nieuwe trends op aas gebied


Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-03-2008 23:37

Wat zegt U Henk??
Ik werk in de techniek, maar niet deze :wink: :D
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

14-03-2008 23:52

Ruben vd Worp schreef:Niet altijd sander.

maar naar mijn bescheiden meening blijft een karper een dom instinctief azend beest.
Denk je nu werkelijk dat de karper als er een bol met te weinig mineraaltjes en aminootjes laat liggen?

Hoe doen ze het dan met mosseltjes etc waar een harde schaal om heen zit?
Ik denk dat ze vrij weinig waarnemen door de schaal.Uit puur instinct pakken ze de mosselen en rivierkreeften etc.

Dus al die melen die moeten vangen als een tierelier vangen meer vissers als vissen.

Mocht ik dit verkeerd zien dan graag een reactie. :lol:


Hier ben ik het wel voor een groot deel mee eens. Tot op zekere hoogte maakt het volgens mij ook niet meer zoveel uit of je wel of niet precies die super ingrediënten hebt. Ik ben alleen wel van mening dat vooral attractie een voordeel kan zijn omdat de karper het aas dan eerder opmerkt. Dus oplosbare ingrediënten/uilekkende oliën en/of opvallende kleuren lijken mij daarom wel belangrijk puur om de karper naar je haakaas te lokken. Eiwitwaarden, vitaminen, etc daar geloof ik niet zo in, zeker niet op instant/korte termijn sessies. Echt lange termijn zou wel een verschil kunnen maken in de vorm van possitieve dressuur maar ook dat geloof ik niet 100%.

Verder vreten ze alles wat ze tegenkomen naar binnen, zelfs steentjes etc (filteren ze wel eruit, maar ze pakken het eerst wel) dus ik geloof niet dat je ultrabol daar verschil mee maakt. Een ultrabol moet naar mijn mening vooral de vis op je stek krijgen daarna maakt het niets uit naar mijn idee.

Jij kan natuurlijk ook de vis opzoeken in plaats van de vis jou... :wink: :wink:

Daarom denk ik dat in de toekomst aas juist weer simpeler gaat worden omdat er straks zo veel keus is terwijl er gaat blijken dat (vooral onder de vele instantvissers) met een simpele bol net zoveel gevangen kan worden. Dus zoals gezegd dat het aantal boilie-aanbieders na een piek in een later stadium weer kan afnemen daar geloof ik wel in.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-03-2008 11:31

Je kunt het er wel mee eens zijn, maar dit is geen nieuwe gedachte. Feit is dat deze bedenking de trend niet heeft beinvloed. Voor een betrekkelijk eenvoudig beest als een karper wordt het aas alleen maar gecompliceerder. Er is duidelijk een behoefte, of die nu bij de karper ligt of bij de karpervisser. Verder is er een afname van onze eigen eenvoudige huisbrouwseltjes en lopen er steeds meer karpervissers achter "vage" boiliebedrijfjes aan. De toekomstige ontwikkeling van de trend is het onderwerp van dit topic, niet je bedenkingen bij de trend.

Het gevolg van beter vangbaar aas is echter niet dat je meer grotere karpers vangt. Die krijgen de kans niet meer om bij het aas te komen. :D Maar of deze gedachte de trend gaat beinvloeden betwijfel ik ook. Niettemin geef ik hem maar even.

Andere gedachte is dat conserveermethode beter en veiliger worden. Ik zie een grote toekomst voor ready-mades met een beperktere houdbaarheid als de huidige (max 1 jaar?). Scheelt in het gedoe met energieslurpende vrieskisten en is daarmee een stuk CO2 vriendelijker.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

17-03-2008 21:15

Ik had wel meer reacties verwacht van mensen die in het aas wereldje atief zijn .
Maar goed ik verwacht voor de toekomst nog wel het een en ander .
Vooral de doorontwikkeling van manieren om je aas te bereiden zullen veranderen zoals berkley het nu al odet zeg maar .
Zal toch ideaal zijn nooit meer bollen koken maar gewoon laten uitharden .
Verder verwacht ik veel op het gebied van de atractors en toevoegingen.
Verder zal het in de toekomst mischien mogelijk zijn om ons aas nog selectiever in te zetten .
Verder is mij 1 ding opgevallen dat is dat als je met sommige atractors zeer zwaar doseerd dat je een stuk selectiever vist minder klein spul .
Maar aan te raden is het niet voor je portomonee .


Nou jongens brand los
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-03-2008 00:26

Als je iets nieuws op het board gooit waarvan je verwacht dat het straks een trend wordt, is het straks geen trend meer :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-03-2008 07:13

Net als wij gaat karper steeds meer eisen stellen aan het leven.
Vijfgangen in een maaltijd zal dus heel gewoon worden om het beestje te behagen. Joop Braakhekke en die andere met zijn dikke nek Herman Den Blijker zullen hier op vis tv eind deze maand aandacht aan gaan besteden. Een bekende aasgoeroe uit Amsterdam speelt hier ook een rol in zo heb ik vernomen. Dat het hier uitsluitend gaat om verse producten is natuurlijk van zelf sprekend.

