Martin SB Bollen


K. van den Herik

08-02-2008 07:34

Heb ik ook gehoord ja. Ik meen in de allereerste rotary letter van de ksn. 10 jaar gelden ofsow.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
justin de jong
Berichten: 18
Lid geworden op: 19-09-2007 17:52
Locatie: ijmuiden

11-02-2008 14:18

heb een tijd met martin sb obsessions gevist en goed mee gevangen beter dan met de boilies die ik ervoor had dus zooi is het niet
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

13-02-2008 14:11

Heb een keer 2 zakken Martin SB Squid boillies gekocht. Heb hier toch aardig op gevangen.
peter andrae

13-02-2008 15:32

K. van den Herik schreef:Heb ik ook gehoord ja. Ik meen in de allereerste rotary letter van de ksn. 10 jaar gelden ofsow.

MVG

Klaas



Wat vliegt de tijd toch voorbij.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

19-02-2008 00:34

Is de westerijd al geweest en kan ik nog op harald gokken makkelijker geld verdienen bestaat er niet!!!
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

19-02-2008 08:07

Als ik deze topic zo door lees dan zijn een aantal karpervissers zeer afhankelijk van de boillies waarmee zij vissen.
Ik zou zeggen, vermeng de boillies van Harald en MSB-Piet met elkaar.
Voer ze samen op een één en dezelfde stek, en kijk welke het beste scoort.
Maar of dat nou allemaal zo belangrijk is, ik waag het te betwijfelen.
Aju.
Wraak is het enige dat mensen onderscheidt van dieren - A. Bundy
P. van de werfhorst
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-02-2008 12:34

19-02-2008 12:48

Beste mensen jaren lang zit ik al in het team van Martin SB en met veel plezier.
Vis en voer altijd met deze bollen en uit zeer betrouwbare bron kan ik je melden dat ik mijn visje zeker wel gevangen heb met deze bolies,zowel met de classic als de special range.
Laat iedereen gewoon vissen met het aas waar hij of zij vertrouwen in heeft.
En vergeet vooral niet te genieten..........


gr pieter
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-02-2008 13:18

P. van de werfhorst schreef:En vergeet vooral niet te genieten..........




van een paar dikke....


:D
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-02-2008 13:52

Ruud Visser schreef:
P. van de werfhorst schreef:En vergeet vooral niet te genieten..........




van een paar dikke....


:D


tieten :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
casper utrecht

15-05-2008 13:09

Ik ben pas sinds een paar dagen op dit forum en vind het leuk om dit soort discussies over aas te lezen. Hierbij mijn verhaal. Ik wil hierbij aantekenen dat ik nooit echt lange en tegelijkertijd grootschalige voercampagnes met boilies gedaan heb. Daar zou ik bij mijn aas/voerkeuze wel rekening mee houden. Hoe dan ook:

Het is inmiddels alweer 20 jaar (tja...) geleden dat ik voor het eerst met boilies ging vissen. Ik had helemaal geen geld en er was sowieso weinig aanbod in de viswinkel. Dus ging ik droge kattebrokken malen met een deegroller. Samen met mijn vismaatje. We deden er nog één of ander goedkoop meel (ik weet niet meer precies wat) doorheen. Geen additieven als een flavour. Het maken van deze boilies was een ellende. De boilies hadden ook geen goede structuur maar waren wel hard genoeg.

Maar het belangrijkste: we vingen er karpers mee en al gelijk de eerste keer! Een tijd later ging ik over de Richworth 50/50 mix. We kochten zoetstof en de flavours Scopex of Chocolate Malt. Het rollen ging makkelijker. En...we vingen hier óók karpers mee. Nu koop ik regelmatig boilies omdat ik het vaak te druk heb om zelf te gaan rollen.
Welnu, met die gekochte boilies vang ik óók karpers. Deze thread gaat over Martin SB. Van dit merk gebruik ik doorgaans Roasted Nut maar ook weleens andere smaken. Dit gaat prima. Mijn conclusie is, terugkijkend op 20 jaar, dat ik met iedere boilie karpers heb gevangen. En ook nu zou ik ze nog vangen met mijn allereerste kattenvoer boilie.

Een paar persoonlijke dingen m.b.t. aas:

1) ik heb geen voorkeur voor boiliessmaken die meer voor mensen gemaakt lijken te zijn dan voor karper (strawberry, tutti frutti). Al heb ik daar ook gewoon mee gevangen.
2) het vangen van een eerste karper op een nieuwe boilie blijft voor mij -ook na al die tijd- toch iets speciaals houden. (hij werkt!).
3) het vangen op een zelfgemaakte boilie vind ik net iets leuker dan op een in de winkel gekochte boilie.

Hoewel ik wel verschillen in resultaat zie tussen diverse soorten/samenstellingen/merken vind ik dit -op de wateren waar ik vis- van ondergeschikt belang. Het is me niet eens helemaal duidelijk of de verschillen door de boilie(fabrikant) komen of door toevallige omstandigheden. Het is voor mij in eerste instantie de visser en zijn inzicht dat vis vangt, en niet de boilie.
Gebruikersavatar
Mark Feekes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-05-2008 16:19
Locatie: Geleen.

