mais is de hoofdzaak (en een graskarper vraagje)


Plaats reactie
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

12-08-2008 16:51

Hallo Forumleden,

Grappig om te zien dat er op het forum zoveel over aas gesproken wordt. Volgensmij is het 1 van de grootste onderwerpen zag ik net staan.

Maargoed,

MAIS. Hoe lang te weken voor gebruik en hoe vang ik daar zoveel mogelijk (gras)karpers mee.

Moeten er boilies overheen gevoerd? Welke?

Ik heb weleens mais een week of drie laten staan, nou toen rook je het wel. Maar is de vangkracht dan echt groter?
Mij is opgevallen dat karpers de voorkeur geven aan gekookte mais. Probleem is dan de bergen witvis waar ik niet echt op zat te wachten tijdens het vissen. Ik denk dat witvis best wat karper aan kan trekken maar tijdens een vissessie hoef ik ze niet.

Ik vis alleen in open water.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2008 17:09

Voor graskarper een nachtje laten staan in warm water daarna koken tot ze barsten...... veel plezier aan die grassies!!!
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

12-08-2008 17:13

Zou jij ze weten te vinden in leeuwarden? Ik kom er vaak nl.

En 25 kg kook je niet zomaar denk ik, of wordt het dan tegek?
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

12-08-2008 17:34

duivenvoer laten fermenteere wil ook heel goed en met mais natuurlijk ook
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

12-08-2008 17:55

Met fermenteren bedoel je dan een week of drie laten staan? Fermentatie is het proces waarbij gist suikers omzet in alcohol toch? Of betekend dat gewoon dat een stof omgezet wordt in iets anders.
Maakt ook niet zoveel uit.

Ik ben benieuwd naar hoe lang en wordt het er ook echt beter van?
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

12-08-2008 20:36

Mais dient minimaal 24u geweekt te worden. En vervolgens is het aan te raden deze te koken. Ik pak het als volgende aan:

Ik pak een emmer met daarin kokend water. Hiertoe voeg ik wat chilli poeper en wat zout en roer dit door het water. Vervolgens voeg ik het mais toe en laat deze ongeveer 24u weken. Deze kook ik vervolgens in het vocht voor gedurende 30 minuten. Dan zet ik ze verder in de week totdat ik ga vissen of ik vries het in.

Hoop dat het helpt,

Mitchel
janwillem hilverts

12-08-2008 21:01

Waarom meot mais eerst 24uur geweekt worden?

Op het moment dat je mais gaat weken voor 24 uur en doet dit met kokend heet water, dan is de mais
de volgende dag al dusdanig zacht dat koken niet eens nodig is. TEvens bevat het geen gevaarlijke stoffen etc.
als dit niet gekookt wordt. Dit maakt dus in princiepe niet veel uit.

Week je het te kort... Dan kan het wel een probleem veroorzaken.. Dan zet het namelijk op in de karper zelf en kan
hij er dodelijke schade aan overhouden.

Je kan je mais gewoon even koken, beste is te wachten tot het kapot barst, dit bereik je ook vaak door je mis eerder
van de gasplaat af te halen en hem in kokend water laten staan en het liefst nog bijvullen tot de emmer vol is. Hiermee is de mais de volgende dag ook gebroken, maar zitten er nog wel genoeg hele tussen zodat je er wel fatsoenlijk mee kan vissen. Enige nadeel hiervan is dat dit NOG gevoeliger voor witvis is!

MOcht je hier echt zo min mogelijk last van willen hebben...
- Mais een kwartier laten koken, gewoon natuurlijk, dus zonder teovoegingen
- Mais klaarmaken zoals hierboven beschreven en dan inderdaad laten fermenteren! Twee weken laten staan kan zeer zeker geen kwaad!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

12-08-2008 21:09

Mais moet 24u geweekt worden, zodat het niet meer zal uitzetten. Wellicht is 18u ook goed, maar ik houd 24u als standaard aan. Is toch geen nieuws of ligt het nu aan mij? Trouwens, als ik mais 30 minuten laat koken is er nog prima mee te vissen...

Mitchel
janwillem hilverts

12-08-2008 21:12

Mitchell,

op het moment dat je mais kookt, dan is het na het koken al in een dusdanig proces dat het niet meer uitzet!
Al het vocht etc. zit immers al in de mais.

Door het koken daat deze iets open staan (lees: scheurtjes) waardoor het vocht dus sneller opneemt. Dan kan er al meteen mee gevist worden en is voorweken dus niet noodzakelijk meer!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2008 22:35

Blikmais is voor de gras meer dan genoeg ze pakken het ook eerder.
Maak een mix met pellets en hennep vergeet de zinkende hondebrokken ook niet.
Wat Leeuwarden betreft met de gras je kunt ze in veel vijvers in Leeuwarden vinden.
Camminghaburen, Nylân, Aldlân springen er echter wel uit.