Verder heb ik van Fox vernomen dat ze volgend jaar met haken uitkomen waar geen staal meer in verwerkt is. Is een gebakken kunststof waar ook smaakstoffen in verwerkt zijn. De haken zijn afbreekbaar, na een periode van maanden in het water gelegen te hebben worden de stoffen afgebroken. Deze stoffen zijn niet schadelijk.

Dat zal dus de trend zijn heren voor de komende jaren. :wink:

Peter
K. van den Herik

18-03-2008 07:38

Als je na gaat hoe de hair verketterd werd in den beginne, valt het nog mee. Tja en met bollen vissen was toen zeker al geen kunst. Welke lul gaat er nu met legoblokjes vissen. Anno nu: kunstmais van het zelfde plastic ach, kan je zeuren over 5 gangen, maar met alleen eerpel waren er zeker wel 10000 karpervissers....
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

18-03-2008 22:49

Ik had wel wat meer verwacht om eerlijk te zijn van dit topic .
Vooral van mensen die actief zijn in de aaswereld.
Maar goed we zullen zien wat de toekomst ons brengt .
Ik verwacht nog veel van de ontwikkeling van bereidingsmethodes van ons aas .
Maar in de richting van het selectiever inzetten .
Dus zeg maar minder last van brasem .
Het is al mogelijk de kleine meervalletjes weg te houden van je boilies.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden
K. van den Herik

19-03-2008 07:43

en hoe wou je dwergmeervallekes van je aas weghouden? Ben wel benieuwd. Haakaas is niet zon probleem, maar het voer?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-03-2008 08:28

Henry,

Ontwikkelaars zullen hier nooit het achterste van hun tong laten zien. Geheimzinnigheid omtrent een bepaald product of grondstof trekt nu eenmaal veel karpervissers aan als vliegen op een hoop verse stront.
Mitsz is voor mij een van de weinige die ons in zijn keuken heeft laten kijken. Wel verneem ik vanuit onze Zuiderburen dat kleine karper bepaalde voorkeuren voor stoffen schijnt te hebben ten opzichten van grote karper. Daarop inspelen zou je mogelijk al weer wat verder kunnen helpen. Om welke stoffen het gaat om al dan niet toe te voegen laat ook ik hier nog even in het midden.

De groeten van (g)een aasgoeroe die wel het achterste laat zien.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 08:51

Er wordt gevraagd naar de toekomst in termen van trends. Nu moeten die trends precies ingevuld worden? Als je dat weet, dan ben je dé trendsetter. Maar of je dat bent weet je ook niet van te voren. :P

Goeroes ben ik op aasgebied nog niet tegengekomen. Wel handige enthousiastelingen. Hun theoriën, als ze die al hebben, zijn slechts veronderstellingen. Maar ze doen het ermee en niet zonder succes. Het blijft een gebied waarbij de theorie belangrijker is dan de feiten. Feit is dat het beestje het wel vreet. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-03-2008 09:29

Kees Ouwehand schreef:Er wordt gevraagd naar de toekomst in termen van trends. Nu moeten die trends precies ingevuld worden? Als je dat weet, dan ben je dé trendsetter. Maar of je dat bent weet je ook niet van te voren. :P

Goeroes ben ik op aasgebied nog niet tegengekomen. Wel handige enthousiastelingen. Hun theoriën, als ze die al hebben, zijn slechts veronderstellingen. Maar ze doen het ermee en niet zonder succes. Het blijft een gebied waarbij de theorie belangrijker is dan de feiten. Feit is dat het beestje het wel vreet. :wink:

Groet, Kees


tis waar, maar wél het intrappen van een open deur. Van onze eigen voeding is nog maar weinig bekend, laat staan van die van karpers. Het enige wat velen onder ons als richtlijn nemen is de kennis uit de visteelt industrie.

Als het gaat om de toekomst heb ik een raadseltje:

FD X CaCl2 = de toekomst

de ballen
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2008 09:46

Calcium chloride thuis bezorgd door fed ex? 8)


Ik weet niet waar dit over gaat maar het moet vast goed spul zijn, wie weet de nieuwe trend :lol:

Activation studies indicated that the refolded prochymosin mutants were capable of undergoing autocatalytic activation to produce pseudochymosin by cleaving its N-terminal 27 amino acid residues.

De fluorescein dextran groeten,

8)
8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-03-2008 10:33

Kijk Henry, zo moet je de mannen uit hun tent lokken. :wink:
Voor mij is brood nog het beste wapen (dus geen trend) zelf voor vissen uit de rode zee.

Mitsz, de ballen is wel heel erg toepasselijk :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 11:19

mitsz van der kamp schreef:
Kees Ouwehand schreef:Er wordt gevraagd naar de toekomst in termen van trends. Nu moeten die trends precies ingevuld worden? Als je dat weet, dan ben je dé trendsetter. Maar of je dat bent weet je ook niet van te voren. :P

Goeroes ben ik op aasgebied nog niet tegengekomen. Wel handige enthousiastelingen. Hun theoriën, als ze die al hebben, zijn slechts veronderstellingen. Maar ze doen het ermee en niet zonder succes. Het blijft een gebied waarbij de theorie belangrijker is dan de feiten. Feit is dat het beestje het wel vreet. :wink:

Groet, Kees


tis waar, maar wél het intrappen van een open deur. Van onze eigen voeding is nog maar weinig bekend, laat staan van die van karpers. Het enige wat velen onder ons als richtlijn nemen is de kennis uit de visteelt industrie.

