ervaringen gevraagd met "vloeibare suiker"


Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-02-2003 21:21

Beste collega's,

Hebben jullie ervaringen met "vloeibare suiker" ; dit wordt verkocht in supermarkten en ziet er doorzichtig uit. Is dit te vergelijken met sweetner en wat zijn jullie ervaringen ermee?

MVG

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

20-02-2003 21:37

niks, geen ervaring, maar gaat ongetwijveld wel goed, net zoals poedersuiker, van dat zoet poeder, etc etc. Lang leve de supermarkt!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-02-2003 23:42

Je bedoeld natrena en zo ?
Niet gebruiken zou ik zeggen,zit bij hoge doseringen vaak een hele bittere nasmaak aan.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-02-2003 00:04

Ik gebruik het zelf wel eens. Gewoon niet te veel gebruiken, 4 druppels op 1 ei ofzo.

En gewoon even proeven/likken aan je boilie, dan merk je het vanzelf...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

21-02-2003 10:05

beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.
Maar als ik er maar 4 druppels per ei voor nodig heb, is iedere boilie dan wel zoet, of zit er in een aantal boilies een "overdosis". Is sweetner uit de hengelsportzaak ook zo geconcentreerd of is dat minder. Weten jullie verder nog alternatieven zoals poedersuiker e.d.?

MVG

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-02-2003 12:51

Ik gebruik meestal 4 tot 6 druppels per ei, en zo'n 15 tot 20 druppels in het kookwater.

Als je het niet precies weet, breek dan 1 eitje en voeg daar een paar druppels aan toe.
Draai dan een paar knikkers en kook die, proef ze even, en als ze dan niet zoet genoeg zijn doe je er nog wat bij.

vr gr Sjoerd
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-02-2003 09:57

Beste Sjoerd,

Is het ook zo dat je soms en bittere nasmaak krijgt? Is het verder goed spul, dat de boilies echt zoeter maakt, of kan ik beter sweetener kopen?

MVG

Bas
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2003 10:25

Heb zelf een aantal sweetners geprobeerd en zijn er ook een flink aantal met een chemisch smaakje als je wat hogere dosering neemt.
De sweetner van ucp vind ik wel goed,hoeveel je er ook van proeft,het blijft enigzins "natuurlijk" smaken.
Kan het overigens iedereen afraden om uitgebreid sweetners te gaan proeven,dag ziek van geweest :grin:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gast

22-02-2003 12:01

Dennis heb jij wel ervaring met poedersuiker
Ik gebruik nu mellase om de bollies zoet tekrijgen met een klein beetje sweetner maar ik vraag mij af waarom ik er geen poedersuiker in mijn mix gooit.ik denk dan het zelfde te bereiken.

groetjes Arie
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2003 12:23

Arie,ik zou graag poedersuiker,nog liever druivesuiker,in mijn boilies gebruiken en liefst grote hoeveelheden MAAR......gooi maar eens een beetje poedersuiker in een glas water....juist,verdwijnt als sneeuw voor de zon !
Je kunt het dus wel door je mix doen maar ik denk dat je het grootste deel er meteen uitkookt en als er wat overblijft zal dat na een zeer kort verblijf in het viswater verdwenen zijn.
Dit is natuurlijk mijn visie maar lijkt me wel dat er een kern van waarheid inzit,toch ?
mvrgr Dennis
Daar komt natuurlijk nog bij dat de verwerking ook niet echt ideaal is,kleeft als de zenuwen :grin:
mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-02-2003 13:02

Dennis poedersuiker lost op dat wil niet zeggen dat het zomaar verdwenen is proef maar eens aan het glas waar je poeder/druiven suiker zojuist als sneeuw voor de zon is verdwenen.
In je boilie moet het ook langzaam uitlekken net zoals vloeibare sweetner om een geur(smaak) spoor te leggen.
Als je kristal suiker oplost in water is het niet meer zichtbaar,laat je het water verdampen dan wordt het weer zichtbaar in de vorm zoals wij het kennen.
Het nadeel van suikers in niet geconcentreerde vorm is eigenlijk alleen maar de slechte verwerkbaarheid van je deeg(het gaat enorm plakken)waardoor het zich slecht tot boilie's laat verwerken ook de hardheid wordt door grote hoeveelheden suiker nadelig beinvloed.
Een combo van vloeibaar/vaste suiker is echter wel te verwerken en ook goed te gebruiken ivm de uitleksnelheid die van vast en vloeibaar verschillend is.

