"afwijkende" meelsoorten / boilies


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-10-2009 14:05

henry hummmel schreef:je kunt natuurlijk ook die 20 ingredienten kiezen uit hetzelfde smaakpallet dan word het geen ratjetoe van allerlei smaken.


Als je het met 7 a 8 niet kan bereiken om een afwijkende bol te maken dan lukt het je ook met 20 niet. :lol:

Peter
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

18-10-2009 16:15

Helemaal mee eens, als je bijna 20 verschillende soorten ingredienten gaat gebruiken woordt het denk ik persoonlijk niet beter op en de prijs zeker niet.
Houd het simpel en ik denk altijd zo een lekker mosseltje gaat er sneller in als een ingewikkelde boilie
Groetjes ron
Ron Immink
Berichten: 3
Lid geworden op: 14-09-2007 12:43

18-10-2009 17:16

iedereen bedankt voor de bijdrage. het is echter niet zo dat ik nu in een keer het licht zie, maar ook hier blijkt weer dat er net zoveel verschillende ideeen als vissers zijn. degene zijn visjes vangt zal gelijk hebben denk ik......er zijn enkele gedachten die ik zeker meeneem bij het maken van mijn nieuwe recepten.
ik probeer echter op alle mogelijke punten een extra procentje mee te pakken, waarbij voor mij toch wel een hele grote waarde aan de bol zelf wordt gehecht, maar uiteraard ook het voorvoeren, stekkeuze, rig-keuze, etc etc etc.
een bekende boiliedraaier heb ik deze vraag ook gesteld. hij gaf eigenlijk aan het heel simpel te houden. er zijn enkele klanten die boilies bestellen bij hem en hier extreem goed op vangen. samenstelling? heel eenvoudig. kostprijs van de boilie ligt op zo'n 3 euro per kilo, maar biedt wel genoeg voedingswaarde. geheim? met een man of 8 continue (in overleg) het water bevoeren en dit het gehele jaar door. zelfs als je met deze boilies met links 3 man en rechts 2 man ging vissen, visten zij iedereen eruit......of dit haalbare kaart is voor iedereen is weer wat anders, maar dit is natuurlijk ook een mogelijkheid om een "speciale bol" te creeeren.
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

18-10-2009 18:41

Helemaal mee eens, als je bijna 20 verschillende soorten ingredienten gaat gebruiken woordt het denk ik persoonlijk niet beter op en de prijs zeker niet.
Houd het simpel en ik denk altijd zo een lekker mosseltje gaat er sneller in als een ingewikkelde boilie
Groetjes ron
ron


wat heb jij de laatste tijd gevangen tegen over marcel?????
hun hadden dagen erbij met 11 tot 15 vissen
dus verschil maakt het wel en de prijs is altijd nog 4,50 dus duurder dan wat de meeste ervoor betalen is het dus niet.
maar ieder moet zelf weten of hij zijn buurman wil blijven na apen....dat wat vaak ik boeken beschreven word is vaak al achterhaald of denk je nu werkelijk dat zij hun echte suc6 gaan vertellen als ze er nog mee bezig zijn!!!!!
K. van den Herik

19-10-2009 07:20

het heet 6 jaar geduurd voordat de meeste begrepen dat de dunne lijn schrijver al jaren niet meer viste en zijn ervaringen dus bijna 10 jaar van voordien waren, terwijl deze mensen dachten het wiel te hadden uitgevonden, maar erachter kwamen dat soms iets nog steeds werkt.

http://www.molenborkel.nl/meergranenmeel.htm

6 down 15 to go
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

19-10-2009 19:28

Ho herman, nu even wachten
Heb je ook eens bekeken hoeveel uren marcel heeft gevist en ik. Ik op 6 uur 3 vissen overdag daarvoor moest hij toch aardig wat uren in de nacht zitten. Maakt ook niets uit hij heeft super gevangen, maar of dat nou aan de bollen ligt met 20 ingredienten daar ben ik nog niet van overtuigd herman. Dat je goede boilies draait dat klopt wel maar je moet dan wel goed de vergelijkingen naast elkaar leggen, dus het aantal uren wat er gevist word. En ik vind het knap dat je een bol kan draaien met zoveel ingredienten erin voor 4,50 euro en ook nog wat erop verdienen.
Maar goed ieder zijn meug kunnen we nog lang en breed over dicussieren even ontopic houden hier want ik denk niet dat de mensen erop zitten te wachten op persoonlijke verhaaltjes van de waterkant.
Groetjes ron
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

19-10-2009 19:46

Klaas ;

