Flavour, juist wel of juist niet ?


Gebruikersavatar
Marco van den Berg
Berichten: 22
Lid geworden op: 23-11-2009 18:50
Locatie: Pijnacker

23-11-2009 19:21

Hoi allemaal.

Nou ben ik iemand, die zijn boilies veelal zelf draait. Velen van jullie zullen dit waarschijnlijk ook doen.
Wat mij bij boiliedraaiend Nederland opvalt, is dat er (veel) gebruik wordt gemaakt van flavour(s), om de knikker ff dat beetje extra aantrekkingskracht te geven.

Nu ben ik van mening, dat bijvoorbeeld een boilie op basis van vismeel, al genoeg geur en aantrekkingskracht van nature bezit.
Een extra flavour zou voor mij niet hoeven, om het zo natuurlijk mogelijk te laten overkomen, zonder dat onze vriend de karper, argwanend wordt.

Kiezen jullie bij het draaien juist wel of juist niet voor dat beetje extra's ?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-11-2009 19:25

Naar mijn idee is een goede basis mix en goed gebouwde bol al genoeg....Naar mijn idee is flavour een extra bijvoeging om geur aan je bol te geven,en voor je eigen vertrouwen,maar flavour geeft niet heeel veel extra's aan je bol.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

23-11-2009 22:25

in mijn bollen liefst wel flavour ( in de winter), namenlijk de green lipped mussel.
in de lente/zomer liever een potje kerrie poeder op een goede basismix, zonder flavour dus.
in de herfst ben ik meer van de particels.

paar druppels in de eieren. past goed bij het green lipped mussel poeder wat er in gaat.
geeft toch dat beetje extra aan je bol (en je keuken) voor de kortere wintersessies.
Gebruikersavatar
Mario Kok
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-02-2007 20:22
Locatie: Mexico Stad
Contacteer:

24-11-2009 16:45

Ik vis zelf al een behoorlijk aantal jaartjes op karper en ik ben er nog steeds niet helemaal uit. In het geval van bijvoorbeeld vismeel boilies lijkt het vaak overbodig. Zelf gebruik ik ook meestal een zelfgemaakte "booster" van pepers die extra waarde geeft aan mijn boilie.

En toch ben ik genegen om flavours te gebruiken. Ik vis meestal op voorgevoerde stekken en heb het idee dat een flavour een stukje extra herkenning kan meegeven aan mijn aas (ook al is dat wellicht meer door de oplosbasis van de flavour dan de daadwerkelijke "geur" onder water).

Ik vis overigens op wateren waar amper gevist wordt op karper dus er is geen gevaar van negatieve herkenning m.b.t. flavors. Mijn gevoel zegt dat de flavour meerwaarde geeft, maar een eerlijke vergelijking heb ik eerlijk gezegd nog nooit gemaakt. Wie heeft wel eens "eerlijke" test gedaan met dezelfde boilies: met en zonder flavor, naast elkaar gevist?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-11-2009 17:04

Ik

En ving net zoveel,daarom zeg ik. het maakt naar mijn idee niets uit of je een flavour bol gebruikt of een non flavour bol.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-11-2009 17:15

Het is net als met alle andere andere attractors. Als de basis goed is, dan kan het een toegevoegde waarde hebben. Niet alleen door herkenning maar ook omdat de karper de smaak/geur op prijs stelt. Het is niets voor niets dat sommige flavours er al jaren bovenuit springen. Echter de rol van een flavour moet je ook niet overschatten het is een xtratje niet meer en niet minder Dat de vis alleen het oplosmiddel zou waarnemen lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Als wij mensen het met ons beperkte reuk en smaak vermogen het verschil tussen squid en aarbei kunnen waarnemen dan zal een karper dat zeer zeker, wat iet wil zeggen dat de vis weet wat een aarbei is natuurlijk, maar hij kan het wél lekker vinden. Vergeet niet dat ook in de dievoederindustrie smaakstoffen gebruikt worden om het voer lekkerder te maken, ook dit gebeurt soms met kunstmatige flavours...
Gebruikersavatar
Mario Kok
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-02-2007 20:22
Locatie: Mexico Stad
Contacteer:

24-11-2009 23:54

leen goudappel schreef:Ik

En ving net zoveel,daarom zeg ik. het maakt naar mijn idee niets uit of je een flavour bol gebruikt of een non flavour bol.


