Testvissers gezocht op MP!


Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

14-12-2007 11:36

hahaha. Bij ons in brabant is achterom komen heel gebruikelijk :lol:

sorry dat is wel heel erg off-topic.

maar weer even on-topic gaan dan?
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

15-12-2007 10:48

ik heb afgelopen jaar een paar kilo bij piet gehaald

het ruikt idd erg sterk maar als je maar 1 gram op 1 droge kilo doet is dat erg weinig,na het koken is het meeste al weg en ruik en proef je het bijna niet meer.

ik doe tegenwoordig dan ook 2 gram vanille 2 gram caramel en 2 gram sweetner per droge kilo erin en dat werkt,ruikt,vangt al een stuk beter.

Het spul is dan ook eigenlijk bedoeld voor vitvis voer en aangezien dat niet gekookt word blijft de reuk behouden.
al met al een leuk goedkoop product om je ballen te pimpen.

Verder heeft piet een heel arsenaal aan smaakstoffen,ik heb dan ook een 2 uur lang mogen ruiken aan zijn arsenaal en daar ziten een paar hele mooie tussen,vooral de natuurlijke lever en bacon zijn mij bij gebleven.
al met al een stuk goedkoper dan menig aaslabel en zeker een aanrader.

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-12-2007 11:29

Victor beter voor je eigen gemoedsrust is het beter om geur en smaak bij elkaar weg te houden, je gebruikt het nu door elkaar terwijl de vis niet in staat is om te ruiken zo wij dat doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
wiebrand dragt

15-12-2007 13:21

vis kan helemaal niet ruiken Douwe

De smaak is het belangerijkste!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-12-2007 13:48

wiebrand dragt schreef:vis kan helemaal niet ruiken Douwe

De smaak is het belangerijkste!!!!!!!!!!!!!!


volgens mij zegt hij dat ook ;)
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-12-2007 15:42

wiebrand dragt schreef:vis kan helemaal niet ruiken Douwe

De smaak is het belangerijkste!!!!!!!!!!!!!!


Wiebrand volgens mij kunnen wij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid constateren dat jij dit draadje niet hebt gevolgd en gewoon de pen ter hand neemt om maar eens ergens op te reageren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-12-2007 15:56

wiebrand dragt schreef:De smaak is het belangerijkste!!!!!!!!!!!!!!


Oww is dat zo, maar een karper weet toch niet hoe of wat Vanille is, of verschil tussen een Aarbei en een Banaan ?

Gaat toch altijd om prikelingen van je aas.
Zelfs met een geur/smaakloose olie of bestandsdeel kun je karper aantrekken (karper is nieuwsgierig)
Schijnt ook nog zoiets te zijn als ph waardes.
Dus vraag ik mij echt werkelijk af of smaak wel het belangrijkste is.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-12-2007 17:22

zoals Douwe al aan heeft gegeven in dit topic (en op zijn site), moet je het idee van de 'ruikende' karper geheel loslaten (ja Douwe, je hebt me heel wat geleerd ;) )

Ik denk dat smaak wel degelijk het belangrijkste is. pH (of zuurtegraad) heeft alles te maken met een bepaalde smaakprikkeling. Smaakloze of geurloze oliën worden door jou (als mens) zo ervaren. Aangezien een karper veel sterkere smaaksensoren heeft (zoet 512 keer sterker bijv.) kan het best zo zijn dat een karper die oliën wel degelijk 'proeft'.

Oww is dat zo, maar een karper weet toch niet hoe of wat Vanille is, of verschil tussen een Aarbei en een Banaan ?


Klopt, tot op zekere hoogte. Een karper kan inderdaad (zo ver wij weten) geen naam geven aan een smaak zoals wij die kennen (een karper kan simpel weg geen 'banaan' of 'aarbei' zeggen). Een karper kan wel degelijk een bepaalde smaaksensatie of structuur koppelen aan voor hem/haar positief of negatief voer. Hierdoor kan een karper een bepaald voer zeer selectief laten liggen, nadat het dier meerdere malen gevangen is op dit aas. En op dat principe (gewenning en inprinting) is voorvoeren gebasseerd.

