwens in samenhang met het aantal variabelen een optimum waarboven meer metingen (testvissers) geen grotere nauwkeurigheid geeft. Met andere woorden: 100 testvissers is niet persé beter dan 10. Maar goed, uitleggen wat de theorie hierachter is gaat te ver. Maar de gemiddelde aasfabrikant mag mij eerst eens uitleggen wat zijn kennis is over testen en statistiek.

Stelling: uitspraken die gedaan worden zijn in hoge mate onbetrouwbaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

04-01-2010 13:11

En nu komt het hangijzer!!!!

Ik denk dat het een beetje van nu al twee gegeven antwoorden zijn.
Het antwoord van robert komt erg overeen met mijn visie.
Je maakt een boillie met een idee wel niet hard hoge lage instand waarde en lange termijn ideeen.
Dit ga je door er mee te vissen in verschillende situaties testen en geeft hiervan je bevindingen komt dit in de lijn van je visie zit je op de goede weg.
Al met al is en blijft het testen van een boillie erg lastig aangezien er veel varianten zijn en variabelen tijdens dit testen weer druk temp en ga zo maar door.
Een boillie maken die niet vangt is indd net zo moeilijk als een boillie maken die altijd vangt bijde is mijn insziens erg lastig een boillie die met regelmaat en redelijk instand vis vangt is goed te doen met weinig hocus spocus.
Dan een klein beetje eigen visie een boillie maken die instant zijn werk doet en op veel watertypes aan de verwachting voldoet en beter word na enkele dagen introduceren is een visie die ik lijd en dat is zeker te testen.

Zo maakte ik vorig jaar een bol met totaal verschillende ingredienten ik heb testvissers die alleen instant vissen en die vingen geen drol!!!!!!
Was dit nu een shit bol nee zeker niet de samenstelling was zo verschillend dat deze het pas deed na drie dagen ligt voeren en toen bleven de vangsten komen weken weg geweest en toen instant terug gaan zitten op deze stek bracht wel weer gelijk vis dus dit zijn zeker zaken die getest kunnen worden mijns inziens.
En ja zeker met een team van 11 mensen op veel verschillende locaties is er zo toch snel iets te zeggen over een boillie.
En de combinatie tussen boillie en water/type.
Ik geloof zeker dat hier en daar de geloofwaardigheid een beetje verloren gaat iedereen vist in teams en iedereen heeft het ei uitgevonden tegenwoordig.Ik geeft eerlijk toe dat ook wij er wel eens naast zaten maar goed als je nu eens weet waarom je vangt en niet jezelf afvraagt waarom je niks vangt kom je een stuk verder.
Ook eens accepteren dat blanken een feit is helaas en dat hoe goed je zelf denkt te zijn ook jij fouten maakt en jezelf berust op eerder behaalde successen en je daar soms flink de boot mee in kan gaan.

Mvg rene kerkdijk
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-01-2010 13:16

Kees,

Ik zeg ook niet dat het beter is, maar een voordeel is het in de meeste gevallen wel. Zo kunnen bijv. twee wijzigingen sneller getest worden. Pietje vist met Boilie a met meer krill op water A en Keesje vist met minder krill op water B en wisselen daarna. Zo test je twee resultaten sneller in 1 x dan met een klein team.

En zo zijn er genoeg grote bedrijven die dat ook doen, weliswaar dan ook in meerdere landen.. Maargoed..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2010 13:18

Jan Willem,

Ik zeg alleen dat er een optimum is. Waar dat ligt hangt af van het aantal variabelen.

Resultaten op water A zijn niet zo maar te vergelijken met resultaten op water B. Is weer een extra variabele.

