Biergist, wel of niet?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-02-2003 22:40

Hallo Peter,
Onder een andere topic wilde jij duidelijk maken dat Biergist of andere gisten min of meer schadelijk zouden zijn.
Bovendien zou het tot in den treure al behandeld zijn, maar ik kon daar maar weinig over terugvinden.

Gisten zijn dus inderdaad schimmels en bevatten veel vitamine B2 en B6, dacht ik.
Verder worden ze onschadelijk gemaakt door het koken, voor zover die gistsoort al schadelijk was.
Zouden deze gisten of schimmels werkelijk schadelijk zijn, dan zou men deze niet eens gebruiken bij de brood of bierbereiding.

Andere schimmels kunnen echter wel schadelijke afvalstoffen produceren, en wil men die dan weer onschadelijk maken dan zal men het product waarin ze voorkomen moeten verhitten tot minstens 360 graden Celcius.

De gistsoort die wij gebruiken scheidden enkel koolzuurgas en alcohol uit.
Een voordeel van het gebruik van deze gisten of schimmels zou kunnen zijn, dat deze door hun grote aanwezigheid een cocurentie vormt tegen wèl schadelijke schimmels die vaak op dezelfde voedingsbodem moeten leven.

De overdosering van biergist of broodgist vreet de voeding voor de voeten van foute schimmels weg, ook weer een vorm van conserveren eigenlijk.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/vragen/vraag16.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/vragen/vraag16.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

23-02-2003 22:57

Henk, allereerst bedankt voor deze topic, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Toeval treft dat ik een kennis heb die al een paar jaartjes studeert aan deze universiteit. Nieuwschierig dat ik ben, heb ik dus net even gebeld om te informeren.

Deze kennis heeft mij gegarandeerd dat het gebruik van biergist in gedroogde vorm (zoals ik het verwerk) niet schadelijk is voor de gezondheid van mens en dier.
Het is alleen niet aan te raden grote hoeveelheden dagelijks in te nemen.

Gebruik: zowel in bier als in andere levensmiddelen.

Trouwens, het is vitamine B 1 en B 2

Lijkt mij No problemo's

Met probleemloos en dankbare groet, Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-23 22:59 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-02-2003 18:51

Beste Henk,

Er is een communicatie fout, kan gebeuren. Wat ik aan wilde geven dat er goed doorgekookt moet worden. In de kern van je boilie blijft je temperatuur maar laag. De kans is groot dat er schimmels niet gedood worden,ook als er gekookte boillies op je tafel komen waar je ze gedraaid hebt, er is een grote kans op besmetting. Je boillies gaan veel sneller beschimmelen en dat is toch niet de bedoeling.
Bij brood is het niet anders, als je bijvoorbeeld brood te warm inpak, zit er al na drie dagen schimmel op. De kern van brood wordt tijdens het bakken niet warmer dan 85 graden, sporen worden snel actief. Als de heren van de Warenwet dit constateren heb je als bakker een probleem . Ik moet toch boillies koken en zal het eens nameten, wat te temperatuur van de kern is. Als gist in drogen vorm vermengd wordt met vocht, worden de gist actief, en wil het zich vermeerderen.De alcohol, en koolzuurgas die vrij komen vormen luchtcellen in je boilie, daar door wordt die grof van structuur van. Bij een kilo maakt het niets uit, als het proces langer duurt wel.Wat ik niet begrijp waar die vitamine voor dienen heren.

Bob, je hebt het over niet te groten hoeveel heden gist waar moet ik dan aan denken?

Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-02-2003 20:19

Hallo Peter,
het belang van vitamine B complex?
Absoluut nodig voor een optimale spijsvertering.

Wanneer de kern van een brood niet warmer zou worden dan 85 graden C, zal na twee/ drie dagen het brood gaan lijden aan Leng.
Dat is inderdaad een kwalijke vorm van schimmelwerking als gevolg van het niet gaar bakken van het brood.

Het kwam vooral voor in de na oorlogs jaren, toen men in de bakkerij door gebrek aan Tarwe vaak Roggemeel onder de Tarwesoorten mengde.
Nu is de eigenschap van Rogge redelijkerwijs als oorzaak van Leng aan te wijzen daar Rogge veel slappere en langere eiwitstrengen bevat dan Tarwe, waardoor de eiwit en zetmeelverstijfseling tijdens het bakproces niet optimaal verloopt.
Het brood rijst eerst tot maximum hoogte waarna het weer iets terugzakt omdat de minder sterke eiwit en zetmeel het niet houden en gewoon knappen.
Het terugzakken voormt dan weer een "bank"in het brood welke niet gaar kan worden en daardoor juist weer erg vatbaar voor Leng (schimmelwerking).

De kern van brood wordt minstens 95 graden, en wanneer men het daarna niet genoeg laat afkoelen en uitwasemen zal er schimmelvorming optreden na het verpakken in plastic, dat zie je heel goed.
Hetzelfde geldt voor boilies, eerst goed laten uitwasemen en drogen voor het verpakken en zoals je al aangaf, NOOIT TERUG LEGGEN op de werkbank waar ze verwerkt en gevormd zijn.
Kwestie van hygiëne, en dat leerde ik al in de Bakkersklas voordat ik enkele jaren later Nationaal Kampioen Broodbakker werd.

Haha Peter, verklaart al heel wat, niet?

En wederom Sportieve groeten Henk

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/vitmin/vitam.htm#overzicht" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/vitmin/vitam.htm#overzicht</a><!-- BBCode auto-link end -->
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-02-2003 20:32

Hoi Henk,

Hoe laat moet je vannacht beginnen,sterkte
en bak ze.

Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-02-2003 21:04

Hallo Peter,

Ik werk nu alweer 12 jaar bij een Champignonkwekerij.
Leer je weer heel veel over schimmelwerkingen onder invloed van concurrentschimmels.
Tja, na 20 jaar bakkersverleden afgekeurd wegens een opgebouwde allergie tegen graan en graanproducten, ik moet al voorzichtig zijn met boilies draaien, zie je?
En zeker bedankt voor het oprechte "sterkte".

Ga je lezen en

Sportieve groeten Henk
Ps
wel die vitamine link doornemen hè!
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

24-02-2003 22:38

Peter, ik gebruik persoonlijk niet meer dan 20 gram per 700 gram gedraaide boillies.
Lijkt mij heel weinig (zeg maar ongeveer 3%). Dit is voor mij persoonlijk de grens.

Het werd mij figuurlijk gesproken uitgelegd, weet niet exact welke hoeveelheid er mee bedoeld werd. maar zeker meer dan dit. (verschilt natuurlijk per diersoort en dat is niet exact bekend voor karper)

Met percentuele groet, Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-24 22:41 ]</font>
Plaats reactie