Ik geloof dat smaak dus wel degelijk het belangrijkste is aan een voer. Dit kan een karper op langere afstand waarnemen. Ik kan me zo ook niet bedenken waar de karper anders op af zou moeten komen.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Henk van Soghel
Berichten: 10
Lid geworden op: 25-07-2006 18:53
Locatie: Valkenswaard

15-12-2007 18:02

k geloof dat smaak dus wel degelijk het belangrijkste is aan een voer. Dit kan een karper op langere afstand waarnemen.

Hoe kan een karper smaak op langere afstand waarnemen, niet door het te proeven lijkt me zo. Dus dan denk ik al snel moet de vis het aas op afstand waarnemen dan is dit doormiddel van geur.
Daan Wetjens
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-10-2007 21:40
Locatie: Haelen
Contacteer:

15-12-2007 18:03

Heeft er trouwens iemand al resultaat geboekt met dit goedje??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-12-2007 18:21

Henk, stel het eens anders, water stroomt dus ook langs het lichaam van een vis, en stel nu eens, wat overigens de waarheid is, dat de vis met heel zijn lichaam kan proeven, zou hij het aas dan niet kunnen vinden?

Dus wat wij ruiken noemen wordt dan in werkelijkheid proeven.

Is dat niet een interessante gedachte??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-12-2007 18:21

Henk van Soghel schreef:k geloof dat smaak dus wel degelijk het belangrijkste is aan een voer. Dit kan een karper op langere afstand waarnemen.

Hoe kan een karper smaak op langere afstand waarnemen, niet door het te proeven lijkt me zo. Dus dan denk ik al snel moet de vis het aas op afstand waarnemen dan is dit doormiddel van geur.


Nee, niet door geur. Daar waren we het al over eens, toch?

Een karper kan dus niet ruiken, in ieder geval niet zoals de mens dat kan. Het zit hem dus wel degelijk in de smaakstoffen. Een karper heeft op verschillende plaatsen over het gehele lichaam gebieden waar het mee kan 'proeven'. Sommige gebieden zijn heel specifiek actief, bijvoorbeeld als het dier honger krijgt. Andere delen worden echter constant geprikkeld en zijn in staat hele lage concentraties van bepaalde stoffen te herkennen/registreren. Aan de hand van deze prikkels kan de karper beslissen om er op af te gaan (of om er juist van weg te zwemmen).

Nogmaals zoek even de site van Douwe op! Daar staat een hele hoop, heel verhelderend op uitgelegt!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-12-2007 18:25

:) ;) dank je, Douwe

Daar sluit ik me helemaal bij aan!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Wes Pias

15-12-2007 18:31

mijn hele berging stinkt naar die 10 gram troep :x
Henk van Soghel
Berichten: 10
Lid geworden op: 25-07-2006 18:53
Locatie: Valkenswaard

15-12-2007 19:35

Henk, stel het eens anders, water stroomt dus ook langs het lichaam van een vis, en stel nu eens, wat overigens de waarheid is, dat de vis met heel zijn lichaam kan proeven, zou hij het aas dan niet kunnen vinden?

Dus wat wij ruiken noemen wordt dan in werkelijkheid proeven.

Is dat niet een interessante gedachte??


Natuurlijk is dit een interessante gedachte, maar als het geen wat langs het lichaam van de vis stroomt nou eens de geur die de boillie zou zijn, dan zou de vis wel degelijk kunnen ruiken weliswaar anders dan de mens.