Ik draai altijd met het 148 granen EI , kan jou meeltje niet tegen op :D :D :D

Gr :wink:
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

19-10-2009 19:59

3 vissen op 6 uur = 2 uur per vis
ik meen rond de 35 vissen a 2 uur per vis zit je toch al vlug op 70 uur ,zijn inderdaad al een paar nachten met 2 nachten erbij zonder vis,terwijl er andere al 3 weken zitten met 4 man a 4 vissen per week voor de groep.....
vangste die het laatse jaar al niet echt goed te noemen zijn daar ,vind ik het toch helemaal niet verkeerd wat hij daar gevangen heeft....en toevallig moet ik zeggen dan bij hem loopt het goed....zou het dan toch niet kunnen dat het er aan licht dat het net even een iets andere bol is dan van 90 % van de andere vissers....of zou het dan toch pure toeval zijn :P :D
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

19-10-2009 20:49

Herman,

Ik ben met je eens dat bepaalde ingredienten of samenstellingen het verschil KÀN uitmaken. Het hoeft niet!

Er is een gezegde, Liever met slecht aas op een goede stek, dan met goed aas op een slechte stek!
Het is een combinatie van factoren, de stek, weersinvloeden, aas, materiaal, kennis, etc etc.

Veel vangsten worden aan het aas gerelateerd, maar ik denk dat aas maar een klein deel van de puzzel is.
Veel theorieen worden beschreven voor een maagdelijk water of voor een overbeviste dressuurput. 95% van de wateren zit hier tussen in! dus de theorieen gaan maar gedeeltelijk op naar mijn idee, elk water is anders, elk jaargetijde is anders, materiaal keuzes veranderen, mensen veranderen, gedraf van een karper veranderd.

Voor mij teveel factoren waar een vangst afhankelijk kan zijn.
Vertrouwen is het belangrijkst, als je dat hebt komen de puzzelstukjes vanzelf op de juiste plaats.
Voior mij is een Vismeel + RR boilie nog altijd prima hoor in loop der jaren pas ik hem elke keer een beetje aan zodat ik voor dat moment mijn vertrouwen weer op 100% heb staan.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-10-2009 22:20

K. van den Herik schreef:het heet 6 jaar geduurd voordat de meeste begrepen dat de dunne lijn schrijver al jaren niet meer viste en zijn ervaringen dus bijna 10 jaar van voordien waren, terwijl deze mensen dachten het wiel te hadden uitgevonden, maar erachter kwamen dat soms iets nog steeds werkt.

http://www.molenborkel.nl/meergranenmeel.htm

6 down 15 to go


Gaat niet lukken Klaas, met 8 graansoorten houd het wel zo'n beetje op.
Per graansoort kan men echter een stuk of wat 'meel'varianten fabriceren waardoor de suggestie gewekt word een veelvoud ervan te gebruiken.
Groet'n Henk..

still growing Old.
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

19-10-2009 23:15

remko
veel dingen wat je schrijft klopt ook wel ,het licht niet alleen aan het aas ,maar als je op een heel jaar ziet dat de vangsten vies tegenvallen op alle plaatsen en veel meer uren gedraaid moeten worden dan 2 uur per vis en er komt dan iemand die gewoon op een stek gaat zitten wat de gehele zomer kapot gevist is zonder dat hij pijlt of ingewikkelde systemen gebruikt of wat dan ook en dan vist met een afwijkende boilie en vangt dan 11 tot 15 vissen per dag dan zet mij dat aan het denken.niet dat ik een super bol maak.....neeeeeeee helemaal niet maar hij is net even anders dan de rest en dat kan dan net even dan ene verschil maken op dat moment.en op sommige wateren heb ik dat in het verleden namelijk zelf vaak genoeg meegemaakt dat ik wel vis ving terwijl de rest tevreden moest zijn met 1 of 2 vissen op 2 a 3 dagen terwijl ik er 5 a 6 ving per dag.
waarom wil dan anders op het ogenblijk iedereen boilies hebben/maken zonder ei??????
omdat dat net weer even iets anders is.andere vormen ,diameters ,kleuren en geuren hebben we al gehad en zoeken gewoon weer naar iets anders.dus daarom gebruik ik al een flinke tijd mixen met veel diverse ingredienten en kruiden en dat hoeft echt niet duur te zijn
K. van den Herik

20-10-2009 07:22

vang je dan dankzij of ondanks
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

20-10-2009 08:28

in mijn ogen dankzij de afwijkende mix en geur combi in combinatie met de rest zoals plaats enz
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-10-2009 08:36

Enzovoort = een topper :o

Werkt perfect voor mij :lol:
K. van den Herik

20-10-2009 11:06

waarom wil dan anders op het ogenblijk iedereen boilies hebben/maken zonder ei??????


