Proline bollen


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-03-2008 13:38

Raymon,

Weer twee pagina's discussie waaraan toch echt een verkeerd denkbeeld als oorzaak aan te wijzen is. Om dit alles niet te laten ontaarden in een moddergevecht, waar het nu al aardig op lijkt, het volgende:

Je aannames baseren op enkele artikelen/topics op dit forum van jaren geleden is gevaarlijk, zelfs schadelijk omdat het gewoon niet te onderbouwen is met feiten in plaats van aannames. Het artikel waarnaar je verwijst van Willem Peters is 8 jaar geleden gepubliceerd. Zou er in die tijd niet weer ontwikkeling/innovatie hebben plaatsgevonden in de geconserveerde boiliebranche? Daar zit men ook niet stil he! "Vroeger" waren er veel merken die hun boilies conserveerde met de door jouw genoemde producten, maar om de boilies goed te houden moest dat in dergelijke hoeveelheden dat daardoor de boilie een zure smaak kreeg. De meeste merken zijn met dergelijke middelen begonnen, echter zijn er nog maar weinig of geen merken in de handel die deze middelen nog gebruiken voor het conserveren dat ik weet.

Vocht (water) en de vrije werking daarvan is de bedervende factor aan een boilie (zoals ook in de stukken te lezen is). Je kan dus een boilie goedhouden door deze vrije werking van het vocht te beperken in de boilie. Dit kan door het vochtgehalte omlaag te brengen en het onttrekken van het vocht uit de boilie (drogen, uitwendig (zouten, suikers)). Je krijgt dan een hardere brosse boilie die zeer gevoelig is voor wateropname indien onder water en veel sneller zacht wordt.

Wat ook kan is het aanwezige vocht binden zodat de vrije werking van water ongedaan wordt gemaakt. De laatste conserveermethode wordt door bijna alle fabrikanten van geconserveerde boilies tegenwoordig toegepast. Niks mis mee als dit gebeurt met middelen die niet schadelijk zijn (zouten en suikers helpen ook weer hierbij inderdaad).

Er zit echter een probleempje bij, deze middelen die de vrije werking van vocht beperken tasten vaak de binding en dus hardheid aan van een boilie, waardoor het percentage bindende middelen verhoogd moet worden wil je nog een goede hardheid behouden van de boilie. Ook dit kan weer geen enkele kwaad voor de karper mijn wetens, echter krijgt de boilie daardoor een wat meer gesloten en meer verende structuur (wat gebeurt er als je aan je eigen boilies ei-albumine toe gaat voegen bijvoorbeeld?). En zie daar, de verklaring voor de verende structuur. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om dit niet te doen, maar dan krijg je dus een zachtere boilie in readymade variant zoals bijvoorbeeld de readymades van enkele bekende overzeese fabrikanten. Alhoewel deze zijn readymades de laatste jaren ook al harder aan het maken is door meer bindende middelen toe te gaan voegen, door de andere eisen van de Europese Karpervisser aan een boilie dan de Engelse (witvisgevoeligheid zachter aas).

Zolang de markt blijft vragen naar een geconserveerde boilie zal deze gemaakt blijven worden, maar kwalitatief zijn deze geconserveerde boilies de afgelopen 10 jaar stukken beter geworden in de handel. Iets dat de karper alleen maar ten goede komt gelukkig! Dat het beste voor de karper en vangst nog altijd een Freezerbait blijft is nog steeds de waarheid, omdat er bij een readymade zoals hierboven te lezen valt altijd concessies gedaan moeten worden in structuur/hardheid/vochtopnamegevoeligheid. Maar de vangkracht van veel readymades benadert tegenwoordig wel steeds beter de vangkracht van een freezerbait. Met de hedendaagse concurrentie is dit ook nodig, want de consument moet vertrouwen krijgen in het betreffende aas door er ook daadwerkelijk vis op te vangen.

Je geeft zelf al aan dat de vangsten tussen beide gebruikte boilies in de readymade variant niet veel verschilden qua aantallen, maar dat je andere vissen ving op de boilie van SB dan die van PL. Zou het verschil in smaak tussen de boilies hier niet debet aan kunnen zijn misschien? Zou die ene smaak niet een bepaalde groep vissen aanspreken, wellicht een andere groep vissen dan de andere smaak? Dit is in iedergeval wel mijn ervaring door de jaren heen. Het andere slag vissen dat je ving kan wat mij betreft dan ook verklaard worden door de smaakverschillen tussen de betreffende merken boilies.

Maar de veronderstelling dat er nog veel readymades gemaakt en verkocht worden die over de ruggen en gezondheid van de karpers gaan is echt voltooid verleden tijd.

