Inschatten aanbod natuurlijk voedsel
- Andre Jacobs
In aanvolging op mn voedingswaarden topic, dit topic. om te bepalen wat voor boilie je moet gebruiken, zou je iets moeten weten over het natuurlijke voedselaanbod in het betreffende water.
Nu kan ik mij op een kanaal voorstellen dat karper daar mosseltjes vindt, misschien krabben en dat soort dingen, in zandafgraving misschien kreeftjes etc. Maar wat te denken van een klein modderputje?
nu snap ik dat het voedsel voor een groot deel zal bestaan uit beestjes als watervlooien, en rond deze tijd miss kikkervisjes etc. Maar hebben jullie tips waarop je kunt letten om te bepalen waaruit het natuurlijk aanbod zo ongeveer zal bestaan?
Nu kan ik mij op een kanaal voorstellen dat karper daar mosseltjes vindt, misschien krabben en dat soort dingen, in zandafgraving misschien kreeftjes etc. Maar wat te denken van een klein modderputje?
nu snap ik dat het voedsel voor een groot deel zal bestaan uit beestjes als watervlooien, en rond deze tijd miss kikkervisjes etc. Maar hebben jullie tips waarop je kunt letten om te bepalen waaruit het natuurlijk aanbod zo ongeveer zal bestaan?
- Douwe Bijlsma
Met een fijnmazig netje en een emmer water langs de kanten lopen en dan al scheppend kijken wat het aanbod is.
Indien je denk dat je kunt concurreren kun je het wel laten.
Indien je denk dat je kunt concurreren kun je het wel laten.
Vissen is een hobby, geen religie!
- Andre Jacobs
ik kan me voostellen dat het een verschil maakt of een karper beschikking heeft over mosselen en kreeftjes etc of niet
- Douwe Bijlsma
Ik kan het mij niet voorstellen dat een karper dat niet heeft.
Vissen op hongerputjes dat doet een echte karpervisser toch niet??

Vissen op hongerputjes dat doet een echte karpervisser toch niet??

- Andre Jacobs
volgens mij ken ik niet eens "hongerputjes" of ik weet ze niet te herkennen...ga komend weekend in een niet al te grote put vissen, met een klein bestand aan grotere karper althans zo heb ik mij dat eens laten vertellen (dat laatste). het is een lange strook van ongeveer een meter of 20/30 breed en weet niet precies hoelang (100/150?). een helft van het water is niet te betreden, maar ik zie weinig tot geen waterplanten, en weinig begroeiing langs de kanten. ik kan me zo niet voorstellen wat hier het hoofdvoedsel van vriend karper zal zijn...
- Kees Ouwehand
Een karper leeft grotendeels van op en in de bodem levende organismen. Larven, garnaaltjes, slakken en ander minuscule waterdiertjes. Als je in staat bent een op dat water specifieke combinatie te maken (en te presenteren) kan dat heel succesvol zijn. Een bekend verhaal is dat van Alijn Danau en de driehoeksmossels op de springschans in het water waar hij viste. Dit is dan één van die geluksmomenten waarop alles bij elkaar komt(, waarbij driehoeksmossels wel als haakaas bruikbaar zijn!). De meeste pogingen falen echter. De gemaakte combinatie klopt niet met die van het natuurlijke aas. Velen hebben het al zonder succes geprobeerd met tubifex. De aanbieding is ongelijk aan de natuurlijke aanbieding en de karper snapt het niet. Dus dat is dan weer pech.
Laat vooral het onderstreepte op je inwerken.
Groet, Kees
Laat vooral het onderstreepte op je inwerken.
Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
- Andre Jacobs
net terug van voeren. heb me nogal vergist in de lengte :p denk dat het toch gauw een meter of 500 zal zijn. diepte = meter of 2,5 hooguit. zag nu meteen in het heldere water wolken van watervlooien, dus das al één antwoor dop mijn vraag hehe. ben wel overtuigd dat vriend karper hier voldoende natuurlijk voedsel kan vinden, maar t zal toch minder eiwitrijkzijn als de lokale zandafgraving, waar ik wel eens kreeftjes etc zie. doet er voor komende vissesie niet toe, heb alleen nog monstercrab ready mades 

- Kees Ouwehand
Jouw stelling is dat er bij kreeftjes een eiwitrijke bol moet worden ingezet en bij watervlooien niet? Kun je dat toelichten.