15-05-2008 20:01

voor mij is dit een makkelijke vraag!!
Martin SB heeft maar een echt TOP boilie en dat is: tyger nut.
gr. Mark
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

15-05-2008 23:15

Er gaat niets bovn de echte Tijgernut
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
casper utrecht

17-05-2008 11:43

Hehe, de "Roasted Nut" van Martin SB heeft zich gisterenavond bij een korte instant sessie weer bewezen. Eerst een 20+ ponds schub en gelijk daarna een 116 cm lange, ruim 22 kg zware vis die ik als rijen zou klassificeren :D
Ik gebruik graag Martin SB, maar dit lukt natuurlijk alleen als je op de juiste plek van het juiste water vist. Da's -zeker bij instant visserij- veel belangrijker dan welk merk boilie je gebruikt....
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

10-07-2008 02:33

de smaak van de boilie is ieder zijn eigen.
Ik heb meerdere smaken van martin SB geprobeerd, en ben er eigenlijk toch wel zeer over te spreken.

De betere naar mijn mening is toch wel monstercrab en chocolate, maar zoals ik al zei. Ieder zijn eigen smaakje ;)
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

10-07-2008 19:23

Ik denk dat elke bal met voedingswaarde op zich kan vangen. HEt belangrijkste voor de karper is dat herkenning van een bepaalde smaak/aroma/structuur/contrast/vorm geassocieerd wordt met een gevoel van verzadiging. Verzadiging en geen gevoel van honger meer om het in menselijke termen te omschrijven wat ik zou echt niet weten hoe een karper dat ervaart.

Het is in ieder geval zo dat een karper moet eten en haar zintuigen op dat gebied zo goed zijn ontwikkeld dat deze echt wel "proeft" in het water of er iets eetbaars ligt.

Dressuur kan voorzichtigheid of geheel negeren van bepaald voedsel veroorzaken. Elke nieuwe bol probeert dit door de nieuwe technieken te voorkomen maar allemaal blijven ze bollen. En zodra wij ermee gaan vangen is het succes gemaakt, hoe kort van duur ook want het blijven bollen.

De ene vangt op het ene water wel de andere niet, kan gebeuren maar berust vaak ook op toeval en zal nooit wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Als je een groep karpers in een bak met zuiver water doet en je geeft ze 2 weken geen eten, vervolgens knikker je daar boilies in van 3 verschillende producenten op 3 verschillende locaties zal de gene met de snelst verweekte attractie misschien wel als eerste gegeten worden daar de karper deze waarschijnlijk als eerste kan waarnemen. Maar vervolgens gaat de rest er ook wel in. Dus of de ene bol dan beter is dan de andere denk ik niet.

Het ligt er maar aan met welke bol (of eigenlijk welk ingredient in de bol) er op een bepaald water een negatieve conditionering teweeg brengt. Kom je dan met een andere bol (of andere vorm) met niet dat ene ingredient dan zullen ze waarschijnlijk wel gaan bijten.

Of je dus vist met ballen van 1 euro/kg of met ballen van 10 euro/kg als ze voedingswaarde hebben kunnen ze de potentie hebben om ermee te vangen. Daarnaast kunnen ze dus allebei ook niet de karper op de kant brengen.....
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

12-07-2008 11:47

Ronnie van Berlo schreef:Ik denk dat elke bal met voedingswaarde op zich kan vangen. HEt belangrijkste voor de karper is dat herkenning van een bepaalde smaak/aroma/structuur/contrast/vorm geassocieerd wordt met een gevoel van verzadiging. Verzadiging en geen gevoel van honger meer om het in menselijke termen te omschrijven wat ik zou echt niet weten hoe een karper dat ervaart.


Ik weet zeker dat elke bal zonder voedingswaarde kan vangen. Heb mn vismaat een karper op een kurken balletje zien vangen. Voedingswaarde?? 0
Er zat echter wel flavour over/in het kurk..

En pop ups lijken me ook niet echt voedzaam :wink:
Volgens mij doet de voedingswaarde er bij een instant sessie helemaal niet toe. Gaat allemaal om de prikkel.. Bijvoorbeeld olieen, amino's enz.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

12-07-2008 13:31

Amino's en olieen hebben voedingswaarde, amino's zijn stukjes eiwit en olie is vloeibaar vet. Ik neem aan als hij daar een kilo van binnekrijgt dat ie ervan groeit.

Als de karper gevangen wordt op een kurken balletje dan is op dat moment de flavour een herkenning voor voedzaamheid, daarnaast speelt nieuwschierigheid van de karper ook een rol.

Denk als je 2 kilo kurken balletjes in het water gaat gooien dat ze niet allemaal worden weggegeten...?
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

13-07-2008 13:37

Ronnie van Berlo schreef:Als de karper gevangen wordt op een kurken balletje dan is op dat moment de flavour een herkenning voor voedzaamheid, daarnaast speelt nieuwschierigheid van de karper ook een rol.

