Readymade boilies maken


johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

02-01-2008 08:26

Weet iemand een recept om readymades te maken? Ik lees alleen over freezerbaits,maar kan niks vinden over readymades. Nu weet ik dat de meeste vissers zweren bij freezerbaits,maar ik ben ervan overtuigd dat er ook goede readymades gemaakt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

02-01-2008 09:05

JohnnY


je hebt conservering van diverse merken.

je kunt ook met E 202 gaan testen, je moet hier wel mee uitkijken je gebruikt altijd te veel hiervan.

je kunt ook ascobienezuur gaan gebruiken ( citroenzuur) wordt veel in de bakkerijen gebruikt om bv Cake te conserveren.

kijk wel uit met het conserveren, er zijn niet voor niks regels in de voedingsindustrie, het is zekers schadelijk voor mensen als er te veel in zit, laat staan voor de vis.


ik zou ze gewoon luchtdrogen, dit is zekers niet schadelijk voor de vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-01-2008 10:49

Ray klein vraagje hoe snel gaat een stukje cake schimmelen als het in contact komt met vocht enz.????

Hoelang zou het duren voor de cake gaat schimmelen mocht de bakker op dezelfde manier omgaan met het materiaal waar hij mee werkt zoals de (thuis)boiliebakker doet??

En hoeveel conservering heb je dan nodig om dit te voorkomen???????

Hoever zit je dan over de maximaal toegestane hoeveelheid in?????????

Wat zou er met de bakker of producent gebeuren als ze controle krijgen van de Keuringsdienst van Waren????

Hoelang zou een dergelijke bedrijf nog open mogen blijven??

Hoe hoog zou de straf dan worden indien hij zover gaat overdoseren dat er mensen ziek worden van die manier van conserveren??

Terug naar de boilies:
zou je aan de maximaal wettelijke toegestane hoeveelheid conserveringsmiddel genoeg hebben om de boilie buiten de vriezer net zo lang houdbaar te maken dan de fabrieksboilies?

Is deze hoeveelheid verantwoord omgaan met het troeteldier wat gepamperd moet worden op matten enz.???

Beantwoord de vraag van de topicstarter nu nog eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

02-01-2008 11:07

Douwe

gaat het weer goed met je.??

ik geef hem meerdere mogelijkheden maar geef ook aan dat gewoon luchtdrogen de beste en meest gezonde oplossing is voor het goed houden van de boilie.


ik heb de discusie gevolgd over de aalscholvers, maar ergens positief op kunnen reageren schijnt niet mogelijk voor je te zijn.


het is 2008 man!!!! kom uit dat depresieve dal, en ga lekker vissen.!!!! ( en iets minder achter die PC )
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

02-01-2008 11:17

[quote="Douwe Bijlsma"]Ray klein vraagje
ik tel er 9 :o gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-01-2008 11:37

Ray indien een paar simpele vraagjes ook al onder een depressie vallen kan iedereen wel aan de medicijnen.

Ik neem aan dat je de antwoorden wel weet maar niet wilt plaatsen.

Voor wat betreft de aalscholvers moet je ook eens beter lezen en de juiste intentie proberen te ontdekken.

Ik constateer dat jij meer op de naam reageert dan op de vragen, toch lijkt het mij gezien de intentie van dit forum: discuseren en elkaar vragen stellen, beter om de vragen te beantwoorden en niet op de man te gaan spelen.

Harald jij mag de vragen ook gaan beantwoorden hoor.
Dat is beter dan de oneliners die nergens toe leiden, en nergens antwoord op geven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

02-01-2008 11:59

Douwe.

conserveren is bij mij niet van toepassing dus weet jouw vragen niet.Wil ze zelfs niet weten.
Ik geef Johnny alleen de mogelijkheden, en geef een tip om ze lucht te drogen. KLAAR.!!!

