Drogen van je home made boillies in voor en najaar


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-12-2007 19:39

Met deze temperaturen en vochtigheid is het mijn inziens een crime om in deze jaargetijde boillies te gaan maken.
Mits het je lukt om de boillies te drogen in een verwarmde omgeving uiteraard :D

Schat zo in dat het meerendeel deze omstandigheden niet heeft en zijn boillies gewoon buiten in een onverwarmde garage, schuur etc etc moet drogen.

Kom ik op de vraag (De luchtvochtigheid laat ik nu maar ff buiten beschouwing, want niet iedereen heeft de middelen om deze te meten)
Tot welke buitentemperatuur is het nog te doen om je boillies te drogen te leggen al of niet mbv een ventilator??
Zelf schat ik zo in dat 15 graden celcius al de minimum temperatuur moet zijn. 20 tot 22 graden is mischien ideaal?
Hogere temperaturen kunnen de boillies doen barsten in de buitenwand
Hoe denken jullie hierover?

Mij is gebleken dat boillies drogen met temperaturen van rond de 10 graden al problemen gaat opleveren, deze temperaturen komen dan met name voor in het natte voorjaar en najaars periode. (hoge vochtigheidsgehalte bij regenperiodes)
Het duurt simpelweg te lang voordat je boillies drogen, waardoor er te lang natte ingredienten opgesloten zitten in je boillie, waardoor er al zeer snel schimmelwerking optreed. Soms al na 2 tot 4 dagen afhankelijk van gebruikte ingredienten.

In dergelijke gevallen doe je er w.s goed aan om je mix al enigzins aan te passen en de boillies een dag na het koken al in de vriezer te gooien.

Bovenstaande was voor mij de reden om bij Jacco Noordermeer 100 kilo freezers te bestellen doordat ik wel erg snel onverwachts door mijn eigen home-made boillies voorraad heen was dit najaar .
Het is simpelweg geen doen om nu nog grote hoeveelheid boillies te gaan maken...toch?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-12-2007 10:46

Hans,

Ik draaide altijd mijn bollen in feb-maart en dan gelijk voor een heel jaar.
zo lag er dus in 2-3 weken tijd meer dan 140kg bollen in de schuur..

De luchtvochtigheid werd idd zeer hoog.. en om ze helemaal droog te krijgen duurde het idd vrij lang en was niet te doen.

ik draaide meestal batches van 20-25 kg mix per keer. hier komt tijdens het drogen meestal nog een liter of 2-3 aan vocht uit zetten tijdens het drogen. ik zette er voor de zekerheid 1 of 2 vochtvreters neer in de ruimte en zorgde ervoor dat de boilies genoeg lucht kregen door ze op droogrekken te leggen met een ventilator die lucht ertussen door blies. (niet te hard anders barsten ze toch nog)

dit deed ik ong 36 uur en de boilie was mijn inziens droog genoeg. en ik verpakte ze in de vriezer.

en als ik wist dat ik ging vissen (was het vaak alweer iets warmer dan in feb-maart) droogde ik ze voor de 2e keer een uur of 24. en ze waren perfect voor mijn doen.

Zo doe ik het ook met freezers die ik koop of laat draaien. droog ze altijd nog effe een dag voordat ik ga vissen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

14-12-2007 08:36

Ik snap deze discussie niet. Je stopt je bollen na het draaien toch zo snel mogelijk in je vriezer?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

14-12-2007 12:17

Nou Gerrit, ik wil toch graag een harde bol zonder eenige toegevoegte eiwitten in vorm van lact albumine of ei albumine enz, enz .
Daar door ben ik gebonden aan een goed drogende mix.
Ik heb het geluk dat ik op zolder een warm en droog hok heb waar ik zeker 100kilo perkeer kan drogen en dit het hele jaar rond, al maak ik max 20kilo perkeer omdat me vriezer erg klein is en er ook echt max 20kilo n kan :wink: .
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