Groet, Kees
Groet, Kees
- Andre Jacobs
Je hoort me nergens zeggen dat je dan met eiwitrijk aas moet vissen. Mijn stelling is simpelweg dat een karper die beschikt over kreeftjes etc als voedsel, misschien in zijn natuurlijk aanbod meer eiwitten vindt, dan wanneer dit niet het geval is. Wat dit voor gevolgen heeft voor je aaskeuze is iets anders
- Kees Ouwehand
Nee, dat is waar. Je zegt niks. Dus wat zijn de gevolgen?
Wellicht een beetje flauwe vraag van mij, maar watervlooien bevatten meer eiwitten dan schaaldieren. Feitelijk eten karpers voornamelijk dierlijke organismen. Eiwitten dus. Beetje afwijkend dat ze daarentegen toch gek zijn op koolhydraatrijke bollen. Ze vreten namelijk nauwelijks delen van planten. Soms lijkt het erop, maar dan wroeten ze doorgaans tussen de wortels naar diertjes. Dus snap ik je punt niet zo.
Kijk, ik probeer serieus met je vraag om te gaan. Verwacht dan ook in enige mate een serieus antwoord.
Groet, Kees
Wellicht een beetje flauwe vraag van mij, maar watervlooien bevatten meer eiwitten dan schaaldieren. Feitelijk eten karpers voornamelijk dierlijke organismen. Eiwitten dus. Beetje afwijkend dat ze daarentegen toch gek zijn op koolhydraatrijke bollen. Ze vreten namelijk nauwelijks delen van planten. Soms lijkt het erop, maar dan wroeten ze doorgaans tussen de wortels naar diertjes. Dus snap ik je punt niet zo.
Kijk, ik probeer serieus met je vraag om te gaan. Verwacht dan ook in enige mate een serieus antwoord.
Groet, Kees
- Chris Noorlander_
- Contacteer:
Hoi Kees, en Andre
Daar wil ik dan ook een balletje over opwerpen...
Ik denk dat Douwe's zin: "Indien je denk dat je kunt concurreren kun je het wel laten." een samenvatting is van het verhaaltje hieronder.
Waar -men-, -denk ik- een beetje flink de mist in gaat (al jaren) is de bepaling dat het eiwitten-percentage en het koolhydraat-percentage in aas en natuurlijk voedsel het enige allesbepalende kenmerk ervan is, althans...voor een karper. Het begon al met Fred Wilton, die wilde gaan concurreren met het natuurlijk voedsel. Hoe? Dat eiwitpercentage dus weer. Er heeft zich blijkbaar nooit iemand afgevraagd hoe je op alle andere kenmerken van natuurlijk voedsel iets concurrerends kan maken. Die eiwitten / koolhydraten-verhouding is slechts een klein deel van alle kenmerken van natuurlijk voedsel (en aas). Met andere woorden: Had Fred Wilton een aas gemaakt met slechts 5% eiwitten, maar waarin wél alle andere kenmerken van natuurlijk voedsel verwerkt zitten, had ie pas écht een goed punt. Hoe dat allemaal zo komt? Volgens mij simpelweg omdat dat ene kenmerk, die eiwit / koolhydraat-verhouding door ons gemakkelijk te creeeren en te beinvloeden is. Een kwestie van afwegen. Wil je andere kenmerken van natuurlijk voedsel gaan verwerken (manier van beschikbaarheid, aminozuren-patroon wat uitgekotst word, beweging, formaat...enz) dan ben je een heel stuk verder van huis. Daarom houden we het maar bij die ene pietluttige(?) factor: Eiwitten. Eerst veel om te concureren, later weinig om aan te vullen en nu moeten ze wateroplosbaar zijn. (Al past dat laatste niet helemaal in het rijtje thuis, meer bij het onderwerp 'attractors')
Inmiddels is het 2008 en het gros van "die lui" heeft het over "hoogwaardig" (al weten ze zelf niet precies wat dat dan inhoud, maar het heeft volgens hullie iets met de voedingswaarde te maken) ...Dus we zijn er nog steeds "mee bezig", al is het maar om te beweren dat mijn maismeel/griesmeel-bal met melasse absoluut niet "hoogwaardig" (kan iemand deze trend stoppen, want ik word de laatste maanden kotsmisselijk van het woord) is...er zitten namelijk niet voldoende voedingstoffen in. (?) Het zal wel.