Ok, wat denk je van het volgende voorbeeld:

Ik voer stevig voor met boilies, bijv. pineapple flavour. Laten we zeggen kilootje of 15 verspreid over drie dagen. Vervolgens vissen we met twee man op de voerstek, eentje met pineapple flavour en de ander zonder.

Maakt het dan in jouw ogen nog steeds geen verschil uit of wel?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-11-2009 00:32

En waarom niet uitproberen Mario??
Heb het zelf trouwens al getest: Ving gewoon ook goed op een totaal
andere bol. Komen vissen van links, rechts ,op of onder een talud.
Allemaal zaken die meespelen.

Is geen exacte wetenschap, maar dat ze een andere bol eerder tegen
komen, en voorbij zwemmen naar de pinapple gaat er bij mij niet in.
Wel hebben vissen een eigen karakter cq voorkeur, dus in SOMMIGE gevallen
is het andwoord JA


succes met testen!!

gr, fred

P.s flavour mij mij GEEN hoofdzaak. Smaak wel!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-11-2009 00:48

Nope

Ligt eraan welke hij als eerste treft


Daarom zeg ik (Naar mijn idee) Al vis ik de meeste keren gewoon met een flavourbol,maar dacht test het eens uit of het nu werkenlijk veel verschil uitmaakt, Nah en ik vis op groot water en voer redelijk veel voor (3 dagen) en ving als eerst op de non flavour bol(zonder daarmee te voeren) daarna was het 50/50 maar mij hoor je niet zeggen dat ik voor iedereen praat en zeg flavour maakt geen verschil....ik ben het er wel met me eigen eens dat sommige flavours er echt niet toe doen.....maar als ik met trassie vis of dat soort dergelijke dingen tja dan vis ik daar liever mee. Maar bedoel gewoon te zeggen dat een goed gebouwde bol ook zonder flavour werkt,als de karper maar zijn dagelijkse voeding erin waarneemt. Karper vreet toch meer in het water waar geen flavour aan zit? Zoals zijn natuurlijke voedings bronnen schelp/schaalachtige? zit amper geur aan...Tubifex vreet ie ook,zit al helemaal geen flavour aan....(Voorbeeldje) als ik iets moet vreten en het proeft niet lekker dan doe ik me neus dicht en vreet ik het nog op...het vult en het is je dagelijkse behoeft,en dat is het zelfde met een boilie die goed samengesteld is naar de voeding die een karper nodig heeft en daar zit niet standaard een flavour bij...vroeger werd er toch ook met een simpele deegbal op karper gevist,waar ook geen geur aan zat...
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-11-2009 04:40

Een flavour kan alleen maar in het nadeel werken, als je uit gaat van een goede voedingsbron. Alleen omdat Otto Overbeck zo'n overpassionele nicht was, staan wij nu ladingen van die zooi in ons voer te knallen. De eerste gebruikte flavours waren ook voorzien van een sweetner. Logisch dat die werkten. Ik zou het -bij twijfel- eerst zonder proberen. Er wordt heel wat geblankt door die handel. hihi
K. van den Herik

25-11-2009 07:27

in de handel wordt een bol zonder flavour niet verkocht. Een rooie bol met "pistache" wordt argwanend bekeken. Wel vallen we bijna in katzwijm als een goeroe roept dat we vooral anders moeten doen dan de rest.

Het hardst heb ik nog steeds gelachen om een artikel in de karper over een man en een schaap. De man zat al een uur achter een kurp aan. arrdbei wilde niet, zo ook een 5 tal andere "smaken"vielen niet in de smaak. Uiteindelijk viel het beest voor een witte sjoklaai meen ik. Ondanks meneertje, niks dankzij.

Heel heel heel misschien een enkelt flavourtje dat iets doet, maar dan meestal omdat er veel mee wordt gevist/gevoerd.

Ik zweer bij "The fresh new car" van hopelessbaits.cume
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

26-11-2009 14:06

Marco van den Berg schreef:...om het zo natuurlijk mogelijk te laten overkomen, zonder dat onze vriend de karper, argwanend wordt.


