dé 10 milimeter-boilies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

28-12-2007 20:20

Ik hoorde vandaag dat het gebruik van kleinere diameter boilies de voorkeur geniet van onze geschubde vriendjes.

Het zou beter zijn voor de vis. Het is me niet helemaal duidelijk waarom dit dan beter zou zijn voor de vis.
Ik kan me wel voorstellen dat kleinere boilies makkelijker opgenomen wordt door de vis (en doorgeslikt) en dat ze makkelijker verteerbaar zijn door een grotere overvlakte/inhoud-verhouding.

Het schijnt dat ze in Engeland al veelvuldig gebruikmaken van een 10mm boilie. Natuurlijk heb je dan meer 'last' van brasems. Maar, zo redeneren ze daar, als iets beter is voor de vis moeten we dat kleine beetje ongemak van een brasempje meer maar op de koop toe nemen.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

28-12-2007 20:52

Karper maalt z'n voedsel fijn tussen de keeltanden, een grotere vis kan natuurlijk groter voer "kraken" dan zijn kleinere broertje.
Het formaat van de boilies waar je mee vist en voert werkt dus enigzins selectief.

In Nederland zwemt iets meer brasem dan in Engeland dus een de voertechnieken en de aasjes klakkeloos overnemen is niet altijd een goed idee

Vis met het aas waar je vertrouwen in hebt!!!!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

29-12-2007 08:28

[nou pieter ik vis voral in de winter met 10mm knalleretjes ,nou laten we zo zeggen ik voer met 10 mm en vis met kruimels met een pop upje in de winter en ik vang meer karpers dan brasems .ik denk dat het niet in de grote van de boilie ligt om brasums te vangen maar in het het voer .vooral pellets vinden brasems veels te lekker naar mijn aanzien gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2007 15:21

Al geruime tijd is bekend dat een kleine boilie wel eens "dressuur" doorbrekend zou kunnen zijn.

Ik heb afgelopen zomer een witvisclinic van Shimano mee mogen maken.
De "uitvinder", voor het wedstrijdvissen met de mini boilie samen met de (soft)pellet, Steve Ringer vangt in Engeland zich helemaal klem aan karper.
Ook daar waar de "echte" karpervisser weinig tot niets vangt.

In een gesprek waren de heren Alan Scotthorne, voor de 5e maal wereldkampioen, en Steve Ringer erg open, dat is bij karpervissers wel eens anders.
De Ringerbaits zijn in Nederland (nog) niet te koop maar het is erg interessant.

Al jaren zijn vele "oud"gedienden bij het karpervissen het met elkaar eens dat de miniboilie wel eens voor grote resultaten kan zorgen.
Dat de boilie beter verteerbaar zou zijn waag ik te betwijfelen, waar de boilie van gemaakt wordt bepaald de verteerbaarheid niet de grote.

Formaat werkt niet echt selectief, vergeet niet dat een karper ongeveer 3 % van zijn lichaamslengte aan grote van het aas kan verwerken.
Bij een meter lengte zou dat dan 30 mm zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-12-2007 16:06

Douwe Bijlsma schreef:Formaat werkt niet echt selectief, vergeet niet dat een karper ongeveer 3 % van zijn lichaamslengte aan grote van het aas kan verwerken.
Bij een meter lengte zou dat dan 30 mm zijn.


Douwe,

Dat een karper van 100 cm. aas van 3 cm. kán verwerken is zonder meer aannemelijk. Maar is het in dit geval niet interessanter te weten waar z'n voorkeur naar uitgaat? In dat geval zou aasformaat dus weer wél selectief werken.
Mij lijkt het verwerken van kleiner aas dan dat van 3% van z'n eigen lengte meer voor de hand liggend. Al is dit niet gebaseerd op kennis maar puur intuïtief.
Wellicht maakt het verschil tussen hard of zacht aas in dit geval wel hét verschil.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2007 18:21

John selectief betekend voor mij dat je er iets uit kunt pikken, dat lijkt mij een utopie.
Dat er verschil in grote van het aas en tussen hard en zacht in het aasgedrag kan bestaan lijkt mij ook voor de hand liggend.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-12-2007 18:39

"Dressuur" of conditionering Douwe?

500 gram kleine (1gram) of 500 gram grotere (5 gram) boilies, het aantal keren aas opnemen zonder negatieve gevolgen geeft meer vertrouwen op een goede afloop.

