Kleur Boilies?


Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

08-05-2008 19:21

Meschien een domme vraag , maar het zou mij enorm helpen met boilies maken.

Hoe kan je een boilie's een bepaalde kleur geven?
Bijv. Geel, Knal Groen , oranje , paars , wit ?

Heb al wel kleurstof gebruikt klein flesje. Maar dan word het toch niet echt de kleur die je wilt.

Iemand een ideetje hoor het graag.

Alvast bedankt. :wink:
Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

08-05-2008 19:40

Jeffrey Hooi schreef:Meschien een domme vraag , maar het zou mij enorm helpen met boilies maken.

Hoe kan je een boilie's een bepaalde kleur geven?
Bijv. Geel, Knal Groen , oranje , paars , wit ?

Heb al wel kleurstof gebruikt klein flesje. Maar dan word het toch niet echt de kleur die je wilt.

Iemand een ideetje hoor het graag.

Alvast bedankt. :wink:


Hangt er van af wat van boilie je maakt,
het is niet nodig om je bollen extreme kleuren te geven zoals readymades van martins sb enzo. als je toch een kleurstof wil invoegen, moet je zorgen dat je mix zonder kleurstof nog behoorlijk wit is, dan kleur je makkelijker.

op een wit papiertje kan je wel een rode streep zien maar op een zwart papier wordt het toch moelijker.

succes~!
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

09-05-2008 18:21

Iemand nog een Idee?

Bedankt gerard. :wink:
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

10-05-2008 12:14

Gewoon niet doen.....

Een goede smaak is het belangrijkste met goede ingredienten, de karper vind de boilie toch wel..

al zou ik wel als je boilie gifgroen is, eens gaan kijken voor een andere kleur
Gebruikersavatar
Jesse Geerling
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-03-2008 22:55
Locatie: Oud-Beijerland

11-05-2008 18:19

Geur is volgensmij veel belangrijker, s' nachts gaan karpers immer op de reuk/smaak af.
Overdag zou een kleurtje miss wel wat uit kunnen maken, maar ik weet niet of het toevoegen van veel kleurstoffen goed is voor de karper als hij grote hoeveelheden eet. (Ik zou dus ff kijke wat voor kleurstof niet schadelijk is)

Mijn eigen boilies zijn donkerbruin, vang nog steeds karper:).
Denk ook dat je met donkere kleur minder laster heb van meerkoeten/andere irritante gevolgeltes:( omdat ze de boilie minder snel zien.

Ik heb ook geen idee welke kleur karpers het beste zien onder water, er staat wel ergens een kleurengrafiek voor onderwater op het forum, maar ik heb geen idee of dat ook voor karpers geld.

Greetz,

Jesse
Hooked 4 life.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-05-2008 19:55

Jeffrey,

Kleurstoffen uit de voedingsindustrie en een licht gekleurde mix.

Je kunt zelf gaan experimenteren of gewoon de ingrediënten bij één van de aas leveranciers halen. Basis is een neutrale mix, een kleurtje en wat toevoegingen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Wes Pias

15-05-2008 19:26

ik las gister in een oude beet nog een stuk over het kleurzicht van vissen.
rood was het minst goed,daarna groen en daarna blauw maar rood was pas op 10 meter diepte niet meer te zien en groen op 18 meter meende ik dus het maakt denk ik niet veel uit welke kleur je ze geeft.
ik zag wel in de nieuwe KARPER de knapblauwe octopus-boilies die (zoals er staat) bresuurdoorbrekend moeten zijn en lijkt me wel te kloppen want heb nog nooit iemand met blauwe boilies gezien.
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 19:57

@ Wesley: Ik heb zelf vroeger best lang met wit-blauwe boilies gevist. Weet zo even niet meer welke fabrikant dat was, maar er zat een enorm zoete kauwgomballenlucht aan waarin ik op dit moment totaal geen vertrouwen meer zou hebben.

Na enig zoekwerk heb ik trouwens de desbetreffende boilies weer teruggevonden, en blijkt de smaak "blue curacao" te zijn. Het merk weet ik nog steeds niet, maar ik heb er destijds nog best goed mee gevangen.