En een naar (inkt)vis stinkende deegbal met de doorsnee van een 2 euro munt is WEL natuurlijk? En s'nachts regent 't ook geen Bonduelle. Toch vang je er prima op.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

29-11-2009 22:50

Verplaatst naar Aas
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

30-11-2009 20:59

jullie heben het aleen maar over vismeel een zoet

maar wat vinden jullie nou van een flavour in een chocolade bol of een cream bol???
Derk Roelsen

30-11-2009 22:06

Mitsz,

“Een flavour kan alleen maar in het nadeel werken”

Wat zou er nadelig moeten werken?

“Ik zou het -bij twijfel- eerst zonder proberen”

Bij welke twijfel?

“Er wordt heel wat geblankt door die handel”

Waarom wordt er meer geblankt?

Zou je dit voor mij kunnen beargumenteren?

Met vriendelijke groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-11-2009 22:41

Lijkt me toch duidelijk Roel, gewoon lezen wat er geschreven staat.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

30-11-2009 23:00

Met ''smaakversterkers'' komen we verder...
Mischien voor sommigen oud nieuws,maar voor diegenen die er niets van weten heb ik een hele aardige link. :D
Het betreft een heel helder en duidelijk artikel, die dan ook al eeuwig uitgeprint in mijn kast ligt.
Het artikel was ooit ingezonden door P.Schultz. naar karper-centrum.com
Even op de site zoekfunctie... en dan flavours en geurstoffen intypen.
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Derk Roelsen

30-11-2009 23:17

Henk,

Het is me niet duidelijk, anders zou ik het hier niet vragen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-12-2009 05:17

Roel Derksen schreef:Mitsz,

“Een flavour kan alleen maar in het nadeel werken”

Wat zou er nadelig moeten werken?

Alle flavours zijn zeer geconcentreerd (neem er maar eens een ferme slok van) en kunnen hierdoor rap te hoog gedoseerd worden

“Ik zou het -bij twijfel- eerst zonder proberen”

Bij welke twijfel?

twij·fel de; m -s onzekerheid, gebrek aan vastheid van wil of besluit, besluiteloosheid: iets in ~ trekken niet geloven; het lijdt geen ~ het is zeker
 twij·fe·len twijfelde, h getwijfeld in twijfel zijn: ~ aan …; ~ of …


“Er wordt heel wat geblankt door die handel”

Waarom wordt er meer geblankt?

:roll:

Zou je dit voor mij kunnen beargumenteren?

Met vriendelijke groeten,

Roel
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-12-2009 05:46

Oei Mitsz denk wel aan de handel :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-12-2009 06:03

Ja hoor Peter, ik verkoop niks meer hahaha.

In mijn best bollen zit tóch ook flavour en het kán ook een meerwaarde zijn, maar het kan ook bijzonder tegen vallen. In zo'n geval is het vervelend als je net 100 kilo hebt gedraaid. Dan liever eerst zonder, totdat je zeker weet wat je doet toch?
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

17-12-2009 15:50

ik ben ook wel fan van flavers.. aleen gebruik ik deze in kleine maten .. om mede daardoor mijn eigen vleuge mee te geven aan me bollen.. en mede de zelf vertrouwen die in me aas zit.

:)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

20-12-2009 14:32

Ik heb heel vaak flavours gebruikt in mijn boilies en goed opgevangen maar
dit jaar laat ik de flavours liggen ga ik lekker experimenteren met kruiden en vismelen en zoetstoffen olies enz aangezien ik al goede resutaten heb behaald hiermee en ik vaak meerdere voerplekken tegelijk bij houw ben ik vaak meer dan 10 kilo in de week kwijt
en als je dan elke x flavour boilies gebruikt is dit natuurlijk een dure bezigheid

Rich
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-12-2009 16:51

potje kerrie poeder werkt net zo goed als een flavour, daar ben ik dit jaar wel achtergekomen. basismixje met potje kerriepoeder erdoor. 3 vissen in een uur op een hengel. andere hengel met geflavourde bol bleef onaageroerd en lag er maar 6 meter vanaf.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

20-12-2009 17:05

Inderdaad bas heb een mix met wat vismeel kerrie klein percentage robin red en zoetstof heeft mij hele goede resultaten opgeleverd dus begin al minder graag flavours te gebruiken in de winter denk ik dat je wel je voordeel ermee doe

Grtz Rich