Boilies langer houdbaar door drogen of readymades?


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

23-01-2003 18:21

Beste collega's

Ik ga dit jaar op vakantie met mijn vismaat. We gaan een week weg. Nu wil ik met homemade's gaan vissen, maar als ik de boilies een paar dagen droog, zijn ze langer houdbaar, maar ook een stuk harder en dit wil ik eigenlijk niet. Hoe doen jullie dat? Gebruiken jullie readymades of voegen jullie iets toe aan jullie mix?

MVG

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

23-01-2003 19:37

hoi,

je kunt suiker of zout aan je mix toevoegen (ongeveer 5% van je mix), hierdoor worden je boilies wat langer houdbaar buiten de vriezer, je kunt je boilies ook vacuum laten zuigen bij de slager (hier heb ik zelf geen ervaring mee).
hier zijn nog wat topics die ook over dit onderwerp gaan.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=4453&forum=35" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=4453&forum=35</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=2703&forum=35" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=2703&forum=35</a><!-- BBCode auto-link end -->

mvgr Richard

_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2003-01-23 19:44 ]</font>
Jeroen Leuven

24-01-2003 09:03

Bas,

Tegenwoordig verkopen ze van die droogzakken.
ze zeggen dat je homemade's daar een aantal dagen goed in blijven.

Gr.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-01-2003 10:32

Bas,

Ik heb wel ervaring met vacumeren en kan zeggen dat ik niet anders meer wil. De boilies waren na 4 weken buiten de vriezer nog perfect. Het enige nadeel is dat je wat platte kantjes krijgt aan de boilies, maar voor de vis maakt dit natuurlijk niets uit.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-01-2003 15:50

Bas

Waarom wil je de boilies niet hard hebben? Ik zou de boilies gewoon drogen en p.p. 5 kilo (of meer natuurlijk, wat je zelf wilt) vers meenemen voor de eerste dag. Als je kiest om te drogen dan zou ik de eerste week voor een goede ventilatie zorgen en dan laat ik ze nog 3 weken uitharden. Hierna kan ik de boilies na een jaar nog gebruiken. Ik praat nu over de mix die ik zelf gebruik, dit kan per mix uiteraard verschillen. Maar normaal gesproken moet het zo wel lukken.

Groet
Bart
Willem Barnas

25-01-2003 18:01

Heren,

Suiker zou ik niet aan beginnen. Ik heb samen met een paar jongens een keer een berg boilies met suiker proberen te conserveren, maar dit werkte voor geen millimeter. Zout is een betere oplossing, al heb ik hier zelf geen ervaring mee. Een vriend van me heeft een tijdje terug wel boilies gemaakt en er -omdat hij naar Frankrijk ging- zout doorheen gemengd, dit werkte prima. Ik zou dit wel i.c.m. lang drogen en goed geventileerd bewaren doen.

Die droogtijden van meerdere weken zou ik liever niet hanteren. De boilies worden dan kurkdroog en nemen als ze in het water terecht komen weer meer andere geuren op, ook 'lekt' er meer flavour uit dan wanneer je ze -laat ik zeggen- een dag of vier, vijf laat drogen. Die goede ventilatie is wel zeer belangrijk, leg ze niet op dunne doekies, maar in droogrekken. Die droogrekken kun je ook zelf maken. Beetje knutselen met kippengaas en een houten raamwerk.....

Tijdens het vissen zou ik ze in uien- of aardappelnetjes bewaren of in een soort van gazen 'kooien', als het maar goed kan luchten. Niet in de zon hangen en regelmatig doorschudden!

Suc7,
Willem Barnas
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

25-01-2003 18:33

willem,

wat ging er dan verkeerd met dat suiker in je mix??
en hoeveel suiker had je dan toegevoegd aan een kilo mix??
want ik draai bijna al mijn boilies met suiker en/of zout erdoor, maar ik ondervind weinig verschil bij die 2.

mvgr Richard
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

25-01-2003 19:26

Willem

Zout+suiker+rijst nemen vocht op, als je de bolies goed in het suiker legt, en af en toe goed schudden blijft het langer goed. Je moet dus veeeeeel suiker gebruiken op een berg bolies. Nadeel is dat je ze in een emmer moet bewaren,.....



MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2003-01-25 19:26 ]</font>
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

25-01-2003 19:46

optie 3= boilies maken aan de waterkant, ben ik nog niet tegengekomen in de discussie.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

25-01-2003 20:06

Beste allen

Even voor de duidelijkheid

De drogers zoals suiker, zout, of rijst(??) moet je aan de buitenkant van je BOILIES gebruiken, en dus niet in je mix!!!!!!!!!

Willem

Wat ging er mis?? suiker wordt een soort suikerwater is dat wat je bedoeld? Zelfs als dat het geval is, gaan je boilies niet om(is alleen een stuk minder plezierig, dat wel).

Richard

suiker aan je boilie toevoegen werkt AW(vrij water dat gebruikt kan worden door Micro Organismen voor transport) verlagend, alleen helaas te weinig. voeg je meer toe aan je mix, wordt de boilie instabiel door het oplossen van suiker/zout.

Bart van de Hurk

Alles OK? Even over je vacumeren, prima oplossing, werkt alleen met schimmel, en met bepaalde soorten bacterien.... Is dus afhankelijk van je mix hoeveel effect het heeft. zit er bv melkpoeder in je mix, heb je binnen een aantal dagen toch een probleem. Door drogen of pekelen/suikeren aan de buitenkant ben je dat probleem vrijwel geheel kwijt....

Nog een algemene opmerking, neem je boilies mee in grootverpakking(alle bollen in 1 zak), die je zo diep mogelijk hebt ingevroren, de houdbaarheid is zo al vlug 2 dagen langer.

Zijn ze ontdooid? laat ze dan drogen in de zon(let op barsten van je boilies)

Moet het een 10 dagen goed houden? eerst viezen, dan als je daar bent en ze zijn ontdooit, suikeren of zouten, en drogen. dan verpakken in plastic zak die je afsluit(er kan dan geen vocht vanuit de omgeving erin trekken). En klaar is klara. het kan goed zijn dat ze terug in NL nog weken goed blijven....

mvg

RF
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-01-2003 09:15

Niks meer aan toe tevoegen te Roger,is helemaal af.

Wil.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wil Jeurninck op 2003-01-26 09:15 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2003 10:02

Zout of suiker moet je inderdaad mengen met je boilies. Niets aan toe te voegen. Nou ja, misschien nog de mengverhouding. Ik meng de boilies 1 op 1 met zout. Dit doe ik voor het vertrek en zo gaan ze dan mee in een afgesloten emmer voor bijvoorbeeld een weekje Frankrijk. Ik houd ze in het zout gedurende de trip en heb altijd goede boilies.

Groeten, Kees
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

26-01-2003 14:48

Mannen,

Ik hoor niemand over een Vacuummachine die je ergens in een winkel kan kopen. Ik heb het over een mini'tje he..

Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg
Frank
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-01-2003 17:33

Frank,

Barhangen is een hele belangrijke factor in het goed vacumeren van de boilie's :smile:

Het (eet)cafe waar ik elke zaterdag na het werk zit heeft een professionele vacumeermachine. Ik heb ook al van die kleintjes op Tell Sell gezien. Deze waren niet zo duur, misschien interessant om eens te proberen. Maar of die kleine machines net zo goed de lucht uit de verpakking krijgen betwijfel ik zeer.

Roger,

Alles is zeker goed, komende weken twee beurzen draaien en dan hoop ik dat het toch eens aan het lopen gaat op ... , het valt tot nu toe nog tegen. Ik denk dan ook dat ik achteraf te veel gevoerd heb in Oktober. Maar ik hoop in ieder geval dat Februari en Maart betere maanden worden. Vanaf half April ben ik weer op het andere water van de partij, wanneer kan ik de concurrentie :smile: verwachten? We spreken elkaar wel,

mvg

Bart van den Hurk
Marcel van Balkom
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-07-2002 02:00
Locatie: Hank
Contacteer:

26-01-2003 18:25

Zet je boilies op zout. Denk bijvoorbeeld aan pekelvlees (ham) of zoute haring, deze voedingswaren blijven ook goed dankzij het zout (in het geval van ham een aantal maanden). Kook je boilies en laat ze daarna een dag drogen. Rol ze daarna een keer door wat olijfolie zodat er een laagje opkomt. Na een tweede dag drogen op zout zetten in een gesloten emmer. 1kg boilies op 1 kg zout. Dan blijven ze maanden goed.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-01-2003 09:09

