Hoeveelheid aas voerstek berekenen


Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-05-2008 22:07

Ik wilde gaan voeren, maar zit te twijfelen hoeveel ik zou moeten voeren. Ik weet dat onderstaande dingen belangrijk zijn voor het aantal kg:

  • Visbestand water
  • Watertemperatuur
  • Aanbod natuurlijk aas
  • Andere voercampagnes

(Vergeet ik nog iets? :roll: )

Nu heeft het water 40 karpers, en geen brasems of zeelten. Water heb ik nog niet gemeten, maar is op zijn diepst twee meter en water heeft weinig waterplanten en geen mosselbanken. Water is dus nu inmiddels opgewarmt. Er vissen nog drie andere vissers en voeren alledrie.

Kunnen jullie me opgang helpen met het aantal kg voer wat ik er per stek in zou moeten gooien?

Vroeg me ook af hoe veel dagen van te voren er gevoerd wordt voordat er daadwerklijk gevist wordt.
janwillem hilverts

08-05-2008 08:53

Met dit weer moet 2 kilo geen kwaad kunnen. Ik weet alleen niet wat je voert.. Maak er een leuke mix van.. KLein aas (duivenvoer e.d.) en boillies. Dit werkt altijd wel
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-05-2008 19:26

ga met partikels vissen. Helemaal geen boilies, zit geen brasem op dit water dus :)

Gooi ik twee kilo per stek verspreid, bedankt voor je info!
Gebruikersavatar
Mark Feekes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-05-2008 16:19
Locatie: Geleen.

15-05-2008 20:09

Hoi Coen!
ik vis zelf ook altijd op vijvers waar niet veel andere vissers komen.
ik maak zelf altijd een hele mix van mais tijgernoten pellets duivenvoer en hennep. en dan gooi ik er ook nog een beetje voer bij waarmee ik zelf vis. ik vis zelf vaak met boilies en dan gooi ik altijd 10 boilies bij de stek. zodat ze dit voer leren kennen en vooral dat ze merken dat dit voer niet gevaarlijk is.
en dan voer ik altijd 1 week lang. maar bouw dit wel elke keer af! de dag voordat ik ga vissen voer ik dan zelfs helemaal niet.
gr. Mark
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

15-05-2008 20:15

Hey Mark,

Een water waar geen brasem op zit? Lijkt me stug, ben het zelf eigenlijk nog nooit tegengekomen in Nederland en daarbuiten.
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

15-05-2008 21:21

Op vijver zetten ze meestal brasem op ja, maar op afgravingen zetten mensen soms ze eigenste vis uit. Zo gek is hier iemand :) wel echt gaaf trouwens!

Ben al een week aan het voeren dus moet goed komen :) Denk 3 tot 4 kilo heel verspreid over de stekken elke dag.
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

19-05-2008 17:42

Beste Coen,

Als ik je theorie moet geloven, dan komen er alleen vissen op een water, als er vis op uitgezet wordt?

groetjes Marco
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
jjr hagen
Berichten: 179
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Hoekschewaard

19-05-2008 21:14

het luchtafweersysteem voor vogels zorgt ervoor dat er geen andere vis bijkomt......

Verder........hoe weet je of je op de goede plek voert?

efin denk dat als je instant was gaan zitten na 3 dagen observeren net zoveel kans had gemaakt.

Suc6
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

20-05-2008 17:19

Is geen theorie, want ik weet wie de karpers er op heeft gezet. Karpers kunnen niet vanzelf op een water komen, of bedoel je dat niet? Ze kunnen zich hier ook niet voortplanten, meen ik. Te koud.

Ja ik had vorige weekend elke dag feest, dus kon niet vissen. Ben maar gewoon door gegaan met voeren. 4 voerscheppen per stek. verspreid.

Ik lig in ieder geval op een schone bodem te voeren, aangezien ik heel het water heb gepeild. Het is ook geen groot water, wat dus zou betekenen dat de vis overal zou moeten komen. Als ik twee weken elke dag voer, moet ik toch wel vangen. Hoe langer je voert des te beter niet?

