Testvissers gezocht op MP!


Wes Pias

12-12-2007 14:40

ik heb vandaag ook binnengekregen
en je kan er gewoon aan ruiken dat het vangt
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

12-12-2007 15:16

Jos Weijnans schreef:heb het gister ook binnengekregen,

Mn moeder had het in de schuur gelegt omdat het eerst tussen de post lag en dat te erg stonk :lol:

is 1 gram de kilo niet superrrweinig? :-?

gr jos :wink:


Komt me zo bekent voor. Mijn vrouw belde mij helemaal op mijn werk op over het feit dat er een envelop op de mat lag waar de hele gang naar rook. En ze heeft het in de schuur gegooit :wink:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

12-12-2007 15:17

dubbele post sorry
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2007 16:06

pieter de gouw schreef:
Douwe Bijlsma schreef:In een advertentie staat wel eens vaker iets.
Vanille is ook nog eens een geurstof met weinig smaak.


heb nog even wat wikipedia-research gedaan. Je hebt inderdaad gelijk dat vanille met name een sterke geur, maar dat is niet per definitie slecht. Aangezien een karper (net als de mens) geur en smaak combineerd.



Pieter hierin verschillen wij dus duidelijk van mening, die combinatie is voor een vis onmogelijk omdat de mens die combineert met smaak en door de lucht gedragen geur.
Bij vanille bv ruik je de vanille druk je de neus dicht proef je niets.
Zo kun je ook aardbei ruiken en een sterke pepersmaak proeven in hetzelfde product.

Ruiken is bij de vis proeven, alleen wat proeft hij wat zijn de receptoren van de vis om datgene te herkennen wat jij als "net als de mens" aangeeft.

Ik zeg helemaal niet dat het per definitie slecht is, overdosering is in ieder geval slecht in de vorm van (snelle) negatieve conditionering op het product.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

12-12-2007 17:21

http://www.karper-groep.nl/dekarper/index.php
http://karpervissen.fietsenkris.be/karper/biologie/

Zoals op deze sites uitgelegd staat, heeft een karper, evenals de mens, receptoren in de bek (bij de mens op de tong) en staan de neusgaten met de bek in verbinding. Dat wil zeggen dat reuk en geur niet geheel hetzelfde zouden zijn in de karper. Ik wil niet zeggen dat dit onomstotelijk bewijs is natuurlijk. Maar het klinkt ook niet geheel onlogisch.

Het klopt dat je vanille niet proeft met je neus dicht (vergelijkbaar met bijv kaneel). Wat dat betreft kan ik je ook best gelijk geven dat een chemisch vanille-product ook naar oplosmiddel kan smaken (door registratie vd tong en vd neus tegelijk).

En wat betreft overdosering. Lijkt me inderdaad niet een heel goed idee (lees: een slecht idee). Er zijn tig redenen te bedenken waarom niet! De dosering op het potje staat er waarschijnlijk toch niet voor niets op ;)
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2007 17:31

Ik ken ook een site waar het één en ander ook niet onlogisch wordt beschreven.
Daar wordt het één en ander ook nog eens onderstreept met een wetenschappelijk onderzoek.

http://members.chello.nl/~d.bijlsma/ruiken_proeven.htm
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
roy goris
Berichten: 355
Lid geworden op: 02-07-2007 08:57

12-12-2007 21:35

ik heb het net ff geproefd, even vinger erin gedoopt :o :o

jezus wat sterk :lol: echt niet normaal.... zou maar echt voorzichtig zijn met doseren zoals wordt gezegd.. :lol:

laturssss
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

12-12-2007 23:01

ej douwe,

bedankt voor de site :) leuke site ook trouwens

Ik moet toegeven je hebt me overtuigd. Als je de smaakpappillen van een karper dus vergelijkt met die van een mens zou je kunnen zeggen dat een karper vanille niet echt kan waarnemen. Hij heeft echter wel een veel sterker ontwikkeld smaakvermogen. Mag ik daaruit concluderen dat het tot op zekere hoogte nog vrij onbekend is hoe een karper proeft?
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

13-12-2007 07:02

Ik was dus zelf eeen weekendje weg :D :D

Het spul was gedropt op de deurmat, Mijn ouders vonden het best wel stiken volgens mij,. 5 boterham zakjes en een plastic zak !



De resultaten volgen. . .
KSN
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2007 12:38

pieter de gouw schreef:ej douwe,

bedankt voor de site :) leuke site ook trouwens

Ik moet toegeven je hebt me overtuigd. Als je de smaakpappillen van een karper dus vergelijkt met die van een mens zou je kunnen zeggen dat een karper vanille niet echt kan waarnemen. Hij heeft echter wel een veel sterker ontwikkeld smaakvermogen. Mag ik daaruit concluderen dat het tot op zekere hoogte nog vrij onbekend is hoe een karper proeft?


Pieter lees het artikel nog eens, de smaakpapillen zijn niet te vergelijken met de beperkte mogelijkheden van de mens.
Iedere vergelijking tussen karper en mens moet je loslaten.
Door het onderzoek is heel duidelijk naar voren gekomen hoe de karper proeft.

