duivenvoer


Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

15-02-2008 20:07

Hallo

Ik heb duivenvoer gekocht maar,
Ik heb zoveel verschillende meningen gehoord over het koken en weken ervan wat is nou het best?
Naar mijn weten is het toch 24 uur weken en dan half uurjte koken???


mvg tom
Carp spirit!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

15-02-2008 21:14

ja eventueel met flavour of suiker naar keuze.
vr gr peter
Gebruikersavatar
Danny Hulzebos
Berichten: 81
Lid geworden op: 18-04-2007 17:20
Locatie: groningen

16-02-2008 17:44

Mijn excuses :oops: search.php?fid[]=35
Zoekfunctie staat onderaan..

Of als je het sneller wilt doen in de frietpan,
op 190 graden en goed door koken die handel..
En ik laat het vaak afkoelen in een emmer met gesloten deksel..
dagje laten staan is voldoende wel..
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

16-02-2008 22:18

Danny hoelang moeten ze dan in de frituurpan?
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

17-02-2008 13:54

oke ben aardig wat geweten te komen via de zoek functie.
Ook dat ik de laatste 10min goet frolic mee kan kopen dat het goed gaat geuren.
Maar moet je net zoals bij tijgernoten Het duivenvoer in het zelfde water laten staan?
Carp spirit!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

17-02-2008 14:53

Tom de wal schreef:oke ben aardig wat geweten te komen via de zoek functie.
Ook dat ik de laatste 10min frolic mee kan koken dat het goed gaat geuren.
Maar moet je net zoals bij tijgernoten Het duiven voer in het zelfde water laten staan?

ja en als je het een paar dagen laat staan dan gaat het gisten schijnt nog beter te zijn.
vr gr peter
Rolf Kerkhof
Berichten: 36
Lid geworden op: 14-02-2005 20:28
Locatie: pochendam

17-02-2008 16:00

Hey Tom,ik vis altijd het voorjaar met duivenvoer, spul in een emmer met voldoende water erop,week later schimmel van het water afgieten, en je voer is klaar!! werkt goed!!vrij goedkoop en makkelijk!! succes ermee. groeten Rolf.
Mooi werk!!
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

17-02-2008 19:40

wel eerst koken neem ik aan of niet?
Carp spirit!
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

17-02-2008 22:47

als je het lang genoeg laat staan hoef je niet meer te koken. koken vesnelt alleen het proces.

Je kan het ook meteen een uur koken en klaar...

goed opgelet trouwens, van die frolic :wink:
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

18-02-2008 16:43

Ron, volgens mij zit je fout. Als je het laat weken ontkiemen de zaden juist sneller, dus je moet het zoizo goed koken
Mvg, Janieck
Rolf Kerkhof
Berichten: 36
Lid geworden op: 14-02-2005 20:28
Locatie: pochendam

18-02-2008 21:45

Hey tom ik kook het niet,ik week het duivenvoer alleen 4 a 5 dagen!! koken kan wel maar weken is makkelijker,en qua vangsten maakt het bij mij geen verschil!! succes ermee.
Mooi werk!!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

18-02-2008 22:21

Rolf Kerkhof schreef:Hey tom ik kook het niet,ik week het duivenvoer alleen 4 a 5 dagen!! koken kan wel maar weken is makkelijker,en qua vangsten maakt het bij mij geen verschil!! succes ermee.


Echt weer zo piet ... antwoord koken KAN wel weken is MAKKELIJKER alleen qua vangsten maakt het niet uit :roll: :roll: Maar weet jij ook of het schadelijk is voor een karper als je het niet kookt?

:roll: :roll: :roll: :cry:
vr gr peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-02-2008 09:45

Hij heeft in ieder geval zijn achternaam mee.
Als het maar vangt de rest maakt geen flikker uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-02-2008 13:59

Peter kuipers schreef:
Rolf Kerkhof schreef:Hey tom ik kook het niet,ik week het duivenvoer alleen 4 a 5 dagen!! koken kan wel maar weken is makkelijker,en qua vangsten maakt het bij mij geen verschil!! succes ermee.


Echt weer zo piet ... antwoord koken KAN wel weken is MAKKELIJKER alleen qua vangsten maakt het niet uit :roll: :roll: Maar weet jij ook of het schadelijk is voor een karper als je het niet kookt?

:roll: :roll: :roll: :cry:


Maar weet jij ook of het schadelijk is voor een karper als je het niet kookt?

heb je hier ook een antwoord op toevallig ? vooral in gedachte houdend dat het duivenvoer al meer dan 5 dagen in de week staat.

mocht je weten dat het schadelijk is , kan je dan even met feiten en argumenten komen ?

bij voorbaat dank.