Misschien dat deze informatie helpt om jouw beeld op de hedendaagse aangeboden readymades, wat duidelijk vertroebeld en nog niet up to date is, bij te stellen tot een gezonder en meer realistisch niveau.

Oh Menno, Je bent een geweldige visser :P Maar dat wist je zelf ook al :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

26-03-2008 14:36

Bart,

Prima reactie van jouw.Zitten zeker waarheden in, maar jij als fieldtester van Pro-Line zal niet zo snel nagatief zijn over een boillie je waarschijnlijk gratis krijgt. Maar nogmaals ik heb alleen het vermoeden dat sommige boillie draaiers het in hoge dosering gebruiken. En daar zit in mijn mening jullie boillie ook tussen. Alleen jij als fieldtester zal mij het tegendeel kunnen bewijzen door te zeggen wat jullie gebruiken en in welke dosering. Maar dat zal je waarschijnlijk niet doen laat staan mogen. Ik zelf kan niks bewijzen of het zo is of welke dosering en wat er gebruikt word. Maar je kunt wel vaak aan een boillie proeven,voelen en ruiken of er een hoge zo niet te hoge dosering inzit. Simpel gezegt kunnen we beter de ready mades stoppen en alleen nog maar met freezer baits vissen.

Gr. Raymon
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-03-2008 14:43

Raymon ;

Ik heb t "VERMOEDEN" dat je wat uit je nek zwamd.

Of t werkelijk zo is weet ik niet , heb gewoon zn vermoeden.

Hoef ik niet voor te ruiken , proeven of voelen.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-03-2008 14:45

Raymond ben jij zo een grote afnemer dat het de moeite waard is om jou te overtuigen?
Volgens mij heb je gewoon een tunnelvisie en je zit stikvol vooroordelen.
Ik denk niet dat het de energie waard is om jou van iets te overtuigen.
Jij denkt toch niet echt dat wie dan ook van de merken jou iets gaat vertellen over hoeveelheden en bestanddelen??

Over wat beter is om mee te vissen zijn we snel uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-03-2008 14:47

Bart ;

Van jou kan ik dat wel hebben :lol:


Gr :wink:

Pssssssssst hoe is t met die mooie glanzende " mirror-grippa"s " afgelopen ???

Vind t lang duren tot jou bevindingen binnen rollen .

Of ben je n nieuw record aan neerzetten ???

:wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

26-03-2008 14:57

menno laarmans schreef:Raymon ;

Ik heb t "VERMOEDEN" dat je wat uit je nek zwamd.

Of t werkelijk zo is weet ik niet , heb gewoon zn vermoeden.

Hoef ik niet voor te ruiken , proeven of voelen.


Gr :wink:


Heej Pikkie je kunt ook ff gewoon normaal antwoorden. Laat zelf eens iets blijken of zien waarom ik uit mijn nek zou zwammen.. Jij hoeft er niet voor te ruiken,proeven of voelen dus blijkbaar weet jij het op een andere manier te zien. Ik kom met niks zeggen jullie maar antwoorden van jouw zeggen ook niks waarom het niet waar zou zijn.

En dit is het laatste wat ik er over kwijt wil. De waarheid zal wel in het midden liggen en elkaar gelijk geven zal er nooit bijzijn in de karperwereld. We kunnen het al niet eens worden over knopen,rigs en diverse andere dingen dus laat staan over aas. Ieder heeft zijn eigen mening en visie over iets en eensgezindheid bestaat niet in dit wereldje.

Gegroet. Raymon
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-03-2008 15:02

Wil ;

Ik heb t vermoeden dat we dit jaar n voor ons zeer lange vac tegenmoed gaan.

Ik ruik hier iets , proef wat en voel vanalles.

Maar of t waar is :o :o :o :o


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-03-2008 15:18

Off the record Menno,

De test verloopt super, had ik met gecoat lood ruim 30 blanks op rij staan, het "Shiny Grippa Lood" overtreft alle verwachtingen! Sta nog altijd nul blanks met dit lood! Ik heb er zoveel vertrouwen in dat ik het niet verder hoef te testen, het is zonde om het voor die makkelijke putvissen in te zetten waar ik op vis. Nee, ga ik op echt rivierwater aan de slag, dan zal ik de vangkracht van dit lood zeker nodig hebben! Het het dan ook nog altijd in de loodemmer zitten :oops:

