snelle tijgernoten


Plaats reactie
tom hoogers
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-06-2008 14:54

22-06-2008 23:36

Hallo,

het wordt altijd geadviseerd om de tijgernoten minimaal 24 uur te weken en dan een half uur te koken. Nu ga ik dinsdag vissen en toch wil ik graag wat tijgernoten hebben.

Is het bijv. mogelijk om minder lang te weken en langer te koken?
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

23-06-2008 10:10

Volgens mij is dat wel mogelijk. Ik zou het volgende doen.

Tijgernoten in water doen en verhitten tot kookpunt. Laten afkoelen. Dan dinsdag een paar uur voor het vissen of vanavond nogmaals verhitten en dan bij koken ff door laten pruttelen zolang totdat de noten niet meer gerimpeld zijn. Ook moeten ze krokant zijn.

Als je dit vanavond doet zou ik ze de nacht in het kookvocht laten staan en morgen voor het vissen afgieten. Restant wat niet wordt gebruikt invriezen.

Doe je het ´afkoken´ morgen dan zou ik ze in koud water leggen (ipv afgieten) omdat ze anders vanwege het verdampen van het kookvocht aan de noten opnieuw gedeeltelijk uitdrogen.

Let wel dat de noten er niet meer gerimpeld uitzien!!!!! Anders zijn ze niet volledig gehydrateerd.

Succes
Ronnie
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-06-2008 10:28

Wat mij altijd opviel is dat tijgernoten twee keer aantrekkelijk zijn dat is met slijm en direct na het koken.
Dus wat Ronny zegt is helemaal zo vreemd nog niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

23-06-2008 18:07

Ik voer ook best vaak met nootjes die direct uit het hete kookvocht komen.........

Een paar kilo voor het voeren en de overige 15 kilo in de emmer met het kookvocht erbij. Lekker laten slijmen die nootjes.

Ik snap overigens niet waarom zovaak mensen tegen het probleem van nog moeten bereiden aanlopen terwijl ze er eigenlijk geen tijd meer voor hebben.

Voor minder dan 100 euro heb je een fatsoenlijke 3e hands vrieskistje.

Week en kook gewoon een paar 10 liter emmers tijgernoten, laat ze slijmen en zodra ze goed slijmen dan giet je ze af en vries je ze in. Zo heb je altijd een paar emmers op voorraad. Wel ff een 12 uur voor het vissen uit de vriezer halen.....
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

23-06-2008 20:27

Ronnie,

Is een vrieskist niet een beetje hetzelfde als een auto? Aanschaffen kost het geld niet maar blijven rijden....

Ik heb hier thuis (woon nog bij mijn pa) een vriestoren van 6 laden (jaar of 15 oud ofzo) en mij pa wees me er pas op dat die grap aan stroom ongeveer 300 euro per jaar kost.

Of het echt zoveel is weet ik ook niet, maar ze verbruiken toch wel behoorlijk.

Gr Stefan
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

23-06-2008 20:29

Ow en om ontopic te blijven,

Ben ook wel een liefhebber van tijgernoten. Laat ze wel het liefste een paar dagen in het kookvocht staan. Maar kan me verder bij Ronnie aansluiten.

Gr Stefan
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

24-06-2008 18:08

tja stefan tis inderdaad net als een auto, en zo te zien heb jij een amerikaanse v8 die 1 op 1 rijdt...... :wink:

vrieskisten zijn er in alle energieklassen
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
lodewijks patrick
Berichten: 22
Lid geworden op: 24-06-2008 22:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

24-06-2008 23:31

ik zelf deed ze altijd een 4 uur koken
en dan voegde ik tijdens het koken 1 kilo suiker toe.
en na afloop mengde 1 fles bier er in
en dat een 3 a 4 dagen laten staan en bij waren ze altijd goed
en lekker slijmerig zo als ze hem altijd wilden hebben

mischien heb je er iets aan

mvg patrick
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

25-06-2008 12:56

Misschien ook het proberen waard om ze zonder te weken te koken en dan 1 nacht in het kookvocht te laten afkoelen. De volgende morgen afgieten en gebruiken......wel zou ik ze dan erg lang koken en eventueel tijdens het koken kijken of de noten vol zijn (niet meer gerimpeld). Na het koken tijdens het afkoelen kunnen ze nog vocht opnemen.

Misschien met een mesje de noot door de midden snijden en de binnenzijde bekijken.

Zodra ze lekker krokant zijn is het in ieder geval goed.

Heb je er al mee gevist Tom?
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Plaats reactie