Dus hoe hij proeft is de vraag niet wel WAT hij proeft.
De vraag is dus, bezit hij de sensoren ook om te proeven wat wij denken dat hij proeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
kevin smits
Berichten: 165
Lid geworden op: 25-10-2007 22:59
Locatie: sint oedenrode

13-12-2007 13:35

ik heb het net bij die vent opgehaald
die vent allemaal sjagerijnig over dat ik niet achterom kwam :P
maare verkoopt die vent nog meer spulle of nie?

gr kevin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2007 14:21

Kun je dat niet beter aan de man zelf vragen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

13-12-2007 14:42

kevin smits schreef:ik heb het net bij die vent opgehaald
die vent allemaal sjagerijnig over dat ik niet achterom kwam :P
maare verkoopt die vent nog meer spulle of nie?

gr kevin


Meer respect is toch als Vent vervangt door man.. :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

13-12-2007 15:50

Die "vent" (aardige man wel hoor ;) ) verkoopt zeker meer dingen. Maar dat kun je hem inderdaad beter zelf even vragen.

De vraag is dus, bezit hij de sensoren ook om te proeven wat wij denken dat hij proeft.


Dat was ook de vraag die ik (probeerde) te stellen. Ik vroeg me dus (hard op af) of karper vanille dus in zijn geheel niet of maar heel beperkt kan waarnemen. Kan ik dus stellen dat geurstoffen niets te maken hebben met wat de karper wil, maar destemeer met wat de klant (=visser) 'lekker' vind ruiken? Of is dat te rigoreus? De smaak van de boilie of het voer is dus veel belangrijker?
Is er eigenlijk ook iets bekend over de fysiologische opbouw van de smaaksensoren van karpers?
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
kevin smits
Berichten: 165
Lid geworden op: 25-10-2007 22:59
Locatie: sint oedenrode

13-12-2007 15:56

pieter de gouw schreef:Die "vent" (aardige man wel hoor ;) ) verkoopt zeker meer dingen. Maar dat kun je hem inderdaad beter zelf even vragen.

De vraag is dus, bezit hij de sensoren ook om te proeven wat wij denken dat hij proeft.


Dat was ook de vraag die ik (probeerde) te stellen. Ik vroeg me dus (hard op af) of karper vanille dus in zijn geheel niet of maar heel beperkt kan waarnemen. Kan ik dus stellen dat geurstoffen niets te maken hebben met wat de karper wil, maar destemeer met wat de klant (=visser) 'lekker' vind ruiken? Of is dat te rigoreus? De smaak van de boilie of het voer is dus veel belangrijker?
Is er eigenlijk ook iets bekend over de fysiologische opbouw van de smaaksensoren van karpers?


ik heb het hem ook gemaild hoor.

en ja hij kan dat volgens mij wel waar nemen want ik had ok vaker vanille boilies gemaakt en er wel op gevange dus. ik denk dat dan wel zo is nie dan?

gr kevin
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

13-12-2007 16:27

kevin smits schreef:
pieter de gouw schreef: en ja hij kan dat volgens mij wel waar nemen want ik had ok vaker vanille boilies gemaakt en er wel op gevange dus. ik denk dat dan wel zo is nie dan?

gr kevin


Dat lijkt me in ieder geval iets te kort door de bocht!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2007 16:57

Kevin dat je iets vangt op een boilie met vanille erin zegt totaal niets over het vermogen om vanille te kunnen proeven, zo als eerder opgemerkt is vanille juist niet te proeven.
Er zitten zoveel bestanddelen in een boilie dat je niet kunt zeggen hij neemt dit of dat waar, inderdaad te kort door de bocht dus.

Pieter, allemaal vragen die door mij niet te beantwoorden zijn, de opbouw is bekend maar niet wat hij wel of niet precies waarneemt.

Maar inderdaad hebben de geurstoffen meer invloed op de visser dan op de vis.
Dus de commerciële invloeden zijn veel te groot maar zolang "iets" vangt zal het goed zijn.
En ook daar zit een groot misverstand in, wat is goed, het vangen of wat goed is voor het dier.

Bij de weg ik word knetterbek van de ADS van Google je vind ze nu rondom, erg reclameachtig aandoend en veel informatie die in tegenstrijd is met het forum.
Toch misschien de bankrekening belangrijker dan de huisregels, zoja zullen we die dan ook maar "aanpassen"?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

13-12-2007 18:10

kevin smits schreef:
pieter de gouw schreef:Die "vent" (aardige man wel hoor ;) ) verkoopt zeker meer dingen. Maar dat kun je hem inderdaad beter zelf even vragen.

De vraag is dus, bezit hij de sensoren ook om te proeven wat wij denken dat hij proeft.