Michel
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

19-02-2008 15:42

Door het koken word de zaaf kapot gekookt waardoor het niet meer kan ontkiemen. Door het alleen te weken word de vel dunner waardoor het juist nog sneller ontkiemt! Waarom denk je dat tuinierders ook eerst vaak hun zaden voorwerken. Anders probeer je het zelf :roll:
Mvg, Janieck
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

19-02-2008 16:22

michel Tja schreef:
Peter kuipers schreef:
Rolf Kerkhof schreef:Hey tom ik kook het niet,ik week het duivenvoer alleen 4 a 5 dagen!! koken kan wel maar weken is makkelijker,en qua vangsten maakt het bij mij geen verschil!! succes ermee.


Echt weer zo piet ... antwoord koken KAN wel weken is MAKKELIJKER alleen qua vangsten maakt het niet uit :roll: :roll: Maar weet jij ook of het schadelijk is voor een karper als je het niet kookt?

:roll: :roll: :roll: :cry:


Maar weet jij ook of het schadelijk is voor een karper als je het niet kookt?

heb je hier ook een antwoord op toevallig ? vooral in gedachte houdend dat het duivenvoer al meer dan 5 dagen in de week staat.

mocht je weten dat het schadelijk is , kan je dan even met feiten en argumenten komen ?

bij voorbaat dank.

Michel


Ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat alleen geweekt, dus niet gekookt, duivenvoer op 1 of andere manier schadelijk zou zijn. Ik zou eens graag willen weten wat er dan zo schadelijk aan is. Vissen waarbij een half veld tarwe uit hun rug groeit? Geperforeerde darmen doordat de boel begint te groeien?

Volgens mij is dit de wereld in gekomen doordat een Engelse visser, ik meen Hutchinson, ooit een oproep heeft gedaan om partikels te koken. Niet omdat het slecht zou zijn voor de vis, maar omdat er anders planten aan de oever van zijn favo lake zouden komen te staan die er eigenlijk niet thuis horen, door het morsen van ongekookt voer op de oever tijdens het voeren. Ter voorkoming van fauna vervalsing dus. En omdat hij geen zin had om steeds zijn stek van onkruid te ontdoen.....
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

19-02-2008 21:14

Een andere theorie is dat je duivenvoer moet koken omdat het anders in de maag van de karper uit kan zetten, waardoor de karper "ontploft"
Dit zou je kunnen verhelpen door het lang genoeg te laten weken, en daarna nog een keer te koken, zit je wat dat betreft 100% veilig.

Maar of je het moet koken om schadelijke stoffen in het duivenvoer te neutraliseren is mij niet bekend, maar wordt wel eens gezegd. lijkt mij sterk, want 9 van de 10 keer bewaar je het duivenvoer ook in het kookvocht, dus blijven die schadelijke stoffen er ook in zitten...

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

19-02-2008 21:32

Tim, als ik het goed heb heeft een karper geen maag :wink:

En over die schadelijke stoffen,

Als je het kookt ''sterven'' die dodelijke stoffen :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-02-2008 22:55

Welke schadelijke stoffen?
Of bedoel je die stoffen waardoor alle duiven de pijp uitgaan?

Weken kan voldoende zijn, mits het lang genoeg en goed gebeurd.
Koken is beter, het bevorder de verteerbaarheid.
Gekiemd graan is soms beter dan beide bovengenoemde..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

19-02-2008 23:15

Douwe Bijlsma schreef:Hij heeft in ieder geval zijn achternaam mee.
Als het maar vangt de rest maakt geen flikker uit.



Tenminste iemand die me begrijpt het zal wel aan de provincie liggen. :roll:
vr gr peter
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

19-02-2008 23:24

Duivenvoer geeft men ongekookt en ongeweekt aan, en je gelooft het niet: Duiven, en die hebben wel een maag. En ik heb echt nog nooit gehoord van ontplofte duif.

Dat je sommige partikels kookt om er een fout stofje uit te koken, pinda's schijnen daar last van te hebben, daar kan ik nog wel inkomen. Maar verder.

Daar diverse karpers het nodig vonden om mijn mooie trui van schapenwol onder te kakken met een prut vol mosselschelpstukjes, maak ik me over het spijsverterings gedeelt van onze karper niet zo veel zorgen eigenlijk.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

20-02-2008 08:34

Jop Boot schreef:Duivenvoer geeft men ongekookt en ongeweekt aan, en je gelooft het niet: Duiven, en die hebben wel een maag. En ik heb echt nog nooit gehoord van ontplofte duif.