Eigenlijk alleen omdat dat makkelijker te verwerken is in grote hoeveelheden en vaak goedkoper en minder kans om verlies door een rot ei en daarom aangepraat en weer overgenomen
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

21-10-2009 14:10

En omdat Eddy Sterkx daty ook doet..........
Groetjes ron
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

21-10-2009 19:25

ron crumbach schreef:En omdat Eddy Sterkx daty ook doet..........
Groetjes ron


Volgens mijn zegt Klaas dat ook. Ik heb me in het verleden ook gek laten maken. Laat lekker iedereen maar met eivervangers vissen. Houd ik het lekker bij een vers eitje. Volgens mijn is het alleen maar beter voor de geldbuidel van de boiliedraaiers.
Carpe Diem...!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

21-10-2009 22:46

Maar met eivervangers kun je wel een beter oplosbaarmanteltje creeren dan met eieren en dat vind ik voor de winter wel eens een voordeel.
bollen die gewoon 12 uurtjes hard blijven is voor mij meer dan genoeg dan
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

22-10-2009 08:36

henry hummmel schreef:Maar met eivervangers kun je wel een beter oplosbaarmanteltje creeren dan met eieren en dat vind ik voor de winter wel eens een voordeel.
bollen die gewoon 12 uurtjes hard blijven is voor mij meer dan genoeg dan


Heb je zeker gelijk in. Maar veel mensen nemen het over zonder er zelf bij na te denken. Maar dat is bij jouw dus niet het geval.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

22-10-2009 10:47

Het zonder eieren draaien is al een heel leuk topic geworden, en de geldbuidel van de boiliedraaiers..ach dat valt echt wel mee.

ook ik gebruik eivervangers, en dan heb ik het dus niet over ei-albumine of eipoeder, nee totaal zonder ei.

In mijn mixen werkt dit gewoon het beste, een goede wateroplosbaarheid is tegenwoordig door de karpervisser gewenst, dus krijgt men het.

met een uitgebalanceerde mix met de juiste binders en uitharders blijven de boilies tot 24 uur intact zonder gebruik van de hele zwik red cell, plasma bloedpoeder puriefied en noem maar op, een gestage uitwaseming is dan gegarandeerd zonder aan kwaliteit in te boeten.

maar ja ,ik ben maar een zakkenvullende boiliedraaier :o
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-10-2009 12:56

Zoveel mensen zoveel meningen. Ger, neem aan dat je kostprijs met of zonder ei producten een rol speelt? 10 liter water of een doos van 10 liter eieren zal qua draaien toch niet zoveel uitmaken? Dat je op het gebied van vangbaarheid en kwaliteit niets inlevert neem ik zo van je aan.

Op het gebied van toevoegingen als kruiden valt het mij op dat steeds meer boiliedraaiers die kant opgaan. Zelf ben ik hier al jaren een voorstander van. Chemische toevoegingen waar we in mijn beleving nog te weinig van weten kan ik op deze manier achterwegen laten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

22-10-2009 16:56

Peter, hoe is het jongen? :P
je weet dat ik ten opzichte van de kwaliteit van de boilies geen enkele consessie doe, het moet een goede bol zijn met voldoende atractie.

en atractie kan echt in een potje zitten, dat weet je :wink: (zwolle)

De kostprijs is natuurlijk belangrijk, maar vertel mij maar hoe je bollen van een goede kwaliteit met alle geroepen ingredienten kunt verkopen voor 3,50 de kilo???


Zal wel iets verkeerd doen en dus nooit een boiliedraaiende porscherijdende klantenoplichter worden vrees ik. 8)
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

24-10-2009 01:23

Veel met pompoenmeel gevist in het verleden. Ving prima.

En zelfgemaakt maple-meel. Naar mijn smaak toch wel HET ingredient voor mensen die iets zonder eieren hard willen krijgen. Beetje bewerkelijk dat wel, maple's malen in mijn maler nogal moeilijk. Loopt steeds vast.

Dus wie van de inmiddels 10.000 boilies en ingredienten verkopers in Nederland komt op de markt met Human Food Grade Toasted Low Fat Low Temp Maple-Meal met een prachtig enzymenpatroon en bordevol met vitaminen, amino's en ander mooi spul.

Dat gaat verkopen als de spreekwoordelijke tiet.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

24-10-2009 13:55

[quote="Jop Boot"]Veel met pompoenmeel gevist in het verleden. Ving prima.

En zelfgemaakt maple-meel. Naar mijn smaak toch wel HET ingredient voor mensen die iets zonder eieren hard willen krijgen. Beetje bewerkelijk dat wel, maple's malen in mijn maler nogal moeilijk.


Maples eerst ff 10 minuten koken, dan fijnmalen, eieren en mix erbij en klaar is......
geld trouwens voor meerdere bonen,noten enz.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-10-2009 14:39

In een Porsche passen geen hengels :wink:
Maar waarom zou je geen bol kunnen maken/verkopen voor €3,50 ?

Zolang je de productie maar zelf doet is er veel mogelijk hoor 8)

En dan neem ik gewoon genoegen met een VW :P

Gegroet!