Maar wat me bij jouw opvalt dat je altijd gaat lopen zeiken bij de gene die iemand normaal een vraag probeert te antwoorden.

wat jij doet heeft niks te maken met discussie, is gewoon ziekerij. Als je zo in het dagelijks leven bent heb ik medelijden met de mensen om je heen.

hier heb je een link:http://www.zorgkantoorfriesland.nl/consumenten/Eigen+bijdrage/Zorgvormen/Psychotherapie-Psychiatrie/
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

02-01-2008 12:47

[Harald jij mag de vragen ook gaan beantwoorden hoor.
Dat is beter dan de oneliners die nergens toe leiden, en nergens antwoord op geven.[/quote] daar ben ik heel makkelijk in douwe ik antwoord niet op die onozele vragen van jou , ik werk nooit met chemische produckten en die dat wel doen zijn in mijn ogen ook een stelletje randebielen gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
janwillem hilverts

02-01-2008 13:33

Ray,

Aan de ene kant moet ik jou (en Harald) gelijk geven in je antwoord op Douwe. Maar bekijk het ook eens van de andere kant!

Dan zijn al deze (kleine) vragen geen zeikerij in dit geval. Als je logisch nadenkt zijn dit dingen waar je zeer goed rekening mee moet houden. Conservering is niet zomaar een goedje wat je "even" kan gaan testen. Dus daar heeft Douwe wel weer gelijk in!

Oke, hij zou het misschien anders kunnen formuleren voortaan. Want vaak leest de mens verkeerd en komt het inderdaad verkeerd (in jou ogen als zeikerij) over. Daar moet ik je wel een heel klein beetje gelijk in geven over hem. Maar toch zijn de vragen die hij vaak beantwoord met zijn vragen, zeer opmerkelijke (goede) leerpunten die je zelf misschien nooit te weten was gekomen.

Dus voor je oordeelt, bekijk het eens van 2 kanten! Vooroordelen is zo makkelijk... Dat een andere kant opkijken al niet eens meer kan...... Naja... te veel werk is :roll:
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

02-01-2008 13:46

elke conservering is in mijn ogen niet geod voor de kwaliteit van Bullie, invriezen of luchtdrogen zijn goede alternatieven..




Zo en we zijn weer ON-Topic :roll:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-01-2008 14:49

Ray je hoeft geen medelijden met de mensen om mij heen te hebben zou jij mij persoonlijk kennen zou je dat weten ook.

Jij geeft een advies waarvan je zelf niet eens de draagwijdte kent, daar is de topicstarter mee geholpen zeg, hou je dan stil.

Verder vind ik het wel best met jou.
Vissen is een hobby, geen religie!
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

02-01-2008 15:42

Douwe aan jouw antwoorden te zien, blijkt dat je over bepaalde zaken best verstand hebt en zinnige antwoorden geeft, maak je wat minder druk om randzaken, op zich was het geen rare vraag toch?
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

02-01-2008 15:52

Douwe ik denk dat we over dit onderwerp al genoed hebben gezeverd!

Hoe weet jij of je te veel van deze producten per dag inneemt.

Lees jij op elk pakje koeken, cake, salades, cola, fruitsap, enz... welke middelen er inzitten en hoeveel er hier van inzit? :P

Dan hoop ik dat er voor jou onder de kerstboom een rekenmachine en een bloknote lag om alles op te schrijven en uit te rekenen want onthouden zal zeker niet meer lukken! 8)

We moeten gewoon voorzichtig omspringen met conserveermiddelen en een combinatie van verschillende technieken is misschien de juist oplossing. :D
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

02-01-2008 17:22

Als ik de boilies luchtdroog , hoe lang moet ok ze dan laten drogen en hoelang blijven ze goed dan? En zijn er ook conserveermiddelen op natuurlijke basis,dus niet chemisch?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-01-2008 17:38

Johny onschuldige natuurlijke conserveringsmiddelen bestaan niet, sommigen zijn nog schadelijker dan de chemische, niet conserveren dus.

Sander de vraag op zich is niet vreemd, daaruit blijkt dat de topicstarter niet weet waar hij mee bezig zou willen zijn.

Ray geeft als kenner, tenminste zo laat hij dat voorkomen, een antwoord waaruit de topicstarter datgene haalt wat hij wil weten, niet het drogen of het vriezen, nee conserveren en ook nog waarmee.
Ray haalt de vergelijking op van een cakebakker die onder zware controle staat van de Keuringsdienst van Waren.
Die vergelijking slaat nergens op omdat de boiliebakker zwaar moet overdoseren om schimmelen te voorkomen.

De vragen beantwoord Ray niet omdat hij geen antwoorden op mijn vragen kent tenminste dat zegt hij zelf.

In dat soort gevallen is het beter om vragen te beantwoorden met dat je het niet weet in plaats van de persoon aan te vallen.

