Invloed chloor bij gebruik ''gewoon kraanwater''


Plaats reactie
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-07-2008 12:43

Ha,

ik zat wat te surfen. En toen kwam ik het volgende tegen: ''gebruik bij het maken van je aas nooit water uit de kraan maar mineraalwater''. Dit ivm het chloor wat in normaal kraanwater zit.

Nu vroeg ik mij af of dit idd een factor kan zijn. In ons leidingwater zit altijd wat chloor, dat wordt toegevoegd. Dit is een ingredient dat voor een karper natuurlijk niet aantrekkelijk bevonden wordt.

Ook verschilt het leidingwater nog al sterk op de verschillende plaatsen in ons land. Het ene is wat zuur, in de ander zit water meer kalk, maar in al ons ledingwater zit chloor.

Met dit feit dien je al rekening te houden als je een aquarium hebt.

Nu de vraag: zou dit ook voor je aas waarmee je gaat vissen gelden?

Is het idd beter om schoon mineraalwater te gebruiken ipv gewoon kraanwater?


Nu ik er zo over denk, denk ik zelf dat je misschien wel het beste het water kan gebruiken van waar je gaat vissen. Je gaat daar een paar flessen water halen, en dat water verwerk je in je aas.

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 26-07-2008 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2008 12:46

Slootwater zit vol bacteriën en dergelijke. Mineraalwater of een waterzuiveraar toepassen. Chloor wordt eruit gekookt. Beetje kalk zit niet in de weg. Maar meestal gebruik ik alleen eieren bij boilies. Ik zou mij geen zorgen maken. Maar ja...

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 12:52

hoeveel kubieke hectoliters komen er per dag van ons kraanwater in het openbare water?

zou je ze ook in mineraalwater moeten koken niet waar?

ik denk dat het allemaal wel meevalt met dat chloor verhaal, of zie ik zo bleek...

:D
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-07-2008 12:53

Nou, ik maak me geen zorgen hoor Kees, haha. Ik vraag het me gewoon af.

Zitten de mensen die zo kraanwater toevoegen niet met chloorballen te vissen?

Maar het chloor wordt eruit gekookt zeg je. Dat is uit het kookwater bedoel je dan? Of ook het water wat in je bol zit verwerkt?


En begrijp ik goed dat jij sowieso nooit kraanwater gebruikt, maar altijd geschoont of mineraalwater? (als je eens water toevoegd, zie dat je in principe alleen ei gebruikt)

En die bacteriën, als ze al schadelijk zijn, want de karper zwemt er al in rond, gaan natuurlijk ook dood als je ze kookt. Toch?
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 26-07-2008 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-07-2008 12:55

mitsz van der kamp schreef:hoeveel kubieke hectoliters komen er per dag van ons kraanwater in het openbare water?

:D


Tsja, dat wil niks zeggen denk ik. Er stroomt van alles de rivieren in wat er niet thuis hoort. Daar zijn de vissen ook niet altijd, of beter gezegd nooit, blij mee.

De chloor verwerk je in je bol, dus dat zou maar kunnen afschrikken. De geur en of smaak van dat chloor of zo.

Tenzij het niet uit maakt, hahaha.

Ja, ik vraag het maar hoor, ik zou het zelf echt niet weten.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 13:07

laat ik het zo zeggen:

ik heb duizenden kilo's boilies gedraaid met kraanwater erin en heb niet vaak klachten over de kwaliteit.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2008 13:11

Nee hoor, ik gebruik kraanwater. Als je wel eens in een warm land geweest bent, dan ruik je het chloor in het kraanwater. Dat valt in Nederland nogal mee. Maar als je je bezorgd maakt, dan mineraalwater of gezuiverd water gebruiken. Geen viswater. De bacteriën beïnvloeden de houdbaarheid van je aas negatief. Ze gaan bovendien niet allemaal dood bij koken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-07-2008 13:18

mitsz van der kamp schreef:laat ik het zo zeggen:

ik heb duizenden kilo's boilies gedraaid met kraanwater erin en heb niet vaak klachten over de kwaliteit.



Ok, maar het zou kunnen dat waar jij woont de kwaliteit van het leidingwater gewoon erg goed is. In dat geval hoeft er ook minder chloor worden toegevoegd door de watermaatschappij (of wie het ook doet).



Nu vangt bijna iedereen wel met gebruik van leidingwater. Maar iedereen maakt ook wel eens bollen waar je niks mee vangt.

Stel nu dat jij die bollen net maakt, op het moment dat het leidingwater bij jou uit de buurt slecht is, dus ze moeten er tijdelijk extra chloor aan toevoegen.

Zou dit dan geen enkel verband/ invloed kunnen hebben op de kwaliteit van je aas?

Ik ga steeds meer twijfelen, :-).
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 26-07-2008 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 13:22

ik steeds minder.

maar als je ervan af wilt:

eieren in je mix ipv water en stomen boven Bar le Duc. Voor de echte stylisten: San Pellegrino met koolzuur. hahaha
Laatst gewijzigd door mitsz van der kamp op 26-07-2008 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-07-2008 13:22

Kees Ouwehand schreef: Als je wel eens in een warm land geweest bent, dan ruik je het chloor in het kraanwater.
Groet, Kees



Precies!!!!

