Frolic ballen

Plaats reactie
Roel Stuurop
Contacteer:

13-02-2003 16:53

Hallo allemaal,

Ik was dus op een ideetje gekomen, als ik nou frolic brokken maal, en dan aanmaak met eieren, en daar dan weer boilies van maak, zou dat dan veel beter zijn? Ze zulle iig niet zo snel meer uit elkaar vallen denkik.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Probleem is ook, hoe krijg ik die brokken fijn, ik probeer het nu gewoon handmatig. Ons mam wou geen keukenapparaten opofferen :smile: Ideas?

Groeten,
Roel
Siegfried Noet

13-02-2003 17:34

Roel,

Vroeger maalde ik die fijn met een oude elektrische koffiemolen, dat ging redelijk gemakkelijk.
Puur heb ik ze nooit gebruikt, wel samen met een gewone mix, van elks de helft, ik meen dat ik toen een 50/50 mix gebruikt heb.
Als je ze puur gebruikt, denk ik niet dat je er boilies van kunt rollen.
see ya

sieg
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

13-02-2003 17:49

Roel,

Probeer het volgende eens!
800gr gemalen frolic brokken
200gr tarwebloem
10 eieren
Als het deeg nog wat aan de te droge kant
blijft gewoon met wat water door kneden.

groetjes Benny
Hans van Moorsel

13-02-2003 18:02

Hoi Roel.

Ja, heb ik geprobeerd. Het probleem is dat die brokken vochtig zijn en daardoor moeilijk fijn te malen zijn, ook met goede keukenaperatuur. Doordat de structuur na het malen nog vrij grof blijft is het met de boilieplank moeilijk zoniet onmogelijk rollen. Met de hand ging het enigsinds nog wel maar gezien de hoeveelheden die ik gebruik cq nodig heb was dat een hels karwei en ben ik er maar van afgezien.
Als ik dan al eens met frolic wil vissen, stop ik een stukje kurk in het gat en haal de hair door de frolic en de kurk. Zo blijft het goed zitten en vangt super ook BRASEM !!!!!! :smile:

Groet,

Hans
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

13-02-2003 18:13

Hans,

Inderdaad op de boilie rolplank gaat het
niet, maar met de hand gaat het wel.
Ik heb van dit recept overigens geen boilies
gemaakt maar gewoon als deeg gebruikt.
Ook is het misschien wel mogelijk om de
hondebrokken te weken, en daarna het vocht
van hondebrokken met een doek eruit knijpen,
en daarna aan te vullen met tarwebloem tot
er een mooi elastisch deeg ontstaat, dit niet
gebruiken als een boilie....!

groetjes Benny
Ruud Laros

13-02-2003 18:15

roel ,

ik heb met frolic brokken gevist .
de boilies die je ervan draait blijven wel een beetje gummie ballen maar valt wel goed mee te vissen verder.
maalde die brokken met een zelfgemaakte maalmachine aangedreven door een wasmachine motor.
heb er niet zo lang mee gevist ben vrij snel terug gestapt op gemalen kattebrokken boilies

gr. ruud
Hans van Moorsel

13-02-2003 18:56

Benny,

als deeg lijkt het me wel wat vooral om mee te pennen, maar net als Ruud heb ik er ook niet lang mee gevist. Als ex brasemvisser kan ik me nog altijd verheugen in de vangst van een mooie brasem maar als ik een keer of vijf, zes 's nachts m'n slaapzak uit moet om een paar pond brasem binnen te draaien, want dat is wat er met frolic gebeurd, nou nee, dat hoeft voor mij niet zo.

Groet,

Hans
patrick de GRoot

15-02-2003 14:43

God god , moet je dan je warme bedje verlaten. Ze zouden eigenlijk alle brasems uit het water moeten halen. Je gaat vissen en vangt ook nog wat. Het zou verboden moeten worden.

Met ongelofelijke groeten
patje
richard van der vliet

15-02-2003 19:09

roel,

in het grote karperboek van rini groothuis staat ook een recept voor kattenbrokkenboilies,
4 delen gemalen kattenbrokken
3 delen kalver opfok melkpoeder
1 deel tarwebloem
zelf wou ik dit recept ook maken, omdat het voor mij zeer goedkoop zou zijn, want dat kalveropfok poeder, dat kan ik zeer goedkoop krijgen via me opa want die heeft bij een soort boerenbond gewerkt en tarwebloem is helemaal goedkoop, en die brokjes zou ik dan bij de aldi halen, want die zijn het goedkoopst heb ik ontdekt.
maar ik zat ook met het probleem hoe ik nou die kattenbrokken moest vermalen.

mvgr Richard
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

16-02-2003 10:57

Richard,

Als je die kattebrokken gaat malen, doe dat
dan een dag van te voren. Zo kun je lekker vlot door draaien op de dag dat je daadwer-
klijk boilies draaid, ook is het handig om
meteen naar het malen, de droge ingredienten
te mengen, zo hoef je op de dag zelf geen
mix meer te mengen.
Maal gewoon met een electrische koffiemolen
of een keukenmachine.

groetjes Benny
Kevin van Etten

16-02-2003 11:13

ALs je frolic brokken moeilijk te malen zijn omdat ze vochtig zijn leg ze gewoon op de verwarming dan worden ze lekker hard en kun je ze goed malen!

succes
Xavier Hacking
Contacteer:

08-03-2003 17:48

oftewel in een sinasappelkistje ergens in de tuin neerzetten (in de zon) kijk uit, want niet alleen de karpers lusten deze!, je zou ze moeten drogen(zoals hierboven) en dan in maalmachine of oude koffiemachine(bij mij is deze handmatig) moeten malen,
suc6!
Plaats reactie