Hebben aasfabrikanten wel eens gehoord van "experimental design"?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-01-2010 13:28

Kees,

zomaar te vergelijken niet. Maar wel kan je kijken naar bijv. de instantresponse op beide wateren met eerst boilie a en dan boilie b.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

04-01-2010 13:32

off-topic:
iedereen heeft recht op zijn eigen mening en zijn eigen manieren en hoop dan ook, net als jan willem, dat mensen hun antwoorden blijven onderbouwen
zonder alleen negatieve respons te geven en te gaan lopen zeiken. het is aan jezelf of je iets wil aannemen van iemand of je het links laat liggen.

on-topic:

ligt er ook maar net aan hoever je wilt gaan.

wanneer is een boilie goed? als je er vis op vangt of als het goed is voor de vis (gezondheid).
als een boilie gezond is voor de karper dan kun je hem er ook op vangen (ook op langere termijn), echter als je een karper vangt op een boilie hoeft nog niet te betekenen dat de bol gezond is voor de vis (instant vissend een goede bol maar voor langere tijd niet)

wil je een instant bol maken moet je testen of ie instant goed is. wil je een boilie waar je mee kunt voeren en de vis op terug blijft komen over langere tijdt moet de test langere tijd op hetzelfde water gebeuren, kan overigens ook wel op meerdere wateren tegelijk hoor heb je wel gelijk in jan willem.

op elke put heeft de vis zo zijn voorkeur, en dan verschilt het ook weer per vis wat ie wel en niet wil eten. daarbij wil de ene vis in het voorjaar een zoute bol en de ander liever in het najaar. ik vind het dan ook belangrijk dat de testvisser het bestand van een put wel kent voor hij er gaat vissen. en het hele jaar door vist.

ik zou elk jaar een compleet andere boilie geven aan de testvisser want naar mijn mening ga je niet meer vangen door 5 % meer of minder van 1 bepaald ingredient. als de visser echter na 2 maanden nog niks vangt op 1 bepaalde bol dan zou ik er wel mee gaan expirimenteren door een ingredient als vismeel idd te vervangen door koekjesmeel.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2010 14:33

Pardon?

Je kunt alleen zinvol een resultaat beoordelen als ook de methodiek gegeven is. Eerste vraag is dus welke methode gevolgd wordt, zodat de waarde van uitspraken die gedaan worden toetsbaar is. Lijkt mij behoorlijk relevant en sluit ook aan bij de vraag van de topicstarter. Net zo relevant als de definitie waarop je beoordeeld of iets beter is, overigens.

Geen kwestie van zeiken, maar een oprechte vraag. Wellicht loop ik met mijn stelling wat vooruit op het antwoord, maar onderbouw de tegenargumenten maar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

04-01-2010 14:49

mijn offtopic gedeelte is niet tegen iemand persoonlijk kees. :lol: was meer zodat het topic leesbaar en leuk blijft. er worden de laatste tijd zoveel "one-liners" tegenaan gegooid dat het af en toe niet meer leuk is om een topic te volgen. :evil:
ik had het bericht getypt n.a.v. jan wilem zijn eerste tekst. jullie waren alleen zo vlot met posten dat het nu lijkt of ik het tegen jouw had. :oops: :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-01-2010 15:13

Weet het Jan Willem, maar ja in de donkere dagen wil je toch wel naar voren kijken. Zeker nu er onderwerpen boven komen drijven waar ik persoonlijk niets mee heb. Als boilie fabrikant moet je nu eenmaal meer in huis hebben dan alleen een leuke boilie maken. Daarom dit onderwerp nog maar een keer naar voren gehaald. Niet dat ikzelf maar dan ook maar de neiging heb me op het vak te begeven van boilie boer. Lijkt me toch sterk dat testvissers niet meer zijn dan een uithangbord voor een respectabele firma.

Zijn er ook die een draaiboek hebben waarin, type boilie, type viswater, voerperiode, hoeveelheden voer, jaargetijden en b.v. datums van het vissen overeenkomen? Mogelijk zijn er nog wel meer criteria die men mee neemt. Jullie zullen toch een bepaalde gedachte hebben om het handen en voeten te geven. Leg de logboeken na een bepaalde perioden naast elkaar dan kan je mogelijk een bepaalde lijn ontdekken. Zijn zo maar wat hersenspinsels die boven komen drijven. Is leuk de foto’s die je op de verschillende site tegenkom van testvissers. Gaat wel snel op een eenmansworst lijken? Er moet toch meer zijn om de massa aan je te binden?