Wanneer 1 boilie op 500 gram fout is, welke zal het meeste "vertrouwen" geven?
Kans van 1 fout op 500 of kans van 1 fout op 100?
:wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2007 19:01

Henk het staat tussen "" blijkbaar zag je daar overheen.
Ik ben echt niet om hoor. :D :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2007 19:07

Vraag maar eens aan Dennis de Wilde :

Die ving op de " Hollandse " manier dus gewoon met 18 - 20 mm bollen bovengemiddeld op een engels meer waar men allemaal met van die mini dingen zat te vissen en te voeren. :o
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2007 19:24

Dan leert de statistiek dat we niet met gewichten maar met aantallen moeten vissen. Dus boilies uittellen in plaats van afwegen. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

29-12-2007 19:28

Die ving op de " Hollandse " manier dus gewoon met 18 - 20 mm bollen bovengemiddeld op een engels meer waar men allemaal met van die mini dingen zat te vissen en te voeren. :o[/quote] vaak als je het anders doet als de rest die aan het zelfde water vist .ga je de sterren van de hemel vangen ,maar zeg zelf michel de meeste vissers hier in holland vissen met doorsnee grote 18 tot 20 mm .dus als je dan met kleine uitpakt is dat weer beter en omgekeerd ook gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-12-2007 20:51

Michel dat is alleen maar een bewijs van die stelling dat je niet selectief kunt vissen.

Overal klein vis dan groot overal groot vis dan klein.

Steve Ringer deed het nog ietsje anders overal klein nog kleiner en zachter met softpellets en de gewone pellets worden geweekt.
Alleen die heren zijn gebaat bij veel dus liever klein anders ben je te lang bezig in een wedstrijd met 1 vis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

29-12-2007 22:39

als ik dit zo lees komen we dus weer uit op het verhaal van 'dressuur' (of voor sommigen liever conditionering/inprinting ect)

Wat mij verteld is, is dat het vissen met kleinere boilie beter voor de vis zou zijn. Ik ben daar toen niet op door gegaan. Maar wat ik uit deze discussie opmaak is dat of niet het geval of niet bekend.

Ik was vooral benieuwd of er meer bekend was over het vissen met kleinere maten boilie (en dan met name met 10mm). De persoon die mij vertelde over de 10 mm boilie, vertelde me dat het beter was voor de vis en dat ze er om die reden meer mee vissen in Engeland. Klakkeloos overnemen van aas/voertechnieken was dus niet mijn insteek.

Ik vroeg me dus af of het niet beter is om met kleinere diameters te vissen als dit beter is voor de vis.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-12-2007 23:04

Pieter, onzin
Die karper maalt het toch wel fijn ...groot of klein aas :wink:
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

29-12-2007 23:17

Hans Brinkel schreef:Pieter, onzin
Die karper maalt het toch wel fijn ...groot of klein aas :wink:


Das een waarheid als een koe, dat malen dan hè :lol:

Gooi ik het over een andere boeg. Is het door de kleinere bollen dan misschien makkelijker voor de karper om het aas op te nemen: een kleiner hapje is makkelijker te versmaden en te malen dan een grote bol. Hierbij voorop gesteld dat de kwaliteit van beide boilies gelijk moet zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een karper op de eerste plaats zal kiezen voor een lekker hapje ipv een makkelijke snack, even kort gezegd. Dus een grotere, smakelijke bol zal over het algemeen beter werken dan een kleine, minder smakelijke bol (los gezien van 'dressuur' :wink: ).
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2007 23:23

Enige dat ik kan bedenken is dat het idee is dat kleiner aas dichter bij het natuurlijke aas van een karper komt. In die zin vis ik ook wel graag met kleine boilies. Nadeel is dat alles wat aantrekkelijker wordt ook minder selectief voor karper is.

Wat een karper smakelijk vind is wel een hele lastige. Zijn we daar niet continue mee bezig en slaan we de plank niet regelmatig mis?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-12-2007 23:55

Ik vis vrijwel altijd met aas groter of gelijk aan 25 mm

Gemiddelde gewicht is daar dan ook naar.

Simpel rekensommetje : mm's aasdiameter = gemiddelde gewicht in ponden !

Niet alleen op de Grote Plons maar ook op de zogenaamde dressuurputten. ( alleen lag daar het gemiddelde gewicht nog een factor 1,25 hoger 8) )

Statistieken vertellen mij dat selectief vissen wel degelijk mogelijk is dus.

