Martin SB Bollen


Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

14-07-2008 12:29

Ronnie van Berlo schreef:Dus begrijp me nou niet verkeerd en ga geen dingen typen die je zelf bedenkt over zoals ik het bedoel.......



Misschien zit daar de truc in? Je bedoelt het vast wel goed. Je legt het alleen niet goed uit (voor mij) en daarom bedenk ik er iets anders op. :P
Ik probeer alleen aan te geven dat een vis geen voedingswaarde herkent. Gooi maar eens een potje met creatine (soort van eiwit voor sporters) in het water als je nachtje gaat vissen. Voedingswaarde genoeg.. volgens jou beredenering, slapeloze nacht dan?



Ronnie van Berlo schreef:Mitsz, mischien kun je hem wat van jou aas geven


Geven mag altijd. Boven de 10 kilo blijf ik thuis voor je.. :wink:
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-07-2008 12:37

Als je een potje creatine in het water gooit (ik ken het spul echt wel, kheb et zelf ook genomen vroeger) dan dwarrelt dat lekker rond.

Hoe kan een karper dat nou als voedzaam gaan herkennen? Ga het nou niet te ingewikkeld maken.........

De karper is getrained (om het zo maar te zeggen) om voedingswaarde in onderwater liggende dingen te kunnen herkennen.

Anders vreet ie maar wat en niet eens wetende of het voedzaam is?

Dat lijkt me niet. De karper weet toch ook dat mossels voedzaam zijn. Dus een deegbal die onderwater ligt en een gevoel van verzadiging geeft zal uiteindelijk als voedzaam worden gezien. Niets meer en niets minder.

Daaruit vloeiend kan een karper aan de verschillende attractors een herkenning opbouwen van de aanwezigheid van voedzame bestanddelen.

Waarom zou aminol (ook eiwitsubstantie of eigenlijk de stukjes eiwit net zoals creatine) dan wel een aanzetten tot azen reactie teweegbrengen?
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

14-07-2008 12:45

Ronnie van Berlo schreef:Als je een potje creatine in het water gooit (ik ken het spul echt wel, kheb et zelf ook genomen vroeger) dan dwarrelt dat lekker rond.

Hoe kan een karper dat nou als voedzaam gaan herkennen? Ga het nou niet te ingewikkeld maken.........

Waarom zou aminol (ook eiwitsubstantie of eigenlijk de stukjes eiwit net zoals creatine) dan wel een aanzetten tot azen reactie teweegbrengen?


Als je aminol in het water gooit.. Dan gaat het lekker dwarrelen.. Hoe herkent de karper dat.

Receptoren :D

Zal het makkelijker maken voor je.. 2 opties

1e Ik kook kipfile in een pannetje... Jij loopt langs. Geen prikkel.

2e Ik bak kipfile in lekkere kruiden beetje olie.. Jij loopt langs.Een prikkel!!!

Voedzaamheid? Zal geen 5%verschillen. Toch raak je alleen wild van de 2e optie waar ligt dat dan aan?
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

14-07-2008 12:50

Ronnie van Berlo schreef:Dat lijkt me niet. De karper weet toch ook dat mossels voedzaam zijn.


In 1 van de boeken van Alijn gaat hij ook vissen en voeren met mossels.. Hij geeft als tip mee dat je mossels ff moet kraken.. Zelfde principe..receptoren komen beter los en de vis word er op getriggerd.
Laatst gewijzigd door Dominic Berendsen op 14-07-2008 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-07-2008 12:52

Ronnie dwalen wij toch weer ietsje uit elkaar.
Een karper weet absoluut niet of iets voedzaam is hij herkent voedsel en hij vreet het gewoon op zonder daarbij na te denken.

Dominic receptoren zijn ontvangers geen delen die los komen uit iets.
De karper moet die receptoren bezitten om iets te "herkennen" als voedsel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

14-07-2008 17:56

Oke, verkeerd om dus :)
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-07-2008 18:25

Dus als een karper receptoren bevat die voedsel herkennen en het voedsel bevat iets wat de receptoren prikkelt is dat voor de karper de reden om het te eten.

Precies zoals ik het bedoel.

