voeren en tijden


Plaats reactie
john snackers
Berichten: 70
Lid geworden op: 16-09-2006 10:14
Locatie: in de buurt van echt

29-10-2007 17:18

Hallo,...

Ik zat me net af te vragen, als ik nu bij een vijver 3 keer per week
's avonds om 1900 uur voer.
Wanneer is dan de beste tijd om te vissen in de ochtend of de namiddag?
Nu snap ik wel dat het het beste is om dan gewoon 24 of 36 uur te gaan zitten.
Maar ja dat moet de vrije tijd die ik een beetje heb ook toelaten.
beter 1 uur gevist dan 8 gewerkt !!!
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

29-10-2007 17:21

Ben je ook in de mogelijkheid om s'morgens te voeren?
Dat zo mooi zijn, kun je er ook s'morgens op gaan vissen..
john snackers
Berichten: 70
Lid geworden op: 16-09-2006 10:14
Locatie: in de buurt van echt

29-10-2007 17:24

Dus jij zegt smorgens voeren smorgens vissen
savonds voeren savonds vissen
beter 1 uur gevist dan 8 gewerkt !!!
Gebruikersavatar
Sander vd Hill
Berichten: 50
Lid geworden op: 23-10-2007 21:27

29-10-2007 17:50

ja pas zag ik nog een vis op z'n horloge kijken, 7 uur! etenstijd! ;-)

Water temperaturen zijn al behoorlijk laag en de vis aast niet echt actief meer. Denk dat het belangrijker is dat je op de juiste, en vooral dezelfde plaats voert. Komt de karper toevallig langs en weet hij dat er voer ligt zal hij best wel wat eten. Maar ik geloof niet dat ie speciaal op een bepaalde tijd naar jouw voerplekje komt om te eten. Wat is de watertemperatuur daar momenteel?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-10-2007 18:03

conditionering is de sleutel..

op de minuut af conditioneren lukt je niet maar als je altijd op een vast tijdstip voert zul je na verloop van tijd merken dat de vis rond dat tijdstip ook in jou voerzone of in de buurt verkeerd. dit kan binnen enkele dagen het geval zijn en soms moet je weken of maanden voeren om dit te bereiken.

vaak beginnen ze ook gelijk te azen zodra ze zien dat jou voer er ligt. zeker als je vaker voert creeer je een plek waar de vis kan azen zonder haak in zijn bek te krijgen. dus weer een positieve conditionering.

zo zijn er nog een paar puntjes die ervoor kunnen zorgen dat je sneller vis op de kant krijgt.

maar mijn ervaring is dat als je bv alleen maar s'avonds/snachts vist je het beste ook in die tijden kunt voeren.. voor ochtend/middag sessies zou ik de ochtend als voorkeur geven om te voeren.

maarja er zullen altijd uitzonderingen op de regels blijven. doe gewoon wat jou het beste lijkt.

en om goed te voeren hoef je echt niet veel te voeren hoor.. het gaat tenslotte om gewenning. dus paar handjes per dag om te starten is al ruim voldoende in deze tijden en mogt het heel hard gaan lopen kun je altijd iets meer voeren.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

29-10-2007 18:27

Ja John, als je kan sávonds handje erin en evt s'morgens handje, meer dan genoeg deze tyd v/h jaar..
Dan smorgens vissen, is naar mijn mening sowieso productiever rond deze tyd..
MVG
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

29-10-2007 19:36

Remko Oude Elferink schreef:conditionering is de sleutel..

op de minuut af conditioneren lukt je niet maar als je altijd op een vast tijdstip voert zul je na verloop van tijd merken dat de vis rond dat tijdstip ook in jou voerzone of in de buurt verkeerd. dit kan binnen enkele dagen het geval zijn en soms moet je weken of maanden voeren om dit te bereiken.

vaak beginnen ze ook gelijk te azen zodra ze zien dat jou voer er ligt. zeker als je vaker voert creeer je een plek waar de vis kan azen zonder haak in zijn bek te krijgen. dus weer een positieve conditionering.

zo zijn er nog een paar puntjes die ervoor kunnen zorgen dat je sneller vis op de kant krijgt.

maar mijn ervaring is dat als je bv alleen maar s'avonds/snachts vist je het beste ook in die tijden kunt voeren.. voor ochtend/middag sessies zou ik de ochtend als voorkeur geven om te voeren.

maarja er zullen altijd uitzonderingen op de regels blijven. doe gewoon wat jou het beste lijkt.

en om goed te voeren hoef je echt niet veel te voeren hoor.. het gaat tenslotte om gewenning. dus paar handjes per dag om te starten is al ruim voldoende in deze tijden en mogt het heel hard gaan lopen kun je altijd iets meer voeren.



Ik ben het met je eens hoor dat even voorop. Wat vaak in mijn hoofd om spookt is de gedachte STEL je voert elke dag om 7 uur. De vissen passeren pas om elf uur jou aangevoerde stek.
Volgende dag weer het zelfde en zo gaat het een tijdje door. Denk je dan dat de vis eerder langs de aangevoerde stek komt of gewoon elke dag om elf uur? Dat is toch iets wat ik mij afvraag. Op de wat kleinere wateren heb je er duidelijk voordeel bij dat je op vaste tijden voert maar is dit ook op groot water zo?


vr gr peter
vr gr peter
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-10-2007 20:27

Peter,

Ik kan alleen voor me eigen gevoel spreken en ik vis op relatief kleinere wateren tot 10ha zeg maar. dus de vis is vaak wel in de buurt en niet kilometers verderop..

