Lupines: HELP!!!!


Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

06-05-2008 13:29

Pas zag ik lupines liggen bij m'n hengelboer. Van Wielco. "Goh wat een leuke dingetjes" dacht ik nog en direct wat zakjes gekocht. Beetje gegoogled op lupines en nadat ik me door 200 planten-sites had geworsteld ergens gelezen dat je ze 24 moet weken en dan 20 minuten koken. Ook kwam ik een aantal juich verhalen tegen over enorme vangsten op deze schatten van boontjes. Totaal in mijn nopjes heb ik dus een kilootje in de week gezet. En jawel hoor, na 24 uur weken lag me daar toch een prachtboon in de pan, om verliefd op te worden. Ik zag mijzelf al met dit wonderaas hele populaties op de kant te trekken, met de pen en pin. De concurrentie vertwijfelt achterlatend. Want zoveel lees je er niet over in de karperscene. Tijdens het koken kwam er een niet onaardige geur van af.

Nou heb ik wel hebbelijkheid om karperaas zelf even te proeven, en dus stop ik niets vermoedend een boon in mijn mond.
En hier hebben ze dus het woord GADVERDAMME voor uitgevonden. In 1 woord: GOOR. Een enorme sterke bittere smaak, onbeschrijfelijk vies. Ik heb de halve nachtdienst met een verwrongen bek gelopen. De broodjes kip/kerry die we altijd nuttigen in de nacht konden de smaak niet weghalen.

Vandaag even verder gegoogled, en er blijken dus 2 soorten te zijn. Een zoete en, je gelooft het niet, een bittere. En iets in mij zegt dat ik die laatste heb. Beide wel geschikt voor consumptie. Ook kwam ik niet zo fijne dingen tegen qwa giftigheid. En ergens stond iets over 120 minuten koken. en dat ben ik nu dan even aan het doen. Maar het vertrouwen is helemaal weg.

De vraag is nu:

Vangt dit of heb ik gewoon de verkeerde lupines? Iemand ervaring met deze absoluut smerige dingen? En hoe zit het met de bereiding? Ik durf ze eigenlijk niet in het water te gooien, bang om m'n stek te verzieken..
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-05-2008 15:43

Jop,

De enige die ik ken zijn de zoete dan denk ik. Deze smaken in ieder geval niet zo bitter als jij omschrijft!

Inderdaad goede vangsteb mee te boeken..

Na 24 uur weken zijn ze al te vissen. Koken hoeft niet, ze zijn al vrij zacht van zichzelf dus dat zou niet te goede komen denk ik wat de visbaarheid betreft :D

Succes

jOOOO
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

06-05-2008 15:45

Bedankt.

Geloof ook niet dat het wat wordt:

Bittere lupine staat vaak in tuinen. Deze plant bevat, in tegenstelling tot "zoete lupine" een aantal gifstoffen. Deze schadelijke stoffen komen voor in alle bovengrondse delen, vooral in de zaden, de zaadhulzen en de bladeren. De giftige stoffen veroorzaken een bittere smaak, vandaar de naam van de plant.
Voor het vee zijn de planten pas smakelijk als ze zaden hebben gevormd. Dat is het stadium waarin opname ervan tot de dood kan leiden. Bittere lupine blijven na drogen ook giftig.


Wel raar dat Wielco deze lupines verkoopt.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
J. de Heer
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-02-2008 19:29
Locatie: Hellevoetsluis

06-05-2008 15:52

Giftig?

Dan maar hopen dat mijn kat ze ook niet lust...
;)
Heb net een zwik van die dingen in de tuin gezaaid.
Hoe zien ze van de Wielco er uit dan?
Echt boon-achtig, of meer een zaad?
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

06-05-2008 18:31

waar heb je dat gekocht?in een hengelsport zaak of een boerenbond...?
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

06-05-2008 18:41

In een hengelzaak. Verder geen drama, had maar 5 kilo en het kostte ook niet zoveel. Maar het is raar dat een aasboer gewoon de verkeerde spullen aanbied, tenminste ik neem niet aan dat dit nu de zo geweldig vangende lupines zijn. Ik zal Wielco eens een mailtje sturen. Deze lupines liggen inmiddels in het riool. En dan moet ik op zoek naar de goede zoete lupines.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
janwillem hilverts

06-05-2008 21:03

http://www.wikipedia.org en ga daar dan is op lupine zoeken..

Je hebt verschillende soorten en er is er zelf 1 die WEL giftig is! Heb hier namelijk eerst een veel info op gezocht hoe dit nu zat. Grootste reden was ook omdat ik met lupinemeel wilde gaan vissen.

Voor zover ik zelf weet kan je de gele lupinen altijd gebruiken.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

06-05-2008 23:50

Lupines zijn inderdaad na introductie zeker het vissen waard!

