melasse


Erik van Duijvendijk
Berichten: 35
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: vlaardingen

01-02-2002 11:50

hoeveel melasse kan ik mijn bolies gebruiken zonder overdadig te doen en is het gebruik van een flauwer of ander toevoegingen nog nodig en is voorvoeren nodig om de karpers er aan te laten wennen of werkt het ook instand.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

05-02-2002 21:22

Eric

Melasse kun je eigenlijk onbeperkt gebruiken, de karpers hebben daar geen moeite mee. Echter, hoe meer melasse je gebruikt, hoe minder ei je hebt, dus je boilies worden er gewoon zachter van.
Als je lekker wilt doorgieten, dan kun je het ei altijd nog voor een gedeelte vervangen door eipoeder.

Meestal gebruikte ik zelf geen flavours erbij, een enkele keer echter pistache.

Gr. ChrisN
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-02-2002 10:19

Wees voorzichtig met melasse als het water veel grote brasem bevat, die zijn er werkelijk gek op.
Dus eerst niet teveel boilies maken je kunt melasse ook als soak gebruiken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

06-02-2002 11:06

Je kunt melasse zeker goed als soak gebruiken, maar dan moet je zorgen dat je die rommel niet op je handen krijgt.
Eerlijk waar, je handen blijven gewoon ruften.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

06-02-2002 17:36

Geweldig spul!
Try it and love it.
Ook zeelt kan er niet van af blijven!
Willem Kooi
Berichten: 12
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00

28-02-2002 01:00

Melasse is zeker een instant product. Zelf heb ik goede resultaten behaald met de vloeibare vorm van melasse, van deze gebruik ik ongeveer 20 ml op een mix van 500 gr. Melassemeel is te verwerken tot ongeveer 25%. Bij een hoge dosering dient echter rekening gehouden te worden tot een slechte rolbaarheid en het uit elkaar vallen tijdens het rollen. Wanneer melasse en andere sterk ruikende ingredienten in mijn mix verwerkt zijn maak ik bijna nooit gebruik van flavours. Zeker voor instantboilies is het toevoegen van een flavour naar mijn mening overbodig.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

02-07-2004 15:40

Even een misschien stomme vraag: welke melasse wordt nou als boilieingredient gebruikt? ik kan hier namelijk bij de dierenzaak/groothandel een zak melasse kopen van 25 kilo voor 6,40 euro. Die zooi stink echter behoorlijk. Is dit melasse die ook in boilies kan worden verwerkt of is dit wat anders?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

02-07-2004 18:42

Je hebt inderdaad melasse meel en vloeibare melasse. Zoals al eerder werd vermeld kun je flink doorgieten van dit spul. Dit is vaak een nadeel voor de hardheid van de boilie zoals al eerder werd aangegeven. Wil je echt een melasse stempel op je aas dan kun je een fikse hoeveelheid melassemeel toevoegen en de vloeibare melasse wat minderen. Wanneer je geen ei poeder of nog beter ei albumine gebruikt kun je zeker tot 10 a 15 ml. per ei gaan, en zo'n 20 tot wel 30 % mel.meel.

Hierbij wat tips;

Wanneer je je boilies laat uitdrogen totdat ze bikkelhard zijn ( dus al het water is verdampt ) kun je ze vervolgens soaken in een beste lading melasse. Omdat die bolies droog zijn zuigen ze vocht naarbinnen. Zodoende verhoog je het aandeel melasse maar blijft de boilie hard.

Melasse is zwaarder dan water, het zinkt meteen. Ikzelf deed ( doe ) altijd een flinke scheut ( 1 LITER ) in het voerbakje van de voerboot. Het water smaakt naar melasse en wanneer de vissen gewent zijn aan die geur. Een prima lange afstands lokker dus!

Je kan goedkoop melasse kopen bij een veevoeder handelaar ( landbouwbank ) Veebrokken worden vaak besprenkeld met melasse namelijk. Je moet dan niet in liters denken maar in emmers. Ongeveer 50 eurocent per kilo vloeibaar is ongeveer de prijs, emmer meenemen dus. Let wel op de kwaliteit, die van de landbouwbank varieert sterk.

Groet,

Herwin
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

02-07-2004 18:42

Je hebt inderdaad melasse meel en vloeibare melasse. Zoals al eerder werd vermeld kun je flink doorgieten van dit spul. Dit is vaak een nadeel voor de hardheid van de boilie zoals al eerder werd aangegeven. Wil je echt een melasse stempel op je aas dan kun je een fikse hoeveelheid melassemeel toevoegen en de vloeibare melasse wat minderen. Wanneer je geen ei poeder of nog beter ei albumine gebruikt kun je zeker tot 10 a 15 ml. per ei gaan, en zo'n 20 tot wel 30 % mel.meel.