Ik moet wel zeggen dat ze niet echt fel blauw waren:
Afbeelding
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
casper utrecht

15-05-2008 22:35

De juiste tips zijn al gegeven: hoe lichter de mix van kleur hoe makkelijker je hem een andere kleur kunt geven met een kleurstof. Zelf gebruik ik overigens nooit kleurstoffen. Ik vis het overgrote deel van mijn uren in de schemering/'s nachts en zie het nut er zeker op die tijden niet van in.....

Ik kan me voorstellen dat contrast tussen een boilie en de kleur van de bodem belangrijker is dan de eigenlijke kleur van die boilie. Maar zelfs hiermee is mijn ervaring dat ik nooit verschil heb gemerkt. Maar zoals met alles dat met vissen te maken heeft: ook hier lopen de meningen over uiteen... :D
Laatst gewijzigd door casper utrecht op 15-05-2008 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2008 22:39

Is een boilie die vanwege zijn kleur door de vis goed zichtbaar is per defenitie ook beter dan ééntje die niet of nauwelijks opvalt? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

15-05-2008 22:43

Eus Molewijk schreef:Is een boilie die vanwege zijn kleur door de vis goed zichtbaar is per defenitie ook beter dan ééntje die niet of nauwelijks opvalt? :roll:


soms wel :lol: (let vooral op het eerste woordje!)

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2008 22:46

Eus,

Ligt aan de toepassing. Dus niks per definitie. Net zomin als dat een onopvallende kleur per definitie beter zou zijn. Beide hebben hun nut op de juiste manier toegepast. Met verschillende factoren in kunnen spelen op de omstandigheden schept extra mogelijkheden. Negeren dat kleur een effect kan hebben reduceert je mogelijkheden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2008 23:09

Kees,

Negeren doe ik het zeker niet maar geloof wel dat het iets is dat zwaar overschat wordt, denk maar aan de bekende fluoro pop-ups.

Zit de kracht daarvan nou werkenlijk in de kleur ervan?

Persoonlijk denk ik van niet maar ligt het aan de toepassing ervan.

Bovendien denk ik dat de kleinere vissen zichtazers zijn en zullen deze zich dus eerder op een goed zichtbare boilie storten.

Het vangen van zo'n kleinere vis kan je kansen op het vangen van een grote totaal verknallen als ze samen op je voerstek liggen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2008 23:32

Eus,

Ik geloof er niks van. De reacties op dit board variëren van karper ziet niet meer dan wat grijstinten, water is ondoorzichtig, en als de smaak maar goed is alles oké. Dat van die kleine karper is ook onjuist. Ik denk dat het doorgaans onderschat wordt hoe je met de instant visserij door o.a. high-attraction aas toe te passen ook succesvol kunt zijn. Vrees wel dat een dergelijke visserij meer vaardigheden vraagt dan bij de doorsnee aanwezig is. Dat is jammer, want je raakt op een gegeven moment wel uitgekeken op wat tegenwoordig als standaard wordt gezien.

Fluoro pop-up is met name single hookbait. Eén van de mogelijkheden die bovendien heel goed kan werken. Nogmaals op het juiste moment toegepast bij een wat actievere vorm van karpervissen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2008 23:42

High attraction door middel van wateroplosbare ingrediënten en andere attractors of puur door de kleur?

Ik denk zeker dat een zeer aantrekkelijk aas het verschil kan maken, welliswaar niet in die mate als sommigen je graag wijs willen maken maar verschil is er zeker.

Op dagen waarop de vis niet los is kan dit net het verschil maken tussen het wel en niet oppakken van het aas, dat geloof ik zeker maar of dit door de kleur komt durf ik ernstig te betwijfelen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

16-05-2008 04:38

Eus, bewijzen kan ik uiteindelijk natuurlijk niks, maar mag ik even speculeren? Als je het ergens niet mee eens bent hoor ik het graag!

Ik denk dat de kleur soms misschien toch wel een klein beetje verschil kan uitmaken, vooral als die afwijkt van wat de karper al kent, en opvallend genoeg is om het beest te prikkelen tot onderzoek. Hij moet hem wel zien natuurlijk!

Ik denk dat de karpers die gevangen worden op (nep)aas dat het vooral van zijn uiterlijk (kleur/contrast, vorm, beweging!) moet hebben, eerder door zijn nieuwsgierigheid, dan door lust tot azen de klos zijn.

Curiosity killed the cat... Of catched the carp in deze gevallen.

