Testen van boilies


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2010 21:39

Het gaat er niet om hoeveel tijd ik kwijt ben per vis, ik zit er toch wel en ben niet zo'n vanger.
Mij gaat het erom wat ik per gevangen vis wil uitgeven aan centjes, heb thuis nog vrouw, kids, hypotheek, auto, wasmachine en ander materieel wat stuk kan en dat mij meer waard is dan een visje meer of minder.

Ben benieuwd wat 'het andere kamp' er van vindt.

Een visser is eerlijk!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-01-2010 21:54

Als je eerlijk mag zijn, dan wil ik ook wel eens testvissert worden. Wie biedt?

:P
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2010 22:24

Heb gelezen:
Met drie man doe je niet zoveel in korte tijd..

Soms vangt 1 man nòg meer ook :roll:

Kees,
bieden?
Voor welke diensten dan??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2010 22:35

Ik meen te lezen: korte termijn attractie, lange termijn attractie, verwerkbaarheid, textuur, samenhang? Dat zijn verschillende uitkomsten. Hoe meet je die en hoe verhouden die zich. Bestaat er een ultieme boilie die de grootste attractie waarde heeft, maar heel slecht verwerkbaar is?

Kosten? Zeker van belang, maar kwestie van vraag en aanbod. Als kosten van doorslaand belang zijn, praten we over een zogenaamde commodity. Verschillende producenten leveren nagenoeg gelijke kwaliteit. Maakt voor de klant niet zo veel uit welke producent hij kiest en de portemonnee geeft de doorslag.

Zou goed kunnen. Wie?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

04-01-2010 22:44

1) Smaak en indruk vd boilie
2) Ingredienten die gebruikt worden
3) Eigenschappen van de ingredienten afstemmen op elkaar om een geheel als bol te krijgen
4) Betaalbaarheid (sluit me bij Henk aan,alhoewel dit persoonlijk is)
5) Vangkracht op lange en korte termijn.
6) Wat doet bol onderwater na x aantal uur? Eigenschappen komt de boilie na zoals de fabrikant gehoopt had? Wateroplosbaarheid etc. zie 3
7) Iets wat afwijkt van de meute kan een doorslaggevende factor zijn.

Om maar wat te noemen en zo bij me opkomt.
Testvisser is mede-verantwoordelijk voor de verkoop van een boilie die net op de markt komt. Kontverhalen vertellen over iets waar je niet achter staat kan iedereen, alleen het menen van wat je zegt is voordiegene weg gelegd die er serieus mee omgaan.
Testvissen is niet voeren,vissen en vangen. Kan ook iedereen. Maar zie de klus eens te klaren met 1 boilie op verschillende wateren over een langere tijd, dat is andere koek. En allround-bollen heb ik gehad, geloof best dat daar heeeeeeeeeeeel veeeeeeeel visuren in zaten!

En nee heren; ik ben (nog) niet actief als testvisser :P

Maar vindt mijn verhaaltje wel logisch in de schoenen vd een testvisser.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

04-01-2010 22:50

Als ik aanneem dat de man die de boilie maakt een doel heeft met die samenstelling zal dat getest moeten worden in de praktijk, het liefst door wat meer hengels als hij zelf heeft en ook op wat meer verschillende wateren in meer nachten dan hij zelf kan.

De totale feedback wordt geanalyseerd en gebruikt om tot het doel te komen.

Daarbij is het een plus als je bepaalde karakters in je 'team' hebt die op een bepaalde manier opvallen of in ieder geval voor naamsbekendheid moet zorgen.

Shirtje aan, petje op en gaan!

Dat is hem toch?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-01-2010 23:11

Henk ter Maat schreef:

Kees,
bieden?
Voor welke diensten dan??