Maar geloof vooral in wat je zelf geloven wilt, of juist niet. :P

Toedeledoki. :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-12-2007 00:58

pieter de gouw schreef:Gooi ik het over een andere boeg. Is het door de kleinere bollen dan misschien makkelijker voor de karper om het aas op te nemen: een kleiner hapje is makkelijker te versmaden en te malen dan een grote bol. .


Weet ik zo net nog niet...
Wat ik wel gezien heb is het volgende.
In de koude periode gaat het azen erg traag en eten ze maiskorreltje voor maiskorreltje. Terwijl ze in de warmere periodes als stofzuigers over zo'n maistapijtje gaan.
M.a.w. 4 kleine bollen tegelijk vermalen/opnemen gaat net zo makkelijk of net zo moeilijk als 1 grote boillie
Teveel variabelen...
Verder ga ik mee met wat Kees zegt in zijn posting van 00.23 uur
kleiner aas lijkt dichter te liggen bij natuurlijk aas dan groter aas.

Maar je hebt dus ook te maken met conditionering, dus ...
lees dit nog maar eens van Henk ter Maat:
500 gram kleine (1gram) of 500 gram grotere (5 gram) boilies, het aantal keren aas opnemen zonder negatieve gevolgen geeft meer vertrouwen op een goede afloop.
Wanneer 1 boilie op 500 gram fout is, welke zal het meeste "vertrouwen" geven?
Kans van 1 fout op 500 of kans van 1 fout op 100?


Maar ja, die verrekte brasems en windes iedere keer ook :D
De afgelopen najaar ben ik voor het eerst met grotere boillies gaan vissen (30 mm), in de hoop die brasems uit te kunnen schakelen.
Bleek een inschattingsfout te zijn, die brasems waren toen de temp naar beneden gingen nauwelijks actief te zijn zodat er gerust met 20 mmm boillies gevist kon worden.

Michel Hollaar vist op wateren met nauwelijks dressuur maar met veel windes en ander gespuis, hier kan juist groot aas een verschil maken

Samenvattend, je kunt niet zeggen dit of dat, daarvoor zijn er teveel variabelen.
De kunst is deze goed in te schatten en daarop te anticiperen....that's fishing
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

02-01-2008 19:26

pieter de gouw schreef:
Het schijnt dat ze in Engeland al veelvuldig gebruikmaken van een 10mm boilie. Natuurlijk heb je dan meer 'last' van brasems. Maar, zo redeneren ze daar, als iets beter is voor de vis moeten we dat kleine beetje ongemak van een brasempje meer maar op de koop toe nemen.


Ik heb 1 van die korda dvd's en daar voeren ze met maden, geen brasem te zien!! slechts 1 schuwe zeelt. Niet overal in Engeland zit (veel) brasem, in Nederland stikt t ervan en de grote van de boilie maakt in principe niet uit vermalen doen ze ze toch wel. 10 of 20 mm is voor een karper van 20 pond geen verschil hoor... hap, maal, weg...
joost noordink
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-01-2008 20:36
Locatie: enter

07-01-2008 20:50

Douwe Bijlsma scheef :


De Ringerbaits zijn in Nederland (nog) niet te koop maar het is erg interessant.

nou zijn de al wel de koop bij sanders hengelsport (http://www.sanders-hengelsport.nl/index.htm)


zou woon in twente en heeft dan een van jullie een idee of ze in een winkel bij mij in de buurt al te koop zijn?
of een ander goed soort brasem boilie ?
Gebruikersavatar
Eric Reeuwijk
Berichten: 284
Lid geworden op: 12-05-2007 10:53
Locatie: Utrecht

10-01-2008 11:35

ik vis al langere tijd met de 10 mm boilie's en ik heb hier echt goede resultaten mee geboekt.

heb het 1 nacht getest op een locaal water met 1 hengel 10mm en de andere 20mm boilie
beide hengels in de zelfde hoek van de vijver en 3 karpers op de 10 mm en 1 op de 20 mm

10mm word gewoon eerder gepakt om een of andere reden, ik denk dat zehet formaat gewoon kennen van de boilie.
heb ook eens met andere vormen boilie gevist, cilinder vormig of ''kussentjes''
ook hiermee meer vangst !

ik denk ook dat op wateren waar veel met gekleurde bollen word gevist dat het daar beter gaat met donkere bollen. ipv gekleurd.
en vaak worden de zoetere bollen een kleur gegeven en de fish achtige bollen een natuurlijke kleur.
draai dit eens om ! wellicht werkt het.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Plaats reactie