Krill


Plaats reactie
ruben tula
Berichten: 89
Lid geworden op: 17-09-2007 18:17
Locatie: Vught

22-09-2007 21:26

heeft iemand ervaring met Krill boilies, poeder of juice? Omdat ik het deze winter ga uitproberen.

mvg,
ruben
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

22-09-2007 22:45

Nou nog geen vang ervaringen en heb er wel al eerder vragen over gesteld.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... &start=200

Hier een stukje topic over krill.
Verder heeft er vorig jaar een stukje en een recept in de Beet gestaan. Ook daar werdt een recept beschreven (moet ik even voor je opzoeken)
En ten slot stond er nog een flink artikel over diverse soorten vismeel en krill meeltjes in de laatste Karper.

(wel de volgende keer even de zoek optie in het forum gebruiken dan had je het topic bij de recepten in iedergeval gevonden)

Veel succes :wink:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
ruben tula
Berichten: 89
Lid geworden op: 17-09-2007 18:17
Locatie: Vught

23-09-2007 08:56

Oke bedankt voor de Tips :D

mvg,
Ruben
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

23-09-2007 11:50

Hier het beet recept.
krilpoeder 250gr.
griesmeel 250gr
bloem 250gr.
soja vet 150-250gr naar draaibaarheid
8-10 eitjes

Kril is wel een duur goedje. Ik betaal hier bij de winkel ca € 7,50 per 500gr.

succes. en houd ons even op de hoogte van de resultaten
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
ruben tula
Berichten: 89
Lid geworden op: 17-09-2007 18:17
Locatie: Vught

23-09-2007 12:01

Bedankt. Ik ga het binnenkort uitproberen.

mvg,
ruben
ruben tula
Berichten: 89
Lid geworden op: 17-09-2007 18:17
Locatie: Vught

23-09-2007 17:43

Heeft iemand anders nog informatie over Krill poeder of juice?????
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-10-2007 07:34

Beste Ruben,

citaat uit eigen werk:

KRILL

Krill is de grootste biomassa op onze aardkloot en zal dan ook een grote plaats in gaan nemen in onze aasmakerij de komende jaren. Dit is echter niet enkel gelegen aan de beschikbaarheid van dit garnaalachtige waterdiertje, maar zeker ook vanwege de prachtige eigenschappen dat het heeft. De kwaliteiten van de vetten zijn subliem en het aminozuurpatroon misstaat ook zeker niet. Vooral in combinatie met sojameel kom je met dit schaaldiertje erg goed uit. Nu zijn er diverse soorten krillmeel en – poeder verkrijgbaar op de markt en zijn er al vlug misverstanden over de prijsverschillen van de onderlinge producten. Net als bij vismeel, kun je het krill in diverse bereidingswijzen onderverdelen.

REGULAR DRIED KRILL

Normaal gedroogd. Om niet al te diep in te gaan op de droogwijze. Komt het erop neer dat deze soort krill onder toedoen van hogere temperaturen is gedroogd en vaak ook nog is ontdaan van de olie. De kleur is vaak bruinig in plaats van de mooie oranjeroze kleur die het kán hebben en voor mij is dit product dan ook minder interessant. Ook het gehalte aan schalen is vaak erg groot, waardoor het je boilies erg ligt van gewicht maakt. Dit kan een voordeel zijn, maar je kunt ook – net als ikzelf ooit eens had – met een fikse lading pop-ups achterblijven. Een geschiktere kandidaat voor mooie bollekes, vind ik dan ook de volgende.

LT KRILL

Over het LT gebeuren hoef ik aan jullie niets meer uit te leggen, tenzij je dit artikel hier pas begint te lezen. Raadpleeg in dat geval nog even het productieproces van LT vismeel. LT krill heeft een aangenaam zoete geur en een mooie oranjeroze kleur. Het schaalgehalte kan variëren. Dit komt omdat het gemalen krill na het drogen worden uitgezeefd en vervolgens in diverse zgn. mesh eenheden worden verdeeld. Het schaalgehalte van het meel is dus niet direct gerelateerd aan de bereidingswijze en ook LT krill kan drijven, indien je een soort hebt aangeschaft die teveel schalen bevat. De soort die ik gebruik is van Antarctica en is zeer ruim te doseren zonder dat de boilies gaan drijven.