Groetjes Wil.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wil Jeurninck op 2003-02-22 13:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2003 13:16

Snap natuurlijk wel dat de suiker een smaakspoor uitgeeft maar ben er van overtuigt dat natuurlijke suikers tig keer zo snel vervlogen zijn als een "chemische" sweetner.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-02-2003 15:41

Mannen dit is wel een leuk verhaal, maar jullie zitten in mijn ogen allemaal te gissen.
Wat is snel, 5 min, 30 min, 1uur moet ik nog even door gaan. Volgen mij, (ook ik ga gissen)
moet er alleen maar een prikkel (signaal) werking uitgaan. Of die lang duurt is minder belangrijk op een af gesloten water zeker niet. Karper pakt dat signaal zeker op, hij moet wel anders komt hij van de honger om. Mosselen hebben de zelfde signaal werking ze schrijden een stof af die de karper detecteert opneemt. Zelf gebruik ik natuurlijke suikers, om het zekeren voor het zekere te nemen, chemie en karper is voor mij niet aanvaarbaar. Ik wil het niet op mij geweten hebben een zwemmende chemici bom te maken.
We kunnen wel een grote onthakingsmat hebben. Maar heeft die dan nog nut.

Peter
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-02-2003 21:22

Bij juiste dosering is natrena niet bitter. Een kopje koffie is met 1 of 2 druppels al gezoet, gooi dus niet een theelepel per ei door je boilie.

Ik heb ooit eens een sweetner van Broxterman carp products gehoord. Eén of ander Duits merk dat op een open dag een standje bevolkte. Nooit meer wat van vernomen...

Groetjes, Sjoerd
Gast

23-02-2003 10:02

Peter Goed verhaal maar wat voor suikers gebruik jij dan ??
Dennis als je blokken maakt en in de follie rolt dan kookt gaat er niks verloren maar je heb gelijk het wordt wel een plakkerig zooitje uhm ik denk er toch nog ff overna
of probeer het gewoon uit op een kilo mix..

Thanks Arie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-02-2003 15:21

Hoi Arie,

Ik gebruik onder andere bruine basterd, natuurlijke honing,in roompoeder die ik gebruik uit de bakkerij zit ook een natuurlijke suiker lekker zoet. Willem Peters heeft dit ook al eens aan gehaald.
De suikers wordt onder andere gebonden door zetmeel en eiwit, tijdens het koken verstijfselt het. Daar door duurt het volgens mij uren voordat alle smaakstoffen die de karper waarneemt verdwenen zijn. Voor mij staat dan al vast dat de aanwezige karpers in de onmiddellijke omgeving je partikels of je boillies allang heeft gedetecteerd.

Peter
Jan Van Mierlo
Berichten: 95
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Turnhout

23-02-2003 15:33

De rede dat druivesuiker direct oplost in water is dat het een enkelvoudige suiker is. Eigenlijk is dit niet meer dan pure suiker zonder andere ingredienten . Het lost ook direkt op omdat het zeer hydroscopisch is (vochtaantrekkend). Hier moet je wel rekening meehouden als je het gebruikt . Verder is het een ingredient dat volledig zal opgenomen worden door de karper juist omdat enkelvuodig is en direct energie geeft,sportmensen gebruiken het tijdens krachtinspanningen omdat het juist direct omgezet wordt in energie. Het komt de karper dus zeker van pas tijdens de dril. Ik hoop dat je hier aan hebt.
groeten,
Jan
Jan Van Mierlo
Berichten: 95
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Turnhout