Als ik een kippetje in een pan zie koken denk ik ook lekker omdat ik de kip herken als eetbaar omdat ik in het verleden ook gekookte kip heb gegeten. Als een kip wordt gebakken ruik ik de kip en denk ik lekker.....

Als een karper een balletje ziet liggen en die is niet zoals jou gebakken kip, maar hij heeft wel de ervaring met schrale bollen als zijnde eetbaar en verzadigend dan pakt ie ze ook.

Over welke prikkeling hebben we het nou, de visuele of de prikkel mbt tot smaak/geur????

Kheb niet gezegd dat de karper denkt. Ik heb juist aangegeven dat het moeilijk is om te achterhalen wat precies de karper beweegt om iets te pakken.

Leuk dominic dat je de statements van mitsz over prikkeling erbij neemt. Heb ik niet al aangegeven dat de bol die je in het water deponeert afhankelijk van de te vervliegen stoffen de karper eerder of juist later aanzet tot azen?

Nogmaals mijn redeneringen, hierna zal ik er niet meer op in gaan want het wordt weer zinloos (he douwe):

Een Karper heeft een natuurlijk vermogen om een relatie te leggen tussen iets eten en er verzadigd van te raken. Als hij dit vermogen niet zou hebben zou hij net zo goed zand kunnen vreten, dat vult de maag ook.

Mischien is smaak daarbij een hoofdpunt (smaak, geur, whatever tis zoals de karper het ervaart en niet zoals wij).

Of iets nou een voedingswaarde heeft van 100 calorieen of van 50, dat zal de karper echt geen drol uitmaken. Hij herkent iets wat eetbaar is en daarom vreet ie het. Stom beest eigenlijk.......(maar niet heus)......

Op den duur kan er een vervaging onstaan doordat altijd een bepaald voedsel wordt aangeboden met een bepaalde prikkel (bijv. flavour), wat de oorzaak kan zijn dat iets wat niet voedzaam is maar wel die flavour heeft wordt aangezien voor voedsel. Dit zal echt niet met bakken gegeten worden want zodra er een aantal delen geconsumeerd worden zal de karper merken dat er iets niet helemaal klopt.

Of er nou allemaal prikkelstoffen in zitten of niet (ik heb dit al eerder vermeld) een karper zal een hele schrale bol, mits deze wel voedingswaarde bevat ook herkennen als eetbaar, echter het duurt langer voordat de karper de wat minder snel vervliegende stoffen herkent.

Hoeveel prikkelstoffen bevat een broodkorst? Naast tarwebloem en wat melk, zout en een beetje warmte wordt aan brood niet echt veel flavour toegevoegd. Toch herkent de karper dat het eetbaar is. Hij hoeft er maar met z'n lippen tegenaan te zwemmen en het is al herkenbaar.

Misschien "proeft" de karper wel veel meer dan wij uberhaupt kunnen voorstellen.

Wil niet zeggen dat er echt domme exemplaren tussen zwemmen die alles maar pakken wat ook maar voedzaam lijkt om het naderhant uit te tuffen.

Verder wil ik er niks meer over kwijt want het blijft in dit geval toch een verschil van inzicht op dit onderwerp en het lijkt mij zinloos om daarover door te discussieren.

Ik zeg ook niet dat mijn redenering wijsheid is, tis alleen zoals ik erover denk. Weten doen we het allemaal niet want er valt geen degelijke studie op te verrichten. Of het moet zijn dat we een karper helemaal gaan volhangen met sensors die hersenactiviteit meten en dan gaan kijken welke prikkelstoffen welke hersendelen activeren en bij welke concentraties......lijkt me zonde van zo'n karper......
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-07-2008 20:02

Inderdaad proeft een karper veel meer dan wij ons voor kunnen stellen heel zijn lichaam is bedekt met receptoren.
Welke prikkel heb je het nu over? Tsja dat is een moeilijke daar komen wij nooit achter het is in ieder geval geen prikkel die met ruiken te maken heeft.
Blijft proeven over.
Natuurloijk vermogen dat lijkt mij logisch ieder wezen heeft de natuurlijke drang om het wezen in leven te houden.
Verzadigd raken is bij een karper weer zoiets wat je niet zomaar kunt stellen hij heeft in ieder geval geen maag die vol kan raken toch zal hij op een gegeven moment stoppen met vreten.
Maar dat stoppen heeft ook weer te maken met de watertemperatuur dus dan niet zozeer met vol of geen trek.
Voedingswaarden herkent hij niet dat is dus flauwekul.
Een karper pakt alles wat hem voor de bek komt en tuft daarna inderdaad alles uit wat hij als niet eetbaar ervaart, dat wil helemaal niet zeggen dat het niet eetbaar is hij herkent het niet als eetbaar dat is iets anders.