GEBRUIK KRILL

Over het gebruik van krill kan ik dus heel kort zijn: “trial and error”. Om te beginnen ben je alvast spekkoper als je een leverancier kunt vinden met een goede kwaliteit van dit product. De transportkosten van uit “Krillland” zijn vaak erg hoog en ook de procedure voor de invoer is niet van de lucht. Het kan maar zo gebeuren, dat een volle container krill wordt afgekeurd op het bevatten van onrechtmatigheden als bv. salmonella. Kortom; het is een lastig product om aan te komen en ik ben dan ook blij deze problematiek te hebben opgelost. Indien je dan eindelijk een regelmatige kwaliteit hebt gevonden, kun je er mee aan de slag. In de meeste gevallen kun je krill toevoegen in een percentage van 5-10% zonder dat je aas gaat drijven. De kwaliteit die ik zelf gebruik kan echter ongestraft tot 40% toegevoegd worden. Dat maakt het al weer een stuk leuker. Pas altijd wel op de andere producten in je basismix die licht kunnen zijn zoals soja-isolaat etc.

SD KRILLPOEDER

SD staat voor “spray dried”. Dit is de beste kwaliteit krillpoeder en heeft een diepe roodroze kleur en een fantastische smaak. Zonder enige twijfel één na de allerbeste karperattractors die er bestaan. Helaas is dit mooie product zeer duur en seizoensgebonden, waardoor de aanvoer zeer onregelmatig is. Ik hoop op een dag de opslag voor dit soort producten zo in te kunnen richten, dat er voor een heel seizoen kan worden ingekocht. Tot die tijd huilt mijn “bollenbakkershart” door het ontbreken van dit mooie poeder in mijn ingrediëntenkast. Mocht je in de gelukkige omstandigheden zijn om er wat van te kunnen kopen, doe dit dan direct en verkoop de helft aan mij. Bewaar het vooral koel, desnoods in de vriezer. Superspul…



met vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

04-10-2007 10:27

Mitsz,

Gebruik jij lt krill of sd krillpoeder dan ook in bepaalde periodes vaker of pas je het het liefste het gehele jaar door toe als extra trigger / attractor? aangezien je het liefste een jaar voorraad hebt...
Zijn er ook bepaalde periodes waarin je hebt gemerkt dat het beter of slechter werkt? Voorjaar, Zomer, Najaar of Winter?

Groet,

Edward
ruben tula
Berichten: 89
Lid geworden op: 17-09-2007 18:17
Locatie: Vught

04-10-2007 20:54

Bedankt voor het antwoord Mitz. 8)
Antoon Dulos
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-10-2014 12:27

10-11-2014 12:41

Krill @ garlic :P

150 gr maismeel
150 gr griesmeel
150 gr sojameel
50 gr gemalen hennep
75 gr Krill poeder te koop bij basboilieshop
40 gr Robin Red (Haith's)
50 gr Ei-compound
25 gr Knoflook poeder
50 gr Hennep gemalen
:D
35 mil Vloeibare Liquid Krill Amino Compound

Probeer het eens !! :D 8)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

10-11-2014 13:26

Krill is een verzamelnaam voor kleine ongewervelde dieren (soort garnalen) die het hoofdmenu vormen voor walvissen, pinguïns zeerobben en diverse vissoorten die rond de polen leven. Sinds de jaren 70 is het bestand door klimaatverandering en overbevissing (voedsel voor viskwekerijen) met 80% uitgedund.

Het mag dan een goed aasingrediënt zijn, maar in feite helpen we dan mee aan de bedreiging van vele diersoorten. Mogelijk zijn er andere alternatieven die we hiervoor in de plaats kunnen gebruiken. Ik denk hierbij aan watervlooien (daphnia) of bloedwormen in gedroogde toestand, die mogelijk voor dit doel gekweekt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

10-11-2014 14:28

Krill zal wel niet zo'n vaart lopen Jan, haring is meer hot.
Voor de bollenindustrie is alles maar een schijntje, dus eigenlijk te verwaarlozen.

Groet, Peter

Ps maar alle kleine beetjes helpen, nietwaar!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

10-11-2014 16:10

Inderdaad Peter, de oceanen zijn groot en die paar krilletjes die wij voor onze boilies gebruiken...
Het zal niet zo'n vaart lopen. Maar haring eet ook krill. Ach, kijk ff hier:

http://eet.inaandacht.nl/impact-ecosysteem-krillolie/

http://www.pinguins.info/Nederlands/Visvangst.html
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2014 16:36

Zo... hier is een oudje uit de kast gehaald.

Denk dat het met de overbevissing wel meevalt.
Zolang er walvissen gejaagd worden, zal het wel goed gaan. :-?
Antoon Dulos
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-10-2014 12:27

10-11-2014 22:35

maar wel dikke schub 19 kg in de linge

in 4 uurtjes :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-11-2014 13:31

Da's een lange drill....
Plaats reactie