Dag voordat jullie gaan vissen op de bevoerde stek, extra weinig voeren? Of gewoon hetzelfde aanhouden?
Gebruikersavatar
Mark Feekes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-05-2008 16:19
Locatie: Geleen.

20-05-2008 17:28

ik voer dan zelf altijd extra weinig!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-05-2008 17:29

Denk dat ik gewoon extra verspreid dag van te voren, en tijdens het vissen, twee scheppen verspreid ipv vier. En pva zakje, bij me haakaas.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-05-2008 12:29

Het voeren langdurig van partikels in welke vorm dan ook, is in mijn ogen compleet nutteloos.
Dit omdat de karper er nauwelijks voeding uit krijgt, dus dan uiteindelijk weer terug gaat naar natuurlijk voedsel of die van je buurman die bollen voert.
Ik heb getest met partikels, en kon de vis niet langer dan 4 dagen op mijn voerstek houden, daarna heb ik de vissen niet meer terug gezien.
Hoe heb ik dit getest.
Een bekent bestand voor mij heb ik aangevoerd met kidneybonen (compleet nieuw voor de karpers op dat moment).
eerste dag niks geen vis gezien.
2e dag 2 vissen gezien.
3e dag 5 vissen gezien.
4e dag nog maar 3 vissen.
5e dag geen vis meer gezien zelfs naar een paar uur observeren ze waren er gewoon niet meer.
dag 6 wederom zelfde verhaal 0,0 teken van karper, toen ook maar opgehouden.

Dus mijn conclusie:
Voeren met partikels kan prima, maar zorg dat je binnen een aantal dagen overschakelt naar volledig boilie voeren.
Langer als een week zul je ze er echt niet op houden want nogmaals een partikel is voedings arm.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

22-05-2008 12:37

;)
Laatst gewijzigd door Stephan van Went op 23-12-2009 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-05-2008 12:46

Stephan snap jou punt helemaal.
Maar wat ik denk is dat in de eerste paar dagen alle/de meeste vissen wel over de stek zijn geweest, en ook een graantje mee gepikt hebben.
Als je door zou voeren met partikels en bollen, heb je de kans dat ze de partikel gewoon laten liggen en alleen de bollen ertussen uit pikken.
Daarom zou ik na een paar dagen gevoerd te hebben met partikels toch volledig overschakelen naar bollen.

Ps: Groot water en rivieren is het allemaal anders natuurlijk.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-05-2008 17:07

Maar dat klinkt toch niet logisch als je de eerste dvd van korda bekijkt. Met zijn spodmix houdt hij toch ook de vissen op de stek.
Mark kuiken
Berichten: 133
Lid geworden op: 06-08-2006 13:52
Locatie: alkmaar
Contacteer:

22-05-2008 18:19

Ga ff blind op een dvdtje af..... :-? elk water is anders en het enigste wat je eraan kan doen om erachter te komen wat werkt is het zelf ondervinden en uitvissen!!!

succes
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-05-2008 20:38

Dat was maar een voorbeeld 8) Als ze er elke dag eten kunnen halen, zonder bevist te worden, leek mij dat ze minder schuw waren met azen. Precies twee weken elke dag gevoerd. Verwacht er veel van, aangezien iedereen met boilies vist en er maar 1 brasem op de plas zit.
Stephan van Stigt Thans
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-09-2005 20:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

24-05-2008 16:16

ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is gelopen
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

24-05-2008 16:25

kenny ik ben het niet met je eens ik heb welleens een langdurige voerstek met partikelmix gebouwd 2 a 3 keer per week een kilo of 2 dat het hele seizoen.

de stek is vanaf dag 2 gaan lopen en loopt nog steeds ik voer er al 1 jaar niet meer maar de vis blijft de plek in de gaten houden.

daar komt nog eens bij dat een franse viskweker die ik ken al zijn vissen opkweekt met een graan tarwe mais mensel simpelweg omdat het ook goedkoop is. De vissen liggen op het kweekwater 30 hectare gewoon te wachten. En hij heeft op zijn viswater meerdere 30 kilo vissen zwemmen de de eerste levens jaren ook met partikels opgegroeit zijn (wel met groeifoto's vanaf 18pond ofzo).