Nou, kennelijk moet je iemands meuk testen dan, dus dan "werk" je voor iemand. Zal wel een aanbod aan vastzitten in de trant van gratis bollen, en mogelijk ook andere (geld)zaken. Ik was ook verre van serieus, dus daar diep over nagedacht heb ik niet! Reclame maken of internet of in de "blaadjes" zal er ook bij zitten.

Nou dag!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-01-2010 23:55

Peter,

Een nieuwe boilie ontwikkelen is natuurlijk niet zo heel moeilijk.
De basisingrediënten voor diervoeders zijn vrij beperkt en de fabrikanten gebruiken in grote lijnen allemaal hetzelfde, dus eigenlijk heb je helemaal geen fieldtesters nodig (behalve voor de verkoop). Je kan op papier heel gemakkelijk een recept samenstellen, waarvan je weet dat het werkt!
In plaats van een bolie te testen, zouden de boilieboeren op de verpakking moeten vermelden welke ingrediënten in de mix zitten en wat de eiwit-, vet- en koolhydraatpercentages van de mix zijn.
Wel zo eerlijk tegenover de consument.

Hilco
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2010 06:39

Ja, en tegenover de concurrent. Zo ken ik er nog wel een paar.

Het helpt wel als je een beetje kunt vissen. Het leukst is, dat je team bestaat uit vissers met verschillende kwaliteit. De éen een goede instantvisser op drukke putjes en de ander weer een bikkel op het open water. Dan leer je het snelst waar je bollen werken en waar niet. Voorts is het prettig als ze een positief ambassadeur van het betreffende merk zijn, zonder de boel bijeen te liegen natuurlijk. De rest is domweg publiciteit. Beetje slijmen op een beurs en een stukje schrijven om de heren te amuseren. :D

Fieldtesten is inderdaad erg moeilijk en verreist enorme discipline van de visser. Ik ben er maar weinig écht goede tegengekomen. Dat die dan toevallig allen in mijn eigen team te vinden kan ik ook niets aan veranderen. :D :D

hihi
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2010 07:48

Mitz,
Als oud boilie bakker of kok :wink: is het wat makkelijker om je op dit punt te uiten. Je weet als geen ander wat voor slangen kuilen je allemaal tegen kunt komen. Goed te vernemen dat je er nu wat relativerend over kan praten.

Of een testvisser zich inhoudelijk met het samenstellen van de boilie moet bezig houden lijkt me lastig. Die keukendeur wordt normaal gesproken terecht dicht gehouden. Er zijn genoeg voorbeelden dat teveel inbreng op dit punt lijd tot meer concurrentie.

Om de hardheid te testen heb je niemand nodig. Een bakje water met een luchtpomp doet wonderen.

Henk kan ons ongetwijfeld vertellen of je met een suikermeter de hoeveelheid water oplosbare stoffen kunt meten die in een bepaalde periode vrij komt. De meter geeft de weerstand aan die het ondervind in een vloeistof. De rede ervan is dat ik dit verhaal van water oplosbare stoffen regelmatig tegenkom. Meten is weten heb ik jaren terug in de schoolbanken geleerd, maar ik dwaal af.

Als ontwikkelaar/ eigenaar van een dergelijk bedrijf ben je met zoveel zaken bezig. Alleen al nu in de tijd van beurzen en een nieuw seizoen lijkt het me lastig hier voldoende aandacht aan te besteden. Mijn indruk is niet meer dan dat hoor, dit bij een aantal wat op de plank is blijven liggen. Mitz gaf al aan de betrokkenheid van een goede testvisser bij je bedrijf om er samen iets moois van te maken lastig in te vullen is. We zien hier op KWO en karperbladen genoeg namen voorbij flitsen die vandaag bij Jantje en morgen bij Pietje de naam uitdragen van testvisser. Voor echt grote bedrijven zal dat de insteek zijn om (grote) namen aan zich te binden.

Groet,
Peter
K. van den Herik

05-01-2010 08:01

Als je mijn "uithang bord" wil vergelijken met een eerdere discussie zal dat denk ik komen omdat je bij jezelf negatieve eigenschappen bespeur en daarom in de verdediging gaat. JW.