Hierbij wat tips;

Wanneer je je boilies laat uitdrogen totdat ze bikkelhard zijn ( dus al het water is verdampt ) kun je ze vervolgens soaken in een beste lading melasse. Omdat die bolies droog zijn zuigen ze vocht naarbinnen. Zodoende verhoog je het aandeel melasse maar blijft de boilie hard.

Melasse is zwaarder dan water, het zinkt meteen. Ikzelf deed ( doe ) altijd een flinke scheut ( 1 LITER ) in het voerbakje van de voerboot. Het water smaakt naar melasse en wanneer de vissen gewent zijn aan die geur. Een prima lange afstands lokker dus!

Je kan goedkoop melasse kopen bij een veevoeder handelaar ( landbouwbank ) Veebrokken worden vaak besprenkeld met melasse namelijk. Je moet dan niet in liters denken maar in emmers. Ongeveer 50 eurocent per kilo vloeibaar is ongeveer de prijs, emmer meenemen dus. Let wel op de kwaliteit, die van de landbouwbank varieert sterk.

Groet,

Herwin
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

02-07-2004 18:43

Ik dacht van, laat ik die posting 2 keer plaatsen.

Kwint en computers...
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

02-07-2004 23:52

Herwin,

bedankt voor je reactie. De eerste posting snapte ik niet zo, maar de tweede was al veel duidelijker :wink:

dan heb ik waarschijnlijk toch het goede spul. Ik dacht dat melasse mierzoet ruikt en ook dat het duurder zou zijn. Het is wel heel kleverig dus zal ik inderdaad maar niet teveel ervan door de mix gooien.

Voor vloeibare melasse heb ik bij verschillende diervoederzaken en boerenbond gekeken maar dit heb ik niet gevonden, helaas.

Is dit iets?:

30% melassemeel
20% griesmeel
30% soyabloem
20% maismeel

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

03-07-2004 14:03

is mellassee het zelfde als coprah melassee en zo ja, waar kun je dit krijgen?
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

03-07-2004 20:06

Prima mixje Jurgen, niets mis mee.

Volgens mij noemen de wedstrijdvisser het melasse meel - coprah melasse.

Trouwens, Mel A wordt gemaakt van suikerbieten, net als betaine...Mel A is dus een vloeibaar zetmeel. Voor zover ik weet zit er geen betaine meer in melasse.

Om goedkoop melasse te kunnen scoren kun je eens bij een schapen of paarden boer langsgaan. Hij weet vast een adresje waar je dit spul kunt kopen.

Herwin
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-07-2004 20:43

Herwin
,wedstrijd/witvissers gebruiken coprah melasse maar dit is geheel anders als de vloeibare variant.
Ik bedoel daar mee te zeggen dat de vloeibare versie een restprodukt is van de suiker industrie en dat coprah melasse word gemaakt van de vrucht van de palmboom.
Deze melasse word aangezoet met suikerstroop en heeft hierdoor zijn donkere kleur.
e hebt 2 soorten coprah de coprah nature (de meest pure vorm van coprah)
en dus de coprah melasse die het meest gebruikt word.
Beide zijn zeer goed te gebruiken in een boilie mix maar je moet dan wel rekening houden met het feit dat dit meel behoorlijk bind en nogal vettig is.

Wil.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

03-07-2004 20:45

Kijk, zo leren we nog eens wat...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-07-2004 20:51

Je mix kan ook behoorlijk plakkerig worden van die coprah shit. Als je het toevoegt, doe dat dan door een zeef, anders krijg je van die dikke klonten in je mix. Ik kwam doorgaans tot een max van 10%.
Werkte wel erg goed overigens, zeker in het voorjaar :wink:
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

03-07-2004 21:34

[quote="Wil Jeurninck"]Herwin
,wedstrijd/witvissers gebruiken coprah melasse maar dit is geheel anders als de vloeibare variant.
Ik bedoel daar mee te zeggen dat de vloeibare versie een restprodukt is van de suiker industrie en dat coprah melasse word gemaakt van de vrucht van de palmboom.
Deze melasse word aangezoet met suikerstroop en heeft hierdoor zijn donkere kleur.
e hebt 2 soorten coprah de coprah nature (de meest pure vorm van coprah)
en dus de coprah melasse die het meest gebruikt word.
Beide zijn zeer goed te gebruiken in een boilie mix maar je moet dan wel rekening houden met het feit dat dit meel behoorlijk bind en nogal vettig is.

Wil.[/quote]

en kan iemand mij ook vertellen waar dit te verkrijgen is??
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-07-2004 00:07

Hengelsport zaak Robin,iedere hengelsportwinkel die een klein beetje assortiment aan witvisvoer ingredienten heeft zal het in de schappen hebben liggen.

