Pop up(s) & prijzen


Jan Peter Teerling

03-06-2008 15:54

Ben ik nu de enige die zich weer genaaid voelt als ie een potje pop ups van 100gram haalt voor tien pleuro?
En dan het ik het nog niet over de potjes van 12,95!

Dus voor 1kg van deze rakkertjes kan ik 2 kilo Chateau Briand halen (biologisch!) en ook nog een kratje pils om deze weg te spoelen.. :o

Zijn die rakkertjes gewoon zo duur omdat we er (te)weinig van gebruiken, en de boilieboeren dus niet regelmatig lekker op ons kunnen verdienen, of is het geheime ingrediënt in deze krengen golddust oid?
Wat dan weer een hoop verklaard met de hoge goudprijzen op dit moment.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-06-2008 16:20

tjaaaa!!! en dan had ik pas geleden nog zoon klein potje van dynamite baits die geen eens helmaal vol zat :evil:
daar zat echt veel minder als 100 gram in mischien de helft.
maarja de pop-ups zulle wel zo duur zijn omdat de kurkprijs zo hoog staat :P
en ik denk dat je bij dynamite meer betaald voor het bakje en de flavour dan voor de pops zelf.
zal wel......!
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

03-06-2008 16:27

Zolang wij als vissers allemaal die bakkies blijven kopen lachen die gasten van bv Dynamite de ballen uit hun broek. Kostprijs van een paar van die fluoballekes is centenwerk.

Van de opbrengsten moeten natuurlijk wel de zgn grote namen betaald worden alsmede al hun materiaal en snoepreisjes naar Rainbow en Roemenie en zo...

Geef mij maar lekker een homemade trouvitbal in fluoriserend donker bruin 8)
wiebrand dragt

03-06-2008 16:58

kilo garnalenmeel en moet jij eens kijken hoeveel poppers jij kunt maken.

en geld over voor je bier :lol:
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

03-06-2008 21:35

Ik eet alleen Kobe beef en spoel het weg met champagne. Dus die paar eurootjes voor pop-ups, ach. :D
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

03-06-2008 23:25

Somigen moeten dan eerst potje open maken wegen en dan kopen.
Dat scheeld hoop sielig gedoe.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-06-2008 23:35

Verplaatst naar Aas.
Jan Peter Teerling

04-06-2008 00:38

@Dave,

Die gemasseerde diknekken zijn ook niet te versmaden, wegspoelen met een glaasje Christal.. :P
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

04-06-2008 00:41

snap niet waarom ge zelf niet maakt !!!!
Ik heb het gedaan en koop ze nu !!!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

04-06-2008 13:48

JP je zult versteld staan wat deze fluo bollen kosten qua ingredienten.
dan nog een leuk potje met dito sticker er op en voila.
natuurlijk word er aan verdient,wie werkt er nu voor niets?

ben zelf ook aan het expirimenteren met het zgn Gold dust powder :wink:
alleen dit kost al een vermogen.

mvg jacco
Jan Peter Teerling

04-06-2008 14:53

Het gaat niet alleen m de fluo pop-ups Jacco, die andere zijn even duur. Potjes & stickers gaat het geld niet inziiten.

Als je een zak van 1kg zinkende shelf life boilies voor +- 12 de kg kunt verkopen en die in een ordinaire plasticzak met sticker kunt drukken, moet dat toch ook mogelijk zijn met pop ups. Prop ik ze zelf wel uit die zak in een potje.

Het probleem voor de boilie boeren is dat er te weinig van gebruikt worden, dus die prijzen zijn er ook naar.

Mss tijd dat TTB ze in een zakkie gaat verkopen? Heb ook geen sticker nodig, dat mag erop met een
marker.. :wink:

Velletjes bladgoud wat ze in de keuken gebruiken is mss ook wel wat.. :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-06-2008 15:48

Sorry Jan Peter,

Als je geen weet hebt van de kosten die gemaakt worden om dit te maken, hoe kan je dan beoordelen of iets té duur is?

Neemt niet weg dat in vergelijk met een zak ready-mades de prijs inderdaad erg hoog is en ik wel nieuwschierig ben naar hoe die prijs tot stand komt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

04-06-2008 16:24

Jan Peter Teerling schreef:Het gaat niet alleen m de fluo pop-ups Jacco, die andere zijn even duur. Potjes & stickers gaat het geld niet inziiten.

Als je een zak van 1kg zinkende shelf life boilies voor +- 12 de kg kunt verkopen en die in een ordinaire plasticzak met sticker kunt drukken, moet dat toch ook mogelijk zijn met pop ups. Prop ik ze zelf wel uit die zak in een potje.