Het is blijkbaar nog steeds een hot-item, dat hele eiwitten gebeuren en men is er nog steeds mee aan de gang. Ik beweer niet dat er geen verschil zit tussen een eiwitbal en een koolhydraatbal, want die is er zeer zeker. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen (zei die ouwe lul die nooit met zijn tijd meegaat) is dat je beslist niet kan concurreren met natuurlijk voedsel op basis van alleen het eiwitgehalte. En dat aanvullen van natuurlijk voedsel was ook al weer een tijdje achterhaald, toch? Met andere woorden, het achterhalen van het natuurlijke voedselaanbod om hier vervolgens met louter eiwit/koolhydraat-verhouding 'iets' mee te doen (wat dan ook) lijkt me zinloos. Het word pas zinvol als je alle andere factoren van zo'n natuurlijk-voedsel-dingetje erbij haalt en hier iets mee doet, zoals Kees in het Alijn Danau voorbeeld aanhaalde. Denk echter niet dat Alijn karpers vong omdat het eiwitpercentage van het driehoeksmosseltje aan de haak hetzelfde was als die van onder water.
Om Andre's vraag toch ook nog een beetje te beantwoorden: Vanmiddag zag ik in een Frans grindgat kuitschietende brasem. Ik zag ook met tussenpozen van steeds ongeveer 5 minuten twee karpers (Beslist de twee kleinsten van het water, ongeveer 4 pond en 7 pond) achter elkaar (de grootste steeds weer voorop) naar het brasem-kuit-schiet-hoekje zwemmen, scharrelen en weer verdwijnen. Eitwitten-overdosis! Die grootste wilde ik natuurlijk wel effetjes vangen. Een naar beneden dwarrelend vlokje pakten ze niet, een wurm exact op "the place to be" ook niet.
Een volledig naar brasem-eggs-eiwitgehalte samengestelde boilie (via welke denkwijze dan ook) hadden ze ook niet gepakt, ik heb het maar niet geprobeerd want als ze die wurm al niet pakten....) Er zijn meer factoren dan alleen de eiwit-verhoudingen die een brasem-ei tot brasem-ei maken. Neem alleen al die halve liter slijm per ei-kluitje.
Het uitzoeken van het natuurlijke voedsel op een water is natuurlijk wél zinvol als je de bevindingen gaat bekijken in de context van stekkeuzes.
m.v.g. Chris
Daar wil ik dan ook een balletje over opwerpen...
Ik denk dat Douwe's zin: "Indien je denk dat je kunt concurreren kun je het wel laten." een samenvatting is van het verhaaltje hieronder.