Niks negatiefs aan: sinds kort gebruik ik ook een bepaald scheermes, kan echter nog niet golfen.
Birdie, want ik ben koper... en dat is toch wel van belang, hoewel er zijn die dat niet belangrijk vinden hoor.

Lees in een ander epistel dat er 150.000 plus kaprervissers zijn, waarvan de meeste sporadisch vissen. Simpel, deze groep zal zijn aankoop baseren op suc66 van anderen en suc66 boek je niet op de bonnefooi maar door aanpak en daarbij is een testbol alleen maar storend.

De echte testvisser:

heeft als hobby testvissen of
heeft geen baan en/of
wordt betaald of
....

Heel simpel en ik denk dat dat voor de meeste geldt: vissen is een hobby waar al veel te weinig tijd voor is, moest je in die tijd ook nog gaan testen ( testen betekent ook mislukken enzo) kom je niet aan testen toe.

Eerlijk:
rond 1988 zal mijn kop ook in een aantal engelse bladen zijn verschenen een aantal hele mooie Lingevissen gevangen met product x. duuuh :lol: :lol: . Wist ik veel. Mocht toen ook wat flavours uittesten. Krijgen er 2 ruzie. De flavour: liversausage nog wat van RH en KN samen toen nog, werkte als een tierelier trouwens maar nu dwalen we af.

@Peter O.
BTW: elke consument is zelf ook testvisser in deze. Immers iedereen maakt/of koopt wel eens een ander aasje en gaat deze proberen. Hoe doe jij dat Peter? Waar baseer jij je aaskeuze op? Ben jij koper? Waarom koop je aas x van merk y?

Ben je maker? Hoe selecteer jij je ingrediënten, bepaal je de samenstelling en wanneer klopt de boel en wanneer ben je tevreden?

Ik was ook benieuwd naar de transfers... :lol:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

05-01-2010 08:15

Wat ik wel weet is ik had vorig najaar mij tien kilo bolies aangeschaft waar ik zelf goeie berichten over had vernomen.mede door de veedback van fieldtesters van deze bollen boer,ik zelf ben niet het type dat snel over een streep gaat als het op aas aankomt.Nu wou ik dus deze bol ook een kans geven en heb er mee gevist ik had een week voor mezelf en baan gaan vissen op 3 verschilende wateren die niet als de makkelijkste te boek staan.Ik wist toch op deze bal op elk water een dertiger te vangen plus de rest van de vissen die week in totaal 22 stuks hoe komt dit

1 superbol rlb fish en krill
2 was het omdat het najaar was en we een zuidwester hadden
3 kwam het door het systeem wat ik visten
4 of was mijn aanpak hier voor verantwoordelijk
5 of is het dat ik weet welke stekken er op dat moment vis is te verwachten
6 of is hier alleen de bol voor verantwoordelijk

Mede door de feedbeck van de feildtesters van rlb ben ik overstag gegaan en ben zo tevreden mede door mij ervaring dat ik wel met deze bol door vis
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2010 08:55

Wie zal het zeggen. Zonder goede visser lukt dat niet toch?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

05-01-2010 09:13

Klaas,

Ik doelde niet op jou persoonlijk, verwoorde het verkeerd, excuse moi, maar in het algemeen voor er weer off topic gegaan wordt en zo, wat er toch alweer begint te gebeuren met enkele berichten die niks toevoegen. Zullen we hier helaas blijven houden..

Verder sluit ik me wel bij je aan hoor. Maar het is ook al eerder gezegd door Rene Kerkdijk. Als fieldtester ben je niet alleen tester, door de kleding etc. ben je ook een reclamebord aan de waterkant. Maar met wat heb je dat tegenwoordig niet..

De echte testvisser:

heeft als hobby testvissen of
heeft geen baan en/of
wordt betaald of
....