Het probleem voor de boilie boeren is dat er te weinig van gebruikt worden, dus die prijzen zijn er ook naar.

Mss tijd dat TTB ze in een zakkie gaat verkopen? Heb ook geen sticker nodig, dat mag erop met een
marker.. :wink:

Velletjes bladgoud wat ze in de keuken gebruiken is mss ook wel wat.. :D


JP, waar zijn je GOLDEN BOLLOCKS BAITS gebleven?
die waren vast goed betaalbaar dus waarom naar iets kijken wat je toch niet wilt hebben :wink:

mocht ik fluo's of andere pop up's gaan aanbieden zal ik zeker de prijs in de gate houden.
10/12€ voor 40 bolletjes gaat mij ook te ver :-?

maar bedenk 1 ding, een winkelier bepaald de verkoop prijs en die rekend met 1,8 tot 2,2 de inkoop.
als producent hanteer je dan al snel een zeer schappelijke prijs.

mvg jacco
Jan Peter Teerling

04-06-2008 16:24

Het is heel simpel Kees, ze gebruiken wat andere ingrediënten voor de pop-ups dan dat er voor de zinkende rakkertjes gebruikt worden. Of dat het verschil van 90% rechtvaardigd..? :roll:

En heb enigzins wel een kijk(je) op wat de kostprijs is als groot aandeelhouder in Golden Bollocks Baits.. :wink:

Edit Jacco,

Zo veel vraag is er bij mij niet naar die jongens dat ik er zin in heb om er zelf mee te gaan aankloten.
Die van Solar & Dynamite bevallen me prima, en 1x in de zoveeltijd een tientje neerkletsen trekt Bruintje ook nog wel.. :D

Wat de winkeliers hier aan inkoop betalen weet ik wel, onderhou prima contacten hier met ze.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

04-06-2008 18:39

gewoon zelfmaken :wink: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-06-2008 20:16

Vijf a zes euro inkoop en tien euro verkoop is vaak normaal. Of is het minder Jan Peter?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

04-06-2008 21:33

De prijzen zijn zo hoog omdat opslag en transport veel kosten. Ik denk dat misschien wel 80% van zo'n product bestaat uit transport- en opslagkosten.

En dan bedoel ik de kosten die zijn gemaakt vanaf het idee/businessplannetje tot dat het in de winkels ligt.

En dan moet een winkel er ook nog aan verdienen, plus belasting erover. Daarom zijn die potjes zo duur. De opslag is moeilijker, dus duurder, maar de transportkosten ziijn ook groot doordat een potje nu eenmaaal meer weegd dan een zakje.

Gemaakte kosten voor bijvoorbeeld etiketten, ingredienten, potjes, flavours ed, vallen in het niet bij de kosten van opslag en vervoer van het totale product.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-06-2008 21:45

Beste Josef,
Logistieke kosten worden steeds hoger en zullen doorberekend worden maar zijn zeker niet voor 80% verantwoordelijk voor de consumentenprijs. De opslagkosten en de logistieke kosten zijn in relatie tot niet eens erg hoog, het betreft hioer bulkgoederen waarvan je toch aardig wat in een trailer kunt stampen.

Als men nu producten maakt die qua volume groter zijn en je dus meer trailer nodig bent voor het zelfde aantal zullen de kosten voor logistieke handelingen evident stijgen.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

04-06-2008 21:49

Ik heb het juist NIET over de consumentenprijs.

Volume is nauwelijks een issue, het gaat om het gewicht.

Ik ben hier toevallig een beetje in thuis. Maar het gewicht bepaalt de prijs. Als ik je snel even vertel dat een pallet een maximum gewicht mag hebben, dan snap je wel dat als je zakjes gebruikt je veel meer per pallet kan vervoeren dan met potjes. Bovendien kunnen er veel meer zakjes dan potjes in 1 doos.

Meer pallets, is meer ruimte nodig voor opslag, meer vrachtwagens nodig voor vervoer.


Vergis je niet, dit is de voornaamste kostenpost voor heel veel producten.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-06-2008 22:01

Beste Josef,
Kan je de hand schudden dan, heb er enige kennis van maar dit terzijde.
Qua volume, als je zakjes pakt akkoord, als je nu een zelfde produkt pakt die lichter in gewicht is maar grote van volume dan kun je raden wat er gebeurt. Er zullen meer trailers rijden, gebeurt bij ons dagelijks. Is een reden waarom men dit produkt nog niet richting een :laag lonen land" brengt, puur logistiek is dit geen optie i.v.m prijs.