ik kan me nog goed me beste frankrijk sessie herinneren ik had 10 kilo bollen bij voor een week en een 50 kilo duivenvoer. het was een dressuur put pur sang. Ik had nog maar weinig ervaring. Maar ik ving 10 vissen 13 run's in die week terwijl het hele water keihard blankte en dat alles op me simpele duivenvoertje met een mierzoete goedkope proline readymade.
Nu later besef ik waarom veel karpervisser staren zich blind op bollen maar daar hangt op veel wateren een negatieve ervaring aan. en voor veel mensen is het aanmaken van een leuke partikel mix teveel werk ze gaan vaak voor bollies en pellets.

sinds dien start ik elk nieuw water met gemixt voorvoeren partikels met heel weinig bollies soms ga ik over op bollies maar dat is zelden.

probeer het gewoon wees anders dan andere dan komt het wel goed.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

24-05-2008 17:35

Coen Aarts schreef:Is geen theorie, want ik weet wie de karpers er op heeft gezet. Karpers kunnen niet vanzelf op een water komen, of bedoel je dat niet? Ze kunnen zich hier ook niet voortplanten, meen ik. Te koud.

Ja ik had vorige weekend elke dag feest, dus kon niet vissen. Ben maar gewoon door gegaan met voeren. 4 voerscheppen per stek. verspreid.

Ik lig in ieder geval op een schone bodem te voeren, aangezien ik heel het water heb gepeild. Het is ook geen groot water, wat dus zou betekenen dat de vis overal zou moeten komen. Als ik twee weken elke dag voer, moet ik toch wel vangen. Hoe langer je voert des te beter niet?

Dag voordat jullie gaan vissen op de bevoerde stek, extra weinig voeren? Of gewoon hetzelfde aanhouden?


Karpers kunnen wel vanzelf in een water komen, gegarandeert ;) en waarom denk je dat het water te koud is om te voortplanten?
Mvg, Janieck
Mark kuiken
Berichten: 133
Lid geworden op: 06-08-2006 13:52
Locatie: alkmaar
Contacteer:

24-05-2008 18:28

Dit bedoel ik Yuri, het is op elk water anders....

gewoon proberen en kijken wat het best werkt!!
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

24-05-2008 22:32

Hey Coen, ik ken het water waar je het over hebt als ik jou was zou ik daar niet te veel tijd in het voeren steken maar gewoon mooi gaan vissen. Iedereen vangt zijn visjes er zonder te voeren dus kunt beter je tijd in het vissen steken ;) Maarja doe maar wat je zelf wilt het is maar een tip ! :wink:

Zie je nog wel keer aan het water :lol:
Gebruikersavatar
joris van Oyen
Berichten: 361
Lid geworden op: 08-07-2007 22:37
Locatie: beneden- leeuwen

25-05-2008 18:29

en Coen heb je al gevist?
en wat was het resultaat,
ben wel benieuwd.

gr Joris
beter 1 vis op de mat dan 10 in het water!!

PR: 22,9 kg
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-05-2008 22:43

Ja zwaar klote gewoon. Had er echt veel van verwacht, maar was helemaal niks. 1 karper maar. Een kleinetje, maar wel een hele mooie. Zal hem hieronder posten.

Zit natuurlijk maar stuk of dertig karpers op dit water, maar aangezien de meeste op boilies visde dacht ik echt het verschil te maken met partikels op speciale manier bereid. Ook het elke dag verspeid voeren, dacht ik ze echt op de stek te houden, maar dit viel dus zwaar tegen. Hoor van meerdere mensen/vissers dat de vissen niet op de voerstek blijven hangen.

Rick ben jij die jonge die altijd met kleine Jan vist, of heb ik de verkeerde voor me?

En Janieck Spithoff dit zei Arnout Terlou in één van ze dvd's die ik bekeken heb. Daarvoor is het water niet lang genoeg warm voor. Daarvoor zijn toch ook die spiegelprojecten :roll:
Bijlagen
DSC00468 (Medium).JPG
(70.03 KiB) 543 keer gedownload
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

26-05-2008 23:09

Ja Coen je hebt de goeie voor je :lol: haha