Heb er verschillende vissen mee gevangen die moeilijk vangbaar waren. Het kwam zelfs zover dat ik met drie hengels aan de slag ging, twee daarvan voorzien van een boilie en de laatste hengel voorzien van de lupines.
Ik kan je gerust meedelen dat op de duur deze met de lupines bijna niet meer stil stond en ik constant ferme runs kreeg op deze, terwijl ze de boilies links lieten liggen.

Je hebt inderdaad twee verschillende soorten lupines de gele en de witte, de gele kan je gerust gebruiken om te voeren. De witte daarentegen zijn heel wat beter!
Het voordeel dat je ook hebt met een lupine is dat deze op een modderige bodem zeker niet in de grond zakken. Is dus een ideaal aas om op een prutbodem te vissen (je dient ze dan wel overlangs op de rijgen op je hair).

Geregeld maak ik nog steeds gebruik van de lupines en vang er nog steeds mijn vissen op. Zelfs nog steeds vissen die niet vaak de oever bezoeken.

Voor mij is dit een héél uitstekend aas!!

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

07-05-2008 11:56

zal aan mij liggen maar ik vind niks over lupine.
is dat alleen bij de hengelshop te krijgen, ik lees namelijk steeds over planten...... :-?
janwillem hilverts

07-05-2008 11:58

Klopt,

ik kon er ook heel weinig over vinden. Internetsites als google en wikipedia verwijzen meer naar de plant en de zaad. Ook over lupinemeel is niet veel te vinden!

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig waar je lupines kan halen!
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

07-05-2008 12:48

Ook ik kon weinig vinden er over, maar wat ik er over las klonk heel goed. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 vis omgekeken zou hebben naar de lupines die ik bij m'n hengelboer gekocht heb. Zelfs na 120 minuten koken waren ze nog niet gaar en de bittere smaak was er in eerste instantie redelijk van af, maar na een paar seconden had ik weer een afschuwlijke smaak in de mond. Ook begon mijn gehemelte en lippen te prikkelen. Dat kan nooit de bedoeling zijn.....

Ik heb alles maar weggegooid. Ditdurf ik niet aan.

Vraag wordt dus: waar haal ik zoete lupines?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

07-05-2008 13:09

Lupines is de latijnse naam als je de nederlandse weet vind je er meer over :oops:
of je zoekt naar zaden van de Lupines
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
janwillem hilverts

07-05-2008 13:17

Lupine lijkt mij geen latijnse naam hoor. Maar las je de nederlandse weet?

Ben ik je heel dankbaar!
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

07-05-2008 14:56

Er staat een stuk over Lupines in de Dunne Lijn, lees maar eens wat Luc er over denkt.
janwillem hilverts

07-05-2008 16:19

Ray v/d Bos schreef:Er staat een stuk over Lupines in de Dunne Lijn, lees maar eens wat Luc er over denkt.


Moet je het boek wel hebben :lol:

Maar wat doet zijn mening ertoe als ik vragen mag? Ik wil het toch ervaren? Ik wil niet weten wat hij ervaart.. Elk water, vis etc. is verschillend. Dus van een boek kan je niet uitgaan, ook al is het een "grote naam".

Ben nog steeds nieuwsgierig waar iedereen ze haalt!
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

07-05-2008 17:09

Volgens mij kun je ze bij Purple products online bestellen. http://www.purpleproducts.be/
Alleen de manier van bestellen is een beetje vaag.
Zelf verder geen ervaring met spullen daar bestellen of lupines.

Met vriendelijk groet,

Tim Sanders
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-05-2008 17:32

Ik vind op google werkelijk eindeloze bergen aan informatie over lupines, hier wat dingetjes van de eerste paar van honderdzoveelduizend resultaten...

Je weet nu in elk geval hoe lupinine smaakt Job :lol:

Lupine (v) [Latijn lupinus, van lupus (wolf), omdat men dacht dat lupine schadelijk was voor de grond] 1wolfsboon.

Lupinine (v), 1bepaald alkaloïde (bitterstof) dat voorkomt in gele lupine >> wolfsboonbitter.
----------------------------------------------------------------------------------------
ABSTRACT
The effect of lupin (Lupinus termis) oil on the muscle lipids of carp (Cyprinus carpio) during chilling was studied. During chilling, total lipids decreased whereas triglycerides remained almost constant. Neither the behavior of total lipids nor that of triglycerides during chilling was affected by the composition of the dietary lipids. The proportions of free fatty acids increased and the proportions of phospholipids decreased during chilling. These changes were markedly affected by the composition of the diet.
-----------------------------------------------------------------------------------------
feeding lupins to fish : a review of the nutritional and biological value of lupins in aquaculture feeds.