Heb je wel een punt in. Maar je hebt ze ook die werken maandag tot vrijdag en vissen elke nacht en elk weekend. Gemiddeld 300 nachten per jaar.. Oke, je kan zeggen dat is geen leven. Andere blijven er nog altijd van dromen. Maar met 300 nachten per jaar kan testen vrijwel uitgebreid gebeuren..

@ Peter,

Je hebt het over een bakje water met een pomp... Komt dat ook in de vergelijking met het vissen op 15meter dieper??

@Hilco,

Wat is de toegevoegde waarde van het vermelden van die gegevens? De meeste bedrijven geven op hun website aan om wat voor soort bol het gaat. Ook een kleine ingreep van wat er inzit.

Daarnaast zijn er nog genoeg ingredienten buiten de diervoedersector die als basis gebruikt kunnen worden die niet toegepast worden ;) Ze liggen niet voor de hand, hebben wel wat zoekwerk nodig. En waarom alleen uit de diervoederindustrie? De wereld is groter dan alleen de straat waarin je woont.

Dus om een nieuwe boilie te ontwikkelen heb je wel degelijk fieldtesters nodig. Maar ook fieldtesters die ook kennis van aas hebben. Anders sta je als eigenaar van een bedrijf er nog alleen voor met het bedenken van je aas en vooral nieuwe concepten met onbekende ingredienten. In je eentje spuer je niet zo snel de wereld af naar nieuwtjes, met meer man kan je dit sneller doen. Erover discussieren en weet ik het allemaal..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2010 09:18

Je hebt echt geen flauw idee he? :D
K. van den Herik

05-01-2010 09:27

Deze categorie val onder
of
....


van die categorie neem ik echt niets aan, valt voor mij onder de obsessievelingen.

Mag ik even afwijken als voorbeeld?

Obsessieveling x komt ff langs en vraagt hoe het gaat, kut natuurlijk. Ze laten jou wel met rust want jij vist maar 2 nachten, je bent geen bedreiging... je snap dat ik in een scheur lag? Komt toevallig y. Begint het haantjes gedrag van x een beetje naar voor te treden. Ik ook niet beroerd en vraag naar bewijzen. x begint met zijn stapeltje foto's mooie vissen. En de rest? vraag ik? Nee die zijn allemaal dood die vang je niet meer. Toen x weg was mocht ik een blik op y zijn foto's van dat jaar werpen, nee hij was geen bedreiging hoor, had wel alle grote vissen plus tig meer dan x in minder dan een derde van de tijd en dat kon ik een beetje controleren. De vistijd dan. Geloof maar dat ik wel wat van y aanneem en nooit van x.

Geldt bijvoorbeeld ook voor Michel Hollaar, die vist een beetje zo als mij, met alle beperkingen en mogelijkheden benuttend, daar neem ik dus wel wat van aan, laat ie nou wel de kleinste vissen vangen van het stel.... Hoewel: als 33 de grootste is en je vangt er 2 van 31 ....

Bewijzen dat iets door iets of dankzij of ondanks komt is lastig te bewijzen, . Op zeker dat er van menig consument meer input komt dan van menig testvisser
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

05-01-2010 10:03

Het topic ging ook niet over wie wat of wanneer en waarom iemand wat van een ander aanneemt!!!!

De vraag was........
Mijn vraag is aan welke criteria zou een goede test moeten voldoen om er enige waarde aan te hechten als consument.


Je hebt echt geen flauw idee he?
En dit soort teksten is een voorbeeld van onbegonnen naar beneden trappen waar dit soort topics helaas op berust is en of op uitdraait.

Ik denk dat de meeste wel een beetje zijn idee hierop heeft gegeven een ieder bedrijf om zijn redenen zijn team heeft legio redenen te bedenken lijkt mij.

