Boilie recept...!!!


Plaats reactie
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

17-04-2008 09:19

Hallo...

Ik heb afgelopen maandag geprobeerd mijn eerste boilie te maken! Tot mijn verbazing ging dit best goed en heb ik gister de eerste karper erop gelost!

Ik heb deze boilies met de hand gedraaid... 100 gram boilies draaien duurde voor mijn gevoel veel te lang! Dit vond ik helemaal niks dus ik ga kijken voor een roltafeltje!

Door het resultaat met de zelf gemaakte boilie en de lage kosten ben ik zeer enthousiast geworden en wil ik graag een wat grotere hoeveelheid maken! Als basis voor de boilie heb ik een feedermix gebruikt met trouvit en 3% chilipoeder erdoor... Nu wil ik hier graag iets aan veranderen zodat deze bol wat aantrekkelijker wordt! Ook wil ik iets toevoegen waardoor de boilie wat beter draait... Tijdens het draaien met de hand scheurde deze namelijk nog wel is open! Wanneer ik meer water toevoegde ging dit wel beter, maar misschien is er een betere oplossing!?

Mijn boilie bestaat nu uit het volgende:

100 gram feedermix met daar doorheen trouvit
3 gram Chilipoeder
1 ei
water

Ik heb geen suiker en zout toegevoegd (vergeten)
Ik wil alleen producten toevoegen die tijdens het koken niet teveel stinken... Chilipoeder kan eventueel vervangen worden... Ik zou graag een beetje zoete boilie willen maken omdat de basismix ook wel wat weg heeft van zoet... Thuis heb ik ook nog ongekiemde hennep liggen! Dit zou ik graag hierin verwerken... (eerst koken? daarna malen of heel erin?)

Alvast bedankt voor jullie reacties...
janwillem hilverts

17-04-2008 10:37

Michel Striekwold schreef:Hallo...

Ik heb afgelopen maandag geprobeerd mijn eerste boilie te maken! Tot mijn verbazing ging dit best goed en heb ik gister de eerste karper erop gelost!

Mijn boilie bestaat nu uit het volgende:

100 gram feedermix met daar doorheen trouvit
3 gram Chilipoeder
1 ei
water

Alvast bedankt voor jullie reacties...


als je een grotere mix wil zou ik hem persoonlijk als volgt doen..

200 tarwemeel
300 maismeel
100 griesmeel of soya volvet
150 zaden (cede eivoer bijvoorbeeld)
100 feedermix
100 trouvit (dus nog meer bovenop je feedermix)
50 chilipoeder of fenugriek

Hierop doe je een 8 a 9 eieren en dan doe je er nog een visolie bij. Gewoon een lekkere scheut en je hebt een simpele vangbare boillie :)
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

17-04-2008 11:31

Janwillem... bedankt voor je reactie!

De CeDe eivoer... kan je deze gewoon onbewerkt door je mix doen? Of moet je deze eerst bewerken? (weken, koken?)

Ik gaf aan ingredienten toe te willen voegen die niet teveel stinken bij het koken... Hoe zit dat bij het toevoegen van Trouvit en Visolie?

En als ik wat meer richting een zoete boilie wil... Wat kan ik dan voor extraatjes gebruiken?

Vriendelijke groet!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-04-2008 12:42

eivoer gewoon zo door je mix gooien, heeft geen voorwerk nodig.

Een zoete mix ? dan zou ik trouvit en visolie eruit laten of minimaliseren.
Kijk eens bij de witvis afdeling in de hengelsport winkel Sensas en van den Enyde hebben bij zakjes aroma in poedervorm in verschillende smaken waaronder aardbei, karamel en vanille
kijk eens hier voor een overzicht
Doe er ook eens 5% of 50gram Cobra Melasse in je mix kan verrassend werken.
vloeistof kan verschillende zijn zoals bijvoorbeeld ketjap en melasse of wat dacht je van maggi ?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2008 12:45

Kenny een vismeelboilie kan ook heel goed zoet zijn, het één sluit het ander niet uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-04-2008 12:51

Douwe dat is zeker zo, maar ik nam aan dat die een echte zoete mix wou ;)

Ik zelf gebruik 200gram vismeel en gooi er 50 tot 100gram Cobra melasse bij en aantal mill Ketjap manis.
Zo vis ik ook soms met aardbei aroma en vismeel combinatie.

Ach je kunt ontelbaare kanten op en kan allemaal zo makkelijk zijn.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2008 12:53

Inderdaad daar heb je gelijk in.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

17-04-2008 13:12

Okey... bedankt voor je reactie!