Als ik kijk dan dan maakt is in ons geval 0.40 euro oper 100pcs. Op de totale agreedprice is dit pak hem 25% aan logistieke kosten. Als je ook nog JIT produceert dan zorg je tevens dat je opslagkosten op niveau blijven.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

04-06-2008 22:07

Voor jullie ja. Maar dan vergeet je nog ff dat jullie de enige niet zijn waar die potjes staan.

Misschien wordt zo'n potje wel 3 keer vervoerd en opgeslagen. (ik denk nog wel veel vaker zelfs)

Even simpel gezegd.

In de fabriek, dan naar de groothandel, en dan naar de winkel toe.

Dus bij jullie 25%, maar die kosten van de andere transport en opslagpunten komen er bij natuurlijk. Terwijl bij het product zelf na productie 0,0 kosten bijkomen.

Dus in de fabriek zijn de kosten van opslag en transport nog relatief laag, maar als ze eenmaal in de winkel liggen, heeft het totale opslag- en transsport proces idd rond de 80% van de kosten gemaakt.

(en dat geldt dan voor de ''zware'' verpakkingen he. Waarvan glas er 1 van is)


Sorry hoor, ik heb het ook maar uit een boek. :-)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-06-2008 22:18

Hoi Josef,
Geeft niet, in theorie klopt het helemaal.
In de praktijk soms iets anders, levering rechtstreeks naar je dealers zorgt voor een verlaagde factor.
Deze dealer kunnen groothandels danwel retailers zijn. Zo zijn er nog diverse methoden aan te reiken om logistieke kosten te reduceren.

Alles met alles kan ik niet inschatten welke logistieke kosten ze maken, dit verschilt tevens per branche en per onderneming. Wat ik wel durf te stellen dat 80% veel en veel te hoog is. Heb nog even nagerekend en kom uit op 11% kosten, hetzelfde product die we maken maar dan kleiner dus minder logistieke kosten voor vervoer komt uit op 6.1%.

Normaal voor een onderneming is 5 tot 10% logistieke kosten van je omzet acceptabel.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

04-06-2008 22:23

Ok, dan zijn we het hier niet over eens, moet kunnen he? :-)

Maar ik adviseer jou om bij een groothandel eens navraag te doen. Ik denk dat je er van schrikt.

Als je eens rustig op papier zet welke kosten er zijn.

Zo'n potje kost in de winkel rond de 13 euro. De winkel koopt hem in voor 5 euro ongeveer dan.

Ok daar gaan we.

- glas voor het potje: 10 cent;
- deeg voor de bollen: 2 cent;
- etikketje 1 cent;
- andere ingredienten; 5 cent
- koken cq maken van de bollen; 10 cent.

ik denk dat je het hier wel ongeveer mee hebt gehad.

laten we zeggen dat ik nog wat vergeten ben, en dat je in totaal op 1 euro komt, dan heb je per potje je productiekosten.

Ik denk dat je zover wel met mee gaat he?

Ok, 5 -1 euro, blijft 4 euro over.

de producent verdiend per potje 1 euro. (in werkelijkheid veel minder)

4 -1 = 3 euro.

Waar denk je dat die 3 euro vandaan komt?


Helaas een waarheid als een koe.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-06-2008 22:50

Aha Josef,
dus een ondernemer hoeft niet te eten en de producent maakt het met 1 euro brutowinstmarge en 3 euro zijn kosten van logistieke aard :lol: Maakt dus voor de kat met de viool bollen daar het geen bulkprodouct is waar we over spreken, we gaan even dieper en verder:
raw materials
Pack material external
Other packing material 1
Man operating time (direct wages)(H)
spares
Running in
Fix costs
Variable costs
Product total factory per xx pcs
Marketing
distribution
Product total business per xx pcs

Dan heb je globaal de kosten van de fabriek/producent, zoals je ziet komen de distributiekosten hierin voor net als marketingkosten. Plop het komt bij de retailer, welke kosten zul je terug zien komen denk je?

Mag ik vragen waar je werkzaam bent of is het een puur theoretisch verhaal uit je studieboek?
Verder wil ik er ook niet te diep op ingaan daar we redelijk ver oftopic geraken op deze wijze.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

04-06-2008 23:03

1 euro bruto winst is wel 20% van de totale productiekosten per potje. Noem het maar niks.

Door studie, werk, projecten en noem maar op ben ik wijzer geworden. :-)



peter postema schreef:Verder wil ik er ook niet te diep op ingaan daar we redelijk ver oftopic geraken op deze wijze.

mvg,
Peter



Je hebt gelijk. Laten we het over vissen hebben.
Zit hier wel vis?