In de 11 die wij hebben heb ik mensen die werken in de drukkers wereld ideaal voor men verpakkings materiaal en al het drukwerk. Dat hij achter mijn product staat is uiteraard geweldig en hier graag mee vist nog beter. Ook heb ik een maf-kees die 300 nachten per jaar vist en weet waar hij op moet letten met betrekking op aas de drukker is een fijne kerel maar waarde hect ik aan de persoon die 300 nachten maakt en altijd instant vist wel of geen vis weken blanken en hier om lacht als dit al voorkomt maar goed.
Ook heb ik in die 11 mensen vissers die prikken dus snelle hit en run sessies op harde wateren ook hier hect ik waarde aan een bol maken voor de recreant is dan ook zeker een doel voor mij een bol die gewoon snel zijn werk doet tot zover haalbaar uiteraard ook hier hect ik dus veel waarde aan.
Dat dit nu mensen zijn die allemaal een poet en polo hebben gehad maakt het geen boemannen,
uiteraard zijn hun dit wel wanneer ze zich opdringen en helaas die zijn er ook al moet ik zeggen dat dit bij ons niet gewardeerd word alleen jw heeft wel eens de nijging hiertoe hier op het board ook dit is begrijpelijk door sommige reacties hier op dit board en heb hem ook al eens terug gevloten echt het is een super kerel alleen jullie willen dit niet inzien of liever zwart kladden deze jonge is wel degelijk heel serieus met zijn visserij bezig hier en daar geld wel dat hij zijn visjes wil vangen maar hier is niks mis mee en af en toe test die minder en vist hij en werkt hij als uithangbord want op dat moment zit die lekker vis te knallen en komt de medevisser vanzelf langs en ja dan word het onderwerp aangesneden door het zien van polo en pet zakken of wat dan ook.

In zoverre ben ik het eens dat ook de klant testvisser is want dit zijn je beste uithangborden dit zijn de mensen die tijdens het opruimen ff langs je tent struinen ik had en 3 whahahaha.En hierbij niks vermoedend merk en bol te kennen geeft.

Ik vraag me wel af iedereen zoekt iets nieuws is er wat word het doodgezwegen of afgedaan als bull.
Mijn vraag is wat wil de consument?
Zolang de consument in mijn ogen niet weet wat die wil dan blijven wij ik en de andere bollenboeren doen waar we nu mee bezig zijn denk ik.

Mvg rene kerkdijk
Ps remon thanks en uiteraard is het ook wel een belangrijk iets dat iemand ook een beetje kan vissen goh wie was het nu een grote naam die ooit eens zij op een wcc goede vissers met goed aas maken nog steeds kans op vis slechte vissers met dito aas op dito stek niet maar de meest gevaarlijke zijn de slechte vissers op de goede stekken die maken altijd brokken.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-01-2010 10:06

Testen of bol a beter is dan bol b lijken me een beetje zinloos, aangezien het enige wat je dan kunt aantonen is dat bol a beter danwel slechter is dan bol b in die specifieke situatie, verder niets. Dan is het ook nog zo dat bol a op elk water kapot te vissen is, net als bol b, en het beter zijn van de ene dus ook net zo goed op het zelfde water een jaar later anders kan zijn. Ik heb trouwens best vaak met verschillende boilie samenstellingen door elkaar heen gevist, en er is meestal wel verschil te bemerken alleen het lullige is dat het niet steeds een voorkeur voor hetzelfde is, je kunt er dus weinig mee behalve uitzoeken wat op dat moment het beste werkt voor jou.

Denk dat de meeste aasboeren wel een (goed) vangende bol kunnen maken, of in elk geval een bol die de potentie daarvoor heeft.