Verder ken ik de site van Douwe niet, misschien dat iemand een linkje kan plaatsen zodat ik mijn gedachte misschien iets moet aanpassen :wink:

Groeten
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-12-2007 19:56

http://members.chello.nl/~d.bijlsma/ruiken_proeven.htm

stond een pagina terug in dit topic :P
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

15-12-2007 23:51

niets mee gevangen vannacht :lol:

maarja, wat verwacht je deze tijd van het jaar... ze blijven lekker in de vriezer tot het voorjaar :wink:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-12-2007 13:03

Dat is een dooddoener van een antwoord.
Hiermee ga je jezelf indekken.
Zo kun je alles vergoeilijken...te makkelijk.
Ik ga niet verder discussiëren hoor, want ik ga vissen

gr Harnold
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-12-2007 08:50

het dier heeft smaakpapillen..

aangezien heel Nederland zich nu achter de vanille schuilt, hou ik het wel bij mijn eigen aas, waar ik wel vanaf het voorjaar mee aan de gang ben. Origineel is het al lang niet meer. Hoe kunnen we nou verwachten dat alle magie in een potje komt....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

18-12-2007 20:27

Hey mensen, kijk anders dit even na:

http://www.cipro.nl/cipro-verhalen-leon-attractie.html

Niet zozeer om reclame te dumpen, maar meerdere zaken staan hier uitgelegd, zodat et mij een bult typen scheelt.

Heb zo gauw niet gezien of het ph waarden verhaal er ook opstaat, maar dat is kort door de bocht vrij simpel. Corrigeer me als het nodig is hoor...

Hoe groter het verschil in PH van je aas en het water hoe meer ionisatie er plaatsvind, uitwisseling van elektronen waardoor het positief/negatief geladen wordt. Stoffen doen dit om meer te lijken op edelgassen (ideale rangschikking van elektronen, pure scheikunde) Hoe meer ionisatie, hoe groter het signaal, hoe eerder het de karper opvalt. Zoals altijd, teveel is ook niet goed, dat stoot af. Kunstje is dus de ideale mix te vinden. Hoe dichter de PH-waarden bij elkaar liggen hoe minder ionisatie, hoe kleiner het signaal etc.

De Baets beschreef iets dergelijks ook al, door boilies voor te weken, om argwanende karpers te vangen met "oude" boilies. Wil je dit dus optimaal doen neem je water van het door jou te bevissen water.

Groetjes en hoop dat je er wat aan hebt en dat ik niet teveel fouten heb gemaakt.

Voor meer vragen kan je trouwens rustg een email sturen naar Leon. Hij of Willem zal je het een en ander duidelijk uit kunnen leggen.
Gewoon doen..........8)
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

18-12-2007 20:40

Nu schiet me net wat te binnen,

Zou je dus kunnen stellen dat je 's winters een aasje nodig hebt met een groter ph verschil dan 's zomers omdat de diffundatie (oplossen) minder aan de orde is?

Zijn er mensen die dit weten of er ervaring mee hebben?

Groetjes Wiljo

p.s. Mocht dit teveel off topic zijn, meldt het even en waar ik et wel kan vragen dan ga ik daar verder.
Gewoon doen..........8)
K. van den Herik

19-12-2007 07:46

De Baets beschreef iets dergelijks ook al, door boilies voor te weken, om argwanende karpers te vangen met "oude" boilies. Wil je dit dus optimaal doen neem je water van het door jou te bevissen water.


Moet je dan een groot of klein signaal?

Zou die gast dan gelijk hebben met 4 soorten bollen voor 1 dag, 1 voor elk dagdeel?

Misschien moeten we nog eens op de thee bij Rene (Zie kw 19?)

MVG

Klaas
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

19-12-2007 10:08

Ik denk dat dat verschilt per water, aangezien je met een bepaalde soort boilie op het ene water de ene run na de andere krijgt en op een ander water met moeite een vis gevangen krijgt.

Zo zou je dus ook kunnen zeggen dat je met instant vissen een grotere prikkel nodig hebt dan wanneer je gevoerd hebt.
Gewoon doen..........8)
janwillem hilverts

02-04-2008 11:25

En.... Is er ondertussen al iemand die zeer "bevredigende" resultaten heeft behaald met deze o zo mooie geconcentreerde poeders?

Kreeg net weer een nieuwsbrief... Denk is ff kijken op het forum..
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

02-04-2008 12:16

Heb der nog geen vis meer door gezien. Volgende week ga ik beginnen met een voersessie op een nieuw water met mn homemade hennep/vanille bollen! Dus ben benieuwd wat de resulstaten zullen zijn.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!