Misschien te veel feest gevierd in de afgelopen maand.

On topic: niet conserveren het is niet voor niets dat vriezers beter scoren dan RM boilies.
Tenminste als je er ook nog mee wilt gaan voeren en een lange termijn reactie van de vissen verwacht.


Tony ik weet het niet en ik lees ook zeker de bijsluiter niet, wat ik wel weet is dat producten voor menselijke consumptie in Nederland onder zware controle staan.
Ik heb er geen rekenmachine voor nodig om te begrijpen dat een boilie daar ver boven gedoseerd is.

Voorzichtig is GEEN middelen gebruiken, de combinatie van technieken en tactieken daar ligt inderdaad een oplossing.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-01-2008 18:12

Pfff, mannen toch. Conserveermiddelen worden overal in de voedingsindustrie toegepast en info is ruimschoots voorhanden. En natuurlijk is een karper geen mens. Maar reken voor het gemak met gemiddelden. Bijvoorbeeld gemiddeld gewicht karper rond 7 kg en 3% van het lichaamsgewicht als dagelijkse inname. De vraag bij deze bezorgdheid is of karper over dezelfde allergische reacties beschikt als een miniem deel van de bevolking. Zo ja, dan zou ik maar uitkijken. Er zijn namelijk ook mensen die allergisch zijn voor vismeel. Anderzins doen feiten meer dan spookbeelden.

E202: Kaliumsorbaat
t-2,4-hexadieenzuur kalium zout
2-propenylacrylzuur kalium zout

Herkomst:
Kalium zout van sorbinezuur (E200), een natuurlijk zuur van de bessen van de lijsterbes (Sorbus aucuparia ), waar de naam ook aan is ontleend. Commercieel wordt het chemisch gemaakt via verschillende processen.

Functie en eigenschappen
Sorbinezuur en sorbaten zijn conserveermiddelen, vooral werkzaam tegen schimmels en gisten in een licht zure omgeving. Ze werken niet tegen bacteriën. Het werkt evenmin bij niet zure producten (pH boven 6.5).

Producten:
Als conserveermiddel in allerlei lproducten en roggebrood.

Acceptable dagelijkse inname (ADI) :
Tot 25 mg/kg lichaamsgewicht

Bijwerkingen :
Bij de gebruikte concentraties zijn geen schadelijke effecten te verwachten. Een zeer klein percentage van de bevolking heeft last van pseudo-allergische reacties.

Dieetbeperkingen :
Geen. Sorbaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

E330 Citroenzuur
Herkomst:
Citroenzuur is een onderdeel van iedere levende cel, aangezien het een sleutelrol speelt in de stofwisseling van de cel. In hoge concentraties komt het voor in citrusvruchten, maar ook in kiwi aardbeien en ander zacht fruit. Commercieel wordt het gemaakt door fermentatie van melasse door de schimmel Aspergillus niger.

Functie en eigenschappen
Citroenzuur heeft vele verschillende functies. Het versterkt de antioxidant werking van antioxidanten, maar heeft zelf geen antioxidant werking. De belangrijkste functies zijn zuurteregelaar en als aromacomponent. Het versterk de gel in jams en marmelades en voorkomt de bruining van fruit en producten met vruchten

Producten:
zeer veel producten

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
geen limiet

Bijwerkingen :
Citroenzuur is een normale stof in ons lichaam en wordt door het lichaam opgenomen zonder enige bijwerking. Er zijn wel mensen bekend met een (zeer zeldzame) citroenzuurintolerantie, deze moeten ook alle soorten zacht fruit, bessen en producten met deze vruchten vermijden. Het veroorzaakt geen kanker, voor de achtergrond van dit ´Broodje-Aap´ verhaal, zie hier.

Dieetbeperkingen :
Citroenzuur en citraten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten. Ze geven geen allergische reacties bij mensen met allergie voor citrusvruchten, aangezien citroenzuur uit suiker gemaakt wordt en niet uit deze vruchten.

Even een rekenvoorbeeld. Karper van 7 kg eet per dag afgerond 200 gram aas. Daar mag 7*25 mg E202 in zitten. Is 175*1000/200=875 mg/kg of 0.875 gram geconcentreerd E202 per kg aas. Nu nog nauwkeurig wegen (maar je kunt verdunnen). :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

02-01-2008 19:17

Heren heren toch,
En 2008 zou het jaar van meer tolerantie en respect worden, in plaats van er meteen op in te hakken.