Het belangrijkste is dat het niet gaat stinken in de keuken! Het mag best een beetje ruiken, maar het moet niet zo zijn dat de stank uren in huis blijft hangen... Helaas woon ik nog thuis waardoor ik rekening moet houden met de andere mensen in huis :P

Is dit misschien iets!? (ik ben absoluut niet te beroerd om iets te proberen... Ik wil echter niet voor de 100ste keer het wiel uitvinden)

200 gram tarwemeel
300 gram maismeel
100 gram griesmeel of soya volvet (wat is beter?)
100 gram feedermix (hier zit trouvit doorheen)
100 gram cede eivoer
150 gram gemalen hennep
10 gram chilli poeder
10 gram suiker
20 gram zout
9-10 eitjes

Of draai ik nu door met het doorelkaar gooien van verschillende dingen? Ik noem gewoon wat dingen op waarvan ik weet dat ik het kan krijgen... Ik denk dat een mix van deze producten niet stinkt bij het koken ervan?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-04-2008 14:58

michel, ziet er prima uit zo en zal zeker vis opleveren!

alleen vond ik je mix die je als eerste plaatste wel "anders"dan wat de meeste doen.
zou je daarom toch niet dat recepje willen fine tunen om er een mooi bolletje van te maken?

in je bericht had je het over scheuren van je deeg, dit betekend dat je te weinig binding had.
was de uitharding wel naar wens?

trouvit is een prima product maar geeft weinig uitharding mee in je bolletje, dus niet te hoog doseren of een goede hard maker erbij gebruiken.

even een opsomming van je wensen,
geen overdadige stank.
een zoet accent is gewenst.
birdfood boilie staat jou wel aan lijkt mij?

een recepje met inachtneming van je wensen.

feeder mix 50%
trouvit 10% voor de nodige eiwitten
cede rood? 20% of bogena /sluis etc als je maar niet dat donkere spul neemt met rozijnen erin 8)
chilli pdr 3% of marcel vd ende smaak poeders net wat jij wilt.
tarwe meel 10%
mais meel 7% of polenta
evt 20gr zout pkg toevoegen en /of druivensuiker.

mais en andere graan producten zitten al zat in de feedermix
griesmeel heb je echt niet altijd nodig!!

houd het vooral simpel in het begin en probeer gerust eens iets anders,maar doe dit altijd stap voor stap zodat je de verschillen kunt zien :wink:

succes met je bollen!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

17-04-2008 15:06

Top reactie Jacco! Dit soort tips stel ik zeer op prijs...

De feedermix (met daar doorheen trouvit) heb ik van een vriend gekregen als grondvoer... Ik denk ik probeer er gewoon een boilie mee te maken! De uitharding is wel redelijk... Ik wil zoiezo een niet te harde boilie... waarop die keuze gebaseerd is weet ik niet, maar ik vind een zachte boilie gewoon meer hebben! :roll:

De mix die jij noemt ga ik zeker proberen... nu nog een rolplank kopen... Zoals ik al eerder aangaf... met hand is egt niks :S
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2008 15:13

Als je een feedermix bedoeld die voor het feedervisser wordt gebruikt MOET je oppassen.
Als grondvoer is het wel weer goed je kunt de werking van de mix uitschakelen door het voer een avond van te voren klaar te maken.
In een goede feedermix zit Belgisch geel dat is paneermeel gebakken in eigeel, is te herkennen aan harde dikkere stukjes geel paneermeel.
Dit paneermeel heeft de eigenschap om de feeder te legen door te "exploderen" in de feeder, dit is in een boiliemix nadelig of je moet het voorweken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-04-2008 16:38

Douwe, prima opmerking! ik had daar geen erg in.

maar in zijn eerste post stond dat hij met bijna puur feeder voer een bol had gemaakt,
en nergens stond dat zijn boilie geexplodeerd was 8)
ik denk dat dit allemaal we meevalt uiteindelijk

hoeveel belgisch geel zal er in een voertje gebruikt worden?
en dan nog even delen door 2, blijft er weinig over om je zorgen over te maken denk ik.

mvg jacco
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2008 16:53

Jacco bijna puur en ALS het Belgisch geel er in zit garandeert dat de werking van dit product.
Het is een actief voer wat je alleen door voor te weken "dood" kunt maken.
Het enige wat je moet doen is het voer op de normale met water klaar zetten en een nacht laten staan de actieve bestanddelen werken dan niet meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

17-04-2008 22:10

jacco noordermeer schreef:een recepje met inachtneming van je wensen.

feeder mix 50%
trouvit 10% voor de nodige eiwitten
cede rood? 20% of bogena /sluis etc als je maar niet dat donkere spul neemt met rozijnen erin 8)
chilli pdr 3% of marcel vd ende smaak poeders net wat jij wilt.
tarwe meel 10%
mais meel 7% of polenta
evt 20gr zout pkg toevoegen en /of druivensuiker.



Waar kan ik tarwemeel en maismeel krijgen :S Ik zag wel tarwebloem... kan dit ook?
Kan ik misschien 10% tarwebloem nemen en 7% polenta!?

De rest heb ik vanmiddag kunnen kopen... Heb ook een klein draaitafeltje gehaald om het daarmee is te proberen! :D

En ik zou het ook graag een keer zonder die feedermix willen proberen... Welke verhouding moet ik dan gebruiken? En Welke toevoeging moet er dan eventueel nog bij!?
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

18-04-2008 23:57

Michel,

Wil je graag het advies geven om niet teveel ingredienten te gebruiken in een boilie mix. Ik zou om teleurstelling en als beginnende boiliemaker niet meer dan 3 a 4 ingredienten gebruiken. Zoek het internet af en je vindt genoeg goede boiliemixen. O ja custard poeder en natuurlijk cacao ruiken echt heel lekker.

Roel
Plaats reactie