23-02-2003 16:21

Verder wil ik ook even iets zeggen over wat Peter aanhaalt, suikers binden zich inderdaad met eiwit, maar dat zijn vooral de meervoudige zoals bastaardsuiker of kristalsuiker. Een enkelvoudige zal ook wel gebonden worden maar wordt wel direct opgenomen door de spijsvertering en omgezet worden in energie. Als je een druivensuikertabletje in je mond steekt zal dit al opgenomen zijn in het bloed voor het de maag kan bereiken. Bij een karper zal dit niet anders zijn.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan Van Mierlo op 2003-02-23 16:22 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-02-2003 00:33

Kijk daar hebben we wat aan :grin:
mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-02-2003 17:34

Beste jan,

Er is wel een probleem karpers hebben geen maag, wel een lang darmkanaal de spijsvertering loopt dus iets anders als bij de mens. Druivensuiker wordt inderdaad snel op genomen, zijn daarom die karpers in België zo groot? Voor mij staat het vast dat ze meer aan zetmeel (koolhydraten) hebben dat wordt afgebroken en omgezet in energie. Veel goedkoper!!Dat karpers harder drillen door druiven suiker is een fabeltje,zoveel energie heeft karper op dat termijn niet nodig. Wel als ze de marathon zwemmen. Ik heb voor te karperen alleen suiker nodig om een prikkel af te geven, met een flavour is het niet anders.Daar is het oplosmiddel onder andere wat de prikkel af geeft, en in mindere maten het chemice luchtje.We worden allemaal door de chemie bedrijven in de maling genomen. De meeste groothandel heeft er ook geen verstand van, maar dat hoeft ook niet het verkoopt toch wel.Allemaal onder het motto,
u vraagt en wij draaien. Ik trap misschien wel een deur in maar dat moet maar, of is onderwerp al eerder aan de orde geweest?

Peter
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

24-02-2003 18:04

Beste mensen,

Misschien helpt het als ik zeg dat ik mijn boilies zoeter wil maken, om van de bittere smaak van de flavour AF TE KOMEN en NIET om een signaal af te geven.

mvg

Bas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-02-2003 20:15

Hoi Bas,

Is dat de reden om je boilie nog zoeter te maken.
Uit naam van de karper, gebruik geen chemise troep, een natuurlijke flavour is alleen aanvaarbaar voor onze vriend de karper.
Bas hoe moet de karper er achter komen dat daar wat te vreten is? Ruiken doen je wel aan je flavour, waarom weet ik niet. Een karper zou je als hij kon uitlachen, hij ruikt haast niets.


Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-02-2003 20:56

Bas,
laat nu die bitter smakende flavour er uit,
probleem op gelost.

Sportieve groeten Henk
Gast

24-02-2003 21:19

Hallo Heren even wat recht zetten ik gebruik mellase ik werk namelijk op een suiker fabriek en het laatste rest product is mellasse er zit nog suiker in maar het kost teveel centen om het er nog uit tehalen ik wil mijn bollies nog zoeter maken ik flavour mijn bollies met een natuurlijke flavour die ook in boterzit (maakt het geel en het ruikt naar boter)
dit is een coosjer product zoals de Joden zeggen deze komen ook deze fabriek controleren dus voor ons geschikt en ook voor de karper.
Ik weet ook hoe basterdsuiker wordt gemaakt het is kristalsuiker met stroop erdoor heen ( Ja er bestaat ook blanke stroop voor de wittebasterd suiker)
Dus dit is de oplossing niet Sweetner ik heb het wel maar gebruik het niet honing is misschien een altenatief maar ik wil het goedkoop houden dus denk ik nog steegs aan normale suiker....

Ik wacht wel weer op jullie reactie`s.
mvgr Arie......
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

24-02-2003 21:45

Beste Mensen,

Als ik jullie zo eens aanhoor(/aanlees, wordt melasse het meest gebruikt. Kan ik ook bijvoorbeeld die "poedersuiker" die in van die grote dieetpotten zit, gebruiken? of is dit hetzelfde als melasse?

Met zoete groet,

Bas