Raymon, mijn uitlatingen zijn inderdaad gekleurd en van mij zal je de exacte middelen en verhoudingen (weten wij als fieldtesters niet eens precies) dan ook niet horen. Heb jij er geen vertrouwen in, dan moet je er niet mee vissen! Dat zei ik een paar pagina's geleden ook al. Wat je alleen met jouw aannames doet, gebaseerd op informatie uit het vorig millenium, is mijn inziens verkeerd en ongepast. Je verkoopt het namelijk als jouw waarheid en stelt het te resoluut. Vandaar dat er ook een aantal boarders vallen over jouw uitspraken. Ik geef aan wat ik in het algemeen over het conserveren van boilies kwijt wil, om het een en ander duidelijker te maken en jouw kennis hierin mogelijk actueler te maken, wat je er mee doet moet je iid zelf weten. Maar je hebt gelijk dat op dit board er altijd voor en tegenstanders zullen zijn, gelukkig maar, anders viel er maar weinig te discussieren :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

26-03-2008 16:02

Raymond,

Het rubberen "laagje" door de conseveermiddelen of door de ei-albumine?

groeten Bart
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

26-03-2008 16:23

Bart H,

Jouw uitlatingen zijn gepast en normaal gebracht. Hier zijn er een aantal bij die je gelijk aanvallen met beter weter gedrag en zelf met weinig of niks komen waarom het niet zo zou zij. En dat er in de afgelopen jaren veel veranderd is zal best wel waar zijn maar veel van deze middelen worden nogsteeds gebruikt bij de bollie draaiers. Er word hier nu net gedaan of ik PL de grond in wil trappen dat is zeker niet zo. Alleen ging dit topic over PL bollen. En aangezien dat ik daar de laatste 5jaar veel mee gevist heb en nu overstap kon ik ze tegen over elkaar zetten .Als ik de afgelopen 5jaar met Nash of MSB had gevist had ik die namen wel gebruikt. Ik heb er zelf ook goed mee gevangen en heb nu nog 2 emmers staan van 5kilo de Tutti Frutti en de Secret Salmon. Deze 2 zal ik eerst zeker opmaken en ook zeker op vangen. En nee ik probeer het niet als mijn waarheid er door te drukken mocht het wel zo overkomen mijn excuus daar voor. En nee ik leef ook niet in een tunnelvisie met veel vooroordelen over diverse merken. En ja ik denk inderdaad dat er meer conserveringsmiddelen in PL zitten als in SB en dat is een MENING. Maar er zal niet meer in zitten als wettelijk toegestaan anders zouden ze niet verkocht mogen worden. Mijn keuze is nu op SB gevallen alleen maar omdat hij harder is en er verschil zit in de structuur van de bollie. Dat er naar mijn mening minder conserveringsmiddelen inzitten als bij PL mag ik zelf bepalen. En dat ik denk dat daardoor de smaak en geur beter tot zijn recht komt in het water mag ik ook zelf bepalen.
Dit is alles wat ik hier nog over wou zeggen.

Gr. Raymon
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
alexander huhuh
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-07-2006 21:16
Locatie: Eindhovuh!!

26-03-2008 17:10

Nou nou wat een hoop ellende over een simpele vraag....
Volgens mij schiet iedereen hier zijn doel voorbij.

Mijn mening is dat de Proline knikkers voor mij DE ballen zijn die ik vrijwel bij iedere sessie gebruik.
Ik ben een druk baasje en heb absoluut geen tijd om mijn knikkers zelf te draaien.
Ik koop altijd de freezerbaits van Proline en vind de ballen echt GEWELDIG!!
Ik heb persoonlijk geen flauw idee hoe de vissers hier hun visserij bedrijven maar ik vis eigenlijk altijd instant en kom zelden aan een uitgebreide voercampagne toe.
Als ik al voor-voer dan is het eigenljk beperkt tot 3x ofzo.

Heb er altijd prima mee gevangen zowel in Nederland als in het buitenland.
Heb ook al diverse smaken geprobeerd, en zowel de duurdere als de gewone.
Ik heb er zelfs vorig jaar mijn pb mee verbeterd dus alleen maar lofzang hier uit het zuiden!
Ik heb echt helemaal GEEN klachten...
Niet vergeten he.......Kampioenen Kampi Kampioenen!
Kampioenen Kampi Kampioenen!
4X op rij!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-03-2008 17:19

Beste Klaas,

Weet het als geen ander daar ik er zelf ook bij betrokken was. We dachten inderdaad dat we hier een punt hadden wat we hard konden maken. Gelukkig of helaas is maar net hoe je het wil zien ging het als een nachtkaars uit.

Toch blijft het belangrijk om een vinger aan de pols te houden. Daarin wil ik best met Raymon meegaan. Dat aan de andere kant boiliefabrikanten weinig risico nemen om niet aan de schandpaal genageld te worden spreekt voor zich. Forums als deze kunnen daar zeker toe bijdragen. Dat was voor mij ook de rede om te reageren. Eerlijke berichtgeving waarbij het niet alleen gaat om vermoedens zal toch voor een ieder het uitgangspunt moeten zijn. Dat miste ik in dit geval Raymon. Dat je dit niet bewust doet neem ik direct van je aan.

