Hoe hang je nou een karper weg..?


Plaats reactie
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

29-01-2003 21:12

Ja dit hoort misschien in de topic van bewaarzakken, maar daar stond het niet en om nou zo'n oude topic te schoppen..

Hoe dan ook;

Als je een karper wil zakken (Nee begin daar nou niet over) hoor je daarover dat je hem moet weghangen in dieper water. Het lijkt me niet dat dat voor de kant is.
Nou, je doet de zak met vis een eindje uit de kant het water in. Maar dan? Waar maak je de zak mee vast? Een Touw? Ok, en waar maak je die vast, want naar mijn idee als je hem aan je rodpod hangt, en het golft een beetje, knalt de karper de kant op..

Ideeen iemand?

mvg
Robbert
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

29-01-2003 21:28

Wat je dan kan doen is een bankstick zo ver mogelijk in het water zetten en dan een extra lange touw eraan met daar de zak aan.

Maar het beste blijft niet zakken.

MVG
Piotr
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

29-01-2003 21:34

Piotr, bedankt voor de reactie.

Het zou dus betekenen dat ik snachts (misschien) het water in moet.. Hmm wordt dus wat extra ondergoed meenemen :razz:

mvg
Robbert

Ik zie trouwens dat m'n topic een beetje op de verkeerde plaats staat :razz:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

29-01-2003 22:20

Als je zakt...


...moet die bankstick VAST zitten.

...moet dat touw goed vast geknoopt zijn.

...moet je je er zo goed mogelijk over informeren en het liefst eens oefenen met een groot zinkend voorwerp.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

29-01-2003 23:57

EEh Robbert,

wel eens van laarzen gehoord mischien?

Als je vanaf een strandje vist met je netjes gepoetste schoenen wordt het wel wat lastig om een vis te zakken ja. :smile:

jeroen
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

30-01-2003 00:05

MENsen leg de zak uit de zon, want waar veel zon op staat kost zuurstof!!!

Leg de vis altijd op de bodem!!!! i.v.m de zwemblaas van de vis.

Ik zak nooit geen vis als het niet nodig is, want het is echt geen pretje.

Veranker de zak goed, en zorg dat ie R U I M genoeg is. Beter iests duurder, dan een kromme staart in een te kleine zak met veelste kleine mazen!!!!!!!!!!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

30-01-2003 15:59

MENsen als de zon schijnt zak geen vis.

Voor de rest gebruik je zoek functie.

Wim
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-01-2003 16:04

Mocht ik het nodig vinden, een vis te zakken (eigenlijk pas 1x voorgekomen) dan gebruik ik mijn lieslaarzen om zo ver mogelijk uit de kant te lopen. Daar duw ik een brede stevige stormstick de grond in, zoeen met een soort van schroefdraad, zodat je hem nog verder de grond in kan draaien. En dan een goede knoop leggen. Dan kan er niks fout gaan, en kan je de vis diep genoeg leggen.

mvg
stefan
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

30-01-2003 18:41

Op 2003-01-29 23:57, schreef Jeroen WJ houdijk:
EEh Robbert,

wel eens van laarzen gehoord mischien?




Ja, weleens van gehoord ja :smile: Maar gewone laarzen zitten tot de knieen.. Dat is nou niet bepaalt diep. En ik ben niet in het bezit van lieslaarzen.

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

30-01-2003 19:16

Twee stormpalen (in diep water) de grond in slaan, en daar tussen de zak hangen!! En als er stroming is de vis met de kop in de stroom leggen.

Mvg.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

31-01-2003 18:27

Op 2003-01-30 00:05, schreef jordyopthof:

Leg de vis altijd op de bodem!!!! i.v.m de zwemblaas van de vis.



jordy... hoe wil je er zeker voor zijn dat de vis op de bodem ligt? verzwaren met een steen ofzow :razz: de vis kan zelf toch weer gaan steigen?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

31-01-2003 18:34

HA Grapjas............

Wat ik bedoel natuurlijk en dat weet jij ook wel is dat het touw voldoende lang genoeg is zodat de vis op de bodem kan liggen. Dit doet de vis meestal meteen. Tuurlijk gaan ze soms wel even wat zwemmen in de zak, maar voor mensen die een vis een nachtje zakken is het toch echt van belang dat de vis met de zak naar de bodem kan zakken. :wink:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gast

01-02-2003 15:46

Hoe hang je nou een karper weg??
Je hoort helemaal geen karpers in een zak te stoppen. Wees blij en dankbaar dat je zo'n schitterende vis mag vangen. Als dank stop je hem dan in een zak? Zitten we dan nog steeds in het stadium van dat de foto belangrijker is dan de vis. De vis wordt alleen maar onnodig gestresst, moet daarna weer opgetild worden, daarna moet hij nog stil blijven liggen voor de foto's. Allemaal risicofactoren waarbij dingen mis kunnen gaan en de karper zich kan verwonden.
M.i. kun je de vis na hem gevangen te hebben, even bewonderen(eventueel een snelle foto) en daarna wordt hij voorzichtig weer terug gezet. Karpers in zakken stoppen hoort m.i. NIET bij de karpervisserij.