En je zegt dat wij het hier niet merken met ons water. Door de zeer kleine hoeveelheid chloor wat er hier toegevoegd wordt. Maar een karper wellicht wel. Omdat de chloor in het water uitwasemt en hij proeft dat. En misschien kan een karper al bij zeer kleine hoeveelheden iets al proeven.

Ik zag laatst een bericht van Douwe, die refereerde naar een haai die 1 druppel bloed kan ruiken/proeven als die in een enorme bak met water valt. En hij wees er op, dat dit voor een karper ook geldt. (Wellicht in iets mindere mate.)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2008 19:28

Wat je wilt Josef. Ik heb je al verteld wat je dan kunt doen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
wim haasakker
Berichten: 14
Lid geworden op: 05-05-2005 08:19

26-07-2008 22:12

Ha die Josef

Je blijft twijfelen he.

Das nou toevallig, kijk eens boven je eerst geplaatste bericht in dit topic
Daar staan 3 advertenties voor het maken van bronwater uit leidingwater,
er is er zelfs nog een bij die je gratis uit kunt proberen, gauw ff bestellen dat ding en boilies maken met
dat zuivere water. 2 dagen voeren met die wonder bollen en als je je dan helemaal te pletter vangt, of die boilies achter een boom aan de hair moet doen,omdat de karper anders zo op de kant springt , dan heb je het ei van Columbus gevonden toch?
Ik weet al of dat gebeurt of niet, en wil het resultaat niet eens van je weten,
maar zet het toch maar ff in dit topic voor je mede twijfelaars

groetjes wim

ps voor de niet twijfelaars resultaat : niks- nada -nichts -nothing -rien-noppes, maar dat wisten jullie al
als je naam er niet op staat vang je m nooit
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

26-07-2008 23:36

Ik zou alleen koken in een sap van afghaanse rattentarwe, das wel veilig :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
wieger onnink
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2002 02:00
Locatie: Midden Nederland

27-07-2008 00:23

Hoogst waarschijnlijk zit er geen chloor bij jou in het water.
Bij 80% van de huishoudens zit geen chloor in het leidingwater.


bron:vrom
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-07-2008 11:22

Chloor in kraanwater

In 80% van het Nederlandse drinkwater zit helemaal geen chloor. Sommige waterbedrijven gebruiken nog wel chloor bij de zuivering van oppervlaktewater, maar alleen in zeer kleine hoeveelheden. Bij bacteriële verontreiniging in het waterleidingnet, die plotseling kan optreden door een leidingbreuk of werkzaamheden aan de leidingen, kan chloor tijdelijk nodig zijn om eventuele ziekteverwekkende bacteriën te doden. In dat geval gaat het om zeer kleine doses, die absoluut niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is wel mogelijk dat je dit proeft.


In de Verenigde Staten en in België is men er aan gewend dat het water naar chloor smaakt. De bevolking van deze landen is zelfs van mening dat het water van goede kwaliteit is zolang het naar chloor smaakt.

Bron http://www.verswater.nl/Water+is+gezond ... nwater.htm
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-07-2008 15:11

Ik begin nu toch ook wel te twijfelen... 8)

Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en Dick Langhenkel vraag om een paar jerrycans wijwater :lol: :lol: :lol:
--------------------------------------------------------------
http://www.ghvdenhaag.nl/overdeghv/0000 ... 8d302.html
--------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

27-07-2008 15:29

[quote="Josef Stalscu"]
Nu vangt bijna iedereen wel met gebruik van leidingwater. Maar iedereen maakt ook wel eens bollen waar je niks mee vangt.

quote]

Is dat zo ik moet ze nog maken hahahahahahahahahahahahaha

Maare ik vind het idd wel heeeeeeeeeeeeel erg ver gezocht.

Martin
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

28-07-2008 10:11

Water uit een pak of fles is hetzelfde als dat uit de kraan komt. Een heel mooi voorbeeld van de naaierij staat in Bunnik. 1 Leiding uit de bron gaat naar de kraanwatervoorziening en de ander naar de frisdrank fabriek die op steenworp afstand van de bron gebouwd is. Het water gaat rechtstreeks in pak of fles omdat anders het predikaat "bronwater" komt te vervallen.

De grote verschillen zitten in de aardlagen boven de bron. Deze werken als een filter.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-07-2008 07:22

Ik gebruik al jaren chloor als "label".

Enkele eetlepels per 50 eitjes.

Tot nu toe geen klachten .


Gr :wink:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-08-2008 13:01

en het conserveert ook zo lekker hé :wink:

heb je geen vertrouwen in het zgn cloorwater tap dan 2 dagen tevoren de benodigde hoeveelheid in een emmer en laat deze zonder deksel staan in bv de schuur
na 2 dagen is er absoluut geen cloor meer aanwezig in het water.

suc6
Plaats reactie