Prikkels en testen en wat is dan zonde.
Nou onze grote vriend Loeb heeft karpers blind gemaakt om te testen een laborant denkt toch heel anders over dat soort dingen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-07-2008 20:51

Ronnie,

:o in de tijd, die het neemt, om dit bericht te tikken, had je een paar leuke karpers kunnen vangen... :D
Wes Pias

14-07-2008 21:02

of een boek van 500 pagina's leze ofso :wink:
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

16-07-2008 11:06

Douwe Bijlsma schreef:Voedingswaarden herkent hij niet dat is dus flauwekul.
Een karper pakt alles wat hem voor de bek komt en tuft daarna inderdaad alles uit wat hij als niet eetbaar ervaart, dat wil helemaal niet zeggen dat het niet eetbaar is hij herkent het niet als eetbaar dat is iets anders.


Beste Douwe, voedingswaarde herkennen (is een menselijke benadering) of herkennen dat het eetbaar is. Ervaar jij het zo of de karper.....?
Weet jij of de karper het zo ervaart?

We bedoelen hetzelfde alleen gebruiken andere woorden. Maar als jij het graag zo ziet dan heb je helemaal gelijk. Hij ervaart of iets te eten is en dat kan gerelateerd zijn aan een flavour of andere prikkelstof.

En Mitsz:
Lid sinds: 26-03-2004
Berichten: 4028

In de tijd dat jij die 4028 berichten hebt getikt had jij nog veel meer knappe vissen kunnen vangen......... :o

Laten we dit forum maar beeindigen en allemaal gaan vissen..... :wink:
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Kaj de Jager

20-08-2008 21:42

Ik vis altijd met Martin SB bollies maar heb nog niet alles geprobeerd.

Monster crab is succesvol.
Scopex altijd succesvol.
Hemp Nooit kopen.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

20-08-2008 21:50

Kaj de Jager schreef:Ik vis altijd met Martin SB bollies maar heb nog niet alles geprobeerd.

Monster crab is succesvol.
Scopex altijd succesvol.
Hemp Nooit kopen.



Beste Kaj,

Niet iedereen vist op het zelfde water,dus op jou water vangt hemp niet goed,misschien waar ik vis wel.
Je gaat wel heel erg kort door de bocht nu.

Gradus..............
....................
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

20-08-2008 23:56

Ik vang op die hemp wel. Niet superveel ofzo hoor. Maar ik denk dat het vooral ook een beetje vertrouwen is in je bol. Doe mij maar de tutti frutti. Lekker oldschool :lol:
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

21-08-2008 11:15

Na 10 kilo van dit merk verbrast te hebben kan ik 1 ding concluderen.
Het zijn drol bollen. Of ik kan niet vissen dat kan ook uiteraard. Kon een partijtje goedkoop kopen en heb dit dus eens geprobeerd ik rol normaal altijd mijn eigen bollen en kan je verzekeren dat ik op mijn eigen bollen toch echt meer vang.

Monstercrab niets
banaan niets
Fish niets
Scopex niets


Eigen draai gelijk weer 3 vissen toeval? Zou kunnen.

Ik draai ze zelf wel weer heb ik toch meer vertrouwen in.