Dat een firma als Proline in relatief korte tijd een dergelijk marktaandeel kan bewerktstelligen toont aan dat je als bedrijf geen knollen voor citroenen verkoopt. Rommel kan je namelijk maar een keer aan je klanten verkopen. Proline bollen moeten wel vangen of het hier dan om karper of karpervissers gaat kan en wil ik hier niet ter discussie stellen. :wink:

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 26-03-2008 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-03-2008 17:40

Maar nu even wat anders, als je vind dat er teveel conserveeringsmiddelen in wat voor merk bol dan ook zitten en je maakt je serieus zorgen om de vis stap je toch over op freezerbaits?

En niet komen lullen van mijn vriezertje is te klein of wat voor uitvluchten dan ook, je moet zelf ook iets doen voor je hobby en dan zet je er maar een vriezer erbij, uiteindelijk is de prijs die een ready meer kost dan te gebruiken voor je stroom, probleem opgelost.

Het is niet de fabrikant die graag ready's verkoopt, het is de consument die ze graag koopt, geen vraag is geen product.

Trouwens Laarmans dat vermoeden had ik ook al, geniepige sms'jes en gesprekjes doen mij het ergste vrezen :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-03-2008 18:01

Raymon er is NIETS wettelijk verplicht bij de boilies ook niet de hoeveelheid conservering.
Ga je nu kissing friends worden met Bart omdat hij uit fatsoen en commercieel belang normaal blijft reageren??
Dat is echt de enige reden dat hij op jou reageert zo hij reageert.

Ik vind jou reacties helemaal niet normaal en gepast geschreven ik dacht heel eventjes hehe eindelijk iemand die meer weet over de producenten en de gebruikte methodes, blijkt het allemaal maar een MENING te zijn die ook nog eens op lucht gebaseerd is.
Beter weten gedrag?? tsja wie de bal kaatst enz. Met niks of weinig komen?? tsja ook wij verkondigen alleen maar een eigen mening, of heb jij daar een alleenrecht op?
Of ergens minder middelen in zouden KUNNEN zitten is ook alleen maar een aanname zonder een gedegen onderzoek kun je dat niet bewijzen.

En dan verwijt je anderen dat die op jou reageren, maar ja zo is dit wereldje nu eenmaal ingesteld.

Met één ding ben ik het in ieder geval met je eens conservering is slecht, of om Klaas iets terug te zeggen het is in ieder geval aannemelijk te maken dat het schadelijk KAN zijn.

Bij de weg ik heb niets met wat voor merk dan ook.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-03-2008 19:06

Hey Douwe;

Laten we nu met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op dezelfde lijn zitten :P :P :P

Als t n beetje mee zit dit jaar kom ik n dagje lekker peuteren in jullie waters daar boven :-?


Zorg maar dat je cam leeg is , voor ik op de bon ga wil ik er n "canon" plaatje van :lol:


Gr :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2008 19:13

Heee Laarmens,
Als je in de buurt bent eventueel met die slager, koffie staat klaar :D

groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-03-2008 19:20

Peter;

Dit is n ander ( platvissende brw miens ) 8) 8)


Gr :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2008 19:41

Laarmens,
Geeft neet, ge bent wilkóm auwe sajelaer :lol: :wink:

kómplemènte,
P
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

27-03-2008 07:47

Mijn 10 punten voor het juiste antwoord gaan naar Wil.

Mijn complimenten gaan naar Bart voor zijn goede reactie.

Mijn zorg gaat naar de karper

en mijn hoop gaat naar een instantie die echt iets onderzoekt.

En voor de rest weten we eigenlijk nix.

Soort Gerbrandy. Lekker slapen en morgen weer vroeg en veilig op. 9 mei.

MVG

klaas


PS 130.000 mensen die wel eens op karper vissen. (bron nvvs) neem eens gemiddeld 15 kilo bollen per jaar pp. Bron topic alhier waar tien en twintigvoud voorkomt. Doe de helft shelff life.

Rara hoe lang houden we dat vol?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-03-2008 11:37

Moet mij wel van het hart dat conservering in voeding voor mens en dier overal wordt toegepast. Ook koivoer bevat conserveermiddelen. Een gesloten emmer koi pellets die overwinteren in de schuur zijn bij mij nog niet beschimmeld. In principe is conservering geen probleem, mits volgens bepaalde normen. Je kunt natuurlijk allerhande aannames doen. Eén en ander gebaseerd op een willekeurige steekproef van vele jaren geleden. Maar we zijn weer wat jaartjes verder. Iemand kijk op de vorderingen op het gebied van de conservering van boilies?

Die 130,000 is zwaar overschat. Daar zit iedereen bij die wel eens een keertje op wat voor manier dan ook op karper vist.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======