Kleur Boilies?


Wes Pias

16-05-2008 16:25

K. van den Herik schreef:felle kleuren in de natuur betekenen meestal: he pas op ik ben giftig of op zijn minst doe ik alsof...


dan vind ik het wel raar dat karper op knalgele of felroze fluor pop-upjes happen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-05-2008 16:34

goede eigenschap van karper dat ie nieuwsgierig is...
K. van den Herik

16-05-2008 16:37

karper is ook een van de domste dieren in onze natuur. Overleeft nagenoeg niet, ook niet bij massale kuitafzet.

Er zijn beelden, volgens mij van Lex Snoeijs, dat karpertjes van 25 cm een snoek omduwt om maar bij vreten te komen.
peter andrae

16-05-2008 16:54

K. van den Herik schreef:felle kleuren in de natuur betekenen meestal: he pas op ik ben giftig of op zijn minst doe ik alsof...


Klaas daar heeft die karper toch schijt aan :wink: probeert zelfs lego blokje,s weg te werken.


Ik ga maar eens wat doen met playmobiel wie weet hoe een haas een koe vangt 8) .
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-05-2008 17:32

peter andrae schreef:
K. van den Herik schreef:felle kleuren in de natuur betekenen meestal: he pas op ik ben giftig of op zijn minst doe ik alsof...


Klaas daar heeft die karper toch schijt aan :wink: probeert zelfs lego blokje,s weg te werken.


Ik ga maar eens wat doen met playmobiel wie weet hoe een haas een koe vangt 8) .


Heb je eindelijk een excuus om het spul weer van zolder te halen he :wink:
peter andrae

16-05-2008 17:41

:oops: Vind lego nou eenmaal leuk Rick.

8) :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2008 18:28

Eus,

Nogmaals, ik geloof niet dat het gebruik ban kleur zwaar overschat wordt. :D

Kees Ouwehand schreef:Eus,

Ik geloof er niks van. De reacties op dit board variëren van karper ziet niet meer dan wat grijstinten, water is ondoorzichtig, en als de smaak maar goed is alles oké. Dat van die kleine karper is ook onjuist. Ik denk dat het doorgaans onderschat wordt hoe je met de instant visserij door o.a. high-attraction aas toe te passen ook succesvol kunt zijn. Vrees wel dat een dergelijke visserij meer vaardigheden vraagt dan bij de doorsnee aanwezig is. Dat is jammer, want je raakt op een gegeven moment wel uitgekeken op wat tegenwoordig als standaard wordt gezien.

Fluoro pop-up is met name single hookbait. Eén van de mogelijkheden die bovendien heel goed kan werken. Nogmaals op het juiste moment toegepast bij een wat actievere vorm van karpervissen.

Groet, Kees


Verder, tegenover één artikeltje van ene Leon Hoogendijk staan tien andere, Ruben.

Wat mij betreft leeft karper niet in een wereld waar kleur ter afschrikking dient.

Enige punt is gebruik maken van de nieuwsgierigheid van karper.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2008 18:51

Raar dat er toch weer een paar discutabele stellingen naar voren komen.
Karper is een wild dier? Is een gekweekte karper en de eventuele afstammelingen die op sommige wateren voorkomen een wild dier?
Het zijn dan hooguit verwilderde dieren maar absoluut geen wilde dieren.
In een wereld waarin kleuren geen waarschuwende rol spelen zijn dan felle kleuren ook een waarschuwing??
Volgens mij is de waarschuwing voor bepaalde kleuren en/of een tekening een kwestie van evolutie maar of de karper die evolutie ook heeft doorgemaakt betwijfel ik sterk.

Nieuwsgierigheid samen met een natuurlijke voorzichtigheid dat lijkt mij voor de hand liggend, hoe worden die beesten anders zo groot.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-05-2008 19:00

Douwe,

Zou het kunnen dat een felle kleur herkenbaarder is na een nare ervaring zoals een vangst?

Negatieve conditionering t.o.v. een fel gekleurd stukje eten zeg maar waarbij zijn nieuwsgierigheid werd afgestraft door een vangst.

De vis zal daardoor wat voorzichtiger omgaan met zijn nieuwsgierigheid.

Weet je nog wat er na verloop van tijd gebeurde wanneer je een blik fel geel gekleurde mais uitstrooide?