Dat was ook de vraag die ik (probeerde) te stellen. Ik vroeg me dus (hard op af) of karper vanille dus in zijn geheel niet of maar heel beperkt kan waarnemen. Kan ik dus stellen dat geurstoffen niets te maken hebben met wat de karper wil, maar destemeer met wat de klant (=visser) 'lekker' vind ruiken? Of is dat te rigoreus? De smaak van de boilie of het voer is dus veel belangrijker?
Is er eigenlijk ook iets bekend over de fysiologische opbouw van de smaaksensoren van karpers?


ik heb het hem ook gemaild hoor.

en ja hij kan dat volgens mij wel waar nemen want ik had ok vaker vanille boilies gemaakt en er wel op gevange dus. ik denk dat dan wel zo is nie dan?

gr kevin


Die vissen had je ook wel gevangen als je met banaan of aarbei zat te vissen, het valt allemaal onder de catogorie *zoet* en of dat nou aardbij perzik, vanille ofzo is maakt naar mijn mening niet uit. Als dat nou vismeel was geweest zou dat misschien anders zijn geweest.
groet`n ramon
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

13-12-2007 18:11

morgen maar is ff proberen te knallen met die knikkers kijken of het toegevoegde waarde heeft al kan je dat moeilijk testen,

maar idd die ADS slaan totaal nerges op.. gebaseerd op de woorden die voorkomen op het board.

"Lekkere geur
Yves Rocher: Aantrekkelijke geuren, aantrekkelijke prijzen t/m -60% af!
http://www.yvesrocher.nl"

"Last van vocht?
Wij hebben directe een oplossing, voor de scherpste prijzen!
http://www.gezondbinnenklimaatshop"
"khad nou toch wel een run verwacht"
kevin smits
Berichten: 165
Lid geworden op: 25-10-2007 22:59
Locatie: sint oedenrode

13-12-2007 18:33

Douwe Bijlsma schreef:Kevin dat je iets vangt op een boilie met vanille erin zegt totaal niets over het vermogen om vanille te kunnen proeven, zo als eerder opgemerkt is vanille juist niet te proeven.
Er zitten zoveel bestanddelen in een boilie dat je niet kunt zeggen hij neemt dit of dat waar, inderdaad te kort door de bocht dus.

Pieter, allemaal vragen die door mij niet te beantwoorden zijn, de opbouw is bekend maar niet wat hij wel of niet precies waarneemt.

Maar inderdaad hebben de geurstoffen meer invloed op de visser dan op de vis.
Dus de commerciële invloeden zijn veel te groot maar zolang "iets" vangt zal het goed zijn.
En ook daar zit een groot misverstand in, wat is goed, het vangen of wat goed is voor het dier.

Bij de weg ik word knetterbek van de ADS van Google je vind ze nu rondom, erg reclameachtig aandoend en veel informatie die in tegenstrijd is met het forum.
Toch misschien de bankrekening belangrijker dan de huisregels, zoja zullen we die dan ook maar "aanpassen"?


klopt, als je het zo bekijkt :P maare ik d8 van ja dan zullen ze het wel luste, als je ze er op vangt :P
maarja boeient :P
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

13-12-2007 18:47

Ik heb hem ook al ene week en nu ik lees dat het slecht voor je gezondheid is klopte het eigenlijk wel want sindsdien ben ik erg verkouden en hoest ik best wel veel ik heb het net gelijk weggegooid!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

13-12-2007 21:18

Douwe,

bedankt voor de verhelderende discussie/uitleg! Ik vroeg me alleen af wat je met die ADS bedoeld? Bedoel je soms die sites die mensen (ik ook) toevoegen die ze via google en consorten gevonden hebben? Ik denk dat het niet meteen verkeerd hoeft te zijn om wat referenties van je info toe te voegen. Maar dat is natuurlijk ieders mening.

Kevin,

inderdaad best boeiend :P zoals Douwe al zei: is het niet veel belangrijker dat het voer wat je de beestjes voorschoteld niet schadelijk is! Dus de instelling van 'boeien en vangen maar' is misschien niet de instelling die getuigt van veel respect voor de dieren. Hetgeen in mijn ogen bij iedereen toch hoog in het vandaal zou moeten staan.

En dan nog een reactie op wat Rene zojuist zei. Iets met zulke hoge concentraties zal inderdaad niet erg bevorderlijk zijn voor je gezondheid. Hetgeen niet wil zeggen dat het pertinent gevaarlijk of schadelijk is. Giftigheid heeft alles te maken met de concentratie. Als je dit product dus met de voorgeschreven concentraties gebruikt in je voer/boiliemix, hoeft dat dus niet giftig te zijn. Maar bij het gebruik er van kan het verstandig zijn een mondkapje of iets dergelijks te dragen.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-12-2007 21:53

stichting Aandacht Doet Spreken.. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
wiebrand dragt

13-12-2007 23:39

ook maar ff gemaild
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

14-12-2007 08:59

Kenny Willems schreef:
kevin smits schreef:ik heb het net bij die vent opgehaald
die vent allemaal sjagerijnig over dat ik niet achterom kwam :P
maare verkoopt die vent nog meer spulle of nie?

gr kevin


Meer respect is toch als Vent vervangt door man.. :wink:


hij wil dat er achterom gekomen wordt? :oops: :oops: lekkere vent ben je dan :o