14-12-2007 14:50

alleen lucht verplaatsen dmv een ventilator is idd te weinig met deze temperaturen buiten
maar als je de mogelijkheid hebt om ook lucht te verversen! drogen je bollen weldegelijk

bij lucht verversen haal je de vochtige lucht die je hebt van de bollen ook weg zodat de luchtvochtigheid weer kan dalen
natuurlijk gaat dit alles veel sneller bij 15 a 20gr, maar het gaat wel :wink:

kleine tip; monteer 1 of 2 muur ventilatoren van bv de gamma in je schuur of garage, je zult zien dat dit enorm helpt

mvg jacco
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

14-12-2007 16:56

Ik maakte tot voor kort ook altijd zelf bollen. Ik liet ze altijd drogen op de zolder boven de bakkerij van mn vader. In de winter is dit ideaal. Ik deed dit echter ook als ik ze in de zomer draaide en dan is het 35 tot 40 graden celcius op die zolder. Maar ik heb nooit lastgehad van een gebarste buitenlaag.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

14-12-2007 18:20

gerrit ben het helemaal eens met jou na het koken effe laten drogen max 15 uur en dan het vriezerje in ik vind die uitgedroogde bollen niet zo heel best in de winter gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-12-2007 22:40

Hans,
het is nu optimaal bollendroogweer.
Vriezend weer met N-O wind brengt meestal droge lucht mee, mocht je deze lucht ook nog iets verwarmen dan daalt het vochtgehalte ook nog.

http://www.lenntech.com/calculators/rel ... igheid.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-12-2007 09:05

Ik stop ze ook altijd gewoon een uur na het koken (wat ik vrij lang doe, zo'n 4 minuten voor 24x35mm tonnetjes) de vriezer in. Gebruik ook geen snel uitwasemende vloeistoffen, enkel mix en eieren.

Drogen kan altijd nog, zachter lukt meestal meer...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

18-12-2007 09:43

Hans,

Net als Henk aangeeft is drogen in de buitenlucht voor dit jaargetij een goede oplossing, Ik heb 2 gaasbakken boven elkaar aan de schutting bevestigd met daar boven een klein dakje van golfplaat.
Na 48 uur zijn ze droog genoeg om in de vriezer te bewaren.

Gerrit,

Ik denk dat het volledig afhankelijk is van de samenstelling van je bol.
Bij de een is de bol gelijk na het koken een stuiterbal en bij de ander zal na een x aantal uur de juiste consistentie hebben. Ben overigens wel met je eens dat de bollen zo snel mogelijk de vriezer in moeten.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-12-2007 00:11

Oops....was deze topic ff uit het oog verloren

T's maar wat je doel is met je boillies.
Alles valt of staat met de samenstelling van je boillie.
Een goede gedroogde boillie is langer houdbaar en is beter in staat om atractors uit te laten lekken dan een een boillie met een zeg maar iewat meer natte kern.
Deze tip kreeg ik ooit van een hier wel bekende banketbakker :D , en heb ik inmiddels zelf ook uitgetest.
Maar als je ernaar streeft om een iewat zachtere boillie te maken ipv een harde boillie moet je dat zeker gewoon blijven doen :wink:

Jacco, thanks voor de tip, nemen we in overweging

Henk, dat verwarmen is nu net het probleem...of ik moet een straalkacheltje erbij nemen.
Volgende keer gewoon iets meer maken of gewoon freezers kopen is voor mij een beste optie. Met de kerstdagen voor de deur heb ik de ruimte in de vriezer zowiezo ook nodig voor de feestdagen 8)
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

19-12-2007 00:44

In deze tijd heb je toch niet veel nodig .een uurtje in de oven op 80 graden (als je meisie het goed vind ) dezelfde avond net zo droog als 3 dagen op de zolder met 20 graden
vanaf de boot vang je groot
Plaats reactie