Waar -men-, -denk ik- een beetje flink de mist in gaat (al jaren) is de bepaling dat het eiwitten-percentage en het koolhydraat-percentage in aas en natuurlijk voedsel het enige allesbepalende kenmerk ervan is, althans...voor een karper. Het begon al met Fred Wilton, die wilde gaan concurreren met het natuurlijk voedsel. Hoe? Dat eiwitpercentage dus weer. Er heeft zich blijkbaar nooit iemand afgevraagd hoe je op alle andere kenmerken van natuurlijk voedsel iets concurrerends kan maken. Die eiwitten / koolhydraten-verhouding is slechts een klein deel van alle kenmerken van natuurlijk voedsel (en aas). Met andere woorden: Had Fred Wilton een aas gemaakt met slechts 5% eiwitten, maar waarin wél alle andere kenmerken van natuurlijk voedsel verwerkt zitten, had ie pas écht een goed punt. Hoe dat allemaal zo komt? Volgens mij simpelweg omdat dat ene kenmerk, die eiwit / koolhydraat-verhouding door ons gemakkelijk te creeeren en te beinvloeden is. Een kwestie van afwegen. Wil je andere kenmerken van natuurlijk voedsel gaan verwerken (manier van beschikbaarheid, aminozuren-patroon wat uitgekotst word, beweging, formaat...enz) dan ben je een heel stuk verder van huis. Daarom houden we het maar bij die ene pietluttige(?) factor: Eiwitten. Eerst veel om te concureren, later weinig om aan te vullen en nu moeten ze wateroplosbaar zijn. (Al past dat laatste niet helemaal in het rijtje thuis, meer bij het onderwerp 'attractors')
Inmiddels is het 2008 en het gros van "die lui" heeft het over "hoogwaardig" (al weten ze zelf niet precies wat dat dan inhoud, maar het heeft volgens hullie iets met de voedingswaarde te maken) ...Dus we zijn er nog steeds "mee bezig", al is het maar om te beweren dat mijn maismeel/griesmeel-bal met melasse absoluut niet "hoogwaardig" (kan iemand deze trend stoppen, want ik word de laatste maanden kotsmisselijk van het woord) is...er zitten namelijk niet voldoende voedingstoffen in. (?) Het zal wel.
Het is blijkbaar nog steeds een hot-item, dat hele eiwitten gebeuren en men is er nog steeds mee aan de gang. Ik beweer niet dat er geen verschil zit tussen een eiwitbal en een koolhydraatbal, want die is er zeer zeker. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen (zei die ouwe lul die nooit met zijn tijd meegaat) is dat je beslist niet kan concurreren met natuurlijk voedsel op basis van alleen het eiwitgehalte. En dat aanvullen van natuurlijk voedsel was ook al weer een tijdje achterhaald, toch? Met andere woorden, het achterhalen van het natuurlijke voedselaanbod om hier vervolgens met louter eiwit/koolhydraat-verhouding 'iets' mee te doen (wat dan ook) lijkt me zinloos. Het word pas zinvol als je alle andere factoren van zo'n natuurlijk-voedsel-dingetje erbij haalt en hier iets mee doet, zoals Kees in het Alijn Danau voorbeeld aanhaalde. Denk echter niet dat Alijn karpers vong omdat het eiwitpercentage van het driehoeksmosseltje aan de haak hetzelfde was als die van onder water.
Om Andre's vraag toch ook nog een beetje te beantwoorden: Vanmiddag zag ik in een Frans grindgat kuitschietende brasem. Ik zag ook met tussenpozen van steeds ongeveer 5 minuten twee karpers (Beslist de twee kleinsten van het water, ongeveer 4 pond en 7 pond) achter elkaar (de grootste steeds weer voorop) naar het brasem-kuit-schiet-hoekje zwemmen, scharrelen en weer verdwijnen. Eitwitten-overdosis! Die grootste wilde ik natuurlijk wel effetjes vangen. Een naar beneden dwarrelend vlokje pakten ze niet, een wurm exact op "the place to be" ook niet.
Een volledig naar brasem-eggs-eiwitgehalte samengestelde boilie (via welke denkwijze dan ook) hadden ze ook niet gepakt, ik heb het maar niet geprobeerd want als ze die wurm al niet pakten....) Er zijn meer factoren dan alleen de eiwit-verhoudingen die een brasem-ei tot brasem-ei maken. Neem alleen al die halve liter slijm per ei-kluitje.
Het uitzoeken van het natuurlijke voedsel op een water is natuurlijk wél zinvol als je de bevindingen gaat bekijken in de context van stekkeuzes.
m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
- Andre Jacobs
Kees Ouwehand schreef:Kijk, ik probeer serieus met je vraag om te gaan. Verwacht dan ook in enige mate een serieus antwoord.
Groet, Kees
Kees,
Ik lees hier aan af dat je je niet serieus genomen voelt, of dat ik er iig niet serieus op in ga. Weet niet precies wat je dat gevoel hebt gegeven, maar dat was iig niet mijn bedoeling. Ik probeer simpelweg uit te vinden, ofwel jullie mening te horen of je in het door mij omschreven geval kunt concluderen dat de karper meer eiwitrijk eet dan elders. dat is voor mij de hoofdvraag.