Meer elkaar verdragen en liefdevol benaderen, kijk naar mij. :lol: CN

[imgAfbeelding][/img]
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-01-2008 19:20

Voeg het gestelde van Douwe en de antwoorden van Kees bij elkaar dan heeft Douwe wel een punt Ray.

Als je op dit soort vragen antwoord geeft moet je heel goed weten waar je over praat en welke hoeveelheden te gebruiken.

Let wel, ik heb van deze materie ook weinig verstand, maar kan wel rekenen :wink:

En niet gelijk op de man spelen mannen, maar op feiten.

Goede jaarwisseling gehad mannen :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-01-2008 21:40

Harnold Kikkert schreef:Voeg het gestelde van Douwe en de antwoorden van Kees bij elkaar dan heeft Douwe wel een punt Ray.

Als je op dit soort vragen antwoord geeft moet je heel goed weten waar je over praat en welke hoeveelheden te gebruiken.

Let wel, ik heb van deze materie ook weinig verstand, maar kan wel rekenen :wink:

En niet gelijk op de man spelen mannen, maar op feiten.

Goede jaarwisseling gehad mannen :wink:

gr Harnold

Daar heb ik niks aan toe te voegen...nou enkel dan dat liefdevol benaderen dan zoals Cor het voorstelt :lol:
Zo niet....dan stuur ik deze kerstengel op jullie af 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-01-2008 22:37

Cake is niet te vergelijken met boilies.
Ander deeg/beslag, andere droge stofgehalte.
Totaal andere voedingswaardes, niet te vergelijken dus.

Volgende vraag..

Hoeveel gram voeding kan ik tot mij nemen om binnen de 25 mg ADI te blijven?
Tel dan wel graag alle mg per gram voedingsmiddelen bij elkaar op en vergeet daarbij niet de combinaties die elkaar niet verdragen en/of versterken..

Voor de rekenmeesters doe ik hier (voor het gemak) de tabel erbij.
Sterkte..

Kleurstoffen.

Kleurstoffen, waarmee voedingsmiddelen door en door en aan de oppervlakte gekleurd mogen worden.


E 100: Curcumine
E 101: Lactoflavine
E 102: Tartrazine (zeer berucht om allergie, vooral in combinatie met E 210)
E 104: Chinolinegeel
E 107: Geel G2 (reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid, hyperaktiviteit bij kinderen)
E 110: Oranjegeel S (vaak samen met E 150: reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid)
E 120: Cochenille (niet geschikt voor vegetariërs: gemaakt van schildluizen)
E 122: Azorubine (hyperaktiviteit bij kinderen)
E 123: Amarant (reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid, hyperaktiviteit bij kinderen)
E 124: Cochenille-rood A (vervanger van E 120, reakties bij astma en aspirine-overgevoeligheid, hyperaktiviteit bij kinderen)
E 127: Erythrosine (koolteerkleurstof, speelt mogelijk een rol bij Minimal Brain Disfunction)
E 128: Rood 2G (veroorzaakt mogelijk bloedarmoede door omzetting in de darm naar aniline)
E 131: Patentblauw V (netelroos/jeuk, verlaagde bloeddruk)
E 132: Indigotine (verhoogt mogelijk vatbaarheid voor virussen)
E 133: Briljantblauw FCF (allergische reakties zoals eczeem, kan voorkomen in doperwten in blik)
E 140: Chlorofyl
E 141: Koperhoudende complexen van chlorofyllen en chlorofyllinnen
E 142: Briljantzuur groen BS
E 150: Karamel
E 151: Briljantzwart BN
E 153: Carbo medicinalis vegetalis (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 160: Carotenoïden:

a) Alfa-, beta-, gammacaroteen
b) Bixine, norbixine (orleaan, annatto)
c) Capsanthine, capsorubine
d) Lycopeen
e) Beta-apo-8'-carotenaal
f) Ethylester van beta-apo-8'-caroteenzuur
E 161: Xanthofyllen:


a) Flavoxanthine
b) Luteïne
c) Kryptoxanthine
d) Rubixanthine
e) Violoxanthine
f) Rhodoxanthine
g) Canthaxanthine(mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 162: Bietenrood en betanine
E 163: Anthocyanen
E 171: Titaandioxide
E 172: IJzeroxiden en -hydroxiden

Kleurstoffen uitsluitend voor oppervlaktekleuring.