Een boilie om instant korte sessies te vissen op een extreem dunbezet, drukbevist water zonder witvissen, zou ik graag anders zien dan mijn bol voor een lange voercampagne op een groot water met 50 keer zoveel brasems als karper, bijvoorbeeld. Waarschijnlijk is de ideale bol voor situatie 1 totaal niet geschikt voor de situatie 2 en omgekeerd ook al niet. Waarom niet? Omdat een bol buiten of ie vangt of niet, naar mijn idee in elk geval toegespitst moet zijn op de situatie waarin je hem inzet. Dat maakt hem vooral goed. Je kunt wel een boilie hebben die belachelijk instant is, maar als het dan even duurt voor de karpers er bij zijn en een schooltje brasems/windes heeft de plek kaal, is die bol lang niet zo effectief voor wat jij ermee wilt bereiken. Omgekeerd zal een kneiterharde 30 mm knikker nou niet het meest ideale aas zijn om in een uurtje instant vissen een visje te vangen. En als op je supergeheime instant-ingredienten-combo vorig jaar het hele bestand van je putje af is gerost, dan ben ik benieuwd hoe instant ie nu nog is...

Is ie beter dan…? Is een vraag die je over een bol niet kunt beantwoorden met een sluitend antwoord naar mijn idee.

Volgens mij, geld voor de meeste vissers dat die inmiddels ook echt wel uit de illusie zijn dat je superaas kunt kopen. Goed aas is te koop, bij heel veel bollenboeren en je kunt het ook zelf maken. Superaas maak je er zelf van. Aas is een onderdeel wat staat of valt bij de rest van je visserij.

Stelling; Een niet kundige visser kan blanken tot ie een ons weegt met de beste bol, een kundige visser vist hem eruit met een stukkie plastic mais.
8)
K. van den Herik

05-01-2010 10:14

Je hebt echt geen flauw idee he?



dus?

In zoverre ben ik het eens dat ook de klant testvisser is want dit zijn je beste uithangborden dit zijn de mensen die tijdens het opruimen ff langs je tent struinen ik had en 3 whahahaha.En hierbij niks vermoedend merk en bol te kennen geeft.



Zolang de consument in mijn ogen niet weet wat die wil dan blijven wij ik en de andere bollenboeren doen waar we nu mee bezig zijn denk ik.


Ik ben dus consument en ik geef dus aan wanneer ik wel of niet iets geloof...

Het topic ging ook niet over wie wat of wanneer en waarom iemand wat van een ander aanneemt!!!!


n dit soort teksten is een Evoorbeeld van onbegonnen naar beneden trappen waar dit soort topics helaas op berust is en of op uitdraait.


Misschien dat er iemand met een minderwaardigheidsgevoel rond loopt of zich zaken inbeeld, er wordt door mij in elk geval, helemaal niet getrapt.


Ben wel benieuwd hoe Peter zelf test.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-01-2010 10:15

Daar sluit ik me bij aan. Toch vangt de goede visser het meest met een goede bol, op de bneste stek, op het juiste moment.

Ik wens niet te moeten kiezen.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-01-2010 10:31

Ik ook niet Mitsz, maar die bol die erg geschikt is voor de situatie is dan wel regelmatig een andere (een kleine aanpassing de ene keer, een compleet andere mix de andere keer) en soms zelfs helemaal geen bol!

Sommige boilies zijn wel regelmatig beter dan andere, maar dan lijken de situaties waarin ze worden ingezet vaak ook op elkaar.

Het mooie van boilies is juist de bijna oneindige variatie met betrekking tot de bereiding en de samenstelling ervan, je kunt ze precies zo (laten) maken als je zelf wilt. Zonde om dan tot 1 samenstelling beperkt te zijn, omdat die toevallig vaak goed vangt. Weten wanneer je wat het best gebruikt, dat maakt aas extra goed, denk ik 8)
8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2010 11:27

Klaas,

Pis wel weer naast het potje. Bijna 50 jaar me min of meer met het op karpervissen bezig gehouden heb ik een schat aan ervaringen. Of het me veel verder gebracht heeft laat ik in het midden. Wel is het vertoeven aan de waterkant en er lekker op mijn manier mijn ding doen een voorrecht wat ik niet graag los laat. Als jongen visten ik enkel met zoet roggebrood aan de gesmede haak. Visten we met de pen op karper, de hengel was dan van bamboe met wat ogen en een reel. Was dan een stukje aardappel wat als aas gebruikt werd.