Dat je sommige partikels kookt om er een fout stofje uit te koken, pinda's schijnen daar last van te hebben, daar kan ik nog wel inkomen. Maar verder.

Daar diverse karpers het nodig vonden om mijn mooie trui van schapenwol onder te kakken met een prut vol mosselschelpstukjes, maak ik me over het spijsverterings gedeelt van onze karper niet zo veel zorgen eigenlijk.


Een duif is heel iets anders dan een Karper Jop. Ook bij een duif gaat het niet rechtstreeks naar de maag maar wordt het voer eerst geweekt en iets voorverteerd door de zuren in zijn lichaam.
De verteringssappen van een duif zijn vele malen sterker dan die van onze zwemmende vriend. Waarom heeft een koe meerdere magen denk je? omdat gras en planten eenvoudig te verteren zijn?
Henk ter maat heeft het bij het juiste eind. Koken is beter voor de vis omdat het ''verteren'' simpelweg beter gaat. Het neemt niet weg dat langdurig voorweken ( minstens 5 dagen) ook gedaan wordt zonder schade toe te brengen. Gekookte particles komen er wel onherkenbaarder uit als de geweekte soortgenoten.
Conclusie, gewoon even een halfuurtje koken. Dat is de moeite toch niet?
:wink:
Gewoon het zekere voor het onzekere nemen, dan zit ik in elk geval rustiger bij het water omdat ik weet dat ik het goed doe.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

20-02-2008 09:18

Cor Hendriks schreef:
Jop Boot schreef:Duivenvoer geeft men ongekookt en ongeweekt aan, en je gelooft het niet: Duiven, en die hebben wel een maag. En ik heb echt nog nooit gehoord van ontplofte duif.

Dat je sommige partikels kookt om er een fout stofje uit te koken, pinda's schijnen daar last van te hebben, daar kan ik nog wel inkomen. Maar verder.

Daar diverse karpers het nodig vonden om mijn mooie trui van schapenwol onder te kakken met een prut vol mosselschelpstukjes, maak ik me over het spijsverterings gedeelt van onze karper niet zo veel zorgen eigenlijk.


Een duif is heel iets anders dan een Karper Jop. Ook bij een duif gaat het niet rechtstreeks naar de maag maar wordt het voer eerst geweekt en iets voorverteerd door de zuren in zijn lichaam.
De verteringssappen van een duif zijn vele malen sterker dan die van onze zwemmende vriend. Waarom heeft een koe meerdere magen denk je? omdat gras en planten eenvoudig te verteren zijn?
Henk ter maat heeft het bij het juiste eind. Koken is beter voor de vis omdat het ''verteren'' simpelweg beter gaat. Het neemt niet weg dat langdurig voorweken ( minstens 5 dagen) ook gedaan wordt zonder schade toe te brengen. Gekookte particles komen er wel onherkenbaarder uit als de geweekte soortgenoten.
Conclusie, gewoon even een halfuurtje koken. Dat is de moeite toch niet?
:wink:
Gewoon het zekere voor het onzekere nemen, dan zit ik in elk geval rustiger bij het water omdat ik weet dat ik het goed doe.


Dat vind ik dus ook. Gewoon dat kleine beetje extra moeite nemen wat is een half uur op een mensen leven?
vr gr peter
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

20-02-2008 16:20

Daar de karper geen maag heeft,alleen een darmkanaal,en omdat het lang duurt(met koude temperaturen tot 17 uur) vooralleer het opgenomen eten wordt verwijderd (poepen,uitgekakt) wordt er aangeraden om ALLE partikels te koken (na weken),dit om uitzetting in de darm te voorkomen.Ge kunt altijd eens de proef doen,duivenvoer dat 5 dagen geweekt is eens 15 min laten doorkoken en dan kijken of het volume hetzelfde is gebleven.Zou er persoonlijk voor kiezen om de kookketel niet bomvol te doen,daar ge anders heel waarschijnlijk de boel moet opkuisen (zullen de pan uitrijzen,lijk ze zeggen.
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

18-03-2008 11:00

Het weken en koken van duivenvoer zorgt er trouwens ook voor dat alle smaak- en geurstoffen vrijkomen. Het voer wordt dus in ieder geval aantrekkelijker voor de karper.

Als ik weinig tijd heb, kook ik droog duivenvoer een uur, en laat het dan afgegoten een dag staan. Als ik alle tijd heb, zet ik het 3 dagen in de week, en kook het 10 minuten na.