Wat je vervolgens hiermee doet, zal ieder voor zich bepalen. ik weet niet wat in dat geval de beste keuze is, maar ik wilde gaan testen of hierin de E.A. theorie opgaat (althans zoals ik het interpreteer). namelijk door in een eiwitrijke situatie juist met een koolhydraatrijke boilie te gaan vissen, zeg maar als aanvulling op de karper zn natuurlijk voedsel.
ik lees aan je berichten af kees, dat jou aanpak precies andersom is. zou best kunnen ik weet het niet, daar is mijn ervaring niet toereikend voor. wat betreft watervlooien. is het niet zo dat voor vissen/karpers eigen eiwit/aminopatronen het meest gunstig is? dit gaat ook op (geloof ik?) voor kreeft en mosselen, maar geldt dit ook voor watervlooien? en is in die zin een water waarin een karper mosselen en kreeftjes kan eten daarom meer eiwitrijk?
Overigens ben ik net terug van een nachtje vissen. Na nadere inspectie trof ik ook nog eens mosselen aan idd. had ik niet verwacht aan te treffen in een dergelijk putje. nouja ik heb met monstercrab ready mades 2 schubs van respectievelijk 18 en 19 pond weten te vangen

- Kees Ouwehand
Chris, bedankt voor de heldere uiteenzetting. Andre, je gaat nauwelijks in op de reacties. Douwe, Chris en ik geven aan dat het nastreven van of wedijveren met natuurlijk voedsel zinloos is.
Tja, hoogwaardig is niet meer dan een kreet. Ten eerste, wat is hoogwaardig? Het kan slaan op de componenten, de bereidingswijze, of de samenstelling van de boilie. In de voedingsleer wordt hoogwaardig gebruikt voor de voedingswaarde. En dan kom je weer uit op Evert Aalten. Nu is voedingsleer niet alleen voedingswaarde, maar ook de stofwisseling met zijn fysiologische, biologische en chemische aspecten. Uitgebreide kennis van de stofwisseling is niet iets waarvan ik verdenkingen heb dat de boiliemakers die bezitten. Er worden hoogstens wat relaties gemaakt met de menselijke stofwisseling. Zie ook het ongefundeerd aanhalen dat aas in de winter makkelijk verteerbaar zou moeten zijn, zonder kennis over wat dat voor een karper zou kunnen zijn. Het is inmiddels een grote smeltpot van onzin geworden.
Mijn aanpak? Nou, die hangt vooral samen met mijn aanpak.
Vis ik bijvoorbeeld instant, of voer ik een aantal dagen en zoek daarna een andere stek, of ben ik van plan veel langer op het water te blijven. Kennis van de voedselbronnen vertelt mij in eerste instantie waar ik de karper moet zoeken. Niets over waarmee ik zou moeten vissen. Ander verhaal van bijvoorbeeld Terry Hearn op Sunning Eye. Hij lokaliseerde de karpers, plaatste aas op potentiële trekroutes. Gebruikte verschillende soorten aas, maar ving niks. Uiteindelijk na weken/maanden doorzetten ving hij de eerste karpers. Vervolgens bleken ze gewoon vangbaar op elk willekeurig aas. Kennelijk hangt één en ander van toeval aan elkaar.
Groet, Kees
Tja, hoogwaardig is niet meer dan een kreet. Ten eerste, wat is hoogwaardig? Het kan slaan op de componenten, de bereidingswijze, of de samenstelling van de boilie. In de voedingsleer wordt hoogwaardig gebruikt voor de voedingswaarde. En dan kom je weer uit op Evert Aalten. Nu is voedingsleer niet alleen voedingswaarde, maar ook de stofwisseling met zijn fysiologische, biologische en chemische aspecten. Uitgebreide kennis van de stofwisseling is niet iets waarvan ik verdenkingen heb dat de boiliemakers die bezitten. Er worden hoogstens wat relaties gemaakt met de menselijke stofwisseling. Zie ook het ongefundeerd aanhalen dat aas in de winter makkelijk verteerbaar zou moeten zijn, zonder kennis over wat dat voor een karper zou kunnen zijn. Het is inmiddels een grote smeltpot van onzin geworden.