In het begin van het boilie tijdperk werd je gek gemaakt van de flesjes met de meest voorkomende luchtjes, kleuren en smaken. Meer had ik op met penetrante luchtjes die van vloeistoffen of vaste stoffen afkomt. S+ was er zo een en schaaldiertjes die gefermenteerd waren zetten me nadien meer op het goede spoor. De periode met kruiden heb ik ook ruimschoots gehad. Waar ik nog wel mee zit is het feit dat in het voorjaar in sommige jaren het niet echt los komt op het kanaal. De zuurgraad bij veel regen water uit de Peel is hier mogelijk de oorzaak van. Op plassen loopt het dan in tegenstelling tot dit kanaal best aardig. De zuurgraad kan in de periode behoorlijk fluctueren daar een vinger achter krijgen zou veel schelen. Hou me dus meer met extra toevoegingen bezig dan met het noem het maar bulk wat in mijn bollen gaat. Liefs zou ik er de ontlasting van schelpdieren aan toevoegen maar ja is zo lastig die op te vangen. De signaalwerking die daar vanuit gaat komt aardig overeen met de natuurlijke gang die een vis als karper maakt is mijn gedachte.

Bollen kopen, bij de rapper in Noord-Limburg via anderen en de slager in Grathem heb ik wel bollen betrokken. Van de laatste heb ik nog een leuk verhaal. Bij Lily Moonen van de Snoekbaars was een zak van 5kg achter gebleven,ging hier om een kruiden bol. Afgelopen jaar de bewuste zak uit de diepvries van haar meegenomen. Ving nog een paar leuke vissen op die bol die meer dan een jaar oud was. Of het aan de bol lag durf ik niet te stellen toch is het wel leuk als een uitgedroogde bol als deze toch nog vis oplevert. De meerwaarde ten opzichte van mijn eigen bollen is lastig uit te drukken. De echte adrenaline stoten door mijn lijf heb ik al weer enkele jaren achter me gelaten. Koop zo links en rechts nog wel eens wat hulpgrondstoffen die soms hoofdgrondstoffen blijken te zijn,zo goed Ger. :wink:

@Jan Willem, zou het je niet kunnen vertellen. Neem aan dat je deze vraag niet voor niets stelt wat zijn jullie ervaringen op dit punt zijn er duidelijke verschillen? Zelf viste ik in het verleden op een diepe plas waar de vissen over het algemeen op een diepte van tussen de 4 a 5 meter vanaf kwamen.

Klopt de stelling dat een zoete bol meer brasem op de kant brengt?

Groet,
Peter

Ps. De onderlinge verschillen ontdekken is niet zo moeilijk. De gelijkenis ontdekken brengt je vaak veel verder.
Gebruikersavatar
R de Vries
Berichten: 156
Lid geworden op: 26-12-2006 12:02
Locatie: Woerden
Contacteer:

05-01-2010 12:01

Als thuisdraaier doe je ook wel eens een recept maken en dit recept moet je ook testen..... ben je slim doe je het maken en testen samen met je vismaat.

Je gaat naar de waterkant zoekt een stek uit en gaat voeren, na een paar keer gevoerd te hebben ga je vissen al dan niet samen met een maat (die ook ergens anders kan gaan voeren en vissen).
Vang je de eerste 5 keer niets dan is er wat aan de hand :P vangt je maat ook niets dan is het fout.

Vang je zo nu en dan, dan moet je naar een ander soort water om te kijken of ie het daar doet.
Uiteindelijk krijg je na een langere periode (een jaar) een beeld of je op het goede spoor zit. Tijdens dat jaar kan het zo zijn dat je (kleine) aanpassingen doet op je bol, eigenlijk begint de tijd van testen dan weer opnieuw.