E 170: Calciumcarbonaat
E 173: Aluminium
E 174: Zilver
E 175: Goud



Kleurstoffen uitsluitend voor bepaalde doeleinden.

E 180: Rubis pigment (litholrubine BK, voor het kleuren van de korst van de kaas)

Conserveermiddelen.


E 200: Sorbinezuur (in zuivel, roggebrood, diepvriespizza: mogelijk huidirritatie bij uitwendig kontakt)
E 201: Natriumsorbaat (zie E 200)
E 202: Kaliumsorbaat (zie E 200)
E 203: Calciumsorbaat (zie E 200)
E 210: Benzoëzuur (spijsverteringsremmend, netelroos, reakties bij astma en gevoeligheid voor aspririne, zie ook E 102)
E 211: Natriumbenzoaat (zie E 210, afgeraden bij hyperaktieve kinderen)
E 212: Kaliumbenzoaat (zie E 210)
E 213: Calciumbenzoaat (zie E 210)
E 214: Ethylester van p-hydroxybenzoëzuur (zie E 210, in gedroogd fruit en gekookte biet)
E 215: Natriumderivaat van het ethylester van p-hydroxybenzoëzuur (zie E 210 en E 214)
E 216: Propylester van p-hydroxybenzoëzuur (zie E 210 en E 214)
E 217: Natriumderivaat van het propylester van -hydroxybenzoëzuur (zie E 210 en E 214)
E 218: Methylester van p-hydroxybenzoëzuur (zie E 210 en E 214)
E 219: Natriumderivaat van het methylester van p-hydroxybenzoëzuur (zie E 210 en E 214)
E 220: Zwaveldioxide (vermijden bij slechte lever- en nierwerking)
E 221: Natriumsulfiet (breekt vitaminen af, vermijden bij slechte lever- en nierwerking)
E 222: Natriumwaterstofsulfiet
E 223: Natriumdisulfiet
E 224: Kaliumdisulfiet
E 226: Calciumsulfiet
E 227: Calciumwaterstofsulfiet
E 230: Bifenyl
E 231: Orthofenylfenol
E 232: Natriumorthofenylfenaat
E 233: Thiabendazol
E 236: Mierenzuur
E 239: Hexamethyleentetramine
E 249: Kaliumnitriet
E 250: Natriumnitriet
E 251: Natriumnitraat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 252: Kaliumnitraat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 260: Azijnzuur
E 261: Kaliumacetaat
E 262: Natriumdiacetaat
E 263: Calciumacetaat
E 270: Melkzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 280: Propionzuur
E 281: Natriumpropionaat
E 282: Calciumpropionaat
E 283: Kaliumpropionaat
E 290: Koolstofdioxide

Anti-oxidantia.

Stoffen met uitsluitend anti-oxidatieve werking.

E 300: L-ascorbinezuur (vitamine C)
E 301: Natrium-L-ascorbaat
E 302: Calcium-L-ascorbaat
E 303: 5,6-diacetyl-L-ascorbinezuur
E 304: 6-palmitoyl-L-ascorbinezuur
E 306: Sterk tocoferolhoudende extracten van natuurlijke oorsprong (vitamine E)
E 307: Synthetisch alfa-tocoferol
E 308: Synthetisch gamma-tocoferol
E 309: Synthetisch delta-tocoferol
E 310: Propylgallaat
E 311: Octylgallaat
E 312: Dodecylgallaat
E 320: Butylhydroxyanisol (BHA)
E 321: Butylhydroxytolueen (BHT)

Stoffen met een anti-oxidatieve werking, maar eveneens met andere functies.

E 220: Zwaveldioxide (zie hierboven bij de eerdere vermelding)
E 221: Natriumsulfiet
E 222: Natriumwaterstofsulfiet
E 223: Natriumdisulfiet
E 224: Kaliumdisulfiet
E 226: Calciumsulfiet
E 322: Lecithinen (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
Gehydroliseerde lecithinen

Stoffen die de anti-oxidatieve werking van andere stoffen kunnen versterken.

