Rode en Witte Millet


Plaats reactie
janwillem hilverts

10-06-2008 13:41

Goeiesmiddags allen :)

Ik heb al aardig wat keren over deze ingredienten gelezen. Daarnaast ook verschillende keren in mijn handen gehad bij de dierenwinkel.

Echter ben ik nieuwsgierig of er iemand is die er meer over kan vertellen?
Ik kan op internet namelijk niet echt veel erover vinden :(

Ik hoor het graag van een ieder!

Is er iemand trouwens ook bekend met Japanse Millet?
janwillem hilverts

11-06-2008 06:45

goeiemoggel :roll:
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

11-06-2008 16:07

Millet
Door de winkelier wordt over het algemeen duidelijk onderscheid gemaakt tussen gierst en millet. Voorbeelden hiervan zijn trosgierst, Senegalgierst, wit millet en rood millet. Wetenschappelijk is er echter geen verschil, alle soorten behoren tot de zogenaamde korelgewassen.
De korrelvorm is rond, de kleur kan variëren van wit, strogeel, oranje, rood, bruin tot zwart.
Je kunt door het scala van kleuren waarin millet te koop is dit zaad gebruiken in meerdere seizoenen. De donkere soorten zijn heel goed te gebruiken in de winter. De rode wel in het hele seizoen, deze is erg aantrekkelijk, geeft een extra dimensie aan het voer. Zelf gebruik ik de rode heel graag en die is gewoon te koop bij de dierenwinkel als vogelvoer. De witte is in de zomer aantrekkelijk. In de winter kan je de korrels door ze in een handdoek te leggen iets laten kiemen dat de korrels iets lossers maakt. Millet is dan ook zaad dat gemalen en ongemalen door het voer kan worden gemengd.
Millet heeft een laag vetgehalte en een hoog zetmeelgehalte. Het aminozurenpatroon in het eiwit is rijk aan leucine. In het voer ongeveer 15 % toevoegen. Zelf vind ik het in de winter beter tot zijn recht komen dan in de zomer.

zoiets?

Vr gr peter
vr gr peter
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

11-06-2008 16:17

kleine vraag daarop peter, die rode millet, kleurt dat de bol ook?
En dan max 15% in een bol van alle millet/gierst varianten?
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
janwillem hilverts

12-06-2008 08:33

Kijk, daar kunnen we wat mee!

Thanx voor de info :)


Mietek,

Je kan diverse zaden nemen, hier pak je bijv van alles een gelijk deel van, zeg 200 gram.. Dit doe je in een emmer en dan meng je alles. Daarna pak je hetgeen je nodig hebt in een mix!

Zo heb ik 5 verschillende soorten zaden door elkaar gemengd en hiervan pak ik dan 300 gram wat ik in mijn boillie verwerk!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

12-06-2008 15:42

Het antwoord heb ik op het internet gevonden weet zo het adres niet uit mijn hoofd. Ik kan je dus ook geen info geven wat betreft de kleur. Heb hier zelf geen ervaring mee.


Vr gr peter
vr gr peter
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

12-06-2008 21:14

iig bedankt voor de antwoorden :).
heb je er al een bol mee gedraaid jan willem ?
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
janwillem hilverts

12-06-2008 22:00

De mix ligt al klaar, morgen g ik die draaien!

En zaterdag een nachtje pakken
Plaats reactie