Vr gr peter
vr gr peter
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

21-08-2008 17:41

Goede bollen voor trip buitenland i.p.v.Freezers vis er in nederland ook niet(Meer)mee!In frankrijk altijd goed mee gevangen en de smaak cq geur ondervind ik alleen onderscheid in de jaargetijden.
Best goede bollen dus!!!! :wink:
Succes ermee
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
astrid booi
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-05-2008 21:37

25-08-2008 20:25

Vis nu ruim 3 jaar in amsterdam en regelmatig met MSB en ving eigenlijk altijd wel me vissen :lol: .Vis vooral met Monstercrab en roasted nut,maar dit hangt een beetje van t jaargetijde af.Mijn record op MSB ving ik dan weer op de squid 38pond :P waar ik de eerst 2 nachten nix had en de daarop volgende ook nix :cry: .Dus zo zie je maar t zegt nix welke smaak je pakt,inderdaad vertrouwen is het belangrijkste.
Gebruikersavatar
Remi Drijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 05-08-2008 18:43

26-08-2008 14:04

MSB Squid heb ik redelijk op gevangen, niets mis met die msb.
Toch heb ik wel betere ervaringen op Ready Mades van Cipro.
Daarom koop ik liever Ready Mades van Cipro.
Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

26-08-2008 15:05

Ik viste altijd met de roasted nut, heb hier zeer goede ervaringen mee gehad tegenwoordig draai ik mijn boilies zelf omdat dit een stuk goedkoper is.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

26-08-2008 16:52

en beter voor de vis kjeld :wink: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

26-08-2008 18:36

Harald van der Graaf schreef:en beter voor de vis kjeld :wink: gr harald


Hoezo dan? Heb jij het gouden recept?
Jeroen Schouten
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-02-2007 14:28
Locatie: Rotterdam

30-08-2008 15:10

Vind de high leakage tiger pinut wel goed, die vierkante blokjes.
Kost wel klauwen met geld, duss voor voeren met tijgernoten en dan iedere dag een handje van die bolies erbij.
Bij mij werkt het super goed, ook op moeilijker water. En dat martin sb blanke troep is wat mij betreft onzin.
Denk je dat je in deze tijden een boilie kan verkopen waarmee je niks of weinig vangt? Vangen van vis ligt wat mij betreft niet alleen bij de boilie, maar bij een sameloop van heeeel veel zaken.
En wat voedingswaarde betreft. Ik geloof wel dat de karper uitgekeke kan raken op een bepaald voedsel, maar dat ligt voor een groot gedeelte aan het natuurlijke aanbod.

groet Jeroen
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

02-09-2008 22:23

Wat een heerlijk onderwerp!
Het laatste uur 13 pagina`s zin en onzin gelezen.
Ik wil graag even een paar pagina`s terug omdat ik het op de laatste mis.
Niet dat ik zo`n voorstander ben van wedstrijdvissen, maar de discussie liep dusdanig
hoog op, dat ik nu toch wel heel erg benieuwd ben of deze heeft plaats gevonden.
Ik denk dat het niet zover is gekomen. Mijn water, jouw water, omstandigheden, tijd,
afijn onze hobby wordt er niet gezelliger op met dit soort op de spits gedreven
bewijs drang.
Als test visser voor een boilie merk viel mij een opmerking op die zeer logisch leek
maar waar verder weinig reactie`s op kwamen: bouw een voerplek op met beide soorten
en ga met beide vissen. Zelfs dan moet je nog oppassen met conclusie`s want diverse
omstandigheden kunnen de vangst beinvloeden ten voor of nadele van de gebruikte
boilie`s.
Soms valt het niet mee om door te blijven testen want succes met een boilie omarmen
wij maar wat graag. Onze hobby staat stijf van de onzekerheden dus klampen we ons
vast aan elke "zekerheid" die voor handen is.
Mijn stelling: een boilie waar je niet mee vist, kun je ook niets mee vangen. Het is
een opmerking van niets, maar er zit een hoop waarheid in.
MVG Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

27-12-2010 21:41

martin sb is egt een aanrader vangt goed.
ik heb op wateren gevist waar vangen egt heel moeilijk is maar tien ik over ging op martin sb ving ik daar op die wateren prima.
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-12-2010 22:04

Ja hoor David, je eerste berichie zekers..
Misschien viste je eerst wel met dikke modder en dat maakt het water al moeilijk tegeswoordigs.. :roll:
Het kan meerdere oorzaken hebben dat je niet vangt.
Het kan dus ook meerdere oorzaken hebben dat je wel vangt.
Groet'n Henk..

still growing Old.