Ik zie dat de karpers die ik op diverse wateren bekijk en bevis (in die volgorde!) niet alleen maar erg alert op gevaar zijn. Ze zijn volgens mij ook erg nieuwsgierig!

Iets vreemds, iets nieuws willen ze eigenlijk best wel even controleren. En dan zijn er altijd van die exemplaren die niet alleen met de oogjes willen kijken, maar er ook zo nodig even aan moeten zitten.
Als een vis besluit om eens te "voelen" aan dat rare ding is dat af en toe (we blijven optimistisch) voldoende om zichzelf te haken, of om in ieder geval een beet te registeren en de dappere visser de gelegenheid te geven om daar op te reageren.

De eventuele rest van de aanwezige exemplaren houdt dat onderzoek overigens vaak scherp in de gaten, en is dus meestal meteen weg na het zien van de problemen die hun dierbare soortgenoot kreeg na het beroeren van dat rare ding, en wordt volgens mij in één klap een stuk moeilijker vangbaar op dat zelfde aas.

Ook solitaire vissen zijn geen uitzondering, alleen hebben deze meestal totaal geen haast. Ze hebben hopelijk ook niet gezien hoe een (kleinere) soortgenoot de fout in ging met dit aas, en dus is de kans op een vangst weer wat groter.

En dat zijn dan misschien wel die vissen die gevangen worden op die onmogelijke aasjes, zonder smaak, geur of voedingswaarde....

Of elke karper er in stinkt? Natuurlijk niet...

Maar als ze toch niet azen, wie weet lukt het dan wel om ze nieuwsgierig te maken!
Enneh, dat er dan af en toe een zo stom is om dat nepaas in zijn bek te pakken, maakt soms dan toch misschien het verschil tussen vangen (zonder smaak of geur) of niet vangen (omdat ze toch niet actief azen op dat ogenblik).

Overigens heeft ook in het donker menig karper "het licht gezien", met als gevolg dat ie daarna een schepnet mocht bekijken...

Ik denk dus dat kleur wel degelijk een factor kan zijn. Zeker wat betreft negatieve conditionering zijn daar onderzoeken naar gedaan waar heel duidelijke resultaten uit kwamen. Met andere woorden, als ze denken te weten dat er gevaar uitgaat van een bepaalde kleur zullen ze die kleur mijden als de pest...

Maar iets "nieuws en interessants" kan sommige karpers dus misschien ook prikkelen tot nader onderzoek, en mogelijk een vis opleveren die anders niet gevangen was.

Het spelen met de visuele prikkels die uitgaan van een aasje is dus in ieder geval voor mij toch wel een van de factoren die meetellen in de strategie die ingezet wordt op bepaalde wateren en tijdstippen...
Maar uiteindelijk is het natuurlijk maar één van de vele factoren die leiden tot het al dan niet vangen van een karper!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-05-2008 08:33

Vincent,

Ik denk dat je zeker een sterk punt aanbrengt, karpers zijn van nature nieuwsgierig aangelgd.

Het kan dus zomaar zijn dat een vis uit nieuwsgierigheid een aasje oppakt, niet eens zo zeer met de intentie het op te eten.

Iets dergelijks zie je duidelijk in "door de ogen van de karper" waar meerdere karpers verwoede pogingen doen een grote overflavourde pop-up op te pakken.

Uiteindelijk lijken sommige vissen zelfs wat geirriteerd te reageren.

Wel ben ik van mening dat deze nieuwsgierige vissen zelden karpers uit de toplaag van het water zijn, meestal betreft het de kleinere, wat drukkere vissen en niet de rustige grotere exemplaren.

Voor wat betreft negatieve conditionering, ik denk idd dat wat je zegt juist is, het visueel opvallende aas zal eerder lijden onder negatieve conditionering, gewoon omdat het heel erg herkenbaar is.

Daarom zal de vis het sneller associeren met gevaar dan wanneer de prikkel komt door de gebruikte attractors/ingrediënten en het label gevaarlijk toekennen.

Ik moet wel zeggen dat het bovenstaande voortkomt uit eigen ervaring en het gevoel wat ik erbij heb, het is dus geen wetenschappelijk onderzoek maar mijn interpretatie.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

16-05-2008 10:12

Zijn de mosseltjes,muggelarven,slakjes,kreeftjes ook rood,blauw,geel,paars?

:wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2008 10:13

Eus,

Vincent verwoord het prima wat mij betreft. Je moet de nieuwschierigheid van de karper prikkelen. Zal mij verder een zorg zijn of ik dat moet toeschrijven aan de kleur of de samenstelling. Voor mij is het toch de optelsom en de eerste voorwaarden tijd en plaats.

Wat gedrag van karpers betreft verschillen we van mening. De grootste karpers zijn doorgaans niet het minst nieuwschierig of het meest schuw. Hoe komen ze anders aan dat gewicht? Ik denk dat je dit verward met het vissen op een goed onderhouden voerstek die een sterk voedingssignaal afgeeft en daardoor veel vis op de voerstek trekt. Aangezien de kleinere karper in de meerderheid zijn is de statistische kans daarop groter. De taktische aanpak speelt hier een rol.

Groet, Kees

Ps, Ruben volgens mij is dat al eens gepasseerd. Het gaat er niet om zo veel mogelijk een voedingsbron na te bootsen. Dan moet je gewoon een paar dagen een voerstek gaan maken en EA bollen voeren.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

16-05-2008 12:12

wie de kans krijgt om azende karpers goed te observeren, zal zien dat werkelijk alles naar binnen gaat. Vaak wordt er een heel plek afgestofgezuigd. Elke paar seconden, kan je van die grote stofwolken uit de kieuwen zien. Spoelen maar. Daarna wordt wat niet eetbaar is weer uitgespuugd.

Door de stand van de ogen moet een kaprer dit wel zo doen want hij kan bijna niet of zelfs gewoon niet zien wat voor zijn bek ligt.


Ruben zodra een muggelarf pimpelgroen is, zal een karper dat als eerste weten want dan heeft ie al eens geprobeert of het te kanen is.

MVG

Klaas
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

16-05-2008 12:16

Ik wilde met mijn post aangeven dat een karper deze diertjes ook wel vind.
Dus ik zou niet weten waarom een boilie felgekleurd moet zijn.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2008 13:15

Ruben,

Wat is een boilie? Er zijn een welhaast ontelbaar aantal verschillende boilies. Simpel gezegd gaat het om instant karperen waarbij je al de mogelijkheden uitbuit om de aandacht te trekken. Ik zie niet in waarom je dan het aspect kleur ook niet zou kunnen benutten als onderdeeltje van het totaal. Hoeveel het dan precies uitmaakt is van minder belang en niet iets wat er persé toe doet. Wat mij betreft is zijn dit soort aanmerkingen veel te veel geredeneerd vanuit de typische statische visserij waarbij je de tijd neemt om karpers aan je aas te laten wennen. Bij die visserij speelt kleur weldegelijk een rol maar veel meer in negatieve zin. De grotere herkenbaarheid gaat al snel tegenwerken. Overigens is dat een andere aanwijzing dat kleur er wel toe doet. Nu alleen nog op een zinvolle manier daarvan gebruik maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-05-2008 13:28

Karper is een wild dier. Dieren zoeken voedsel om te overleven. Daarvoor gebruiken ze hun zintuigen. Apart kleurtje kan ervoor zorgen dat het dier sneller zijn (potentiele) voedsel vindt.
Of ie het vervolgens opeet is een tweede. Opvallende kleur kan ook averechts werken. Negatieve conditionering / natuurlijke schuwheid?

Over hoe je boilies kleur kunt geven zijn al tips gegeven. Zorg voor een zo neutraal (lichte kleur) mogelijke mix. Voor echt felle kleuren zul je kleurstoffen moeten gebruiken.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

16-05-2008 15:52

Ik las eens een stuk van leon hoogedijk.

Hij schreef het zelfs zo dat als je op maagdelijk water vist en je boilie stevig geflavourd was dit zelfs de vis kon afschrikken.een felgekleurde boilie kan de vis op die maagdelijke wateren mischien ook wel afschrikken.Zeker weten doe ik dit natuurlijk niet,maar als je logich nadenkt is zn fel gekleurd balletje iets onnatuurlijks wat de vis niet kent.

Op dressuur wateren kent de vis het klappen van de zweep en kan een andere kleur mischien iets positiefs aan je visserij toevoegen.
K. van den Herik

16-05-2008 16:20

felle kleuren in de natuur betekenen meestal: he pas op ik ben giftig of op zijn minst doe ik alsof...