Gr. Remko
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

29-10-2007 21:32

hoi john weet je wat ook goed werkt bv je voert 500gram per 24 uur dus dan zou ik het zo doen 250 gram s ochtends en 250 gram s avonds dan maak het niet uit waneer je gaat vissen s ochtends of s avonds en je hebt een paar voordelen je berijkt meer vissen en het maakt niet uit waneer je gaat vissen s ochtends of s avonds gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

29-10-2007 21:47

met dat voeren hoef je neit zo krap te kijken hoor.

als je de ene avond om 6 uur voert en de andere om 7 of 8 uur komt het ook nog wel goed hoor :wink:

ik zou alleen niet in de avond voeren en in de ochtend vissen :wink:
Jan Peter Teerling

30-10-2007 13:13

Harald van der Graaf schreef:hoi john weet je wat ook goed werkt bv je voert 500gram per 24 uur dus dan zou ik het zo doen 250 gram s ochtends en 250 gram s avonds dan maak het niet uit waneer je gaat vissen s ochtends of s avonds en je hebt een paar voordelen je berijkt meer vissen en het maakt niet uit waneer je gaat vissen s ochtends of s avonds gr harald


Met 250gr per voersessie bereik je echt geen gedeelte van de populatie die jij wil aanspreken.Één of 2 brasems op je stek en je rijdt 2 keer per dag voor Jan met de korte achternaam naar het water.Of je zult al een holding area moeten weten waar de vissen zich ophouden.

John om een lang verhaal kort te maken,karpervissen is geen exacte wetenschap.Gewoon proberen,van je fouten kan je alleen maar leren.

En Harald,wat dacht je er van als je Sinterklaas eens een LOI cursus Nederlands voor 5 dec. vroeg?
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

30-10-2007 14:19

Jan Peter, zou tegen de koude periode aan, kan 2 x 250gram echt meer dan genoeg zijn..
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-10-2007 14:41

Wat ik op het moment aan het doen ben:

Dinsdagmiddag rond 12 uur: 400 a 500 gram
Dinsdagavond rond 6 uur: 200 a 250 gram

Woensdagmiddag rond 12 uur: 400 a 500 gram
Woensdagavond rond 6 uur: 200 a 250 gram

Donderdagmiddag rond 12 uur: 400 a 500 gram
Donderdagavond: vissen en beginnen met ongeveer 200 a 250 gram en dan beide hengels op deze stek.

Vrijdagmiddag rond 12 uur: 400 a 500 gram
Vrijdagavond: Wederom een paar uurtjes vissen en weer beginnen met 200 a 250 gram.

Of het gaat werken ga ik vanzelf merken de komende week. 8) Maar ik heb in ieder geval een goed excuus om 2 keer per dag aan het water te zijn.
Toch makkelijk, in je lunchpauze kunnen voeren.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

30-10-2007 14:46

dat gaat wel werken kevin, op dit moment voer ik nog iets meer, maar dat breng ik langzamerhand ook terug..
2 of 3 keer per dag voeren in de wintertyd is naar mijn mening de sleutel naar succes.
Soms voer ik 2 x p/dag maar 20 boilies per keer, 2 uurtjes zitten op het kanaal en dan kan vaak de buit al binnen zijn.
Jan Peter Teerling

30-10-2007 15:23

Sander Benjamins schreef:Jan Peter, zou tegen de koude periode aan, kan 2 x 250gram echt meer dan genoeg zijn..


Sander dat kan genoeg zijn..Dit is echter van meerdere factoren afhankelijk zijn.Aangezien we niet weten of het water,haar bewoners,de overige vissers,of er krab zit en zwart gevleugeldtuig om maar een paar te noemen ook meegenomen zijn in deze berekening.Zul je alleen maar kunnen schatten vandaar;

John om een lang verhaal kort te maken,karpervissen is geen exacte wetenschap.Gewoon proberen,van je fouten kan je alleen maar leren.

Voor mij is een groot gedeelte van vis vangen,zelf uitvogelen en proberen tot dat je tot een gewenst resultaat behaalt.De voldoening zal des te groter zijn.

Note;In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

30-10-2007 16:08

Mee eens Jan Peter, je moet inspelen op de verschillende situaties en jaar getijden, in de meeste gevallen is ook de karper een gewoonte dier, dus door ervaring weet op een gegeven moment wanneer je waar moet zoeken..
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

30-10-2007 21:16

Hetlijktmebeteromafentoetevoerendanelkedagheelveelwatjanpeterzegtdaarkanikmeeenveelgevallenwelietsbijvoorstellenvanjefoutenmoetjelerenikzelfvoerlieverregelmatigenn endehoeveelheidhangtvanhetjaargetijaf.

Groeten Caroline,p.s hopend is de kerstman ditjaar gul voor harald.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

30-10-2007 21:25

[hecarolinekomjijookopmijnfeestjeop5deckunnenweleestekensophetforumlerenplaatsenikhebgehoorddatmensenhetmoeilijkkondenlezengrharald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Plaats reactie