JW weken is een belangrijk deel van partikelbereiding, de partikel neemt vocht op en het proces van omzetten begint dan al.
Vissen is een hobby, geen religie!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

12-08-2008 22:40

@Jan Willem:

Daar zit wel wat in maar dan moet je het dusdanig lang koken, dat alle maiskorrels open gaan. Bij mij, zelfs na 30 minuten koken, zijn de maiskorrels nog redelijk dicht. Dus vandaar dat ik toch zeker wilt zijn en week ik daarom de mais met 24u. Bijkomend voordeel is dat de maiskorrels op deze manier de zout en chilli die ik toevoeg goed tot zich op kan nemen.

Mitchel
janwillem hilverts

13-08-2008 08:48

Mitchell,

In dat geval is voorweken inderdaad stukken beter!

@Douwe,

Bij het voorweken van particels, in dit geval mais, begint het dus om te zetten.. Wat zet het om dan? Volgens mij maakt het bij mais niet zozeer veel uit of je het nu eerst weekt en dan kookt, of je doet het andersom..

Ik zelf kook me mais altijd eerst en zet het daarna pas op de week! Voorweken gebeurd zelden. Daarnaast vis ik ook nog maar zelden met particels!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2008 09:32

JW wat jij doet moet je zelf weten het houdt niet in dat het de juiste manier van bereiden is.
Ook bij bereiding van alcohol worden de granen eerst geweekt en dat doen ze niet omdat koken e.d. voldoende is.
Het gedroogde product zuigt zich vol met vocht, dat is ook het enig juiste moment om eventueel iets toe te voegen.
De omzetting van de zetmelen begint dan al of worden in ieder geval "klaar" gezet.

De enig juiste manier is weken en dan koken.
Vissen is een hobby, geen religie!
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

13-08-2008 09:48

Ok, het weken deed ik al en dan vooral lang zodat de boel gaat gisten. Ik heb in de dunne lijn gelezen dat mais dan nog meer aantrekkingskracht heeft. Dit heb ik echter nooit echt zelf ondervonden en was benieuwd naar de ervaringen. Als ik ga vissen op grote rivieren heeft geweekte mais of duivenvoer mijn voorkeur. Daarmee zwengel ik het geheel aan om dan met boilies erna te kunnen vissen.

Wat de grassen betreft lijkt het me heel leuk om wat meer openwater grassen te vangen. Iemand tips? Maakt niet uit waar.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2008 10:02

Martijn in open water zul je de vis hier niet vaak tegen komen omdat het verboden is om gras uit te zetten op open water.
Toch zijn ze er wel voordat iemand zegt dat hij de vis op open water heeft gevangen.
Vissen is een hobby, geen religie!
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

13-08-2008 11:45

Mijn vraag was zeg maar waar je ze wel kan vangen, niet waar ik ze niet kan vangen of moeilijk, daar was ik al achter. Maar ik heb al een mooi plekje gevonden.

En Douwe, ha dei noch tjips foar mjij hoe ijk dy meter gers kinst fange in camminga?
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

13-08-2008 13:17

Ja Douwe, heb je nog wat tips? :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2008 13:26

Ik weet dat Janieck erg veel over de grassies in Leeuwarden weet misschien dat hij jullie op weg wil helpen een PB is nooit weg.

Persoonlijk hou ik het gewoon op een partikelmix, mais, hennep, pellets en met gekiemde kleine zaden en vis met blikmais of geweekte hondenbrok.
Paar dagen voorvoeren kan ook geen kwaad.

Ik vis dan met een mooie soepele penhengel of een match veel verkassen en je manier van voeren daar op aanpassen.
Vissen is een hobby, geen religie!
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

13-08-2008 18:14

aha een "mooie" soepele penhengel. ik begrijp je (knipoog)
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

14-08-2008 15:06

Ik had weinig trek in het koken van een baal masi. Nu heb ik eerst 10 kg in een afsluitbaar vat gedaan. Daar wat kokend water opgegooid en afgesloten. De mais was perfect de volgende dag. De helft was open en andere helft lekker knapperig.

Morgen ook nog ff voeren en daarna knallen. Hebben jullie een foto topic hier?
janwillem hilverts

14-08-2008 16:05

Op de hoofdpagina onderaan... Fotografie :)
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

14-08-2008 17:54

thanxs
Kaj de Jager

18-08-2008 13:57

Hallo,

Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat iemand specifiek op graskarper vist :P

Maar ik laat mijn mais altijd 24 uur weken maximaal 36. Maar daar vang ik mijn grassers meestal niet op.

Met het aas waar ik uiterst veel grasser mee vang zijn spruitjes en frolic (hondenbrokken). Houd er wel rekening mee dat Frolic maximaal 2 uur in het water kan liggen daarna word het heel zacht en kan de karper het er zo afzuigen.


Succes met de grassertjes ;)

Kaj
Plaats reactie