Groet,
Peter
____________________
Probeer het netjes te houden dan hoeft niemand zich aangesproken te voelen.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

04-01-2010 16:10

Mijn testvissers(wat klinkt dat lullig, als of je ze bezit)
krijgen per jaar 2 soorten boilies voor hun complete visserij, dat houd dus in dat er op diverse wateren gevist wordt.
dressuur putten, rivieren kanalen en afgravingen.

allen krijgen verschillende boilies, nieuwe en eventueel verbeterde,

na een seizoen kun je dan vrij makkelijk de balans opmaken, en het gaat er niet om hoe vaak je vist, maar hoeveel tijd je kwijt bent per vis.

is de boilie atractief? te zacht? instant goed? lange termijn?

dat soort vragen moeten wél beantwoord worden, anders kun je als boilie producent nooit aan je klanten verkopen dat het een goede boilie is.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-01-2010 16:48

hahahahah jaja daar is ie weer hoor,, ten eerste allen een gezond en visrijk 2010!!!!
ach ja wat zal ik zeggen over deze vraag van pj otte ook goed nieuwjaar heer Otte :D
hoe testen en bewijzen dat nu juist die boillie een zeergoede bol is en dat dan ook nog eens bewijzen tegen je klanten en/of geinteresseerde in jou aas!
TJA een hele grote TJA zelfs want het is idd een bizare vraag Otte :D maar gelukkig was jij iig zeer content na afgelopen keer carp zwolle over WF_BAITS TOCH? :lol:
WIJ<< dus ik ,ger milius en rene kerkdijk en noem alle (verse freezers aasboeren maar op) op mij na dan als aasboer,, vinden ten alle tijden een verse boillie met goede ingr. beter dan alle readymades van engelse en nederlandse firma,s dat is natuurlijk ook wel zo op de LANGE termijn uiteraard .
maar toch is het zeer moeilijk met het testen vind ikzelf ,hoezo hoor ik jullie nu al denken nou in vroegere jaren viste ik met zelfgemaakte bollen homemade zeg maar dus ook verse freezers met echt wel dure ingr. maar ook weleens een zak nashbait uit tijdnood zoals we allen vroeger weleens deden toch??
ik beviste een put allen tijden van het jaar behalve de harde winters dit was toen mijn thuiswater zeg maar dus ik wist echt de hotspots onder water en de rest!!!
toen viste ik voor niemand, gewoon voor mezelf deed ik toen ook testjes dat vond ik leuk zo ook met mijn eigen dure bollen en de bagger zoals we allen zeggen van nash,, de kleine okergele scopex bollen in de 5 kilozakken
met 2 stokken wisselend op de hotspots en de beduidend mindere stekken blubber enz enz blubber kan ook goed zijn hoor voordat jullie daar weer over gaan zeuren!!!
Maar kijk zo eerlijk ben ik weer dan en ja nu praat ik de verse freezers zwaar tegen daar zal sommige van jullie niet blij mee zijn maar de nashballen wonnen altijd met groot verschil zefs 4 vissen tegen 1 ofzo !!
Kijk dat is wat ik bedoel het valt zeker niet mee om karperaas goed te testen blijft altijd beetje trickie!!
Wat ik zeer belangrijk vindt is dat de bol lang inzetbaar kan zijn, goed verteerbaar is en goed smaakt de smaak vindt ik belangrijker dan de geur!!
Ten eerste als ik van ger een nieuwe bol krijg ga ik meteen thuis kijken in een glas water wat hij doet heel en gebroken in koud en warm water enz enz>>>
ZO mensen tot iop de nieuwe beurs in rijswiijk volgend weekend (catch2010)
........de zoveelstebaits
K. van den Herik

04-01-2010 16:52

Peter,

De meeste "testvissers" zijn m.i. gewoon uithangborden, waar niks mis mee is.

... en het gaat er niet om hoe vaak je vist, maar hoeveel tijd je kwijt bent per vis.


Mocht ik kunnen/mogen kiezen, viste ik liever 3 keer in de week van 20.00 tot 08.00 dan 1 keer van vrijdagavond 20.00 tot zondagmiddag 12.00. Weet uit ervaring dat het eerste geval een veelvoud aan vis opbrengt.