E 270: Melkzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 325: Natriumlactaat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 326: Kaliumlactaat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 327: Calciumlactaat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 330: Citroenzuur
E 331: Natriumcitraten
E 332: Kaliumcitraten
E 333: Calciumcitraten
E 334: Wijnsteenzuur
E 335: Natriumtartraten
E 336: Kaliumtartraten
E 337: Natriumkaliumtartraat
E 338: Orthofosforzuur
E 339: Natriumorthofosfaten
E 340: Kaliumorthofosfaten
E 341: Calciumorthofosfaten


Emulgeermiddelen, stabiliseermiddelen, verdikkingsmiddelen, geleermiddelen.

Plantaardige gommen.

E 400: Alginezuur
E 401: Natriumalginaat
E 402: Kaliumalginaat
E 403: Ammoniumalginaat
E 404: Calciumalginaat
E 406: Agar-agar
E 407: Carrageen
E 410: Johannesbroodpitmeel
E 412: Guargom
E 413: Adragantgom
E 414: Arabische gom
E 415: Xanthangom
E 440a: Pectine
E 440b: Geamideerde pectine

Polyfosfaten.

E 450a

(i) Dinatriumwaterstofdifosfaat
(ii) Trinatriumdifosfaat
(iii) Tetranatriumdifosfaat
(iv) Tetrakaliumdifosfaat
E 450b

(i) Pentanatriumtrifosfaat
(ii) Pentakaliumtrifosfaat
E 450c

(i) Natriumpolyfosfaat
(ii) Kaliumpolyfosfaat


Andere middelen.

E 405: Propyleenglycolalginaat
E 420: Sorbitol
E 421: Mannitol
E 422: Glycerol (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 442: Ammoniumfosfatiden
E 460

(i) Microkristallijn cellulose
(ii) Cellulose in poedervorm
E 461: Methylcellulose
E 463: Hydroxypropylcellulose
E 464: Hydroxypropylmethylcellulose
E 465: Methylethylcellulose of ethylmethylcellulose
E 466: Natrium-carboxymethylcellulose
E 470: Natrium-, kalium- en calciumzouten van vetzuren (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 471: Mono- en diglyceriden van vetzuren (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 472a: Idem, met azijnzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 472b: Idem, met melkzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 472c: Idem, met citroenzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 472d: Idem, met wijnsteenzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 472e: Idem, met mono-acetylwijnsteenzuur en diacetylwijnsteenzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 472f: Idem, met een mengsel van azijnzuur en wijnsteenzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 473: Suiker-esters (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 474: Suikerglyceriden (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 475: Polyglycerolesters van vetzuren (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 476: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 477: Esters van propyleenglycol met vetzuren (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 478: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 479(b): ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 481: Natriumstearoyllactylaat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 482: Calciumstearoyllactylaat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 483: Stearoyltartraat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 491: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 492: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 493: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 494: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 495: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)


Smaakstoffen.

Zoetstoffen.

Saccharine
Natriumsaccharine
Kaliumsaccharine
Calciumsaccharine
E 420: Sorbitol
Xylitol
Neohesperidine dihydrochalcon
Natriumcyclamaat
Calciumcyclamaat
Aspartaam


Anti-agglomeraatstoffen.

535: Natriumferrocyanide
536: Kaliumferrocyanide
551: Siliciumdioxide
552: Calciumsilicaat
553a: Magnesiumsilicaat
554: Natriumsilico-aluminaat
556: Natriumcalciumsilico-aluminaat
E 170: Calciumcarbonaat
504: Magnesiumcarbonaat
E 341: Tricalciumorthofosfaat
390: Magnesiumstearaat
391: Aluminiumstearaat
Calciumstearaat

Alkaloïden.

Cafeïne
Kinine en zijn zouten

Smaakversterkers


620: Glutaminezuur
621: Natriumglutamaat
622: Kaliumglutamaat
623: Calciumglutamaat
626: Guanylzuur
627: Natriumguanylaat
629: Calciumguanylaat
630: Inosinezuur
631: Natriuminosinaat (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
633: Calciuminosinaat
635: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
637: Ethylmaltol

Gassen.

E 290: Koolstofdioxide
Stikstof
Distikstofoxide
Trichloorfluormethaan
Dichloordifluormethaan
Chloorpentafluorethaan
Octafluorcyclobutaan

Varia en onbekend.