Richard,

Ik was één van die jongens die met Willem de boilies heeft gemaakt. Volgens mij hadden we per kilo mix zo'n 10-20 gram suiker aan de boilies toegevoegd. Na een paar dagen drogen hebben we ze vacuum verpakt. Eenmaal in Frankrijk werden ze wat warmer en begon de suiker te gisten. Er viel nog wel met de boilies te vissen maar er kwam wat schimmel op en ze begonnen een beetje zuur te ruiken. Niet echt ideaal dus...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-01-2003 09:26

Heren,

De boilies in de diepvries doen en vervolgens een paar dagen voor vertrek de vriezer op zijn hoogste stand zetten. Bij de meeste vriezers is dit -28. Vervolgens een piepschuimbox(kan ongeveer 15 tot 17 kilo in) regelen die gebruikt wordt voor het aanleveren van levend aas bij de hengelsport zaak(Topsybaits). Op de dag van vertrek de boilies in de box en deze goed dicht tapen. Bij aankomst(was voor mij na 16 uur rijden) bleken de boilies nog steeds bevroren. Vervolgens de boilies in een fijnmazige bewaarzak in de boom gehangen. Niet in de zon maar in de schaduw op een plaats waar de wind in elk geval door de zak met inhoud kon waaien.

Op deze manier houdt je ze gemakkelijk 3 weken goed.

Overigens neemt droge mix minder ruimte in dan voorgedraaide boilies.

Frank & Bart,

Zo'n mini vacumeermachine werkt niet. Ik heb er één en mijn ervaring is dat er onvoldoende vermogen is om alle lucht uit de verpakking te zuigen. Overigens zijn de machines die in de horeca gebruikt worden niet eens zo duur.

Kijk anders eens op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.markplaats.nl" target="_blank" class=bericht>www.markplaats.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

27-01-2003 13:01

Twee topicss over dit:)

Mannen,

Ik heb een aantal grammen zout in mn mix zelf verwerkt, ik begrijp dat ik dit dus beter niet kan doen .
En na de boilies gedroogd te hebbem,. dan in een emmer met dus zout erin te doen. Maar als ik dan de boilies wil gebuiken moet ik dan het zout er dus vanaf halen?
Of hoe doen jullie dit?
En moet ik nog in de emmer water bij het zout doen.
En waar halen jullie dan zoveel kilo's zout?

Mvg
frank


Arno,
Op marktplaats heb ik gekeken, alleen een probleem is voor mij; zo 1 uit de horeca is behoorlijk groot.
En aangezien ik allees in mn schuurtje moet houden, van ouders;) past dit er niet meer bij. Dus dan probeer ik voor als ik met KSN mee te gaan probeer ik maar zo;n box ergens te vinden. Om mn bollen 7 dagen goed te houden.
Moet lukken begrijp ik dus.

Bedankt!
Frank
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

27-01-2003 13:07

Arno,
Ik heb net gebeld met de kijkshop.
En ze verkopen van die kleintjes.
Zo'n ding kost 26,95.
had jij ervaring met zo'n ding?

Mvg
frank
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-01-2003 13:29

Frank,

Die kleine dingen zijn absoluut niet geschikt voor jouw doeleinde. Zonde van je geld. Als je het doet zoals ik omschreef werkt het echt perfect.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

27-01-2003 13:35

Arno,

Ok bedankt!
Ik heb nog effe de tijd voordat ik naar frankrijk ga, dus nog de tijd om alles te zoeken ervoor

mvg
frank
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-01-2003 15:11

Frank,

Ik heb eventueel wel zo'n box voor je liggen. Je zou anders eens bij
Wout v Leeuwen moeten vragen. Die gooit ze meestal weg dus als je vraagt of ze er eentje apart willen houden dan doen ze dat zeker.
Vraag het even aan Kees daar.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

27-01-2003 15:34

Arno,
Bedankt!
Als ik op carp ben dan vraag ik het, of ze er eentje willen achter houden, zodat als ik er weer n keer ben dat ze et dan hebben.
Gewoon vragen naar zo'n piepschuimbox?

En mocht het niet gaan, wat ik me nie kan voorstellen, omdat ze nooit moeilijk doen bij wout, dan kom ik nog effe bij jou, ok Arno?

Bedankt he!

Frank
Plaats reactie