Aas vormen.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

18-12-2009 10:07

Ik ben wel benuwd hoe jullie denken over de vormen van een bol.
er zijn zoveel vormen en maten .. van kussentje tot plaatje en van bol tot 3hoek.

Mijn visie erop is dat als je een vaste stek aanlegt dat je zelf constand met de zelfde diameter of vorm voert en een afwijkende vorm of diameter aanhoud van andere vissers en de vis hier vertrouwen in geeft.

Ben benuwd naar jullie reactie.

Gr Tomba Verwey
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

30-05-2010 17:22

of je mixt gewoon verschillende maten dumbells en bollen door elkaar
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-05-2010 19:16

voor de vis hecht ik er niet veel waarde aan. Of ze nu rond of vierkant zijn, dat maakt volgens mij voor de vissen weinig uit. Misschien op bepaalde druk beviste wateren, maar dan nog in geringe mate denk ik. Overigens vis ik niet op dergelijke wateren.

Voor de visser vind ik vierkant wel ideaal. Dit omdat de haakboilie dan niet kan gaan rollen en de kans groter is dat de boilie niet per ongeluk boven op je haak is gerold ofzo en daardoor de punt afschermd. Alhoewel...als de vis de boilie opzuigt dan strekt de lijn zich ook wel weer ga ik vanuit :lol:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-05-2010 21:05

Afwijkende boilies uit de boilie machine gaan mee de stoombak ik,en heb zelfs meer vertrouwen als ik een afwijkende maat/vorm aan me hair doet,tja kweet het het moet niks uitmaken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-05-2010 01:30

Tomba la Bomba, toevallig ook nog Alberto? :D

Als je een vaste stek aanvoert, maakt de vorm volgens mij geen ruk uit. Tenminste ik geloof daar niet zo in. Verschilt b.v. een dumbell zoveel van een bol?
Ik weet niet of een karper überhaupt verschillende vormen kan onderscheiden, zit in principe niet in zijn systeem, want een karper is van oorsprong geen zichteter, maar een …

De bedoeling van voeren is vooral de vis vertrouwen in een bepaald aas geven.
Hoe doe je dat? In de eerste plaats moet het aas natuurlijk attractief zijn (anders gaat ie er misschien helemaal niet op azen), maar veel belangrijker hij moet tijdens de voerperiode niet op dat aas gehaakt worden.
Voor de meeste karpervissers zo’n beetje de standaard manier van vissen en omdat iedereen het doet waarschijnlijk lang niet altijd even effectief. We gooien er een emmer bollen, of ander aas in, voor een aantal dagen en kassa! Helaas werkt het tegenwoordig niet meer zo.
Waar is die goede oude tijd gebleven?

Feit is natuurlijk dat op veel (dressuur)wateren een groot deel van de vissen meerdere keren gehaakt zijn op ons aas en dat aangelegde voerstekken (daar ligt weer een kilo bollen, of iets anders, op zoveel vierkante meter), argwanend worden benaderd, want voor hetzelfde geld word ie gehaakt.

Als een karper echt geïnteresseerd is in een bepaald aas, vreet ie dan alles op en blijft meetsal alleen ons haakaas nog over? Zou me niks verwonderen, nee ik weet het eigenlijk wel zeker!

Over aas- en stekdressuur gesproken!

Dan wordt het een kwestie van wie is er slimmer, kan je een andere rig proberen, maar waarschijnlijk veel beter, een andere manier van bijvoeren (of natuurlijk helemaal niet).
Daarnaast is het denk ik heel belangrijk, waar je haakaas ligt, b.v. kan ik dat beter buiten de aangevoerde stek gooien of er middenin. Enzovoort ...

Uiteraard geldt bovenstaande lang niet voor alle wateren, maar ik ben er van overtuigd, dat het voor veel wateren wel opgaat!

Misschien kunnen we tegenwoordig dan ook op veel wateren beter instant vissen?
Heeft natuurlijk wel heel veel voordelen.

H.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

31-05-2010 05:31

Op dressuurwater voerstekken aanleggen met regulier aas is in mijn ervaring inderdaad vaak problematisch. Qua vangsten valt het vaak tegen, vissen lijken voerstekken te mijden en zoekend (single hookbait) vissen levert voor mij vaak meer op. Het risico dat anderen op "jouw" stek met een gelijksoortig haakaas aan de slag gaan is ook niet bepaald klein. Instant vissen, en eventueel wat lekkers in de buurt van je haakaas lijkt mij dan een beter alternatief. Vooral met haakaas dat afwijkt van datgene waar door collega vissers mee gevangen is kán er wel eens snel succes geboekt worden. Maar voor hetzelfde geld vertrouwen ze het hele (nieuwe) zootje niet, en is een voor de vissen bekend aas weer de geluksbrenger. Ik probeer statisch vissend meestal één hengel zoekend in te zetten met een zeer attractief haakaas, vaak geen boilie.

Afwijkend aas is altijd leuk en interessant om mee te experimenteren, en afwijkende boilievormen horen daar wat mij betreft bij. Of het nou echt zo veel uitmaakt weet ik niet. Ik denk dat een tonnetjes en bolletjes onder water al snel erg veel op elkaar lijken, qua vorm. Kubusjes, mits ze lang genoeg in die vorm blijven zijn misschien wel een leuke variant, ook qua "mondgevoel" bij de karper. Worstjes zijn ook leuk om te maken. Maar of de vorm nou echt veel uitmaakt bij gekookt aas: ik denk het niet. Leuke materie om mee te spelen, dat wel.

Als ik een vaak bevist water wil bevissen probeer ik toch van te voren een aantal keren (liefst onopgemerkt) wat van mijn beoogde haakaasjes te verspreiden rond het hele water... Is een mooie gelegenheid om het water een aantal keren van alle kanten te bekijken en te beluisteren, en meteen een beetje vertrouwen in mijn aas op te bouwen. Is toch een beetje psychologisch, dat voorvoeren zit een beetje tussen de oren bij mij...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Plaats reactie