Denk als je 2 kilo kurken balletjes in het water gaat gooien dat ze niet allemaal worden weggegeten...?


Je zegt dat hij het herkent als voedingswaarde? Volgens mij associeert hij de flavour met eten. Niet met voedingswaarde.

Ik heb ook nooit beweerd dat 2 kilo kurk allemaal op word gegeten. Ik geef er mee aan dat iets zonder voedingswaarde ook kan vangen. Het tegenovergestelde van wat jij zegt. :wink:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

13-07-2008 13:49

Ik sluit me aan bij het stukje nieuwschierigheid, dat is ook de rede waarom de zig-rig op veel wateren goede vangsten opleverd. Door de flavour zullen de karpers het kurken balletje wel eerder opmerken.

Mijn ervaringen met MSB zijn beduidend minder dan wat ik hier leest. Ik heb ook maar een hele korte periode gevist met ready's en zal er nooit meer op terug vallen. Vers gedraaid of freezers genieten mijn voorkeur.

cheers
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

13-07-2008 23:06

Gister ook het eerst een nachtje gezeten met deze bollen, de MonsterCrab.
Aardig gevangen, en voor zover vind ik het prima kwalieit.

Heb alleen nog een halve zak over en vind het zonde deze weg te gooien, kan ik deze gewoon in de vriezer bewaren???
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Wes Pias

14-07-2008 09:33

ik heb een tijdje geleden in duitsland een potje MSB choco pop-ups gekocht.
op deze pop-ups heb ik meer dan de helf van mijn vissen dit jaar gevangen en helaas ook een paar verspeeld zoals een mooie spiegel voorthuis in het kanaal gister.
maar omdat ik de tijd en ruimte heb om zelf m'n boilies te draaien koop ik verder geen readymades.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-07-2008 09:38

wesley vroom schreef:ik heb een tijdje geleden in duitsland een potje MSB choco pop-ups gekocht.
op deze pop-ups heb ik meer dan de helf van mijn vissen dit jaar gevangen en helaas ook een paar verspeeld zoals een mooie spiegel voorthuis in het kanaal gister.
maar omdat ik de tijd en ruimte heb om zelf m'n boilies te draaien koop ik verder geen readymades.


spiegel 2008: 2

schub 2008: 2

grashappers 2008: 0

bijvangsten 2008: 2


Je vangsten onder de loep nemend zijn dit dus drie karpers. Ga jij maar eigen aas draaien ja :D
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-07-2008 10:36

Dominic Berendsen schreef:Je zegt dat hij het herkent als voedingswaarde? Volgens mij associeert hij de flavour met eten. Niet met voedingswaarde.

Ik heb ook nooit beweerd dat 2 kilo kurk allemaal op word gegeten. Ik geef er mee aan dat iets zonder voedingswaarde ook kan vangen. Het tegenovergestelde van wat jij zegt. :wink:


Ik zeg dus niet dat iets zonder voedingswaarde niet kan vangen.......

Eten heeft voedingswaarde, en voedingswaarde is aanwezig in eten (voedsel)......

Voor dat we de karper het denkvermogen gaan meegeven van de mens en we al te veel woorden gaan gebruiken die menselijke associaties hebben, en je moet goed lezen wat ik bedoel.

Flavour in het gunstige geval kan voor de karper een herkenningspunt zijn van het feit dat er iets met voedingswaarde (of gewoon gezegd ETEN) in het water ligt omdat de karper een positieve ervaring heeft (associatie) met een flavour en het eten van een balleke en een gevoel van verzadiging.

Dus begrijp me nou niet verkeerd en ga geen dingen typen die je zelf bedenkt over zoals ik het bedoel.......

Mitsz, mischien kun je hem wat van jou aas geven, dan heeft ie mischien het 10 voudige op zijn conto staan :wink:
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-07-2008 10:52

Ronnie jou reactie lezende kom ik tot een andere conclusie jij zegt dat herkenning gekoppeld is iets met voedingswaarde.
Dat iets heeft niets te maken met de voedingswaarde op zich, dat herkent dat domme dier toch niet een mens is ook niet in staat om het zo te herkennen, maar het is afhankelijk van zijn receptoren of hij er iets van eten in herkent.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-07-2008 11:21

mitsz van der kamp schreef:
wesley vroom schreef:ik heb een tijdje geleden in duitsland een potje MSB choco pop-ups gekocht.
op deze pop-ups heb ik meer dan de helf van mijn vissen dit jaar gevangen en helaas ook een paar verspeeld zoals een mooie spiegel voorthuis in het kanaal gister.
maar omdat ik de tijd en ruimte heb om zelf m'n boilies te draaien koop ik verder geen readymades.


spiegel 2008: 2

schub 2008: 2

grashappers 2008: 0

bijvangsten 2008: 2


Je vangsten onder de loep nemend zijn dit dus drie karpers. Ga jij maar eigen aas draaien ja :D


Mitz, hij zegt: "meer dan de helft.." Dus het kunnen er ook 4 of 5 zijn.. :wink:
©