WTF een soort zuur bij de boilies???????? :-? :o


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

03-08-2008 15:49

Ik maakte gisteren even een emmertje open waarin ik een zak 2,5kg robin red garlic van proline had zitten, en ik wist niet wat ik zag :-? :o .
Ik kon er nog wel uit opmaken dat er nog een schaartje inzat waarmee ik de vorige keer (week of 6 geleden) de zak mee heb opengeknipt.
Nu lijkt het net of dit schaartje is aangetast door een soort van zuur in de boilies? De boilies en het schaartje zijn namelijk helemaal zwart gekleurd op sommige plekken :-? :-? . Wanneer je aan het schaartje komt geeft het ook helemaal bruin/zwart af en plakt zwaar...

Weet iemand wat dit is/kan zijn? En of dat de 18 aangetaste boilies schadelijk zijn voor de karper? En het zwarte goedje eventueel schadelijk kan zijn voor mij? Lijkt me niet maar toch...

Hier de fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wie het weet mag het zeggen??

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-08-2008 17:15

Rob,

Naar mijn bescheide mening is het een gewoon een kwestie van oxidatie. Die proline bollen worden vers gedraaid en gedroogd, er blijft altijd wel wat vocht achter in zo'n boilie. Gezien het warme weer dat we hebben gehad en jij die bollen in een afgesloten emmer heb bewaard is er vocht uit de bollen vrij gekomen wat geen kant op kon. Het schaartje is van metaal, vocht en metaal dat veroorzaakt oxidatie.

Schaartje zou ik een paar uur in de cola leggen, is ie weer gebruiksklaar.

De boilies zou ik weggooien in ieder geval.

Zuur, lijkt me sterk. Vergeet niet dat robin red uit allemaal zeer pittige specerijen bestaat. Een darmkanaal of maag bij een mens kan er beter tegen dan een stukje metaal.

cheers
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

03-08-2008 17:16

Waarschijnkijk het conserveringsmiddel. Breek de boilies uit een "nieuwe" zak maar open. De boilies ruiken zurig. Was dat je nog nooit opgevallen? Zuur wordt gebruikt om te conserveren.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

03-08-2008 17:46

Bedankt voor de reacties heren, maar wat bart aanhaalde verwachte ik eigenlijk ook al als antwoord.

Omdat het alleen aan het schaartje zit, en verder met achtergebleven stoppertjes in een emmer nooit last heb gehad, denk ik het ook wel.

Bedankt voor de antwoorden.

Mvg Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Plaats reactie