Een andere mogelijkheid is dat je niet gaat voeren en instant gaat vissen en kijken wat er dan gebeurt....
Dit was mijn bijdrage als thuisdraaier.....

Dan heb je de consument die koopt voor 9 euro de kg. een bol gaat ook voeren of instant vissen, vang je de eerste 5 keer niets dan beschouw je als consument de bol ook als niet goed want het testen is al door een ander (testvissers) gedaan!

Volgens mij doen aasfirma's het niet anders dan bovenstaand.... hoe groter de aasfirma hoe meer testvissers dus sneller testresultaat van verschillende wateren en van verschillende vissers.

Aangezien de topicstarter best wel wat los maakt ben ik benieuwd hoe de topicstarter zelf nieuw aas uitzoekt en test?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-01-2010 12:09

pj otte schreef:De onderlinge verschillen ontdekken is niet zo moeilijk. De gelijkenis ontdekken brengt je vaak veel verder.


Als onderlinge verschillen uitzoeken niet moeilijk is, mag ik dan de verschillen die altijd en overal van toepassing zijn weten tussen, laten we zeggen, een vismeelbol en een birdfood? Of tussen mais en pinda’s?

Of voor mijn part het verschil tussen om het even welke twee aassoorten waarbij jij duidelijk de verschillen aan kunt geven, die altijd en overal opgaan?

Ben benieuwd 8)

Dat je met het herkennen van de overeenkomende zaken in succesformules een eind de goede richting in bent daar ben ik het wel mee eens.
8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-01-2010 13:41

Robert,

Dat ps had meer een dubbele betekenis, was ook meer in algemene zin bedoeld hoe mensen met elkaar omgaan. Wat je vraag aangaat zullen we het in betrekking tot het vissen maar op je laatste regel houden.

Wat ik doe is meer uitproberen dan testen. Om te testen zou ik schematisch te werk moeten gaan met meerdere personen krijg je veel sneller inzicht wat enige houvast bied. Zeker daar periodes als voorjaar,zomer en najaar zich veel te snel aandienen. Tel daarbij nog de verschillende type water waar je vist, instant of voeren, weersomstandigheden en je kan met je schema al niet meer uit de voeten in je eentje. Beperk me in het algemeen tot een paar wateren per jaar bewust om er geen ratjetoe van te maken. Vis ik een week met KSN jeugd gaat mijn voorkeur niet naar de op het oog beste stekken ben er tenslotte voor hun. Dan toch nog regelmatig je visje vangen is dan wel de uitdaging waar je voor staat.
In het verleden heb ik het wel eens voorgesteld met een paar man met dezelfde bol een stuk water aan te pakken. Om bepaalde rede is dat er niet van gekomen die uitdaging trok me wel aan. Of het er nu nog van komt is hoogst twijfelachtig.

Over het algemeen is vis vangen niet zo moeilijk in mijn beleving althans. Dat stukje toegevoegde waarde wat b.v een boilie fabrikant er aan toe kan voegen heeft mijn interesse. Doormiddel van het echt testen kan je die meerwaarde gestalte geven in je product is mijn overtuiging. Het antwoord wat de mannen van Redlabel is vrij duidelijk en komt aardig overeen met mijn gedachtegoed. Wil daarmee niet stellen dat andere mindere producten in de markt zetten. Wel kan je de mogelijkheden en werking van een bepaald type bol dan beter onderbouwen, dacht ik zo. Druk me bewust voorzichtig uit om niemand tegen de schenen te trappen. Tot nog toe hebben we het vrij netjes gehouden zou het graag altijd zo willen zien.

Groetjes,
Peter
Ps. Respect is de basis van onze samenleving. Niets moeilijker is daar na te handelen.