Mijn aanpak? Nou, die hangt vooral samen met mijn aanpak.

Groet, Kees
vaak ligt gewoon de klemtoon verkeerd
natuurlijk voedsel
natuurlijk, voedsel
Denk dat jj de eerste was met svp Chris?
Hoogwaardig is voor mij gewoon een zodanig voer waar een vis probleemloos en volledig gezond kan leven.
shit bijvoorbeeld maar ook http://www.skrettingnwe.com/web/Skretti ... 90002CEC63
natuurlijk voedsel
natuurlijk, voedsel
Denk dat jj de eerste was met svp Chris?
Hoogwaardig is voor mij gewoon een zodanig voer waar een vis probleemloos en volledig gezond kan leven.
shit bijvoorbeeld maar ook http://www.skrettingnwe.com/web/Skretti ... 90002CEC63
- Douwe Bijlsma
Klaas verdomd als het niet waar is in kan je dit keer niet in de bek gaan hangen.

- Andre Jacobs
Kees, wees gerust, ik (probeer) ze wel degelijk ter harte te nemen. Ik ging er niet meteen op in, omdat er voor mijn gevoel een hoofdstuk wordt overgeslagen en ik eerst antwoord wilde hebben op de aanvankelijke vragen. Ik sla het gezegde niet in de wind, maar ik vind het moeilijke materie en probeer me er een beetje door te worstelen.
een aantal zaken zijn dus van belang: waaruit bestaat het natuurlijk voedsel, waar vindt de karper dit. Vervolgens is het de vraag wat je met die informatie doet. Duidelijk is dat de plaats waar je zijn natuurlijk voedsel vindt, dat je karper daar mag verwachten. Dat eenmaal bepaald, wat doet dit vervolgens met je voer/aaskeuze? je kunt met natuurlijk aas vissen, zeg een mossel op een plek waar meer mossels liggen, maar zet je als visser liever niet e.e.a. naar eigen hand? maar waarom zou een karper jouw aas wel pakken tussen de andere mossels die er reeds langer liggen? En wanneer je er met boilies tussen vist, waarom zou een karper dan jouw aas pakken in plaats van zijn natuurlijk voedsel? Het wordt er voor mij niet makkelijker op
een aantal zaken zijn dus van belang: waaruit bestaat het natuurlijk voedsel, waar vindt de karper dit. Vervolgens is het de vraag wat je met die informatie doet. Duidelijk is dat de plaats waar je zijn natuurlijk voedsel vindt, dat je karper daar mag verwachten. Dat eenmaal bepaald, wat doet dit vervolgens met je voer/aaskeuze? je kunt met natuurlijk aas vissen, zeg een mossel op een plek waar meer mossels liggen, maar zet je als visser liever niet e.e.a. naar eigen hand? maar waarom zou een karper jouw aas wel pakken tussen de andere mossels die er reeds langer liggen? En wanneer je er met boilies tussen vist, waarom zou een karper dan jouw aas pakken in plaats van zijn natuurlijk voedsel? Het wordt er voor mij niet makkelijker op

- Douwe Bijlsma
André of je leert gaande weg, nu alles willen weten maakt het vissen tot een drama omdat je steeds aan je eigen kunnen en kennen twijfelt.
- Andre Jacobs
het blijft een tussenweg vinden tussen het zelf uitvinden/ ervaren en niet opnieuw het wiel willen uitvinden he.
- Andre Jacobs
maarreuh, hoe lokaliseer je vindplaatsen van natuurlijk voedsel? soms kun je afgaan op visuele zaken, zoals palen, riet etc, wellicht waar je karper ziet zwemmen of springen. Soms echter kijk je naar een kaal stuk water, of een recht stuk kanaal zonder oeverbeplanting en andere onregelmatigheden. hoe ga je dan te werk?