De boeggolven staan mij nog zeer goed bij, ik heb dit op (mijn) boilies naderhand nooit meer gezien.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2008 19:24

Eus,

Dit herhaalt alleen wat ik zeg. Het kan vanwege de herkenbaarheid tegen je gaan werken. Maar dat kan dus alles. Geeft wel weer aan dat je van de situatie uitgaat dat je langdurig met die kleur op een water vist. En dat is dus niet de situatie, zoals ik al herhaaldelijk heb becommentarieerd. Wil niet veel zeggen, maar... Bekijk je onderschrift eens. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2008 19:29

Eus mee eens dat soort ervaringen heb ik ook met duivenvoer.
Kleur, smaak, presentatie, plaats allemaal factoren vandaar de conditionering naar mijn mening.
Alleen het dier moet het wezen ook in stand houden anders zouden wij helemaal niks meer vangen na zoveel jaar karpervissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-05-2008 20:36

Kees Ouwehand schreef:Eus,

Dit herhaalt alleen wat ik zeg. Het kan vanwege de herkenbaarheid tegen je gaan werken. Maar dat kan dus alles. Geeft wel weer aan dat je van de situatie uitgaat dat je langdurig met die kleur op een water vist. En dat is dus niet de situatie, zoals ik al herhaaldelijk heb becommentarieerd. Wil niet veel zeggen, maar... Bekijk je onderschrift eens. :wink:

Groet, Kees


Kees, mijn posting van 19:00 uur was een reactie op de posting van Douwe, dat een ander kleurtje de nieuwsgierigheid van een vis zou kunnen prikkelen, heb ik nooit tegengesproken trouwens.

Ik moet wel zeggen dat de meeste vissers meestal gedurende langere tijd op eenzelfde water vissen en vaak ook langere tijd met dezelfde boilies, gewoon omdat je deze in grote hoeveelheid koopt of maakt.

Wil je dus elke sessie met een ander kleurtje uitpakken mag je wel een abonnement op de hengelsportzaak nemen of je boilies zelf draaien in een hele hoop verschillende kleuren.

De situatie die jij schets is dus niet bepaald een allerdaagse.

Overigens ben ik bang dat je stelling nog steeds mank gaat op druk beviste wateren aangezien Jantje met groene boilies vist, Pietje met rode, Eus met bruine en Kees met witte.

Ik ben bang dat nagenoeg elke kleur dan al een keer te water is geweest en je daarmee instant vissend niet echt veel verschil zal gaan maken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2008 21:08

Nee hoor, een karper heeft geen eeuwig geheugen. Je hoeft alleen te kijken wat populair is. Gezien het commentaar is dat inmiddels wel duidelijk.

Je gaat er wederom vanuit dat je altijd hetzelfde doet. Dus nu steevast met een kleurrijk aas vissen? Het is slechts een van de middelen die bij een bepaalde tactiek past. Die varieert wat mij betreft naar gelang de situatie en de mogelijkheden. Waarbij dit één van de opties in het arsenaal is. Zo beschik je over verschillende mogelijkheden en kun je variëren. Laat ik dit besluiten met probeer eens anders dan anders.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

16-05-2008 22:21

Ik zou eigenlijk denken dat ze de gekleurde interassant vinden , en na een tijdje toch geen pakken om te proeven hoe het smaakt.Mais Pakken ze toch ook ? Is Knalgeel , ja oke er zit een smaak aan maar die kan je toch ook toevoegen aan de knal Paarse/Blauwe/Groen of Roze bolie??

P.s Ik ben blij met de tips :) Ga het binnenkort eens proberen , warneer ik weer effe geld heb. 8)
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

17-05-2008 01:02

ik denk dat kleur wel degelijk uit maakt ik heb ooit op tv gezien bij mith busters dat ze onder zoek ginnen doen op de intelegentie van de vis stelling was een goud vis heeft niet meer dan 3 sec geheugen ze hadden een water tank met schotten der in (doorzichtig)hier hadden ze op verschillende plekken een gad gemaakt (in elk 1 maar bedoel niet in 1 lijn) dus ginnen ze met dingen testen hoe ze de vissen door het "doolhof" heen moesten leiden en uit eindelijk lukte het dus met een fel oranje gekleurde ring om het gat dus zo zie je maar dat de vissen daar wel op reageerden
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-05-2008 07:23

Gelukkig, weet nu waarom sommige karpers zo moeilijk te vangen zijn. :evil:
Ze zijn gewoon kleurenblind. :lol: :lol:

Kleuren hebben in de natuur een bepaalde functie ook in het water. Als water niet helder is en geen of moeilijk licht doorlaat valt die functie grotendeels weg. De evolutie leer van o.a. Darwin is hierin een leuk voorbeeld.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-05-2008 10:14

Douwe Bijlsma schreef:Raar dat er toch weer een paar discutabele stellingen naar voren komen.
Karper is een wild dier? Is een gekweekte karper en de eventuele afstammelingen die op sommige wateren voorkomen een wild dier?
Het zijn dan hooguit verwilderde dieren maar absoluut geen wilde dieren.


Ze leven niet in gevangenschap, worden niet (bewust) bijgevoerd, moet zichzelf in stand houden dus is het een wild dier. Fazant is hier bijvoorbeeld ook ooit gekweekt en uitgezet voor de jacht. Is ook een wild dier en wordt al tijden als inheems beschouwd. Maar dat even terzijde.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2008 17:14

Rick een fazant kan zichzelf in stand houden jou "wild" dier kan dat niet.
Het is een pure kweekvorm, die bij geslaagde kweek steeds meer terug valt op de wel wilde broer.
Een karper is geen wild dier.
Vissen is een hobby, geen religie!