Maar zoals Bas al aangeeft ben er zuinig mee en zet tegenover de coprah een niet bindende meelsoort.

Succes
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

04-07-2004 12:12

Coprah melasse heb ik nog nooit gebruikt dus ik kan daar niets zinnigs over zeggen. De vloeibare melasse daarentegen veel in het verleden. Het is een namelijk een goedkoop ingredient en ook nog eens een goede attractor.
Ik gebruikte het in mijn boiliemix tot ongeveer 20ml per ei. Ging ik daar boven zitten dat was de mix (een koolhydraatmix, soms aangevuld met gemalen trouvit) niet goed meer te draaien. Deze hoeveelheid is echter meer dan genoeg om om een snelle uitwaseming uit je boilie te realiseren. Met name van belang als je instant het een en ander iets wil versnellen. Leg maar eens zo'n boilie in een glas water. Over de hardheid hoef je je geen zorgen te maken. Wat ei-albumine of rijstenmeel compenseert dat wel weer.
Je kunt, zoals Herwin zegt, je uitgedroogde boilies ook laten soaken in vloeibare melasse. Ik vind het dan een puinhoop worden, hahahaha. Wel eens zwaar gesoakte boilies weggezet met een werppijp of een katapult? Tegen de wind in? Maar goed, het is een goede methode, een dergelijke manier van soaken.
Vloeibare melasse is inderdaad een goede brasemlokker (zoals veel zoete ingredienten) zoals Douwe zegt, vandaar dat het goedje zo populair is bij sommige witvissers. Als je last van slijmjurken krijgt wil het nog wel eens helpen om met grote boilies (>24mm) te gaan vissen. Maar ook dit biedt geen garantie. Ik heb al te vaak een brasem gevangen aan een 24mm bal terwijl het bekje van de brasem slechts een opening had van 18mm. Tja...
Er zit overigens nogal wat verschil in vloeibare melasses. Mijn populairste versie was die in die ronde literflessen (Wielco?). Zijn die er nu nog? Ik betaalde vroeger altijd rond de 4 gulden voor een liter. Het kan inderdaad goedkoper, maar ik was wel altijd gegarandeerd van een continue kwaliteit.
Ik gebruikte het meestal zonder toevoeging van een flavour. Wel gebruikte ik minimaal 5ml zonnebloemolie per ei, soms zelfs 10ml. Enerzijds om de draai-eigenschappen te verbeteren bij het gebruik van de door mij aangehaalde 20ml per ei, anderzijds om een extra verticale uitwaseming te bewerkstelligen van de vloeibare melasse (en andere attractors). Hierbij moet overigens gezegd worden dat vloeibare melasse inderdaad zwaarder is als water maar het lost wel gemakkelijk op (vergelijk het maar met een suikerklontje). Eenmaal opgelost zal de melasse zich automatisch verpreiden in zowel horizontale als verticale richting. Ook als er geen stroming is (!), dit heeft te maken met de concentratie opgeloste stof.

Roelof
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

04-07-2004 13:53

Bas zei het al coprah melasse doet het goed in het voorjaar. Vrij simpele reden, deze is geroosterd/ gebrand en daarmee is het zwikkie verschaald. Zal de vis dus duidelijk niet verzadigen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-07-2004 13:55

Roelof,

Je hebt een pb.

groetjes Benny
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

04-07-2004 19:52

Robin,

ik heb een zak van 25 kilo gehaald bij een dierenspeciaalzaak voor € 6,40 maar het zou ook bij bv de boerenbond verkrijgbaar moeten zijn.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-07-2004 09:19

Ik moet zeggen dat dit toch een aardig boeiende topic aan het worden is.

En Herwin "kleine grote man" Kwint... Leuk dat je ook wat vaker op het board bent. Zal het humor gehalte best wel eens kunnen stijgen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-08-2004 01:30

Okee
ff prutsen met de zoekfunctie brengt me bij deze topic..... want juist melasse interesseert/ (intrigeert) me enorm....... elke ervaring met dit producht ontbreekt geheel..., maar een maat van me gooit het ook overal door heen....
Maargoed..... Ik vis dus momenteel op een groot kanaal in het noorden van het land... waar de bezettingsgraad erg laag is.... (Roelof en Herwin weten vast al wel welk kanaal :wink: ) maar goed....
En ik dacht bij mezelf... dat melasse daar wel eens een troef kon zijn... in welke mate zal ik het daar gebruiken, en zal ik het door boilies en particles heengooien???? enne geld er ook zo iets van .... overdaad schaad?????

Ik hoor het wel weer... groeten uut het noorden

Bart
Gebruikersavatar
Reinout Spijkerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-08-2002 02:00
Locatie: Delft

17-08-2004 12:12

op dat mooie kanaal in het hoge noorden moet je al gauw in liters denken Bart...

Succes !!

Reinout Spijkerman