E 542: ? (niet geschikt voor vegetariërs, altijd van dierlijke oorsprong)
E 430: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 431: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 432: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 433: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 434: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 435: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 436: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 570: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 572: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
E 585: ? (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
Pimaricine
234: Nisine
Glycerolester van colofonium
Reductonen monoacetine, biacetine en triacetine
385: EDTA (dinatrium, calciummethyleendiaminetetra-acetaat
Glycyrrhizine
Waterstofperoxide
Triëthylcitraat
900: Dimethylpolysiloxaan
Cholinezouten en azijnzuur, citroenzuur, koolzuur, melkzuur, wijnsteenzuur en zoutzuur
920: L-cysteïne en het hydrochloride ervan (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
Ethyleenoxide
Coumaron-indeenhars

Zuren, basen en zouten.

Zuren en zouten met bijkomende conserverende werking.

E 260: Azijnzuur
E 261: Kaliumacetaat
E 262: Natriumdiacetaat
E 263: Calciumacetaat
E 270: Melkzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)

Zuren en zouten met bijkomende anti-oxidatieve werking.

E 325: Natriumlactaat
E 326: Kaliumlactaat
E 327: Calciumlactaat
E 330: Citroenzuur
E 331: Natriumcitraten
E 332: Kaliumcitraten
E 333: Calciumcitraten
E 334: Wijnsteenzuur
E 335: Natriumtartraten
E 336: Kaliumtartraten
E 337: Kaliumnatriumtartraat
E 338: Orthofosforzuur
E 339: Natriumorthofosfaten
E 340: Kaliumorthofosfaten
E 341: Calciumorthofosfaten
343: Magnesiumorthofosfaten

Andere organische zuren en zouten.

296: Appelzuur
297: Fumaarzuur
350: Natriummalaten
351: Kaliummalaten
352: Calciummalaten
355: Apidinezuur
363: Barnsteenzuur
640: Gluconzuur (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
641: Glucono-delta-lacton
642: Natriumgluconaat
643: Kaliumgluconaat
644: Calciumgluconaat
Gibberellinezuur

Minerale zuren, basen en zouten.

500: Natriumcarbonaten
501: Kaliumcarbonaten
503: Ammoniumcarbonaten
507: Waterstofchloride
508: Kaliumchloride
509: Calciumchloride
510: Ammoniumchloride
511: Magnesiumchloride
Tinchloride
514: Natriumsulfaat
515: Kaliumsulfaat
516: Calciumsulfaat
518: Magnesiumsulfaat
Ferrosulfaat
520: Aluminiumsulfaat
524: Natriumhydroxide
525: Kaliumhydroxide
526: Calciumhydroxide
527: Ammoniumhydroxide
528: Magnesiumhydroxide
541: Natriumaluminiumfosfaat

Omhullings- en bestrijkmiddelen.

901: Bijenwas (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
902: Candellilawas
903: Carnaubawas
904: Shellac (mogelijk niet geschikt voor vegetariërs)
905: Officinale paraffine
906: Benzoë-gom
907: Plantaardige was

Plus het artikel van Chris: http://www.karperwereld.nl/artikel/cg1.php
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-01-2008 22:48

Wat is je gewicht, Henk?

Is er al een nieuwer artikeltje van Chris?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-01-2008 22:53

78 kilo Kees en eet niet alleen roggebrood.
Weet niet of er nog ooit een nieuw artikel van Chris komt, er word immers toch geen aandacht aan besteed.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-01-2008 23:02

Volgens mij is er voortschreidend inzicht. Jammer dus.

Maar als je er geen zicht op hebt, gewoon drogen/invriezen. Al die stunten die boilieleveranciers uithalen om houdbare readys te maken zijn aan ons niet besteed.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
johnny van den berg
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-12-2007 17:35
Locatie: Afferden lb
Contacteer:

02-01-2008 23:02

Ik raak er steeds meer van overtuig dat de freezer beter is dan de readymade. Iemand misschien tips hoe ik de boilies langer houdbaar kan houden buiten de vriezer?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-01-2008 23:15

Johnny,

Ervoor zorgen dat het droge stofgehalte in je boilie boven de 87% ligt en veel gemodificeerde zetmelen gebruiken.
Om een laag vochtgehalte te bereiken zou je in plaats van eieren ook glycol kunnen gebruiken.
Monopropyleenglicol USP schijnt een heel beste ei vervanger te zijn..
Groet'n Henk..

still growing Old.