Als het gaat om de toekomst heb ik een raadseltje:

FD X CaCl2 = de toekomst

de ballen


Dat wordt een hele discussie. Maar goed, alle respect en sommige theorien spreken mij meer aan dan andere. Met meer aanspreken is mijn vermoeden slechts dat ze dichter bij de feiten blijven. Niettemin blijft het (lok)aas om karper te vangen en is ons doel niet het jarenlang voeden van karper in een onnatuurlijke situatie waar ze geen natuurlijk voedsel tot hun beschikking hebben. Dus gelden er andere normen dan die van voeding die al helemaal niet onderzocht zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

19-03-2008 21:13

mitsz van der kamp schreef:
Als het gaat om de toekomst heb ik een raadseltje:

FD X CaCl2 = de toekomst



Gevriesdroogde ballen met een zakje CaCl2 erbij om ze droog te houden...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

19-03-2008 22:31

Het gaat mij er niet om om mensen uit de tent te lokken, dit lukt waarschijnlijk ook beter met een sixpak amstel dan met brood .
Maar wil gewoon en intresante discusie zien over ons aas en de verschillende visies daarop.
Iedereen kent de tijd nog wel van H.N.V , H.P , E.A . M.N.V enzo .
Wil wel eens weten welke theorieen nu nog up to date zijn .
Of in de toekomst weer terug komen .
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-03-2008 23:00

Mitsz,
dit is ook wel iets..

B-Traxim
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 23:20

Aan de mineralen, Henk?

Wat moeten trouwens de chloor ionen doen en wat dan met dezelfde chloor ionen van natriumchloride?

Vertel. :)

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-03-2008 23:24

Hoe kom je dààr nu weer op, Kees?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2008 23:25

Wordt gesuggereerd, Henk.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Piet Groot
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2008 12:32
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

20-03-2008 08:48

Natuurlijk zijn er ook mensen die als trendsetter zouden kunnen dienen.
Dat zijn de mensen die in hun kring dicht bij, of in de voederindustrieën zitten.
Die vertellen ook niet alles. Denk ook aan het opfokken van kuikens, kalveren maar ook zalm, forel en zalm.
Maar ook rundvee, paarden, varkens en gevogelte komen daarvoor in the picture.
Men gebruikt daar ook producten die zorgen voor betere kwaliteiten van o.a. de huid, het skelet, bloedomloop en ook aan spermakwaliteit wordt veel zorg besteed. In die zin komen separate amino's, en mineralen gekoppeld met deze amino's naar voren. De behoefte aan mineralen vnl de metaalhoudende wordt m.i. onderschat, ook in de viskweek. Daar is diepgaand onderzoek aan de gang.
Proeven wijzen op de inzet van het gebruik van meer zoetstof gecombineerd met mineralen en basisgrondstoffen die een hoge voedingswaarden kennen.
Chelaten worden al veelvuldig gebruikt, maar ook misbruikt en dat leidt in de "hobbysferen" tot een zekere problematiek. Zeg maar eens: "Gebruik een halve theelepel", dan wordt het weer een volle theelepel.
GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-03-2008 09:27

Piet een klein vraagje, een behoefte aan iets is dat een onderdeel waar de vis bewust naar op zoek is of is dat een menselijke wens omdat de vis dan beter groeit of minder uitvalverschijnselen heeft.
Is het het laatste heeft het als trigger weinig zin namelijk.

Al die dingen die jij noemt zijn voedingstechnische zaken, heel belangrijk daar niet van maar dienen niet ons doel, het verschil maken bij vangen of niet vangen want dat is DE trigger bij de vissers het interesseert hun verder niet of het iets toevoegt aan de gezondheid of niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Sam Bos

20-03-2008 18:43

heb vandaag iets aparts in duitsland gezien palingmeel whaha heb er effe 100 gram van mee gekregen echt apart spul en het stink keleren
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

20-03-2008 21:51

Zo heb ik vandaag contact gehad met iemand die normaal snoejes voor honden en katten maakt .
Dit gebeurt met en pers en word onder zeer zware druk geperst .
Nu gaan we volgende week woensdag eens en test doen met het persen van en boiliemix .
De bedoeling is om te kijken of we pellets kunnen maken die gelijk zijn aan onze boilies maar die dus maar een uur of 10 goed blijven.
Of te wel we gaan berkley eens kopieeren .
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en heb gelijk eens in de beste man zijn ingredienten kast rond gekeken .
En kwam en paar extracten tegen op natuurlijke basis .
Die stonden mij gelijk aan alleen de prijs van 200 euro per 5 kilo stond mij tegen .
Maar de dosering is daarin tegen wel weer heel laag .

Laat jullie het wel weten wat het resultaat is