link; http://www.fish.wa.gov.au/docs/op/op031/fop031.pdf
-----------------------------------------------------------------------------------------
Partial Substitution of White Fish Meal with Soybean Meal or Lupin Meal in Diets for Fingerling Black Carp (Mylopharyngodon piceus)
Shuenn-Der Yang, Tain-Sheng Lin, Chyng-Hwa Liou*, Yew-Hu Chien, Hung-Kuang Peng and I-Chiu Liao
(Received, November 19, 2001; Accepted, December 1, 20001)
ABSTRACT
A feeding trial was conducted outdoor in concrete tanks stocked with fingerling black carp (Mylopharyngodon piceus) for 8 weeks to investigate whether commercial defatted soybean (Glycine max merrill) meal or lupin (Lupinus angustifolius) meal could be used as a partial replacement for white fish meal in a practical diet with 40% crude protein. The white fish meal diet without any legume seed meal was used as the control. Four diets were formulated by replacing 15 and 30% white fish meal with either soybean meal or lupin meal based on iso-nitrogen and iso-energy. Additional two diets, in which 30% of the fish meal replaced with either legume seed meals, were supplemented with lysine and methionine to study the efficacy of adding limiting amino acids. No mortality occurred in all tanks. Weight gain, feed efficiency, protein efficiency ratio and productive protein value were not significantly (p>0.05) different among the treatments. Fish fed the control diet had the lowest body lipid and highest moisture contents. Fish fed soybean meal containing diets had higher liver lipid content than fish fed lupin meal containing diets. Fish fed the control diet had higher hematocrit value than fish fed soybean meal containing diets. Fish fed 30% soybean meal diet had lower whole body zinc contents than fish fed the control diet. Both whole body and plasma calcium, phosphorus and magnesium contents in fish were not affected by the treatments. These results suggest that practical diets formulated upon iso-nitrogen and iso-energy white fish meal can be replaced with up to 30% soybean meal or lupin meal without methionine and lysine supplementation for black carp.

Doe mij maar gewoon boilies :lol:
8)
janwillem hilverts

07-05-2008 17:51

Hier een iets makkelijkere omschrijving ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lupine

En zoek via google maar eens op nederlandse sites! Kom je iets beter leesbare sites tegen
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-05-2008 18:08

Tsja, ik zoek voor wat betreft dit soort dingen meestal met Engelse woorden, dan is je bereik wat groter lijkt mij, en zo moeilijk is Engels nou toch ook weer niet.

Ik bedoel; -lupine karper- levert dit op; Resultaten 1 - 10 van circa 717 voor lupine karper (0,43 seconden

En :-lupins carp- dit ; Resultaten 1 - 10 van circa 110.000 voor lupins carp (0,50 seconden)

Niet dat die allemaal boeiend zijn, maar met nog een paar woordjes kom je best een eind in de goede richting meestal, de gestelde vragen heb je binnen een minuutje zo wel gevonden :lol:

Maar ja, zelf weten 8)
8)
janwillem hilverts

08-05-2008 08:54

Robert,

Je bereik is inderdaad Soms groter! Maar als je de juiste combinatie in het NL gebruikt, krijg je deze info ook!

Zoek maar eens op: Lupine(meel) eiwitten etc.
Zijn zoveel combi's mogelijk, net als het vissen zelf :lol:
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

08-05-2008 16:19

nou, ik heb een zak lupines gekocht bij de hengel zaak, 9 euri voor 8 ons, niet misselijk( kant en klaar)
ik ben benieuwd.
nog tips qua bevestigen, of hoe waar wat, alles is welkom,
ik laat wel wat achter over hoe het gegaan is
janwillem hilverts

08-05-2008 23:40

Is hetn iet bij een groothandel te koop of iets anders?

9 eurie voor 8 ons is wel erg duur :o
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

09-05-2008 00:30

Ik had ze voor 3 euro de kilo droge lupines. Na het weken ging dat naar de 3 kilo. En daarom was ik er ook zo blij mee.

Alleen die smaak.

Slaap er zelfs slecht van.....

Maar misschein waren ze daarom wel zo goedkoop.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
janwillem hilverts

12-05-2008 10:56

http://www.purpleproducts.be/purpleprod ... tm#lupinen

MIsschien kan je er wat mee.. Ik kom er zelf ook nog niet echt wijs uit waat het in Nederland te halen is. Er mot toch en groothandel of dierenwinkel of vevoederfabriek zijn waar dit te halen is :-?
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

12-05-2008 19:43

Volgens mij gaat het hier om de overbekende canellinibonen, maar die van mij zijn zeker niet beter en wrang van smaak. Ik vis daar al een aantal jaren mee en de resultaten waren in het begin fantastisch! Net als in het begin van het boilietijdperk. Ik weet nog wel een adresje waar je dat spul kan halen, maar daar communiceer ik liever in de persoonlijke mail over, anders zit straks heel internet met dat spul te vissen.

Greetz
Ik ben een peppie