Probeer zelf ook wel eens wat. Aas welke in normale omstandigheden goed vangt in die specifieke situatie 50/50 mengen. 2 hengels, zelfde systeem, na elke aanbeet wisselen.

Gewenste eigenschappen zoals hardheid, taaiheid, zwaar licht, uitwaseming, witvis of kreeft bestendigheid, is zo bekeken.

Moest ik producent zijn, zou ik van zoveel mogelijk mensen over zoveel mogelijk situaties willen weten.

MVG

klaas
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-01-2010 17:03

Moest ik producent zijn, zou ik van zoveel mogelijk mensen over zoveel mogelijk situaties willen weten.


Dat is ook wel een van de belangrijkste punten dat wij vinden. Misschien is dat ook één van de reden waarom het team van red label baits groter is dan andere. Al zeggen mensen nu van.. hoe groter hoe beroerder..

Uithangborden.. Tja, is al een hele grote discussie over geweest Klaas. Zullen we maar niet weer verder over ingaan, voor het topic weer verkracht wordt net als de vorige. Anderzijds heb je wel een klein beetje gelijk..

Wat je verder ook aangeeft.. Het wisselen van de hengels, onderlijnen, systemen etc. Zijn ook allemaal variabelen.

@Peter,

Sinds de dag dat ik vis hou ik een draaiboek bij en elke ochtend, middag, avond en nacht schrijf ik erin wat er gebeurd. Dit deed ik ook al voor ik voor Red Label Baits viste. Alles omtrent aas, maar ook wat er op het water gebeurd noteerde ik. Nu nog steeds en elke keer wordt het ook doorgespeeld. Andere doen dit ook, andere bellen elke dag alles door etc. Alles wordt genoteerd en op alles word ingesprongen.

Kom anders naar Catch2010, kunnen er met zijn alle verder over babbelen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-01-2010 17:06

Een goede testvisser is eerlijk.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-01-2010 17:11

By the way een voerstek opbouwen is natuurlijk mooi met een heerlijke superbol maar net zo goed kan je aan die derde stok die afgezonderd ligt buiten de heerlijke voerstek met een fluo pop upje ook vis vangen en groot toch????? eerlijkheid duurt het langst!! toch :P :D
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-01-2010 17:13

bedankt mitzs von mijn kampf hahaha :oops:
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-01-2010 17:19

Heb je een nieuwe dealer Henry? Geef mij dat adres ook even joh. :D
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

04-01-2010 18:21

mitsz van der kamp schreef:Een goede testvisser is eerlijk.


Haha die is goed..!
©
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

04-01-2010 19:27

Eerlijk!!!!!!!! kijk en daarom zou het voor mij dus niks wezen ik voer en dan vis ik zo vang je altijd wel een visje dus hoe kan ik dan zeggen dat hij goed is.voerde ik met een anderen bol had ik die vis haast zeker ook gevangen.Heb je het over testen aai wat is testen ik vindt de variabelen te groot om te kunnen zeggen ik heb deze bol getest hoe kom je nu tot je eind oordeel.Ik ken wel een fieldtester die zeker wel test maar op een manier die ik niet zou kunnen doen ik wil nammelijk vis vangen.Deze fieldtester kan het wel en is EERLIJK want dat is toch zeker een verijste om dit werk te doen.Ik zou het echt niet kunne geef mij honderd kilo en zal zeggen dat hij goed is naar 4 weken omdat ik er dan al met harten lust mee gestrooid heb :lol: :lol:

fieldtesten is serieus werk wat je kunnen moet is mijn idee
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2010 19:29

Eerlijkheid gaat enorm meehelpen. :) Maar waar zou hij over moeten liegen? Wellicht over de geviste uren met de test boilie. Het maakt zijn resultaat waardeloos als hij minder uren maakt of met een andere boilie vist waar hij meer vertrouwen in heeft. :roll:

Daarop voortbordurend. Ik mag hopen dat er iemand met kennis van zaken is. Iemand die de criteria vaststelt, de test vissers aanstuurt en wat samenhangende conclusies trekt uit de verzamelde resultaten. Over welke kwalificaties moet een dergelijk persoon beschikken?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======