M.vr.gr. John.
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-02-2003 19:33

John,

Een foto is zeker niet belangrijker dan de vis, maar als jij er zo over denkt kan je dan niet beter stoppen met vissen!!?
Mag het haken, drillen en scheppen van een vis dan wel?
Als het verantwoord is waarom niet, en foto`s kunnen achteraf ook nog nuttig zijn (voor evt. terugvangsten: gewichttoename, groei enz).
Buiten het feit dat herinneringen wat sneller naar boven komen met een foto, want zonder foto is men het moment (de vis) toch wat sneller vergeten...toch?

Mvg..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Kazen op 2003-02-01 19:35 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

01-02-2003 23:24

Inderdaad Stefan.
Als je weet waar je mee bezig bent dan is er niets aan de hand.
Ik zak zelf bijna nooit karpers maar heb wel altijd drie bewaarzakken bij me. Ik vang bijna nooit grote karpers en ik heb (op dit moment) toch geen fototoestel. Ik neem ze toch mee voor het geval dat.
Als ik een mooi vis vang dan zet ik hem toch graag op de foto. EWn dan krijg ik wel iemand zoi gek om s'morgens een foto te komen maken van de gevangen vis. Op de wateren waar ik vis krijg ik ook regelmatig brasembeten zodat ik in een nacht toch een keer of tien wakker schrik van enkele piepjes of een run. Ik zou dan elke keer ff checken of de conditie van de vis niet sterk terugloopt. Als dat wel zou gebeuren dan zou ook die 50-ponder (Ik moet toch ergens van dromen) teruggaan zonder foto.

mvg Rob
Gast

01-02-2003 23:30

Hoi Rob,
Hoe wou jij in het donker dan even checken of de conditie van de vis niet sterk terugloopt?
Ik hoop dat je je grote karper vangt dit jaar.

M.vr.gr. John
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

01-02-2003 23:36

Ik ben natuurlijk geen karperdokter, ik zou kijken of de vis niet raar begint te doen of de neiging krijgt op zijn zei te liggen of iets anders wat ik niet gewend ben bij karpers.
Ik bheb zo het vermoeden dat ik die 50 pond dit jaar niet haal. Met 20 ben ik reeds meer dan tevreden.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-02-2003 01:46

Beste John

Als een karper op de juiste manier in een bewaarzak wordt gedaan, hiermee bedoel ik dus het hele verhaaltje, dan kan er weinig gebeuren. Er zijn trouwens genoeg postings te vinden op dit board over het zakken van een karper.

Ook zijn er genoeg manieren om bij het fotograferen er voor te zorgen dat de levenslustige karper geen schade op kan lopen. Ook dit is na te lezen in die postings.

Veel leesplezier
Bart
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-02-2003 13:31

Hoe hang je nou een karper weg..?
Ik heb gelezen dat de beste plek een vochtige en koele keldermuur is dmv een aantal spijkers door bek en staart en hem dan een dag of wat laten hangen met een goed met wijn doordrenkte spons in zijn bek.
Wel er voor zorgen dat de spons lekker nat blijft en dat de bloedhond niet het lef heeft dood te gaan.
Nee alle gekheid op een stokje,gebruik "zakken" zo min mogelijk en op de diepste plek die je kan vinden.
Let er ook op dat als je op een langzaam aflopend strandje vist en het hard in je gezicht waait de zak niet op het droge kan spoelen doordat het touw bijv te lang is of zo !
Heeft namelijk al eens het leven gekost van een flink aantal vissen bij een aantal zwaar bezopen Duitsers op Du Der(is dus niet bij mij gebeurd hoor !!!)
Krijg gewoon kippevel als ik er aan denk dat zo'n arme karper levend aan de muur wordt gehangen ergens in een frans keldertje :sad:
Kreeg gisteren ook weer eens kippevel bij het zien van hoe ze in spanje weer een paar stieren afslachtten en daar dan later heel popiejopie over stonden te doen.
Ik weet dat karpervissen ook niet geheel diervriendelijk is maar zulke dingen zijn gewoon niet goed te praten en zeker in het geval van die stieren hoop ik altijd maar dat zo'n knakker in carnavalsoutfit effe zo'n hoorntje tussen zijn beentjes krijgt :smile: :smile: :smile:
Dennis
Plaats reactie